• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Newag wyprodukuje pociągi dla SKM? Jest tańszy od Pesy

Krzysztof Koprowski
23 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Czteroczłonowy Newag Impuls 31WE to jeden z najnowszych produktów nowosądeckiego producenta dla Kolei Dolnośląskich. Być może podobny pociąg wkrótce ujrzymy także na trójmiejskich torach. Czteroczłonowy Newag Impuls 31WE to jeden z najnowszych produktów nowosądeckiego producenta dla Kolei Dolnośląskich. Być może podobny pociąg wkrótce ujrzymy także na trójmiejskich torach.

Tylko dwóch producentów wystartowało w przetargu na dwa nowe pociągi SKM. To Pesa i Newag, przy czym korzystniejszą ofertę złożył Newag. Pojazdy gotowe mają być do marca przyszłego roku.



Co najbardziej doskwiera ci w obecnych pociągach SKM?

Szybka Kolej Miejska na zakup pojazdów chciała przeznaczyć ok. 40,5 mln zł. Nieco niższe oferty złożyli producenci taboru kolejowego. Newag chce za budowę dwóch pociągów 35 571 600 zł, zaś Pesa 36 039 000 zł. Obaj producenci zadeklarowali wysokość podłogi na poziomie 960 mm.

Wysokość podłogi nie jest bez znaczenia, ponieważ chodzi nie tylko o komfort wsiadania (na wysokości jak najbardziej zbliżonej do poziomu peronu), ale też o wybór konkretnej oferty. Podłoga decyduje o wyborze producenta w 20 proc., zaś cena w 80 proc.

Oficjalnie producenta pociągów poznamy za kilka dni, gdyż komisja przetargowa będzie jeszcze analizowała oferty pod kątem zgodności formalnych.

Otwarcie ofert w przetargu planowano pierwotnie na 29 grudnia 2014 r. Potem termin został przesunięty na 12 stycznia, a ostatecznie na 23 stycznia. Wydłużeniu uległ też termin realizacji nowych pociągów - z 30 października br. na 31 marca 2016 r. Przyczyną tych zmian były liczne pytania i wnioski o zmiany w zapisach przetargowych producentów taboru.

Ale zmiana terminów oznacza także, że kolejarze nie mogą już liczyć na środki unijne z perspektywy 2007-2013, gdyż te inwestycje muszą być rozliczone do końca 2015 r. Trójmiejska spółka chce więc pokryć zakup ze środków własnych, a następnie starać się o dofinansowanie zakupu z kolejnej perspektywy w ramach realizacji kolejnego, dużego projektu unowocześniania infrastruktury SKM.

Wizualizacja pociągu Newag dla trójmiejskiej SKM, opublikowana przez  portal Rynek Kolejowy . Wizualizacja pociągu Newag dla trójmiejskiej SKM, opublikowana przez  portal Rynek Kolejowy .
Zgodnie z intencją kolejarzy, nowe pociągi mają być lepiej dostosowane do przewozów aglomeracyjnych. Jednostki o długości maksymalnie 90 metrów (jeden EZT typu EN57 ma długość niespełna 65 metrów) będą musiały być zdolne do przewozu co najmniej 359 osób na stojąco oraz co najmniej 144 na siedząco.

Wsiadanie do pociągu odbywać się ma przez 16 drzwi (po 8 na każdą stronę), a więc porównywalnie jak w krótszym E57, gdzie jest 6 drzwi na każdą stronę. Wejścia mają posiadać automatycznie wysuwany stopień, niwelujący przerwę między pociągiem a peronem.

W pociągach ma być gotowa infrastruktura dla uruchomienia dostępu do Internetu. Będą też gniazdka elektryczne, pozwalające na doładowanie telefonu czy laptopa. Wnętrze, objęte systemem monitoringu, będzie także klimatyzowane, a oprócz siedzisk mają być też przewidziane miejsca dla osób niepełnosprawnych na wózkach, miejsca pod rowery oraz jedną toaletę (z obiegiem zamkniętym, przystosowaną do potrzeb osób niepełnosprawnych).

Miejsca

Opinie (223) ponad 10 zablokowanych

  • obojętnie co, byle to był polski wyrób

    • 2 3

  • Sondaż (1)

    Ten sondaż jest nie adekwatny do rzeczywistości, Ja ja zapytam i odpowiem tak. Czego brakuje ci w pociągach SKM ? Pociągów SKM :D.

    A tak naprawdę to pytanie mam takie. Czemu za grube miliony wyremontowano dwa składy kompletnie ? Kiedy za te pieniądze można było kupić klika takich NEWA-g. To samo się tyczy składów gdzie wymieniane były siedzenia czy dokładane różnego rodzaju gadżety jak automatyczne drzwi czy haki na rowery.

    Na samych taborach można przeczytać ile milionów kosztowała ta innowacja z pieniędzy unijnych a ile dało nasze państwo. Za te kwoty które są tam podane można było kupić nowe składy.

    Te udogodnienia i wymienione części już się rozlatują. tu od pada klosz tam śrubka a gdzie indziej nie słychać już głośników.

    To samo się tyczy głosowego systemu który oznajmia na którą stacje pociąg wjedzie. Czy ktoś z was zastanawiał się czemu w każdym przypadku lektor ma inny głos i mówi inny tekst. A no temu że za każdym razem był robiony przetarg dla każdego składu. Czyli wydawane były pieniądze kilku krotnie na to samo.

    To samo się tyczy standardów przeprowadzanych remontów. Zamiast wydać kasę na jeden projekt dla kompletnie wyremontowanych składów robiono dwa projekty. I to samo się tycze składów które przeszył częściową modernizację w każdym jest coś innego. inne szyby inne siedzenia inne drzwi. Jeżeli był by jeden standard było by taniej nie trzeba by było robić kilku przetargów praktycznie na to samo. No ale ktoś kto przygotowuje te przetargi też musi zarobić prawda.

    ehhh nie chce już mi się pisać. pomyślcie sami o tym. Miś i tyle. Koniec końców daje sobie jeszcze 5 lat jak się nic nie zmieni wyjadę do bardziej normalniejszego kraju a tu przyjadę na wakacje na piękne polskie może

    pozdro

    • 4 1

    • morze a nie może drogi internacjonale!!!

      • 0 0

  • chuligani

    W przetargu powinien być zapis antykamienne. Po ostatnich zajsciach to byłby niezly pomysł

    • 0 2

  • Panie Koprowski - już coś porównywać to składy EN71 (czterowagonowe) a nie

    EN57 (trzywagonowe). O.K. ?

    • 3 0

  • U nas ciągle pokutuje niższa cena.A tu powinno się brać inne aspekty pod uwagę.Najwazniejsza jest twałość,koszty eksploatacji i koszt ewentualnych napraw.wiadomo ,ze jak ktoś startuje z niższą ceną, to do produkcji zwykle uzywa słabszych materiałów .A nikt nie bedzie dokładał do biznesu..Pesa to odczuła na własnej skórze.Wiem z opwiadan kolejarzy ,ze ten sam model robiony za granicę (za wiekszą kasę)zasuwał bezawaryjnie,a u nas coś tam niedomagało.Teraz starają sie oni unikac takich sytuacji.choć przy całkowicie nowych modelach przytrafiają się tzw.; choroby wieku niemowlecego.A to przechodza nawet najlepsi.A tak poważnie i z innej strony, to nasze kochane państwo powinno stworzyć takie warunki, aby nasze rodzinne firmy nie wyzynały sie nawzajem, tylko współpracowały ze sobą i tworzyły silną konkurencję dla rywali z zagranicy

    • 1 1

  • AZ 2 pociagi.... (2)

    a koleje mazowieckie maja taki KAZDY!!

    • 4 3

    • A to ciekawe... Skoro KM miało 180 starych składów,a zamówili 50 nowych i teraz "mają wszystkie nowe", to albo ktoś kłamie,albo strasznie ścięli siatkę połączeń, albo coś mi umyka...

      Ale fakt,akurat KM są rentowne,ewenement.

      • 1 0

    • A to ciekawe, kłamco jeden. Jak się sprawdzi u źródła, czyli na stronie KM w sekcji "Park taborowy" to jak najbardziej są tam EN57, które zresztą też były modernizowane niedawno.

      • 0 0

  • W ankiecie brakuje opcji: Smiesznie krotka linia w liczbie 1. (3)

    -Mam za nic, ten wasz niewydarzony Kanion Kolorado.
    -Mam za nic najnormalniejsze drzwi w dziejach
    -Okna wystarcza
    -Internet jest z wszechobecnych nadajnikow.

    Dokuczliwe jest, ze konczy sie linia w Srodmiesciu. Co czyni srodek miasta jego koncem. Dokuczliwe jest ze tak czesto trzeba przesiadac sie na autobus. Gdyby nie te glubie modernizacje, bylby szmal na przedluzenie linii nr 250. Jej krotkosci w obie strony nie sposob zniesc. Reszta to pikus.

    • 3 1

    • gdyby nie te głupie modernizacje, to za trzy lata miałbyś do dyspozycji sześć pociągów (2)

      nie dociera, że modernizacja jest przy okazji naprawy P4/P5, która z racji wieku i przebiegu jest już koniecznością?

      • 1 3

      • Dobra. Ale gdyby nie szmal na glupie modernizacje stacji, linia kolejowa nr 250 (1)

        bylaby juz w Pruszczu.

        • 0 0

        • za modernizacje stacji płaciły miasta

          i tylko na to mogły wyłożyć kasę prywatnej spółce

          • 0 0

  • pociąg (1)

    a jaka wysokość łapówki ?

    • 3 3

    • Milon pińcet czysta dziewińcet, zazdrościsz?

      • 0 2

  • Brak jednej opcji w ankiecie!!! (1)

    Doskwiera mi (wk*rwiają mnie) wszystkie wyżej wymienione rzeczy!!!

    • 3 0

    • Do tego wysokie ceny biletów!

      • 0 0

  • 35 mln

    nie kumam za tylko dwa składy 35 mln zł - to chyba są ze złota

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane