• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Największe wiadukty i mosty w Trójmieście

Maciej Naskręt
29 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 

W ostatnich latach w Trójmieście powstały ogromne obiekty drogowe i kolejowe - estakady, wiadukty i mosty. Sprawdziliśmy, które z nich są najdłuższe.



Najdłuższy most na świecie ma 55 km i znajduje się w Hong Kongu. W Trójmieście daleko nam do takich wyników, ale mamy kilka obiektów, którymi możemy się pochwalić.

Estakada w ciągu Obwodnicy Południowej zobacz na mapie Gdańska - 2,7 km



Estakada drogowa na Lipcach. Estakada drogowa na Lipcach.
To najdłuższa estakada w Polsce, która w najwyższym punkcie znajduje się 25 m nad ziemią. Obiekt powstał w ramach budowy wartej 1,3 mld zł Południowej Obwodnicy Gdańska. Ułatwia nie tylko wjazd na górny taras Gdańska z poziomu Żuław, ale także po drodze ominięcie bezkolizyjne linii kolejowej i Traktu św. Wojciecha. Estakada przechodzi też nad Kanałem Raduni.

Obiekt został oddany do użytku w 2012 r.

Estakada Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni - 2,4 km



Estakada Kwiatkowskiego w Gdyni. Estakada Kwiatkowskiego w Gdyni.
Obiekt był budowany w dwóch etapach. Budowę trasy rozpoczęto 30 sierpnia 1974 roku. Pierwsza część prac zakończyła się w latach 80. ubiegłego wieku. Kolejny etap robót były prowadzony pod koniec lat 90. Po ich zakończeniu estakada wydłużyła się do 2,4 km estakady i łączy dzisiaj ul. Morską z ul. Dąbka.

Estakada kolejowa przy lotnisku zobacz na mapie Gdańska - 940 m



Estakada kolejowa przy lotnisku w Gdańsku. Estakada kolejowa przy lotnisku w Gdańsku.
Estakada powstała w ramach budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - 18-kilometrowej trasy z Wrzeszcza do Osowej. Na jedno przęsło estakady o długości ok. 30 metrów wykorzystano ponad 300 m sześc. betonu i 25 km stalowych prętów.

Obecnie znajdują się na niej dwa tory i jeden przystanek na wysokości lotniska. Obiekt został oddany do ruchu w 2015 r. Docelowo zostanie na nim dobudowana jeszcze elektryfikacja.

Most wantowy zobacz na mapie Gdańska - 380 m długości



Most wantowy w Gdańsku. Most wantowy w Gdańsku.
Gdański most posiada najdłuższe, bo 230-metrowe przęsło podwieszane w Polsce. Całość konstrukcji ma prawie 380 m długości i 20,5 m szerokości. Wysokość pylonu to 97 m. Most waży 26 tys. ton, a do jego budowy zużyto 16,5 tys. m sześc. betonu. Jest to pierwszy most w naszym kraju zbudowany metodą wspornikową bez użycia podpór tymczasowych w nurcie rzeki.

Opinie (108) 7 zablokowanych

  • (9)

    Estakada Kwiatkowskiego,dziekujemy Panu Gierkowi.Od tego czasu b.słabo a aut 100 razy wiecej...A obwodnica powinna miec juz dawno 5 pasów w jedna i drugą.Podobnie brak kolei na Obłuże,tunelu na Puckiej itd itp.Ale widać tak wszystkim pasuje.Wieczny remont Morskiej,koleiny,korki.Ciekawe czy ktoś kiedyś w końcu to poprawi.

    • 93 44

    • Halo tu ziemia (3)

      Wiesz urodziłem się po czasach Gierka i z tego co pamiętam to za jego czasów to tylko zaczeli estakadę, Była zbudowana i oddana do użytku sekcja pomiędzy dzisiejszą ulica Morską a ul. Wiśniewskiego, W stronę Obłuża to nie było nic, pamiętam jak jednej zimy samochód przebił rachityczne bariery i spadł z estakady tam gdzie powinny być dalszy ciąg. Chyba za Cegielskiej dobudowali odcinek Wiśniewskiego w stronę Obłuża ( na pewno lata 90-ąte ). Potem, około 2006? Zbudowano leśny odcinek estakady pomiędzy Morską a obwodnicą. Wszystkie odcinki po 90 roku budowało miasto, tylko nie pamiętam, za którego z Prezydentów Gdyni. Ostatni odcinek był dofinansowany ze środków unijnych. I kilka ciekawostek. Estakada została wymyślona w trakcie projektowani Gdyni w latach 20, miała być początkiem autostrady Gdynia - Lwów. Do dziś nie jest drogą krajową ani nawet wojewódzką więc jej budowa i utrzymanie jest finansowane z budżetu miasta. Tyle w temacie, że miasto nic dla portu nie robi

      • 16 4

      • miasto ma spore "zaslugi" w tym, że estakada jest powiatowa... (1)

        A głównie to konflikt z drogowcami, którzy nie chcieli jej dokończenia w postaci lesnego odcinka. Woleli przedłużać obwodnicę. Biorąc pod uwagę co tam się dzieje, nie były to obiekcje bezzasadne.
        Jednak talenty mediacyjne miasta zwyciężyły i niezaleznie od opcji rządzącej, estakada stale jest powiatowa...
        Co do odległego źródła pomysłu tej drogi, trochę się on kłóci z pomysłami na zrobienie z Oksywia wyspy. Ale jakoś na te wyspę trzeba by sie dostać, to i estakada może była elementem tego pomysłu...

        • 4 0

        • Odsyłam do przepisów

          Według ustawy estakada powinna być droga krajową bo prowadzi do przejścia granicznego, kolejne rządy nie chcą przejąć jej od miasta. Estakada jest droga w eksploatacji i to blokuje pieniądze ma inne bardziej miejskie inwestycje drogowe. Niestety Prezydent Szczurek jest niezależny względem kolejnych opcji rządowych i to jest główna przyczyna blokowania przejęcia drogi przez kolejne administracje centralne. Niestety funkcjonuje długa tradycja tępienia niezależnej lokalnej inicjatywy w Polsce. Także nasze tradycyjne piekiełko. A co do przedwojennego projektu to cześć estakady nad janal portowym miała być zwodzona.

          • 2 3

      • dużo miasto robi, jak sam napisałeś ostatnia inwestycja w 2006 roku...

        • 9 3

    • O obudził się

      I znowu komentuje

      • 2 0

    • co szczurek zrobił dla transportu z portu przez 25 lat przy korycie?? (2)

      • 14 6

      • Postawił na przeładunki węgla - Do transportu nie są potrzebne drogi....

        Wystarczy wiatr we właściwym kierunku.

        • 13 1

      • Nic ale ludziom widać tak pasuje.

        • 23 3

    • zgoda 100%

      Ale ludzie mysla, ze "wspaniale sie Gdansk i Trojmiasto rozwija"....a to zapasc od 20 lat, swiat ucieka...

      • 11 7

  • Plock

    Najdluzsze podwieszone przęsło ma nowy most w Płocku. Ten w Gdańsku stracił swoj tytuł 15 lat temu. Ale kto by tam zaktualizował dane.

    • 2 3

  • obywatel

    Jeszcze wiadukt na Morenę, chyba najszerszy i najmniej wykorzystany.

    • 7 1

  • Oj Panie Macieju (4)

    Most wantowy w Gdańsku był kiedyś najdłuższy, już nie jest.

    Dłuższy jest dziś np. most wantowy w Rzeszowie, ma przęsło podwieszone 240m, a pylon 108m. Ma też akcent trójmiejski, bo projektowany przez biuro projektowe Mosty Gdańsk, i konstrukcja stalowa wykonana przez gdyński Vistal ;)

    • 16 1

    • Szkoda, że nic nie wspomnieli o drugim moście wantowym.

      Tym w ciągu Obwodnicy Południowej, na granicy Olszynki i dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce. Nadal też nie ma on swojego patrona.

      • 0 0

    • (2)

      Pozdro Adaś

      • 0 0

      • (1)

        Pozdro Łukasz

        • 0 0

        • Pozdro Piotr i Paweł

          • 0 0

  • Skazane na sukces.

    Trojmiasto jest skazane na sukces pod każdym względem.

    Łączymy wspólne siły do budowy tego wspaniałego miejsca na ziemi.

    Pozdrawiam wszystkich.

    • 2 5

  • Budować budować wszystko w trójmieście ma być (1)

    Największe żeby przyciągnąć jak najwięcej turystów moi drodzy i kochani.

    • 41 23

    • ???

      Ty znowu tu ???

      • 6 1

  • Dobudowana elektryfikacja?

    Panie Naskręt - zelektryfikowana może być linia a na estakadzie dobudowana zostanie jak już to sieć trakcyjna

    • 6 0

  • Wszystko to ładnie wygląda ale taka prawda ze prostego mostu w Sobieszewie nie potrafią wybudować. Mozna uczyć się takich budów od Chinczyków.

    • 7 1

  • Jest jeszcze wiadukt na południowej notce trasy wz na skrzyżowaniu z Sikorskiego. Chyba dłuższy niż most wantowy.

    • 4 1

  • Panie Macieju

    zapomniał Pan o pierwszym w Polsce dodatkowo jednej z największych średnic wykręconych TBM.

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane