• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niemal 31 mln zł za naprawę 10 tramwajów Pesa

Maciej Korolczuk
13 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Niespełna 31 mln zł będzie kosztować gruntowny remont dziesięciu Pes, które po gdańskich torach jeżdżą od 2010 r. Niespełna 31 mln zł będzie kosztować gruntowny remont dziesięciu Pes, które po gdańskich torach jeżdżą od 2010 r.

30 mln 750 tys. zł będzie kosztować naprawa 10 tramwajów 120NaG należących do spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje, a więc dokładnie tyle, ile miejska spółka zamierzała przeznaczyć na modernizację składów z 2010 r. Jedyną ofertę w przetargu złożyło konsorcjum firm: Pesa i Saatz sp. z o.o.



Tzw. naprawa główna, jaką chce przeprowadzić miejska spółka GAiT, dotyczy 10 tramwajów 120NaG, czyli popularnych Pes Swing, które po gdańskich torach jeżdżą od 2010 r.

Modernizacja ma szeroki zakres i będzie dotyczyć elementów i urządzeń na dachu i podwoziu, a także wózków, wnętrza przedziału pasażerskiego, kabiny motorniczego oraz nadwozia w części zewnętrznej.

W przetargu wpłynęła jedna oferta. Złożyło ją konsorcjum firm: Pesa oraz spółki Saatz. Kwota, jakiej firmy oczekują za naprawę 10 tramwajów, opiewa na 30 mln 750 tys. zł, a więc jest dokładnie taka sama, jaką GAiT zamierzał przeznaczyć na naprawę.

Nie więcej niż trzy tramwaje w jednym momencie



Aby nie pozbawić miejskiego przewoźnika zdolności przewozowej, tramwaje będą opuszczać zajezdnię partiami - maksymalnie w jednym czasie w naprawie będą mogły być po trzy tramwaje.

- Naprawa musi być realizowana metodami o dużym zaawansowaniu technicznym, zapewniającymi wysoką dokładność wykonania i montażu elementów tramwaju. Wykonane prace będą dobrej jakości i zgodne z obowiązującymi normami. Elementy użyte do wykonania naprawy głównej muszą być fabrycznie nowe lub regenerowane. Zamawiający nie dopuszcza stosowania elementów używanych - czytamy w dokumentacji przetargowej.


Remont 10 tramwajów w rok



Dodatkowo poszczególne elementy tramwajów na 3 lata zostaną zabezpieczone antykorozyjnie, a przed ponownym dopuszczeniem do obsługi pasażerów wszystkie wyremontowane tramwaje będą musiały przejść badania techniczne. Co ciekawe, wszystkie wymienione części po zakończonej naprawie mają wrócić do spółki GAiT, co ma ułatwić późniejsze serwisowanie składów. Okres rękojmi za wady określono na 60 miesięcy.

Pierwszy tramwaj wyjedzie na naprawę w ciągu 14 od dnia zawarcia umowy z wykonawcą i będzie mógł być wyłączony z eksploatacji maksymalnie przez 90 dni (oferta złożona w przetargu zakłada wyłączenie z eksploatacji o 10 dni krótsze). Naprawa wszystkich 10 sztuk nie może potrwać dłużej niż 12 miesięcy.

Materiał archiwalny z 2018 r.

Miejsca

Opinie (129) 2 zablokowane

  • (1)

    Niech ta pani kupi u Niemców ona ich kocha,będzie taniej,żenada,wydali tyle kasy na złom za Adamowicza,powtórka wskazana

    • 14 11

    • każdy niemiecki tramwaj jest przyjemniejszy niż PESA, każdy

      każdy ma:
      - miejsca siedzące
      - wygodny i klarowny rozstaw
      - doświetlenie
      - widok zza okno

      PESA do przewozu tuczników nie ma niczego z powyższych, dlatego kierowców zachęcamy do przesiadki na PESĘ.

      • 3 5

  • "Dobre bo polskie" czy to hasło jest jeszcze aktualne ? (1)

    Z początku trochę się dziwiłem, że Warszawa kupiła tramwaje od Hyundaia....

    • 14 6

    • rozmyślania

      Ale pieniądze poszły do Korei, a chyba lepiej gdyby zostały w Polsce? "Dobre bo polskie" - dotyczy masła i tp. Ja uważam że lepiej kupić trochę gorsze np. tramwaje ale swoje, cena niższa, serwis bliżej są pieniądze na rozwój firmy - same korzyści. Gdyby wszyscy kierowcy chcieli mieć bezawaryjne samochody to kupowali by tylko toyoty a tak nie jest. A tak wogóle ile będzie kosztowała obsługa pogwarancyjna tych koreańczyków? Trzaskowski kupił te Hundaye żeby tylko zrobić na złość.. ale komu: Kaczyńskiemu? PISowi? rządowi? czyli Polsce

      • 0 0

  • Zamiast likwidowac ten złom to jeszcze marnuja miliony na jego naprawe (3)

    Ale w Gdańsku mamy samych wybitnych specjalistów jak synalek tuska :)

    • 16 18

    • widać że masz pojęcie tylko jak klikać te twoje bzdury. (2)

      gdyby do dziś jeździly konstale, pisałbyś że nieudolna władza nie kupuje nic nowego. Kupili 10 lat temu polskie produkty, dali ludziom w bezrobotnej Bydgoszczy i kuj pom pracę na lata, dają ja też zlecając naprawy. Naprawy robione są ze względów bezpieczeństwa, nie dla widzi mi się. 10 lat i ilość kilometrów nie do przebicia, jak widzę ile specjalistów porównuje tramwaj do auta 10 letniego to nóż się w kieszeni otwiera... to tak jak byście twierdzili ze passat z 2010 roku z 2 mln przebiegu bo tak amortyzację można porównać, nie potrzebuje remontu. Ci co twierdzą że stare tramwaje byky lepsze, niezawodne lub że Helmuty są wygodniejsze, widać że ze wsi i mało macie pojęcia o wielkim świecie. Skoro twierdzisz że to za drogo, zrób remont taniej, gdzie sam transport do Bydgoszczy do prawie 1 milion za wszystkie transfery zlecone specjalistycznej firmie. Ceny metali? miedzi? aluminium? koszty osobowe gdzie 1 sztuka zablokuje kanał produkcji 2 Pesie na 3 miesiące, nie macie pojęcia o czym mówicie. No tak, normalny człowiek by się ucieszył ze będzie remont, lifting, bezpieczeństwo, ale w cebulowie narzekanie.

      • 6 4

      • co nas w Gdańsku interesuje, praca w Bydgoszczy

        skoro za nasze pieniądze urządziliśmy sobie przewóz bydłowozem na lata? Dziesiątki lat. Pod mur odpowiedzialnych!

        • 2 7

      • niema to jak pustak pisze litanie głupoty i sie nia chwali .a moze PGEry tez powinnismy utrzymywac ?

        Niema to jak zajadły komunista z epoki PRLu.

        • 3 1

  • a ile kosztuje (2)

    nowy tramwaj ?

    • 12 0

    • 7-8 (1)

      Czyli zamiast zmodernizowac 10 i miec 10 w praktyce nowych, moznaby miec 4.

      • 3 2

      • Ok 10- 11 mln

        • 1 1

  • Komunikacja miejska to wyrzucanie pieniędzy w błoto. (8)

    tory za setki milionów, zakup tramwajów za setki milionów a później naprawy za dziesiątki mln.
    A wystarczyłoby za tą kasę zbudować setki ładowarek do aut elektrycznych.
    Mieszkańcy kupiliby tysiące takich aut i powietrze byłoby czystrze.
    Tyle, że co robiłyby setki urzędników ? Do zwolnienia ! I tylko o to im chodzi.

    • 43 217

    • Jakby wszyscy Polacy w tym momencie wymienili swoje auta na elektryki to zapotrzebowanie na prąd wzrosłoby dwukrotnie. Z czego robiony jest prąd w Polsce i czy ekoloegicznie?

      • 22 3

    • Ale Ty mądry, nawet nie wiesz jak bardzo komunikacja miejska odciąża drogi (3)

      Wygoogluj sobie "Comparison of Different Modes of Transportation" i zobacz ile miejsca zajmuje jeden pełny autobus a ile samochody z taką samą ilością pasażerów.

      • 25 4

      • (1)

        Oczywiście, przecież wszyscy punkt 7. wychodzą z domu na tym samym blokowisku-sypialni, idą na ten sam przystanek, wsiadają do tego samego autobusu i jadą do pracy do tego samego kombinatu!

        • 5 14

        • Nie i dlatego mamy więcej niż jeden kurs, więcej niż dwa przystanki i więcej niż jedną linię.

          Tyle że ludzie najpierw nie myślą o komunikacji przy zakupie mieszkania, a potem sobie wmawiają stojąc w korku, że to i tak dla plebsu...

          • 23 4

      • Z iloscia pasazerow to moglaby jechac jakas wywrotka i wowczas zdziwilbys sie, o ile ta ilosc jest wieksza od ilosci w

        ... autobusie. A chodzilo Ci o liczbe pasazerow, czyli wielkosc wyrazona w sztukach, a nie w tonach czy kubikach.

        • 2 5

    • I brakowaloby w systemie tysiecy gigawatow energii, ale przeciez zasiadlbys wowczas na rowerku, i te energie wykrecil, prawda?

      • 8 1

    • Co dziennie jade busem po całym miescie w różnych godzinach!I awarie tramwajów to Norma!!

      Kilkarazy dziennie wspólczuje tym loudziom co są zmuszani do jazdy tym szrotem po mieście i czekanie az naprawią i odblokują cała linie ,albo uruchomią zamiast nich autobusy.
      Tylko i wyłacznie autobusy powinny byc w miescie jeden padnie to nie blokuje innych jak tramwaj

      • 3 8

    • Już widzę 7-letnie dzieci za kierownicą auta elektrycznego

      Albo osoby wracające z zakrapianej imprezy. Komunikacja jest dla wszystkich, a nie dla wybrańców.

      • 4 0

  • Warszawa kupiła aż 213 nowych tramwajów od Hyundaia (25)

    Jestem bardzo ciekawy czy to był dobry pomysł, czy też będą awarie ?

    • 52 12

    • Najpierw muszą przystanki poszerzyć bo się nie mieszczą we wszystkich:) (2)

      • 29 10

      • dlaczego minusujecie, prawde wam napisal, tramwaje sa za duze i nie daja rady wjechac na przystanki (1)

        • 20 4

        • zapoznaj się z przyczyną, a później się wymądrzaj

          • 6 10

    • To zależy od jakości przetargu a nie tramwajów

      Jak został dobrze napisany to ewentualne ryzyko awarii zostało odpowiednio zabezpieczone.

      • 9 4

    • ogolnie rzecz biora tramwaje to przezytek (12)

      wielkie miasta na swiecie, w ktorych dalej jezdza, maja je bardziej z sentymentu niz powodow ekonomicznych.

      Nowoczesne rozwiazania to eco busy na bus pasach, ale to trzeba bylo myslec 20 lat temu, teraz sobie mozna kupowac tramwaje

      • 6 49

      • Tak może powiedzieć tylko mieszkaniec Bohaterów Getta... (2)

        Wracają tory zaorane w latach '80 i '90, kiedy ludzie myśleli tak jak Ty...

        • 27 5

        • co ty bredzisz meduzo zaorany to ty masz mózg i widac ze nawet nie potrafisz sie wysłowić.

          • 1 14

        • i do Olsztyna, w którym w 2015 roku wróciły tramwaje zlikwidowane w 1965 roku

          • 11 0

      • Czyli Paryż to wg ciebie wiocha? (7)

        Bo od jakiegoś czasu budują linie tramwajowe. Czyli są zacofani.

        • 22 2

        • Nie tylko Paryż, robi to też m.in. Londyn i Barcelona, która przeznaczyła na kolejną linię aż 37 mln Euro (5)

          • 14 2

          • (4)

            Trudno się wycofać jak ma się już rozbudowaną infrastrukturę... ale te miasta jako podstawę mają metro i linie tramwajowe pełnią nieco inną funkcję niż u nas

            • 4 12

            • Z czego się niby mają wycofać, oni dopiero chcą rozbudowywać infrastrukturę tramwajową ? (3)

              Londyn pierwsze 3 linie uruchomił w 2000 roku, czwartą w 2012.
              Barcelona uruchomiła swoje pierwsze linie w 2004 roku, Paryż w 1992 roku.
              Już po tym widać, że tramwaj przeżywa swój renesans w zachodniej Europie

              • 10 1

              • To my względem nich jesteśmy starymi wyjadaczami :D

                Powinni brać z nas przykład ;)

                • 4 0

              • Renesans?!

                To ile wybudowali w ostatnich 3 latach?

                • 2 1

              • Tylko tam mają metro jako podstawę, a jak u nas rozbudujesz tramwaje, to będzie tylko więcej problemów.

                • 0 1

        • Linia linii nie równa

          Duże miasta mają metro, jako podstawę układu, a u nas jakoś z tym krucho.
          U nas tramwaje, w większości poruszają się w układzie drogowym, a taki łatwiej realizować autobusami.
          Przy takiej marnej infrastrukturze, powinno się rezygnować z tramwajów, na rzecz autobusów na prąd. Aktualne torowiska mogłyby być buspasami z możliwością doładowywania z trakcji.
          Autobusy o wiele łatwiej wymienić na nowsze, czyli szybciej mogłyby się pojawić autonomiczne.

          • 4 7

      • Dokladnie tak jest dlatego nawet autonomiczne autobusy są w miastach nowoczesnych

        Ale ti zaraz cie zminusowały motornicze bo dygotaja ze prace stracą a na kierowce autobusu egzaminu by nie zdały .Tramwajem obecnie kierują nawet emerytki

        • 1 9

    • Czego zazdrościć ? (1)

      Nie mieszczą się na przystankach. Tacy to fachowcy rodem z PO.

      • 8 19

      • Gdyby byli z *** to tramwaje byłyby niewidzialne

        Tak jak respiratory, helikoptery i lotnisko, które ma już kilkudziesięciu menadżerów a jeszcze gruntów nie wykupili...

        • 17 4

    • (4)

      Kupiła bo za tą kwotę PESA dawała ok 170 sztuk ,a to robi różnicę .w Azji jest pełno miast po kilkanaście milionów ludzi , to chyba tramwaje są projektowane na intensywną eksploatację.

      • 5 5

      • Tylko nie podali ile będzie kosztował serwis i jaki będzie jego zakres (3)

        A na części będą czekać po kilka miesięcy, brawo Rafał

        • 3 8

        • Bzdury czajka piszesz, jak nie masz o czymś pojęcia to nie zabieraj głosu (2)

          Zapoznaj się z warunkami przetargu, wszystko jest dokładnie opisane.
          Aż 60% komponentów pochodzi z UE. Udział mają też polskie firmy. Osprzęt elektroniczny dostarcza warszawski Medcom. Firma ATM dostarczy rejestratory parametrów jazdy, a firma Damiro zapewni fotele motorniczych.

          • 9 1

          • (1)

            jak polskie firmy maja udzial,to bedzie troche jak Pesa(czyt.szrot).

            • 1 5

            • Dla takich jak ty, koreańskie cześci - żle, a jak polskie jeszcze gorzej

              O co ci właściwie chodzi ?

              • 1 1

    • Plastikowe dzieci

      Były , są i będą dziwny człowieku! To nie gra komputerowa !

      • 0 1

  • kiedy będą wyremontowane stare dortmundy?

    Może pora wreszcie ulżyć mieszkańcom i zamontować w nich efektywną klimatyzację. Oklejone od brudu siedzenia z tapicerką chyba też można wyczyścić. Przy okazji także usunąć z nich świeżbowce, pchły, wszy , kleszcze i inne insekty, które uprzykszają podróż, kąsając dotkliwie po plecach i udach.

    • 11 4

  • kiedy zostaną wyremontowane stare Dortmundy?

    Może pora ulżyć mieszkańcom i zamontować w nich efektywną klimatyzację. Oklejone od brudu tapicerowane siedzenia też chyba można wyczyścić i wytruć z nich insekty kąsające po plecach i udach. Zamiast reklam "Wolna Białoruś" i gniazd USB do ładowania telefonów chyba można zrobić coś, co sprawi ze podróż tramwajem przestanie być udręką dla mieszkańców Gdańska.

    • 9 5

  • Tramwaj w miescie to worek bez dna jak stadion kiedy w kocu kupią elektryczne autobusy jak wszystkie miasta w Polsce juz maja

    • 5 12

  • (1)

    stare 105 jeździły 40 lat, bez elektroniki, komputerów, naprawiane migomatem, meselkiem, młoteczkiem a tu nowoczesność to i bulić trzeba. niezły biznes i jeszcze wmawiają, że to dla was, że to dla waszego bezpieczeństwa i wygody...

    • 15 3

    • Teraz wszystko jednorazowe

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane