• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie ma szans na autobusy miejskie na obwodnicy

Krzysztof Koprowski
12 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Choć przejazd między węzłami na obwodnicy trwa zwykle kilka minut, pasażerowie komunikacji miejskiej muszą zadowolić się okrężnymi i wielokrotnie dłuższymi trasami. Choć przejazd między węzłami na obwodnicy trwa zwykle kilka minut, pasażerowie komunikacji miejskiej muszą zadowolić się okrężnymi i wielokrotnie dłuższymi trasami.

Obwodnica Trójmiasta powoli przeistacza się w drogę wewnątrz miasta. Za tym nie idą jednak zmiany w komunikacji i ewentualne uruchomienie linii autobusowych. Urzędnicy przekonują, że nie ma takiej potrzeby, a samo połączenie byłoby nieatrakcyjne ze względu na częste korki.



Czy powinna istnieć linia autobusowa kursująca przez obwodnicę?

Sprawa uruchomienia autobusów po obwodnicy wielokrotnie pojawia się w wiadomościach od naszych czytelników, którzy przekonują, że ułatwiłoby to podróże po mieście.

- Mieszkam na osiedlu Wiszące Ogrody zobacz na mapie Gdańska, a pracuję w Parku Handlowym Matarnia zobacz na mapie Gdańska. Dzisiaj dojazd autobusem zajmuje mi się ponad 40 minut i wiąże się z uciążliwą przesiadką na rondzie turbinowym zobacz na mapie Gdańska, gdzie między przystankami trzeba pokonać znaczny dystans. Ta sama trasa samochodem zajmuje mniej niż 15 minut. W jaki sposób ma to zachęcić do korzystania z komunikacji miejskiej? - pyta pan Andrzej, czytelnik Trojmiasto.pl.
Pani Beata, nasza czytelniczka, zwraca natomiast uwagę na brak połączeń między obiektami handlowymi wzdłuż obwodnicy.

- Obwodnica stała się właściwie wielkim pasażem handlowym - niemal przy każdym węźle istnieje centrum handlowe, ale dostanie się z jednego do drugiego bez auta to rzecz praktycznie nie do wykonania w rozsądnym czasie. Przykładowo - dojazd z Fashion House zobacz na mapie Gdańska do Auchan, a więc dostanie się tylko do "sąsiedniego" węzła, wymaga cofnięcia się aż do ul. Jabłoniowej zobacz na mapie Gdańska lub nawet Łostowickiej zobacz na mapie Gdańska. Jeszcze gorzej wygląda podróż, gdy chcemy dostać się [z Fashion House - dop. red.] do Osowej - trzeba przejeżdżać przez dolny taras.
Dojazd do Parku Handlowego Matarnia z rejonu Węzła Karczemki trwa komunikacją miejską ponad 40 minut i wymaga jednej przesiadki. Podróż z Osowej oznacza natomiast przejazd przez lotnisko. Dojazd do Parku Handlowego Matarnia z rejonu Węzła Karczemki trwa komunikacją miejską ponad 40 minut i wymaga jednej przesiadki. Podróż z Osowej oznacza natomiast przejazd przez lotnisko.
Te argumenty nie przekonują jednak urzędników. Zdaniem Zarządu Transportu Miejskiego komunikacja miejska prowadzona po obwodnicy ze zjazdem na każdym węźle na najbliższy przystanek nie sprawdzi się.

- Obwodnica Trójmiasta jest bliska wyczerpania swojej przepustowości. Podczas wakacyjnych weekendów "bito" tam rekordy dobowej liczby pojazdów. Praktycznie był to jeden wielki korek. Ponadto prawie codziennie występują zdarzenia drogowe w postaci kolizji, generujące zatory drogowe. To sprawia, że linia autobusowa funkcjonująca na znacznym odcinku obwodnicy byłaby narażona na niepunktualność i nieregularność - przekonuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
W opinii ZTM, wadą takiej linii jest także wydłużony czas przejazdu ze względu na brak wygodnego powrotu na obwodnicę po wykonaniu kursu do najbliższego przystanku.

- W obrębie większości węzłów nie ma w pobliżu przystanków możliwości zawrócenia np. na Matarni lub Osowej. Trasa taka byłaby zatem dłuższa niż prowadzona równoległymi drogami - dodaje Zomkowski - W naszym przekonaniu należy dążyć do modelu wykorzystania szybszego i pewniejszego transportu szynowego (PKM) zintegrowanego z dojazdową komunikacją autobusową, ponieważ nie same węzły obwodnicy są celem podróży pasażerów, lecz osiedla i tereny usługowe położone w znacznej odległości od tych węzłów.
Brak dogodnej lokalizacji wjazdów na Trasę W-Z (Armii Krajowej) wymusza skomplikowane i wydłużone przejazdy wykonywane na wysokości osiedla Wiszące Ogrody. Brak dogodnej lokalizacji wjazdów na Trasę W-Z (Armii Krajowej) wymusza skomplikowane i wydłużone przejazdy wykonywane na wysokości osiedla Wiszące Ogrody.
Również odległości do pokonania na węźle Karczemki, zdaniem ZTM, dyskwalifikują pomysł skierowania autobusów do Karczemek przez węzeł przy centrum handlowym zobacz na mapie Gdańska, a następnie "główny" węzeł z obwodnicą i Trasą W-Z zobacz na mapie Gdańska. Byłaby to alternatywa dla obecnego układu linii i krążenia autobusów po ul. Kartuskiej celem dostania się na Trasę W-Z.

- Długość tras autobusów przez "ślimaki" jest niemalże identyczna jak aktualne trasy autobusów, a czas przejazdu proponowaną trasą może być nawet dłuższy, co wynika z zakorkowania dróg dojazdowych i możliwości wystąpień zdarzeń utrudnień na obwodnicy (kolizje, wypadki, awarie) - wyjaśnia zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Miejsca

Opinie (273) 2 zablokowane

  • W Gdańsku komunikacja powinna zostać sprywatyzowana. (6)

    Istnienie ZKM to marnowanie pieniędzy bo im nie zależy na worzeniu pasażerów w przeciwieństwie do firm prywatnych. Czy autobusem pojedzie po nierentownej linii powietrze czy przepełniony autobus wychodzi na jedno.
    I tak mamy też korki bo rodzice nie chcą jechać z dzieckiem zapchanym autobusem w którym dziecko widzi jedynie pupy pasażerów. A na prośbę o większy autobus lub nawet dwa na porannym kursie ZTM odpowiada nie da się. Gdyby linię obsługiwał prywatny przewoźnik to podstawi nawet 3 autobusy jeśli będą dla nich pasażerowie.
    Istniała w Gdańsku linia ekspresowa która z Osowej do Chełmu jechała o kilka minut dłużej niż prywatny samochód. Kierowcy tej linii byli uprzejmi zawsze zatrzymywali się na przystankach i czekali na pasażerów ale niestety decyzja prezydenta Gdańska o długotrwałym remoncie spacerowej doprowadziła do bankructwa tej linii.
    Planetobusem jeździły osoby które wcześniej korzystały z samochodów bo jakość usługi była wysoka pomimo że na linii jeździły stare autobusy to jednak były czyste i nie śmierdziało w nich a wentylacja była sprawna.
    Może jakiś przewoźnik porwie się na wskrzeszenie tej linii kto wie?

    • 22 4

    • raczysz żartować

      To zły pomysł, co widac po prywatnej linii ze Straszyna do Gdańska. Autobus raz na godzine lub dwie, czasem nie przyjedzie wcale. Co z tego że ludzie chcą jeździć, chcą płacić, skoro nie wystarczająco dużo dla przewoźnika prywatnego. Prywatny musi zarobić, więc puści linie tylko tam gdzie są największe tłumy, a wszędzie indziej oleje.

      • 5 1

    • Komunikacja miejska w Gdańsku jest zła (3)

      To dobrze, że się się rozbudowuje, że tabor jest stosunkowo nowoczesny, że większość taboru stanowią autobusy i tramwaje niskopodłogowe, ale na tym koniec...
      Nie zwraca się jednak uwagi na potrzeby mieszkańców, brakuje linii autobusowych w jednych rejonach, w innych jeżdżą puste, niepotrzebne autobusy, albo z kolei zbyt rzadko, rozkłady jazdy są z księżyca, niedostosowane do potrzeb pasażerów, niedopasowane do wymyślonych ostatnio przesiadek, a do tego oderwane od realiów - bo jak rozumieć stałe opóźnienia autobusów rzędu 10-15 minut w pewnych porach dnia? Czy nie można tego uwzględnić w rozkładach? Przegubowe autobusy jeżdżą po mniej ruchliwych trasach, małe po bardziej... Tramwaje rozkładu w ogóle się nie trzymają, nawet na pętlach i regularnie grzęzną na fali czerwonych świateł...
      Tłok w pojazdach także jest dla zarządzających obojętny. Podejrzewam, że nieraz są przeciążone i z takim obciążeniem nie mają prawa jeździć... Trasy także są często z księżyca - wg widzimisię decydentów, a głos mieszkańców jest nieistotny! Władza wie lepiej ;) Dlatego właśnie nie ma autobusów na obwodnicy ani na Armii Krajowej - "bo się nie da" i nie warto nawet spróbować... Za to można wyrzucać pieniądze na takie inwestycje jak na przykład pętla na Siedlcach (za mała, nieprzystosowana, wręcz niebezpieczna), czy na Witosa (kompletnie pusta i nikomu niepotrzebna). Coś mi się wydaje, że brak jest długofalowego spojrzenia ze strony władz i dużo improwizacji! Badania natężenia ruchu pasażerów są niewystarczające, a preferencje pasażerów zapewne w ogóle nie badane...
      Niestety brak w Gdańsku priorytetu dla komunikacji miejskiej! Za mało ZKM posiada autobusów, za mało tramwai, więc "przędzie" jak może... Nie ma też BUS-pasów ani zielonej fali dla tramwajów. Priorytet w mieście mają samochody i to pod nie projektuje się drogi i sygnalizację świetlną.
      Oczywiście, że obwodnica powinna być dostępna dla autobusów miejskich! Na pewno byłoby to wielkie udogodnienie dla wielu pasażerów i oszczędność czasu.

      • 4 2

      • (2)

        To matoły z Zarządu Transportu Mijeskiego są odpowiedzialni za tą sytuacje nie Zakład Komunikacji MIejskiej. ZTM jest organizatorem rozkladów , tras czy decyzji jaki autobus (czy przegubowy czy krotki) puscic na daną trase. ZKM jest tylko podwykonawcą !

        • 1 1

        • (1)

          To prawda, ale moja pomyłka w porównaniu z tym, co wyczyniają ci z ZTM na szczęście jest mała.
          Ogólnie wiem o kogo chodzi - tzn, że o ZTM. A poza tym w przeciwieństwie do tamtych "matołów" przyznaję się do pomyłki i natychmiast ją poprawiam, co widać w moim podpisie :)

          • 1 0

          • no i ok .

            • 0 0

    • planetobus r.i.p.

      fakt, szkoda że przerwali działalność

      ciekawe jakie dziady ich wygryzły
      skoro dawali radę BEZ dofinansowania
      mieć bilety w takiej samej cenie co dofinansowane w 50% MZKZG

      i bilet bez łachy można było kupić w autobusie,
      to były jedyne autobusy gdzie nie było z tym problemu

      szkoda mi ich cholernie

      i szkoda starej linii 101

      • 4 0

  • Ha ha ha ! (2)

    Pani z Wiszących Ogrodów totalnie mnie rozbroiła. Jak bym tam mieszkał, podjechałbym jeden przystanek PKM, co zajęłoby góra 3 minuty.

    • 5 7

    • Hahaha (1)

      Żeby dojść na przystanek PKM w Kielpinku a potem dojść do centrum handlowego Matarnia z przystanku PKM Matarnia to dopiero trzeba mieć czas , ten komentarz totalnie mnie też rozbroił, czy ty Człowieku wiesz o czym piszesz, czy tylko na mapie popatrzyłeś, mądrala za dyche....

      • 7 3

      • no to od razu pieszo przez las

        • 0 0

  • W Gdyni można spotkać na obwodnicy autobusy. (3)

    Więc w czym problem?

    • 16 3

    • ano w tym, ze to droga szybkiego ruchu i takie zawalidrogi blokuja ruch! (2)

      obwodnica z zalozenia ma pomagac w szybkim przejechaniu z dzielnicy A do B oraz tranzyt TIRow. Jesli wpuscimy autobusy, nastepne beda rowery itd. I czym ta droga bedzie sie roznila od osiedlowej?

      • 2 11

      • (1)

        na gdyńskim odcinku obowiązuje ograniczenie do 100km/h i tyle właśnie jadą autobusy

        • 9 1

        • chyba jak spadaja z wiaduktu w dol

          • 0 4

  • dodatkowy pas

    Na obwodnicy można dorobić dodatkowy pas - BUSPAS tylko dla komunikacji autobusowej. Taki buspas byłby jednocześnie pasem awaryjnym dla policji i pogotowia.

    • 3 3

  • Do marud jezdzacych autobusami po centrach handlowych. (3)

    Skoro Was stac na zakupy w centrach i lubicie wydawac w nich pieniadze kupcie sobie samochod, mozecie tez jezdzic motorkiem z przyczepa. Na Wasze zakupy wsytarczy. Poza tym to Wy wybraliscie mieszkanie na przedmiesciach. Wiec ponoscie konsekwancje swoich wyborow.

    • 6 13

    • nie ma...

      Nie produkuje sie juz motorków z przyczepą, a szkoda

      • 0 0

    • skoro temat cie nie dotyczy bo rozwiązaniem na wszystko jest "kup sobie samochód" to po co się wypowiadasz? to nie temat o samochodach tylko o komunikacji miejskiej dla ludzi którzy nie chcą samochodu lub ich na to nie stać

      • 4 0

    • Czytając takie mądrości uważam,że powinni całkowicie zabronić wjazdu samochodom do centrum miasta.Wtedy ci z przedmieść i centrum mieliby takie same kłopoty.

      • 3 0

  • Nie ma szans na autobusy na obwodnicy? (2)

    W Gdańsku Panie Redaktorze, w Gdańsku. W Gdyni od lat jeździ autobus linii K. Na Gdańsku świat się nie kończy...

    • 24 2

    • (1)

      jeszcze X i 4A na lotnisko w Rębiechowie przez Matarnie ;) więc trochę Gdańska też ma szybkie autobusy

      • 6 1

      • 4A pięć razy na dobę to jest śmiech na sali

        Jeździ w dni robocze nabity po sufit a ZKM Gdynia jeszcze nie wpadł na to, że ludzie dojeżdżają nim nie na lotnisko, tylko do pracy. OK, teraz będzie być może alternatywa w postaci PKM.

        • 5 0

  • opłaty VIATOLL (1)

    przecież to nie o to chodzi.
    Największym problemem jest to, że ZTM musiałby płacić dodatkowo za przejazd po Obwodnicy w systemie VIATOLL...
    ...a korki to bardziej uciążliwe są na drogach miejskich niż na Obwodnicy

    • 14 1

    • jakoś Gdynię stać na opłaty

      • 2 2

  • nie da się (2)

    to zwykłe zawołanie nieudacznych urzędasów z magistratu nowe ogrody. dopiero gdy zbliżają się wybory w których PO traci to Budyń uaktywnia się i publikuje coś na twitterze

    • 7 1

    • (1)

      To tak jak w Gdyni.

      • 0 2

      • nie w Gdyni tylko w Gdańsku

        bo nowe ogrody z magistratem to w Gdańsku
        a ty hektujący trollu powiedz lepiej ile ci zapłacono by wrzucać wątek gdyński gdy tylko ktoś wskaze na budynia

        • 0 1

  • Miasto wsi nie zrozumie...

    Jak się na wsi kupowało mieszkania, to nie należy teraz wymagać, że do kolegi w innym przysiółku ma dowozić komunikacja miejska. Samochód trzeba sobie kupić, albo - na rowerze, jeśli dojazd dotychczasowy nie podoba się.

    • 5 9

  • Autobus po obwodnicy

    Muszę się zgodzić z wieloma przedmówcami. Obwodnica Trójmiejska stała się wewnętrzna droga miasta. Bardzo wiele osób przemieszcza się z jednego miejsca przy obwodnicy do drugiego też przy obwodnicy bez samochodu. Przykład, żeby dostać się ze Straszyna do Fashion Haus trzeba zjechać do centrum Gdańska.
    Właśnie taki autobus wzdłuż obwodnicy z przystankami w centrach rozwiązałby wiele problemów mieszkańcom, ale co tam urzędnicy nie są dla nas, to my jesteśmy ciężarem dla nich. Korki nie są wytłumaczeniem, ciężarówki jeżdżą po obwodnicy i to nikomu nie przeszkadza, a jeśli nawet autobus postoi trochę w korku to i tak szybciej się nim dojedzie niż przez centrum.

    • 26 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane