• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Newag wyprodukuje pociągi dla SKM? Jest tańszy od Pesy

Krzysztof Koprowski
23 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Czteroczłonowy Newag Impuls 31WE to jeden z najnowszych produktów nowosądeckiego producenta dla Kolei Dolnośląskich. Być może podobny pociąg wkrótce ujrzymy także na trójmiejskich torach. Czteroczłonowy Newag Impuls 31WE to jeden z najnowszych produktów nowosądeckiego producenta dla Kolei Dolnośląskich. Być może podobny pociąg wkrótce ujrzymy także na trójmiejskich torach.

Tylko dwóch producentów wystartowało w przetargu na dwa nowe pociągi SKM. To Pesa i Newag, przy czym korzystniejszą ofertę złożył Newag. Pojazdy gotowe mają być do marca przyszłego roku.



Co najbardziej doskwiera ci w obecnych pociągach SKM?

Szybka Kolej Miejska na zakup pojazdów chciała przeznaczyć ok. 40,5 mln zł. Nieco niższe oferty złożyli producenci taboru kolejowego. Newag chce za budowę dwóch pociągów 35 571 600 zł, zaś Pesa 36 039 000 zł. Obaj producenci zadeklarowali wysokość podłogi na poziomie 960 mm.

Wysokość podłogi nie jest bez znaczenia, ponieważ chodzi nie tylko o komfort wsiadania (na wysokości jak najbardziej zbliżonej do poziomu peronu), ale też o wybór konkretnej oferty. Podłoga decyduje o wyborze producenta w 20 proc., zaś cena w 80 proc.

Oficjalnie producenta pociągów poznamy za kilka dni, gdyż komisja przetargowa będzie jeszcze analizowała oferty pod kątem zgodności formalnych.

Otwarcie ofert w przetargu planowano pierwotnie na 29 grudnia 2014 r. Potem termin został przesunięty na 12 stycznia, a ostatecznie na 23 stycznia. Wydłużeniu uległ też termin realizacji nowych pociągów - z 30 października br. na 31 marca 2016 r. Przyczyną tych zmian były liczne pytania i wnioski o zmiany w zapisach przetargowych producentów taboru.

Ale zmiana terminów oznacza także, że kolejarze nie mogą już liczyć na środki unijne z perspektywy 2007-2013, gdyż te inwestycje muszą być rozliczone do końca 2015 r. Trójmiejska spółka chce więc pokryć zakup ze środków własnych, a następnie starać się o dofinansowanie zakupu z kolejnej perspektywy w ramach realizacji kolejnego, dużego projektu unowocześniania infrastruktury SKM.

Wizualizacja pociągu Newag dla trójmiejskiej SKM, opublikowana przez  portal Rynek Kolejowy . Wizualizacja pociągu Newag dla trójmiejskiej SKM, opublikowana przez  portal Rynek Kolejowy .
Zgodnie z intencją kolejarzy, nowe pociągi mają być lepiej dostosowane do przewozów aglomeracyjnych. Jednostki o długości maksymalnie 90 metrów (jeden EZT typu EN57 ma długość niespełna 65 metrów) będą musiały być zdolne do przewozu co najmniej 359 osób na stojąco oraz co najmniej 144 na siedząco.

Wsiadanie do pociągu odbywać się ma przez 16 drzwi (po 8 na każdą stronę), a więc porównywalnie jak w krótszym E57, gdzie jest 6 drzwi na każdą stronę. Wejścia mają posiadać automatycznie wysuwany stopień, niwelujący przerwę między pociągiem a peronem.

W pociągach ma być gotowa infrastruktura dla uruchomienia dostępu do Internetu. Będą też gniazdka elektryczne, pozwalające na doładowanie telefonu czy laptopa. Wnętrze, objęte systemem monitoringu, będzie także klimatyzowane, a oprócz siedzisk mają być też przewidziane miejsca dla osób niepełnosprawnych na wózkach, miejsca pod rowery oraz jedną toaletę (z obiegiem zamkniętym, przystosowaną do potrzeb osób niepełnosprawnych).

Miejsca

Opinie (223) ponad 10 zablokowanych

  • uważam że

    brak troski o pozyskanie obecnie dostępnych środków unijnych na taki zakup połączony ze wzrostem cen biletów powinien stać się obiektem poważnego dochodzenia
    bo niegospodarność to najłagodniejsze słowo które tu przychodzi na język...
    no ale ja jestem tylko zwykłym kowalskim więc na pewno się nie znam

    tak na marginesie to wychodzi na to że jeden taki skład będzie jeździł zamiast dwu starszych więc bez problemu można sobie wyobrazić jakie w środku będzie panować pandemonium...

    • 13 1

  • Polski producent 18 mln, pendolino 90 mln (6)

    Pociąg dalekobieżny jest zapewne droższy ale czy aż pięciokrotnie?

    • 5 13

    • (5)

      Fabia 40 tys., leksus 200 tys., a przecież i to, i to to samochód... To czemu 5x droższy?

      • 11 1

      • Podany przykład jest logiczny różnica jakości (1)

        ale czy pedolino jest 5 razy lepsze, bo to, że nie będzie tak szybkie jak powinno wiemy. Dlatego pytanie o sens jego zakupu, bo polskie pociągi też jadą z prędkością polskiego pendolino.

        • 1 3

        • A ile razy lepszy jest leksus? Jeździ pięć razy szybciej, pali pięć razy mniej,czy rdzewieje pięć razy później? Nie, po prostu jest to inna technologia, do eksploatacji na inne potrzeby.

          A co do prędkości Pendolino,to za rok pojedzie on z v=200 km/h,czego nie umie żaden polski pociąg.

          • 3 0

      • Strasznie debilowaty przykład, zero logiki !!!!!! No chyba, że mówimy o małpiej logice

        ..............

        • 0 5

      • (1)

        Zgadzam sie z Tobą, choć dodam, że Lexusa kupuje ktoś kto ma kase, a skode ten co ma jej mniej. Jakby ten od skody dostał za darmo lexusa to i tak nie byłby go w stanie utrzymać (przeglądy, naprawy OC AC itd)
        Teraz pytanie. Czy nasze koleje stać na tak drogie w utrzymaniu pociągi ?

        bo to że pendolino jest bardziej luksusowym (droższym) taborem od naszych polskich to oczywiste :)

        • 1 0

        • na razie utrzymanie (techniczne) mamy opłacone na 17 lat

          gorzej będzie po tym okresie

          • 0 0

  • (1)

    To mi przeszkadza w SKM:

    To SKM jest głównym powodem braku biletu aglomeracyjnego za normalną cenę. (Łatwiej się Szczurkowi z Adamowiczem dogadać niż z SKM).

    Dziura między kolejką a peronem jest niebezpieczna dla pasażerów (zwłaszcza dla dzieci, osób starszych i niepełnosprawnych).

    Przestarzały tabor

    Częste awarie i wynikający z tego brak punktualności

    Skład dostosowane do ruchu regionalnego nie miejskiego ( zbyt mało drzwi). To tak jak by Autokar PKS puścić w Gdańsku jako autobus miejski.

    Brak Klimatyzacji i Wifi - Już od dosyć dawna mamy 21 wiek. Takie rzeczy to dziś standard

    Zbyt mało biletomatów (na najważniejszych stacjach powinno być ich więcej)

    Brak realnych terminów (woli?) budowy torów do południowych dzielnic Gdańska i Pruszcza.

    Zbyt krótkie składy w godzinach szczytu

    Brak dostatecznej dbałości o czystość

    • 30 1

    • Łatwiej się Szczurkowi z Adamowiczem dogadać niż z SKM. - polemizowałbym

      • 0 3

  • Wyglądają fajnie (1)

    czas, aby SKM wkroczyła w XXI wiek

    • 1 1

    • Na zdjęciu jest wersja dla pociągów regionalnych nie miejskich

      Mam nadzieję, że ta dla SKM będzie dedykowana dla ruchu miejskiego (większa ilość drzwi).

      • 8 0

  • i pomysleć-ile było by nowych pociągów,wyremontowanych dróg,nowych ulic.. (6)

    ..za jeden niepotrzebny nikomu stadion, w którym nic sie nie dzieje i już w zasadzie jest stary

    • 15 7

    • a dlaczego Gdańsk ma fundować całemu Trójmiastu i reszcie ferajny pociągi?

      najwięcej z SKM korzystają inne miasta niż Gdańsk

      • 9 6

    • Sam tunel pod Martwą Wisłą jest droższy niż stadion. (3)

      A co dopiero mówić o trasie Słowackiego czy Obwodnicy Południowej

      • 5 1

      • dodaj jeszcze tristar.. (2)

        i co z tego ,korki jak były tak są- nawet wieksze niż przed wydaniem tych milionow..byłeś kiedyś w Londynie,Monachium?miasta od wieków bazują na tej samej ilości dróg w centrach ,a korków tam nie ma-wiesz dlaczego?odpowiedż jest nie wygodna .

        • 2 3

        • tamte miasta mają warunki do posiadania metra

          my możemy pozwolić sobie na dolnym tarasie jedynie na kolej naziemną. Z kolei górny taras jest zbyt rzadko zaludniony, żeby opłacało się kopać.

          • 2 2

        • W Londynie jest odpowiednik tristara

          • 2 2

    • dokladnie !!O to chodzi by pieniadze podatnika marnowac na cos co straty przynosi

      stadion przynosi straty ale to nie jest czarna dziura ktoś te straty robi i dostaje za to kasę!!Urzedasy i POlitycy robią inwestycje nikomu nieprzydatne co przynoszą straty tak sie pierze forsę !!I tak na przykład ciągle zasilania stadionu firma energetyczna dostaje kase za prąd sporo kasy dostaje a firma energetyczna spółka skarbu państwa w zarządzie kolesie Polityków .biznesów które zarabiają na stratach stadionu jest sporo dla nich to okazja !!! Za te kasemieli bysmy nowe ekologiczne autobusy wszystkie nowe tramwaje i nowe całe SKM,baseny ,park wodny i wiele innych a mamy stadion worek bez dna!!

      • 5 4

  • panie głuszku (1)

    po co klimatyzacja w pociągu? kilka lat temu przy przetargu na modernizację istniejącego taboru stwierdził pan, że klimatyzacja nie sprawdzi się w SKMce

    • 12 0

    • Tania modernizacja starego zamiast zakupu nowego taboru,

      brak klimatyzacji i internetu w remontowanych ezt - to były założenia pierwszego prezesa SKM. I tak zostało.

      • 3 0

  • Cieszę się, że polska firma wygrała, ale osobiście bardziej podobają mi się pociągi z Pesy.

    • 1 4

  • to kibole sie ucieszą będą miały co niszczyc bo urzedasy jak zwykle nic niezrobia by to zmienic

    • 2 1

  • WSZYSTKP PIEKNIE

    tylko powinny byc 42 zamiast tylko 2

    • 9 0

  • A dlaczego w ankiecie nie ma np. matowłów, którzy stoją w drzwiach i blokują wejścia? To mnie najbardziej denerwuje!!! To są chyba tacy manniacy seksualni, którzy lubią jak dziesiątki ludzi o nich się ociera przy wejściu i wyjściu z wagonu.... . Blokują wejścia i czas postoju na przystankach przez to się wydłuża. Może czas wprowadzić mandaty takim gamoniom ????

    • 10 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane