• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Największy kontenerowiec świata płynie do Gdańska

Michał Stąporek
17 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Statek Maersk Mc-Kinney Møller należy do klasy Triple-E i jest największym kontenerowcem świata. Może pomieścić 18 tys. kontenerów. W swoim pierwszym rejsie zawinie także do Gdańska. Statek Maersk Mc-Kinney Møller należy do klasy Triple-E i jest największym kontenerowcem świata. Może pomieścić 18 tys. kontenerów. W swoim pierwszym rejsie zawinie także do Gdańska.

W drodze do Gdańska jest największy kontenerowiec świata, znany jako Triple-E. Dwa dni temu wypłynął z koreańskiego Busan, do Gdańska zawinie 21 sierpnia.



Triple-E to kolos o długości 400 metrów, 59 metrów szerokości i 73 metrów wysokości. By uzmysłowić sobie jak wielki jest to rozmiar, można go porównać do rozpoznawalnych konstrukcji budowlanych z całego świata. Dobrze pokazuje to zamieszczona obok grafika. Kontenerowiec jest dłuższy niż cztery nowojorskie Statuy Wolności (93 metry wysokości) czy paryska Wieża Eiffla (324 metry). Trzeba by zestawić aż trzy ogromne konstrukcje London Eye (135 metrów), by dorównać mu rozmiarem.

Choć trudno w to uwierzyć, ale taki kolos jest obsługiwany przez załogę złożoną z 22 osób, która w wyjątkowych sytuacjach może być powiększona do 34.

Ale Triple-E to właściwie nazwa klasy statku (skąd się wzięła - czytaj poniżej), który tak naprawdę nazywa się Maersk Mc-Kinney Møller. Należy on do linii żeglugowych Maersk, które od pięciu lat zawijają do gdańskiego terminalu głębokowodnego DCT na Stogach. Choć gdański port gościł już ogromne statki tego przewoźnika, takie choćby jak Emma Maersk, to Maersk Mc-Kinney Møller jest największy z nich wszystkich. O ile Emma mogła zabrać do swoich ładowni ok. 15,5 tys. kontenerów 20-stopowych, to najnowsza jednostka Maerska pomieści ich aż 18 tysięcy.

Kontenerowy gigant wszedł do floty Maerska dopiero kilka miesięcy temu. W czerwcu odbył się chrzest jednostki, w czasie którego nadano jej imię Mærsk Mc-Kinney Møller, na cześć zmarłego w 2012 roku syna założyciela firmy Arnolda Mærsk Mc-Kinney Møllera.

Rozpoczęty 15 lipca rejs z Azji do Europy jest pierwszym rejsem liniowym, jaki wykonuje ten statek.

- Pierwszy kurs Maersk Mc-Kinney Møller jest sprawdzianem wdrożonych przez nas rozwiązań w rzeczywistych warunkach oraz dowodem, że statek jest perfekcyjnie przygotowany do pracy. Jesteśmy pewni, że rejs naszej nowej flagowej jednostki potwierdzi wszystkie jej zalety i podkreśli znaczenie bardziej efektywnej, wydajnej i ekologicznej floty - wyjaśnia Thomas Bagge, prezes Maersk Polska i szef Maersk Line w Europie Środkowo-Wchodniej.

Po wypłynięciu z Busan, kontenerowiec zawinie także do Kwangyang, chińskich portów Szanghaj, Ningbo i Yantian, oraz malezyjskiego Tanjung Pelepas. W Europie będzie wyładowywał kontenery w Roterdamie, Bremerhaven, Arhus, Gdańsku i Geteborgu. W drodze powrotnej odwiedzi jeszcze Tanger, Singapur i Hongkong.

W każdym z tych miasta lokalne oddziały Maersk Line przygotowują uroczystości z okazji pierwszego rejsu największego kontenerowca na świecie.

Na co możemy liczyć w Gdańsku, gdzie statek zawinie po 37 dniach żeglugi, 21 sierpnia?

Na plaży na Stogach utworzony zostanie punkt widokowy, z którego będzie można obserwować wpłynięcie statku do terminalu DCT zobacz na mapie Gdańska. Armator jednostki, firma Maersk, zapowiada otwarcie interaktywnego centrum rozrywkowo-edukacyjnego, zlokalizowanego w sercu Gdańska oraz rejsy wycieczkowe dla wszystkich, którzy będą chcieli zobaczyć Triple-E na własne oczy.

Statek pozostanie w Gdańsku do 24 sierpnia.

Skąd nazwa Triple-E?

Pochodzi ona od wyrażonej w języku angielskim idei, która przyświecała konstruktorom jednostki: "Economy of scale, Energy efficient and Environmentally improved", czyli "ekonomia skali (przekonanie, że duży może więcej), energetycznie wydajny i bardziej przyjazny środowisku".

Ekonomię skali wyraża rozmiar jednostki, która może zabrać 16 proc. kontenerów więcej (w sumie 18 tys.) niż jej największa poprzedniczka, Emma Maersk (15,5 tys.).

Wydajność energetyczna i poszanowanie środowiska wyraża się w przekonaniu, że statek wcale nie musi być bardzo szybki, natomiast powinien oszczędzać przyrodę. Choć jednostka może pływać z maksymalną prędkością 23 węzłów (ok. 43km/h) to najbardziej ekonomiczna i ekologiczna jest przy niższych prędkościach. Jeśli płynie z prędkością 17,5 węzła (ok. 30 km/h) to emituje jedynie 32 proc. dwutlenku węgla, który emitowałaby przy prędkości maksymalnej.

Miejsca

Opinie (143) 10 zablokowanych

  • Ło Matko, szybko pogłębiajcie !!!!!! (7)

    Jeszcze dopłynie i co wtedy bedzie ?
    Do 21. sierpnia mało czasu !!!!!!!

    • 63 69

    • zwoje se pogłebiaj, bo gładko jak na lotnisku w kosakowie (3)

      • 40 7

      • (2)

        w kosakowie ?

        • 10 1

        • Ale wiocha z POwolnego miasta. (1)

          • 3 20

          • POdwodnego!

            • 2 2

    • a co z tramwajami wodnymi ? (1)

      Jak to wpłynie to przecież cały port zatka.

      • 3 24

      • Nic nie zatka. Wogóle wiesz gdzie jest port północny? Jak nie masz pojecia to sie nie wypowiadaj.

        • 8 2

    • czekam już w oknie

      • 9 0

  • (3)

    oby się nie złamał ;O

    • 22 35

    • I tak utknie po drodze.

      • 0 10

    • (1)

      albo żeby się żadne kontenery nagle nie zaczęły palić ;D

      • 0 0

      • i z tego powodu nie stał w Djibouti zbyt długo

        a cały lot do Gdańska nie spóźnił się o prawie 3 tygodnie

        • 0 0

  • (4)

    Woda zaleje Gdańsk.

    • 45 31

    • Spokojnie cała akcja będzie zabezpieczana przez ORP Dzik.

      • 16 1

    • (1)

      i zostawi 2 kontenery :D przecież kryzys ludzie nie mają haj$u to co on transportuje :D pewnie puste kontenery żeby miał co robić :)

      • 0 3

      • Kryzys i nie ma hajsu,ale jakoś sklepy pełne ludzi i do kas kolejki

        Pewnie Tusk ich wynajął,żeby robili pijar

        • 4 0

    • raczej chińskie trampki...

      • 0 0

  • pytanie (16)

    Czy będzie możliwa organizacja jakiegoś wejścia na pokład z przewodnikiem ?

    • 14 48

    • (8)

      Rozładują, załadują i dalej w drogę. To nie wycieczkowiec- tutaj każda godzina postoju kosztuję górę dolarów.

      • 51 0

      • (1)

        No ale przecież nie mówię o darmowym wejściu...

        • 2 23

        • jesli sie nie ma pojecia o pracy na takim statku to lepiej sie nie oszmieszac tak infantylnymi pytaniami...

          • 25 3

      • możesz się zatrudnić do rozładunku (4)

        • 52 0

        • eeee za 1600 brutto (3)

          Za noszenie skrzyń powinno być ze trzy tysie do łapy oraz karnet na siłownię,basen i do luksmedu

          • 4 11

          • Chyba do lumpeksu ;)

            • 3 0

          • tam się nosi skrzynie TEU (1)

            ręcami będzie trudno, chyba że ręcami sterujesz suwnicą bramową

            • 1 0

            • A skąd mam takie rzeczy wiedzieć? Jestem STUDENTEM HUMANISTĄ.

              • 3 0

      • Gore dolarow. Jo a ja je drukuje.

        • 1 1

    • DEL

      • 1 1

    • A co byś chciał tam oglądać?

      Kryształowe żyrandole, baseny??? Wielkie pudło, zaprojektowane tak, by przewieźć jak najwięcej pudełek, a ludzi upchać jak szprotki.

      • 24 2

    • tak, i wata cukrowa i popcorn też będzie :P

      • 6 0

    • nie wpuszczać tam polaków, kontenery pokradną (2)

      • 4 5

      • po 2 na grzbiet i chodu ;]

        • 10 1

      • a tabletkę wziąłeś?

        • 3 0

    • moze niekoniecznie, ale

      jesli cos bedzie pewnie zamieszcza to tu na www worldslargestship com/gdansk/

      • 0 0

  • 18 tys TEU, ale ile dla Polski? (9)

    • 21 13

    • (8)

      2szt.

      • 12 0

      • (7)

        Bład.
        Zostawi 2000 pelnych a zabierze 1000pustakow, przeciez Polacy nic nie wysylaja za granice.

        • 14 11

        • (4)

          Polacy chcieliby eksportowac głupote,bo tej nadmiar.Szwajcaria jest podobno zainteresowana bo u nich deficyt tego towaru ale na przeszkodzie stoją jakieś procedury.

          • 15 6

          • Polacy niby tacy głupcy, (3)

            a Port Północny wybudowali i na razie jest to jedyne miejsce na Bałtyku gdzie takie kolosy mogą zawijać.
            Niepotrzebnie sie pałujesz, uwierz w siebie.

            • 25 3

            • błąd (2)

              Terminal może i budowaly Polskie firmy, ale kasę wyłożyli Australijczycy. Polska jest tylko droga dojazdowa

              • 4 3

              • Port Północny to jeszcze Gierek wybudował, terminal jest późniejszy

                • 15 0

              • No i? Na tranzycie też się dobrze zarabia.

                • 8 0

        • nic???

          zboze i wegiel!!! itd

          • 3 0

        • te tysiac pustaków można zapełnić miesem z uboju rytualnego (p)osłów i i innych (p)alantów , ale szkoda można tylko "pomarzyc" : za jednym załadunkiem wysłac te wszystkie kapusciane i słomiane łby jako paszę ciężkostrawna na eksport dla głodujacych kanibali.

          • 5 0

  • (4)

    Waleń błękitny jest jednak wielki.

    • 9 7

    • Ale ten USS Enterprise to chyba inaczej wyglądał (1)

      Live long and prosper ;)

      • 3 1

      • w Us navy i Royal Navy, okrętów, statków, promów o tej nazwie było chyba 6 lub więcej i jeszcze do tego te z Star Treka :P

        • 5 0

    • Powinni jeszcze do porównania

      dorzucić przeciętnego amerykańca

      • 6 1

    • chyba trochę oszukują

      Coś tam się chyba nie zgadza ze skalą ;)
      wychodzi że 400 metrów statku jest dłuższe niż inne 400 metrów, nawet 400 metrów walenia ;)

      • 1 0

  • Na co możemy liczyć w Gdańsku, gdzie statek zawinie po 37 dniach żeglugi? (8)

    Teraz dopiero chińczyzna nas zaleje. To jest efekt wizyt naszych rządzących, w Chinach.
    To jest sabotaż !
    Gdzie ochrona naszych wyrobów - gospodarki ?

    • 31 48

    • Sam pewnie kupujesz towary z Chin, Tajwanu i Korei

      • 7 3

    • takiś mądry-wyprodukuj taniej! (2)

      • 5 2

      • (1)

        widze ze lubisz pacic po kilka razy za 1 przedmiot ale jesli cie stac ? mnie nie stać na kupowanie stolca kupuje porzadne zeczy w rozsadnych cenach a nie mega tanie stolec !!!!

        • 1 2

        • ale po co kupować stolec?

          nie łatwiej samemu postawić?

          • 4 1

    • racja ! (1)

      precz z chinszczyzna precz ! z tym guanem ! powinno sie wprowadzic zakas importu guana z chin !!!!!!!!!!!

      • 2 2

      • Jakby niekt nie kupował, to by nie było importu.

        Tylko skoro to takie guano to czemu ludzie to kupują?

        • 3 0

    • słyszałem, że po 21 sierpnia pojawią się nowe kolekcje

      w 3-miejskich markowych salonach odzieżowych

      • 2 0

    • .

      Co ty gadasz takie statki od 3 lat wpływają do dct tyle ze o 20 metrów mniejsze i jakoś chinszczyzna nas nie zalała myślicie co piszecie

      • 0 0

  • ciekawe

    kto będzie się przy nim wylansował jak nie ma już Boriska?

    • 13 6

  • (2)

    Szkoda, ze nie ma porownania z naszymi falowcami!

    • 85 1

    • A kiedy w końcu któryś z falowców zawinie na DCT?

      • 4 6

    • Bo przy falowcu na Obroncow Wybrzeza (860m dlugosci ) wypadlby slabo ze swoimi marnymi 400m.

      • 0 0

  • Busan?.. (5)

    Myslale ze pisze sie Pusan.
    Kolejna gafa.

    • 4 37

    • W czasach eurocentryzmu pisało się Pusan, Phenian, Pekin, Bombaj (1)

      Teraz bliższe oryginałowi Busan, Pjongjang, Beijing, Mumbai.

      • 16 0

      • Gdańsk,

        teraz Danzig od dziadka z Wehrmachtu

        • 0 7

    • (2)

      pisze sie i busan i pusan... jak pan nigdy nie byl w korei to ciezko o znajomosc lokalnych nazw. prosze sie nie czepiac a samemu sie lepiej doksztalcic.
      pozdrawiam

      • 14 1

      • Pusan (1)

        Tak sie sklada ze bylem wielokrotnie!
        Moja firma buduje tutaj w Pusan statek...
        Wiec wymowa Koreanczykow to wyrazne Pusan -zas za sprawa anglojezycznych zostalo to przkrecone na mapach google i nie tylko na Busan.
        A jesli chodzi o wyksztalcenie- takiej zgryzliwosci moze dopuscic sie tylko zburaczaly burak...

        • 6 2

        • jaka firma?

          można jakiegoś maila na offshory?

          • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane