• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie ma szans na autobusy miejskie na obwodnicy

Krzysztof Koprowski
12 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Choć przejazd między węzłami na obwodnicy trwa zwykle kilka minut, pasażerowie komunikacji miejskiej muszą zadowolić się okrężnymi i wielokrotnie dłuższymi trasami. Choć przejazd między węzłami na obwodnicy trwa zwykle kilka minut, pasażerowie komunikacji miejskiej muszą zadowolić się okrężnymi i wielokrotnie dłuższymi trasami.

Obwodnica Trójmiasta powoli przeistacza się w drogę wewnątrz miasta. Za tym nie idą jednak zmiany w komunikacji i ewentualne uruchomienie linii autobusowych. Urzędnicy przekonują, że nie ma takiej potrzeby, a samo połączenie byłoby nieatrakcyjne ze względu na częste korki.



Czy powinna istnieć linia autobusowa kursująca przez obwodnicę?

Sprawa uruchomienia autobusów po obwodnicy wielokrotnie pojawia się w wiadomościach od naszych czytelników, którzy przekonują, że ułatwiłoby to podróże po mieście.

- Mieszkam na osiedlu Wiszące Ogrody zobacz na mapie Gdańska, a pracuję w Parku Handlowym Matarnia zobacz na mapie Gdańska. Dzisiaj dojazd autobusem zajmuje mi się ponad 40 minut i wiąże się z uciążliwą przesiadką na rondzie turbinowym zobacz na mapie Gdańska, gdzie między przystankami trzeba pokonać znaczny dystans. Ta sama trasa samochodem zajmuje mniej niż 15 minut. W jaki sposób ma to zachęcić do korzystania z komunikacji miejskiej? - pyta pan Andrzej, czytelnik Trojmiasto.pl.
Pani Beata, nasza czytelniczka, zwraca natomiast uwagę na brak połączeń między obiektami handlowymi wzdłuż obwodnicy.

- Obwodnica stała się właściwie wielkim pasażem handlowym - niemal przy każdym węźle istnieje centrum handlowe, ale dostanie się z jednego do drugiego bez auta to rzecz praktycznie nie do wykonania w rozsądnym czasie. Przykładowo - dojazd z Fashion House zobacz na mapie Gdańska do Auchan, a więc dostanie się tylko do "sąsiedniego" węzła, wymaga cofnięcia się aż do ul. Jabłoniowej zobacz na mapie Gdańska lub nawet Łostowickiej zobacz na mapie Gdańska. Jeszcze gorzej wygląda podróż, gdy chcemy dostać się [z Fashion House - dop. red.] do Osowej - trzeba przejeżdżać przez dolny taras.
Dojazd do Parku Handlowego Matarnia z rejonu Węzła Karczemki trwa komunikacją miejską ponad 40 minut i wymaga jednej przesiadki. Podróż z Osowej oznacza natomiast przejazd przez lotnisko. Dojazd do Parku Handlowego Matarnia z rejonu Węzła Karczemki trwa komunikacją miejską ponad 40 minut i wymaga jednej przesiadki. Podróż z Osowej oznacza natomiast przejazd przez lotnisko.
Te argumenty nie przekonują jednak urzędników. Zdaniem Zarządu Transportu Miejskiego komunikacja miejska prowadzona po obwodnicy ze zjazdem na każdym węźle na najbliższy przystanek nie sprawdzi się.

- Obwodnica Trójmiasta jest bliska wyczerpania swojej przepustowości. Podczas wakacyjnych weekendów "bito" tam rekordy dobowej liczby pojazdów. Praktycznie był to jeden wielki korek. Ponadto prawie codziennie występują zdarzenia drogowe w postaci kolizji, generujące zatory drogowe. To sprawia, że linia autobusowa funkcjonująca na znacznym odcinku obwodnicy byłaby narażona na niepunktualność i nieregularność - przekonuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
W opinii ZTM, wadą takiej linii jest także wydłużony czas przejazdu ze względu na brak wygodnego powrotu na obwodnicę po wykonaniu kursu do najbliższego przystanku.

- W obrębie większości węzłów nie ma w pobliżu przystanków możliwości zawrócenia np. na Matarni lub Osowej. Trasa taka byłaby zatem dłuższa niż prowadzona równoległymi drogami - dodaje Zomkowski - W naszym przekonaniu należy dążyć do modelu wykorzystania szybszego i pewniejszego transportu szynowego (PKM) zintegrowanego z dojazdową komunikacją autobusową, ponieważ nie same węzły obwodnicy są celem podróży pasażerów, lecz osiedla i tereny usługowe położone w znacznej odległości od tych węzłów.
Brak dogodnej lokalizacji wjazdów na Trasę W-Z (Armii Krajowej) wymusza skomplikowane i wydłużone przejazdy wykonywane na wysokości osiedla Wiszące Ogrody. Brak dogodnej lokalizacji wjazdów na Trasę W-Z (Armii Krajowej) wymusza skomplikowane i wydłużone przejazdy wykonywane na wysokości osiedla Wiszące Ogrody.
Również odległości do pokonania na węźle Karczemki, zdaniem ZTM, dyskwalifikują pomysł skierowania autobusów do Karczemek przez węzeł przy centrum handlowym zobacz na mapie Gdańska, a następnie "główny" węzeł z obwodnicą i Trasą W-Z zobacz na mapie Gdańska. Byłaby to alternatywa dla obecnego układu linii i krążenia autobusów po ul. Kartuskiej celem dostania się na Trasę W-Z.

- Długość tras autobusów przez "ślimaki" jest niemalże identyczna jak aktualne trasy autobusów, a czas przejazdu proponowaną trasą może być nawet dłuższy, co wynika z zakorkowania dróg dojazdowych i możliwości wystąpień zdarzeń utrudnień na obwodnicy (kolizje, wypadki, awarie) - wyjaśnia zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Miejsca

Opinie (273) 2 zablokowane

  • Dojazd z jednego centrum do drugiego zajmuje tyle ile zajmuje

    Bo właściciele tych centr doskonale wiedzą, że jeżdżący komuną ludzie to marni klienci, więc się położeniem centr nie martwią i mogę ja na tańszych gruntach stawiać

    • 17 2

  • Gdyby Obwodnica miała pas awaryjny, argumenty ZTM nie miałyby racji bytu. (1)

    Codziennie (w związku z pracą, nie lenistwem!!!!!!!!) jadę Obwodnicą. Zaświadczam, że sam diabeł za kółkiem autobusu nie dałby rady trzymać się rozkładu jazdy, jakiby nie był.

    Rozwiązaniem byłaby druga obwodnica równoległa do aktualnej wyłącznie dla autobusów. A jeszcze lepsza byłaby kolejna linia PKM. Kopiująca i, Obwodnicę, i Estakadę Kwiatkowskiego.

    • 13 3

    • I byłby niezły pretekst do posłania PKM na Oksywie

      • 2 0

  • Sami dają ludziom do ręki argumenty

    Skoro dojazd do pracy samochodem jest co najmniej dwa razy krótszy niż komunikacją to o czym my rozmawiamy? A tłumaczenie z kółkami słabe: przez miasto jadąc mamy znacznie większą szansę na korki

    • 26 4

  • (10)

    wiszace ogrody są przy stacji PKM Kiełpinek co za problem kupić bilet i podjechać do pkm matarnia i przejazd by trwał 2 minuty :p

    • 21 6

    • bo jak jest miesięczny

      to pracującego w matarni nie stać na kolejny bilet

      • 3 3

    • Przejazd tak, ale dojście do przystanków PKM zajmie 25 minut. (4)

      • 5 2

      • to i tak szybciej niż autobusami

        przy okazji o ile zdrowsze

        • 4 0

      • (2)

        Od przystanku PKM Matarnia do centrum handlowego jest jakieś 900 metrów, serio będziesz ten dystans przez 25 minut pokonywać?

        • 2 1

        • W linii prostej jest 900 m, ale chodnikami jest 1,3 km wg. google mapy. (1)

          Z domu do przystanku też trzeba dojść. Dodaj więc obydwa czasy do siebie, to będziesz miał 25-30 minut.

          • 3 2

          • W linii prostej to jest 700 metrów. Właśnie chodnikami to jest 900-950 metrów, na parking można zejść wcześniej, zaraz za ślimakiem, nie trzeba obchodzić stacji benzynowej dookoła.

            • 2 1

    • A ty wiesz gdzie są te przystanki (3)

      Moim zdaniem nie masz pojęcia.
      Wiszące Ogrody to rzeczywiście mają jeszcze blisko do przystanku, ale na tym koniec.
      Przystanek Matarnia nie jest przy centrum Handlowym, ale po drugiej stronie obwodnicy, więc aby tam dotrzeć trzeba dojść do PKM podjechać przystanek, przejść na przystanek autobusowy i podjechać 2 i przejść się od słowackiego na Matarnię. Z racji, że transport nie jest zsynchronizowany to podróż potrwa około 1h, czyli nie dużo mniej niż podróż samymi autobusami w kierunku centrum, a przy okazji taka podróż będzie droższa. PKM 3,5 + ZKM 3 zł.

      Przystanek Osowa nie jest w pobliżu centrum, a nawet nie w pobliżu Osowy i do tego po drugiej stronie obwodnicy. Sytuacja podobna do Matarni, czyli dojście do PKM, przejazd 2 przystanki, czekanie na autobus, przejazd 4-6 przystanków. Koszt znów 7,5zł i czas ponad 1h, gdyż autobusy kursują rzadko, a PKM co 15min.

      ZKM musi wreszcie zrozumieć, że coraz więcej ludzi potrzebuje transportu z pominięciem centrum.

      • 6 3

      • no i tu chyba jest pies pogrzebany (1)

        "ZKM musi wreszcie zrozumieć, że coraz więcej ludzi potrzebuje transportu z pominięciem centrum."

        Tu się rozchodzi o główne założenia KM w Gdańsku. Trasa przez ZOT jest niezgodna z tym modelem.
        Inaczej jest w Gdyni, gdzie takiego założenia nie ma i na ZOT śmigają autobusy.

        Być może model "gdański" jest bardziej elastyczny i być może w przyszłości okaże się, że ludzie się do niego przekonają. Być może.
        Z pewnością obecnie budzi jednak spore kontrowersje (np. kwestia tramwajów na Morenę), a to nie zachęca do korzystania z KM.

        • 1 2

        • Model Gdański i Gdyński jest wynikiem budowy dróg, a nie planem działania

          Układ Drogowy i Węzłowy umożliwiał swobodne pomijanie centrum, gdyż Morska idzie obok centrum.
          W Gdańsku dopiero niedawno rozbudowano drogi przez Morenę oraz Łostowicką i Havla.
          Do tego w Gdynii obwodnica włącza się w Morską więc skrót z Chylonii do Karwin przez Obwodnicę sam się nasuwał. W Gdańsku Obwodnica biegnie równolegle do innych dróg, więc nie jest to żaden skrót.

          Jednakże Gdańsk się mocno rozbudował i czas zmienić koncepcję i zacząć wykorzystywać właśnie do tego węzły PKM.

          • 1 0

      • Co ty bredzisz człowieku. Z PKM Matarnia do centrum handlowego jest mniej niż kilometr, po cholerę chcesz jeszcze 2 przystanki autobusem jechać, jak piechotą się idzie ok. 10 minut?

        • 3 0

  • W Gdyni jest linia autobusowa "K" (3)

    W Gdyni jest linia "K" to dojazd z chyloni do Karwin trwa tylko okolo 20 min. A jadac naokolo to nawet 1h 30 min w szczycie! Nie wyobrazam sobie, gdyby mialo zabraknac lini autobusowej "K" !!

    • 45 2

    • Jeden z niewielu pozytywnych aspektów Gdyni ;-)

      • 6 7

    • X też jest :)

      OksywieDąbrowa Obwodnicą przez węzeł Kwiatkowskiego.

      • 15 0

    • gdyński 4A

      z Karwin do Matarni jedzie 12min

      • 14 1

  • Najlepiej metro i cała trasa bez korków ...

    • 5 3

  • (1)

    Skoro korki to argument....przeciez w miescie sa korki non stop. Wiec moze nalezy zlikwidowac komunikacje miejska?

    • 23 4

    • latem.

      Dodajmy, że pan urzędas mówi o korkach latem. Żyjemy w dyktacie turystów.

      • 3 0

  • Jak do tego natężenia ruchu który jest na obwodnicy dojdą jeszcze autobusy to scenariusz z wakacji będziemy mieli 365 dni w roku

    • 12 6

  • Wewnętrzna droga?? (12)

    No tak! Najlepiej tak tłumaczyć czesto korkowaną przez głupotę obwodnicę! To zróbcie tam ograniczenie predkowsci do 40 km/h i postawcie znaki "tylko dla idiotów". Chole...a, gdyby kierowcy trochę bardziej myśleli a kobiety przesiadły sie na rowery, to uwierzcie, ze obwodnica, pomimo takiego natężenia ruchu, byłaby przejezdna bez większych problemów. Dla wielu kierowców a zwłaszcza dla kobiet techniki jazdy np. "na zamek" sa zupełnie obce. A jaśnie Panie biją juz rekordy w idiotyzmie jazdy - nie znają określeń takich jak "ustąp", "obejrzyj sie" i "współpracuj" . Pomijam juz prędkości jakie Panie osiągają; ja wyprzedzam je na rowerze!

    • 13 34

    • (4)

      dozwolona prędkość na obwodnicy to 120 km/h; na lewym pasie też

      • 4 2

      • szkoda że tam się janusze wloką 80 blokując przejazd (3)

        120 w zupełności by wystarczyło do sprawnego przemieszczania się między miastami, ale wąsacze nie pojmują, że lewy pas służy do wyprzedzania, a nie niedzielnego turlania się

        • 4 7

        • Racja, a brodacze to nawet blokują bariery jadąc 37km/h

          • 2 1

        • (1)

          Od Gdyni do Osowej jest 100

          • 2 0

          • Gdynia sobie wprowadziła ograniczenie

            Podobno tylko tymczasowo, na poprzednią zimę, ale od razu wiedziałem, że to będzie stan trwały. Zresztą natężenie ruchu (nawet bez cyrku w postaci ekranów na Chwarznie odgradzających lakiernie i bazę Saniporu) na gdyńskiej części i tak rzadko pozwala na jazdę z wyższą prędkością (choć oczywiście trafiają się mistrzowie GPU w swoich Skodach - demony prędkości i siedzenia na zderzaku)

            • 2 1

    • (2)

      masz problemy z poderwaniem dziewczyny czy co? jakies kompleksy?

      • 5 1

      • Żadnych kompleksów ! (1)

        Jestem żonaty i mam dzieci. Mam też już swoje lata. A ty pewnie jesteś blondynką z olbrzymimi szpilkami za kierownicą :P

        • 0 5

        • Ale żona pewnie prawka nie ma ?

          Szacunku trochę bo są na pewno lepsi kierowcy od Ciebie i mają takie samo zdanie o Tobie jak Ty o kobietach.

          • 1 0

    • (3)

      w przypadku dużego natężenia ruchu właśnie obniżenie prędkości poprawia płynność ruchu, niektóre cywilizacje już do tego doszły .

      • 4 3

      • Oczywiście!

        Bo zanim dojedziesz do korka spowodowanego robotami drogowymi, zdążą drogę wyremontować :)

        • 1 2

      • płynność może poprawia, ale niekoniecznie czas przejazdu

        • 3 1

      • znowu jakiś pedalarz z urojeniami

        • 2 2

  • (1)

    urzędnicy jak zawsze nic nie mogą i nic do nich nie dociera i wszystko włącznie wiatrem i kątem padania promieni społecznych im przeszkadza
    a tymczasem w politykierskich komentarzach "źli" są ludzie bo chcieliby przejechać z pkt a do pkt b

    • 7 5

    • Odebrać tym pasożytom możliwość parkowania, jak np. przy urzędzie miejskim

      mają sobie chroniony parking tylko dla nich.
      Niech przesiądą się na komunikację miejską skoro tak do niej zachęcają!

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane