• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Newag wyprodukuje pociągi dla SKM? Jest tańszy od Pesy

Krzysztof Koprowski
23 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Czteroczłonowy Newag Impuls 31WE to jeden z najnowszych produktów nowosądeckiego producenta dla Kolei Dolnośląskich. Być może podobny pociąg wkrótce ujrzymy także na trójmiejskich torach. Czteroczłonowy Newag Impuls 31WE to jeden z najnowszych produktów nowosądeckiego producenta dla Kolei Dolnośląskich. Być może podobny pociąg wkrótce ujrzymy także na trójmiejskich torach.

Tylko dwóch producentów wystartowało w przetargu na dwa nowe pociągi SKM. To Pesa i Newag, przy czym korzystniejszą ofertę złożył Newag. Pojazdy gotowe mają być do marca przyszłego roku.



Co najbardziej doskwiera ci w obecnych pociągach SKM?

Szybka Kolej Miejska na zakup pojazdów chciała przeznaczyć ok. 40,5 mln zł. Nieco niższe oferty złożyli producenci taboru kolejowego. Newag chce za budowę dwóch pociągów 35 571 600 zł, zaś Pesa 36 039 000 zł. Obaj producenci zadeklarowali wysokość podłogi na poziomie 960 mm.

Wysokość podłogi nie jest bez znaczenia, ponieważ chodzi nie tylko o komfort wsiadania (na wysokości jak najbardziej zbliżonej do poziomu peronu), ale też o wybór konkretnej oferty. Podłoga decyduje o wyborze producenta w 20 proc., zaś cena w 80 proc.

Oficjalnie producenta pociągów poznamy za kilka dni, gdyż komisja przetargowa będzie jeszcze analizowała oferty pod kątem zgodności formalnych.

Otwarcie ofert w przetargu planowano pierwotnie na 29 grudnia 2014 r. Potem termin został przesunięty na 12 stycznia, a ostatecznie na 23 stycznia. Wydłużeniu uległ też termin realizacji nowych pociągów - z 30 października br. na 31 marca 2016 r. Przyczyną tych zmian były liczne pytania i wnioski o zmiany w zapisach przetargowych producentów taboru.

Ale zmiana terminów oznacza także, że kolejarze nie mogą już liczyć na środki unijne z perspektywy 2007-2013, gdyż te inwestycje muszą być rozliczone do końca 2015 r. Trójmiejska spółka chce więc pokryć zakup ze środków własnych, a następnie starać się o dofinansowanie zakupu z kolejnej perspektywy w ramach realizacji kolejnego, dużego projektu unowocześniania infrastruktury SKM.

Wizualizacja pociągu Newag dla trójmiejskiej SKM, opublikowana przez  portal Rynek Kolejowy . Wizualizacja pociągu Newag dla trójmiejskiej SKM, opublikowana przez  portal Rynek Kolejowy .
Zgodnie z intencją kolejarzy, nowe pociągi mają być lepiej dostosowane do przewozów aglomeracyjnych. Jednostki o długości maksymalnie 90 metrów (jeden EZT typu EN57 ma długość niespełna 65 metrów) będą musiały być zdolne do przewozu co najmniej 359 osób na stojąco oraz co najmniej 144 na siedząco.

Wsiadanie do pociągu odbywać się ma przez 16 drzwi (po 8 na każdą stronę), a więc porównywalnie jak w krótszym E57, gdzie jest 6 drzwi na każdą stronę. Wejścia mają posiadać automatycznie wysuwany stopień, niwelujący przerwę między pociągiem a peronem.

W pociągach ma być gotowa infrastruktura dla uruchomienia dostępu do Internetu. Będą też gniazdka elektryczne, pozwalające na doładowanie telefonu czy laptopa. Wnętrze, objęte systemem monitoringu, będzie także klimatyzowane, a oprócz siedzisk mają być też przewidziane miejsca dla osób niepełnosprawnych na wózkach, miejsca pod rowery oraz jedną toaletę (z obiegiem zamkniętym, przystosowaną do potrzeb osób niepełnosprawnych).

Miejsca

Opinie (223) ponad 10 zablokowanych

  • wysokość podłogi (16)

    będzie można wysiadać i wsiadać bez obawy o wpadnięcie w dziurę - takie wymogi należało postawić firmom modernizującym te co jeżdżą obecnie

    • 20 3

    • (4)

      jak niby mieli tego dokonać? zamontować sportowe, obniżone zawieszenie? zmniejszyć koła?

      • 4 7

      • Krwiożercza PRL jakoś potrafiła sobie poradzić z dziurą (3)

        Stosując fabrycznie wysokoperonowe składy. Albo poprzez przykręcenie dodatkowego żeliwnego stopnia przy wejściu do wagonu w "kiblach". Nowoczesna SKM niestety nie potrafi.

        • 11 2

        • (2)

          "Krwiożercza PRL jakoś potrafiła sobie poradzić z dziurą"
          bo trójmiejska SKM korzystała z wagonów berlińskiego metra otrzymanych w ramach reparacji wojennych. Za czasów PRL nigdy nie wykonano dla SKM wagony o standardzie odpowiednim dla SKM.

          • 2 2

          • EW 58?

            tzw. kolory - zaprojektowane i wykonane na linię SKM

            • 2 1

          • Ktoś już odpowiedział

            EW 58. Co prawda sami kolejarze ich nie znosili, bo były awaryjne jak cholera, ale miały wszystko, jak trzeba - wejście na wysoki peron, duża ilość drzwi. Poza tym mamy XXI w. - nic nie stoi na przeszkodzie, żeby jedyny polski przewoźnik "wysokoperonowy" (oprócz warszawskiego metra) zamówił wagony w takim standardzie. Jakoś metro potrafi...

            • 9 0

    • Nie uda się tego wprowadzić szybko (9)

      a to ponieważ perony maja różne wysokości i odległości. Inne w Trójmieście inne w Lęborku inne w Wejherowie...

      • 2 3

      • Można by np. podzielić tabor (3)

        Niewielką część taboru wydzielić na burakowozy na trasę od Luzina do Cieplewa i zostawić z tą nieszczęsną dziurą, a resztę przygotować pod wysoki peron i po robocie. Niestety, proste opcje są zawsze za trudne dla decydentów SKM. Wolą myśleć o przesuwaniu torów, na bogato.

        • 11 0

        • (2)

          ...co spowoduje, że tabor będzie niewymienny i np. w razie awarii nie zastąpisz składu miejskiego terenowym i odwrotnie,czyli musisz w rezerwie trzymać DWA, czyli obsłużysz mniej kursów,bo nie styknie taboru...

          Niestety najprostsze odpowiedzi są też przeważnie tylko częściowe.

          Prędzej powinien być wysuwany trap, jak w Pendolino... Ciekawe,czy te Newagi to mają?

          • 0 1

          • wysuwamy trap albo prawdziwy high tech dla SKM (1)

            stopień przykręcany - można go demontować w razie potrzeby i to bez palnika!

            • 0 0

            • Jak nie będzie przyspawany, to na bocznicy żule go odkręcą i sprzedadzą na jabola.

              • 1 0

      • a po co komu ten Lębork i Słupsk na linii SKM? (4)

        to kolej miejska a nie regio

        • 14 0

        • Już wkrótce SKM będzie konkurowac z pendolino do Warszawy. (1)

          • 11 0

          • Po to na bazie serwisowej podpatrują technologię. Spisek!

            • 6 0

        • (1)

          Kolej aglomeracyjna powinna jeździć przynajmniej do Lęborka, wybrane kursy do Słupska. PR nie daje rady...

          • 0 5

          • a ja bym chciał, żeby aglomeracyjnie koleją połączyć Gdańsk ze Sztokholmem i Berlinem

            znacznie bardziej rozwojowe kierunki niż Lębork

            • 11 0

    • codziennie się boję, że wpadnę w dziurę....... :/

      • 1 0

  • Jest napisane, że być może zobaczymy Newag Impuls 31WE.

    Tak, że proszę jeszcze nie szaleć

    • 4 0

  • W ankiecie brakuje jeszcze jednego punktu: (3)

    Niepunktualność. Słyszymy od megafonistki sakramentalne "za opóźnienie pociągu przepraszamy", przy czym jakoś nie widać woli poprawy ze strony firmy.

    • 14 2

    • (2)

      pierd... od roku jeżdżę SKMką codziennie i na palcach jednej ręki mogę policzyć dni, w których nie dojechałem do domu wg rozkładu (nie licząc parominutowych opóźnień)

      • 3 8

      • (1)

        Wiesz, jeżeli ktoś ma zaraz potem autobus lub tramwaj, to drobne (wg Ciebie), parominutowe opóźnienie MA znaczenie.

        • 9 0

        • wujek

          A ja na palcach jednej ręki mogę policzyć pociągi, które odjechały o czasie. Zwłaszcza po południu lub w weekendy, pociągi są zapowiadane a nie przyjeżdżają. Mało to przyjemne w sezonie zimowym.

          • 6 0

  • Pojazd 4-członowy..

    Mam nadzieje, że taki czteroczłonowy pociąg o długości 90 m będzie stanowił jeden zespół trakcyjny i nie da się podzielić na mniejsze kawałki. W przeciwnym razie nasi fachowcy z zarządu SKM natychmiast będą usiłowali wykazać, że te 500 osób da się upchnąć tylko w jednym członie.

    • 21 1

  • Jaki będzie układ siedzeń w nowych składach? (2)

    • 7 0

    • .... (1)

      taki jak teraz. wiem i już

      • 4 0

      • Szkoda, że nie taki jak w Pendolino i samolotach.

        • 1 2

  • Lepiej wydac wiecej a kupic dobre

    Na SKM brakuje ludzi z woobraznia.Jesli glownym wyznacznikiem jest cena (80%) to napewno nie bedzie to dobry zakup. Pociagi kupuje sie na wiele lat i warto wydac wiecej i kupic naprawde dobre i praktyczne sklady. Nie trzeba bay fachowcem aby wrescie usunac problema odstepu miedzy wagonem i peronem (smiejja sie z tego obcokrajowcy). Albo dopasowuje sie wagon do peronu albo peron do wagonu. Nie ma innych opcji. Sklady powinnym miec duzo wiecej drzwi aby umozliwic szybkie wsiadanie i wysiadanie. Powinni byc przestronne(podobne wewnetrznie do wagonow metra, gdyz obsluguja krotkie trasy.Powinny byc duzo szybsze aby nazwa SKM (szybka kolej) nie byla tylko fikcja.

    • 12 3

  • Usuną dziurę miedzy peronem a składem? (3)

    Ktoś wie?

    • 21 1

    • jak SKM przejmie DB (2)

      • 5 0

      • wtedy to tą skm-ką wywiozą wszystkich w wiadomym kierunku

        • 2 1

      • SKM nie jest aż tak bogate,żeby przejąć Deutsche Bahn...

        • 6 2

  • wygląda troche

    Wygląda trochę jak diabełek odpustowy modny w PRL-u

    • 1 6

  • jaki model/typ pociągu by nie był... (5)

    to i tak czas przejazdu na trasie np Wejherowo - Gdańsk się nie skróci, bo:

    1) na jedne drzwi będzie przypadać pierdylion wsiadających/wysiadających;
    2) będą nadal debilne postoje po 2/3 minuty w Chyloni, Gdyni, Sopocie;
    3) wjazd do Gdańska Głównego będzie się odbywać nadal z prędkością 2km/h, inaczej wszystko się rozleci;
    4) kierownik pociągu będzie jednocześnie sprzedawał bilety, zamykał drzwi wychodził na peron w kształcie łuku, żeby zobaczyć czy wszyscy wsiedli i procedura zamykania drzwi zostanie na poziomie 30 sekund...

    podobno czas to pieniądz...

    • 26 0

    • Ad.1 (3)

      Czy wszyscy koniecznie muszą stać w drzwiach. To naprawdę bardzo utrudnia wysiadanie/wsiadanie! Kiedy tępaki zrozumieją tak prosta kwestię?

      • 7 2

      • A gdyby (2)

        zrobić same drzwi to nie byłoby tak ciasno

        • 3 3

        • No jassne ;) (1)

          Ciasno to jest w umysłach co niektórych.

          • 3 0

          • Nie. Tam jest właśnie przestrzennie...

            • 0 0

    • wystarczyłoby że zmodernizowane składy zaczęłyby korzystać ze swoich parametrów rozruchu czyli przyspieszenia i czas można by skrócić lekko licząc o kwadrans na trasie Wejherowo-Gdańsk.Jechałem kiedyś starą EW58 która odrobiła 7 minutowe opóźnienie na trasie Cisowa-Oliwa przyspieszając tak że stojący musieli się mocno trzymać

      • 2 1

  • I dobrze

    Taniej i wcale nie gorzej, może nawet lepiej :)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane