• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie Wrzeszcz na stacji kolejowej

Michał Brancewicz
9 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kiedy koniec chaosu na stacji we Wrzeszczu?
Remont i przebudowa peronów dalekobieżnych we Wrzeszczu pochłonęła 140 mln zł. Nieco ponad rok po jego oddaniu PLK wymienia nagłośnienie. Remont i przebudowa peronów dalekobieżnych we Wrzeszczu pochłonęła 140 mln zł. Nieco ponad rok po jego oddaniu PLK wymienia nagłośnienie.

Na peronach dalekobieżnych we Wrzeszczu zamontowany zostanie nowy sprzęt nagłośnieniowy. Dzięki temu zapowiedzi będą bardziej zrozumiałe, a głośny dźwięk przestanie dokuczać okolicznym mieszkańcom.



Z nagłośnieniem na peronach jest jak z dźwiękiem w polskim filmie. Bardzo często nie da się zrozumieć tego, co mówią stojący na pierwszym planie bohaterowie, bo odbiór zagłuszają przebijające się odgłosy tła.

Zapowiedź pociągów według Stanisława Barei


Wydawać by się mogło, że skoro w całym kraju modernizowane są linie i stacje kolejowe, to czasy, gdy zapowiedzi były zupełnie niewyraźne minęły bezpowrotnie. Po części tak, ale pojawiają się inne problemy. Jak chociażby na oddanych w zeszłym roku peronach stacji we Wrzeszczu, gdzie zapowiedzi okazały się na tyle głośne, że zaczęli się na nie skarżyć mieszkańcy pobliskich kamienic.

Jak oceniasz nagłośnienie stacji kolejowych w Trójmieście?

Warto w tym miejscu dodać, że cała inwestycja polegająca na przebudowie peronów i torów pochłonęła ok. 140 mln zł.

Jeszcze w zeszłym roku przedstawiciele Polskich Linii Kolejowych, odpowiedzialnych za remont stacji we Wrzeszczu, nakazali wyłączyć część głośników, a pozostałe skierować tak, by głos nie rozchodził się poza obręb peronów. Takie rozwiązanie okazało się jednak niewystarczające.

Dlatego pod koniec września PLK ogłosiło przetarg mający na celu "poprawę nagłośnienia i zrozumiałości komunikatów megafonowych wygłaszanych na stacji Gdańsk Wrzeszcz oraz zmniejszenie uciążliwości tych zapowiedzi dla mieszkańców okolicznych domów".

Wymagania stawiane przez zamawiającego mówią o tym, że obiektywna ocena zrozumiałości mowy STI (tzw. Speech Transmission Index) ma osiągnąć przedział 0,7 - 0,8, co oznacza słyszalność na poziomie dobrym do doskonałego. Jednoczesne system ma w mniejszym stopniu oddziaływać na przyległy teren, "co radykalnie polepszy klimat akustyczny obszaru wokół dworca kolejowego".

Żeby to osiągnąć należy - jak czytamy w specyfikacji - "polepszyć akustykę pomieszczenia nadawania komunikatów, w inny sposób zamontować głośniki na peronach, a pod metalowymi wiatami ułożyć materiał pochłaniający dźwięk".

Liczba głośników tubowych zwiększy się z 45 do 103 sztuk.

Wykonawcę, który opracuje projekt i wykona niezbędne prace, powinniśmy poznać jeszcze w październiku. Roboty potrwają ok. dwóch miesięcy. Potem wykonawca będzie musiał przeprowadzić pomiary akustyczne: badanie zrozumiałości mowy oraz pomiary hałasu docierającego do okolicznych budynków.

O autorze

autor

Michał Brancewicz

Gdańszczanin od urodzenia. Nie ukryje się przed nim żadna nowa inwestycja w mieście. Gra w piłkę nożną, jeździ na snowboardzie i rowerze. Próbuje swoich sił w scenariopisarstwie.

Opinie (156) 2 zablokowane

  • (1)

    A przed zapowiedzią odgłos szklanki dźwiękowej ;)

    • 10 2

    • szklanki

      barejki

      • 2 0

  • Kto dopuścił projekt z blaszanymi dachami peronów?! (2)

    Mieszkam na Zaspie i do nas też dochodzi hałas jadących pociągów, jak i odgłos zapowiedzi. Jeśli dopuszcza się możliwość zamontowania pudeł rezonansowych w takim miejscu, jakim są perony dworca, to czemu się tu dziwić?!!!
    Moje pytanie, kto dopuścił do realizacji taki projekt w centrum miasta?!

    • 12 5

    • No jak to kto? Decydenci ignoranci

      • 7 3

    • teraz pewnie trzeba te blaszane dachy podkleić watą akustyczną...

      aby tłumiła hałasy

      • 6 1

  • na autostradach szafują ekranami akustycznymi, aby zbić kasę, (1)

    a nie mogą przy dworcu?

    • 9 2

    • No właśnie.

      • 4 1

  • planiści, architekci w akcji - autobusy osobno, pociągi osobno, postój taryf osobno

    Tak jest w Gdańsku, Głównym, Wrzeszczu, Oliwie, na Lotnisku - polska myśl architektoniczna.
    zero zadaszenia, na peronach pi..dzi.
    I miasto tworzy komisję ładu przestrzennego by pouczać innych :o)

    • 13 2

  • A kiedy system informacji pasażerskiej?

    Jedyną ogarniętą stacją w Gdańsku jest Gdańsk Osowa.

    • 7 1

  • Zrobcie lepiej wyświetlacze!!

    Jeszcze ani razu nie rozszyfrowałam tego belkotu z megafonow.
    Ludzie biegają jak stado owiec po peronach i szukają właściwego pociągu.
    Wstyd!!

    • 21 0

  • Mam wrażenie, graniczące z pewnością, że szefostwo PKP (itp. tworów kolejowych) nie jeździ pociągami.

    Bo trzeba być chyba ślepym żeby nie zauważyć tych wszystkich kolejowych nonsensów.

    • 15 0

  • Nagłośnienie (2)

    jest po prostu do d.py.Ja naprawdę głucha nie jestem,ale głośniki na samym początku i na końcu peronu to kpina.Zazwyczaj stoi się pośrodku i nic nie można zrozumieç co zapowiadają.A jak prace trwają czy pociąg inny podjeżdża lub inny hałas to koszmar.Wtedy tylko zostaje konduktor,żeby się dopytać.Pamiętajmy że teraz pociągi dalekonieżne są po drodze rozłączane i trzeba wiedzieć nawet w którym wagonie usiąść.Często Panie nawet źle informują przez megafon.

    • 13 2

    • (1)

      Przestań histeryzować. Ja słyszę wszystko.

      • 0 3

      • Ja też niestety, a siedzę we własnym mieszkaniu na klopie. Okno zamknięte

        • 0 0

  • A wyświetlaczy jak nie ma tak nie ma!

    • 14 0

  • Brak wyświetlaczy czyli tablic informacyjnych

    Podnoszę raz jeszcze temat
    Po remoncie Gdańska Głównego i Wrzeszcza zniknęły wyświetlacze. Nie ma w tunelach ani na peronach. To jakiś absurd. Może ktoś się tym zainteresuje. Chociaż po wcześniejszej reakcji na brak kasowników we Wrzeszczu - wątpię. Ale nie tracę nadziei.

    • 17 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane