• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nieoczekiwane kontrowersje wokół Forum Radunia. Projekt inny niż zapowiedzi?

Krzysztof Koprowski
15 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
aktualizacja: godz. 21:23 (16 listopada 2013)
Czy prezentowane od miesięcy wizualizacje Forum Radunia są jeszcze aktualne? Przynajmniej część z nich już nie, choć deweloper nie poinformował o tym gdańskiej opinii publicznej. Czy prezentowane od miesięcy wizualizacje Forum Radunia są jeszcze aktualne? Przynajmniej część z nich już nie, choć deweloper nie poinformował o tym gdańskiej opinii publicznej.

Czy Targi Sienny i Rakowy zobacz na mapie Gdańska zostaną zabudowane ogromnym obiektem handlowym, zamiast mniejszymi i rozproszonymi budynkami jak dotąd zapowiadano? Takie obawy ma stowarzyszenie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, które dotarło do najnowszych koncepcji zagospodarowania tego terenu.



Aktualizacja 16.11. godz. 21:32. Miasto Gdańsk przedstawiło oficjalną odpowiedź na list otwarty Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. Publikujemy ją pod tekstem.

* * *

Na jaw wyszły projekty elewacji centrum handlowego Forum Radunia od strony ul. 3 Maja oraz ul. Okopowej (Bramy Wyżynnej). Wskazują one, że zamiast zapowiadanej rozproszonej zabudowy, powstanie ogromna galeria handlowa z jednolitą bryłą, z minimalną liczbą okien i wejść do budynku.

Z projektów wynika też, że od strony ulicy 3 Maja nie powstaną - jak to wcześniej zapowiadano - biurowce, lecz długa na co najmniej kilkadziesiąt metrów hala parkingowa.

Te zmiany wzburzyły członków stowarzyszenia FRAG, które monitoruje zmiany w przestrzeni publicznej Trójmiasta. Jego członkowie wystosowali w tej sprawie list otwarty do władz miasta.

Cały list w sprawie zabudowy Targu Siennego i Rakowego

"Nasze stowarzyszenie dotarło do materiałów, według których, bez żadnej informacji i konsultacji społecznych, odstąpiono od realizacji oficjalnie prezentowanego projektu zabudowy Targu Siennego i Rakowego, zastępując go pospolitą wielkogabarytową galerią handlową" - piszą członkowie FRAG-u

Ich zdaniem prezentowane rysunki przedstawiają pojedynczy obiekt, który "całkowicie ignoruje skalę i charakter zabudowy Śródmieścia, a jego forma jest zaprzeczeniem podstawowej struktury miasta, na którą składają się miejskie ulice i place z otwartymi na nie usługowymi pierzejami."

Czytaj też: Nowy Targ Sienny i Rakowy. Duma czy zagrożenie dla śródmieścia Gdańska?

- Pierwotna koncepcja zagospodarowania polegała na stworzeniu harmonijnego przedłużenia Śródmieścia, przestrzeni opartej na kompozycji ulic, placów i kwartałów oraz stojącej przy nich zróżnicowanej wielkomiejskiej zabudowy. Z tej obietnicy nie pozostało nic - mówi z goryczą Karol Spieglanin, prezes stowarzyszenia FRAG.

Jego zdaniem zamiast prawidłowej, choć i tak będącej kompromisem z oczekiwaniami inwestora, tkanki miejskiej, powstanie "przestrzeń zamkniętą pod dachem jednego kombinatu handlowego".

Jak oceniasz projekt zabudowy Targu Siennego i Rakowego?

W liście czytamy także: "Założenie to jest skrajnie niekorzystne nie tylko z punktu widzenia rozwoju Śródmieścia, ale i całej aglomeracji. Trwale degraduje ono kluczowy element miasta oraz przyczynia się do utrwalenia wizerunku Gdańska jako miejsca, którego potencjał jest marnotrawiony na mało ambitne i przestarzałe rozwiązania z zakresu urbanistyki. Sytuacja jest tym bardziej alarmująca, że realizacja inwestycji popada w niechlubny schemat dotyczący każdego dużego przedsięwzięcia urbanistycznego, a opierający się na świadomej dezinformacji mieszkańców, lekceważeniu konsultacji społecznych oraz forsowaniu projektów wątpliwej jakości."

Członkowie stowarzyszenia założyli w portalu Facebook profil Nie dla budowy handlowego molocha na Targu Siennym i Rakowym, który do piątkowego popołudnia polubiło ok. 430 osób.

O komentarz do ujawnionych projektów poprosiliśmy Wiesława Bielawskiego, zastępce prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej.

- Założenia projektu są niezmienne i zgodne z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, który ustala podstawowe relacje przestrzenno-infrastrukturalne projektu zabudowy Targu Siennego i Rakowego z otoczeniem. Pierwotną koncepcję urbanistyczno- architektoniczną TSiR zaakceptowała Miejska Komisja Urbanistyczno-Architektoniczna [Wiesław Bielawski jest jej przewodniczącym - dop. red.] i w tej zaakceptowanej formie projekt jest obecnie realizowany. Inwestor główny - Multi Development na bieżąco konsultuje postępy prac nad projektem z miastem, ponad to projekt jest objęty stałym nadzorem konserwatora zabytków.
Do biura prasowego magistratu skierowaliśmy następujące pytania:

1. Czy gdańscy specjaliści od urbanistyki nie mają nic przeciwko temu, by w ścisłym Śródmieściu powstała ogromna galeria bez usługowych parterów?
2. Jak inwestycja w tej formie ma ożywić ruch pieszy na sąsiednich ulicach, otaczających Targ Sienny Rakowy?
3. Dlaczego w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (w tej formie powstaje zabudowa Targu Siennego i Rakowego) nie wymuszono na inwestorze parterów usługowych od strony ul. 3 Maja i zezwala się na budowę w takim miejscu ściany z małą liczbą okien?

Otrzymaliśmy informację, iż proces inwestycyjny przebiega zgodnie z wcześniejszymi założeniami, a oficjalna odpowiedź na nasze pytania, zostanie przekazana po weekendzie.

Odpowiedź na list otwarty Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej
"Pragnę uspokoić i zdecydowanie podkreślić, iż od momentu podpisania umowy w procedurze partnerstwa publiczno-prywatnego na zabudowę Targu Siennego i Rakowego pierwotna koncepcja nie została poddana żadnym radykalnym zmianom.

Pierwotna koncepcja nie mogła zostać poddana radykalnym zmianom, ponieważ ograniczają ją zarówno uwarunkowania zewnętrzne, takie jak:
- plan miejscowy,
- warunki konserwatorskie,
- warunki prowadzenia ruchu kolejowego,
- przebudowa układu dróg zewnętrznych, w tym węzła integracyjnego komunikacji publicznej,
- nowy układ infrastruktury magistralnej dla śródmieścia Gdańska,

jak i rozwiązania urbanistyczne oraz zasadnicze dyspozycje architektoniczne kompleksu Forum Radunia zadeklarowane do realizacji przez Inwestora, w szczególności:
- przekrycie torów kolejowych (już obecnie realizowane),
- przejazd publicznie dostępny pod zabudową Forum Radunia, począwszy od rejonu dworca głównego PKP aż do skrzyżowania ul. Toruńskiej z ul. Trakt Św. Wojciecha (wzdłuż obecnie realizowanych torów SKM),
- place i przejścia publiczne zarówno na przedłużeniu Drogi Królewskiej w kierunku ul. 3 Maja, jak i obustronnie wzdłuż Kanału Raduni oraz wokół Forum Radunia wzdłuż ulic: Okopowa, Armii Krajowej, 3 Maja, Hucisko,
- teren zielony dostępny publicznie od strony ul. Okopowej,
- przekrycie szklanym dachem przestrzeni przejścia pieszego wzdłuż Kanału Raduni,
- lokalizacja i wielkość wyróżniających się optycznie brył poszczególnych komponentów Forum Radunia, w tym parkingu wielopoziomowego nad torami kolejowymi oraz budynku Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska.
- dyspozycje funkcjonalne dla poszczególnych kondygnacji i komponentów bryłowych Forum Radunia.

Tezy zawarte w liście otwartym nie są prawdziwe oraz, co przyznaję z ubolewaniem, wprowadzają niepotrzebną dla tego projektu dezinformację. Dezinformację potwierdza też dobór rysunków dołączonych przez Stowarzyszenie do listu otwartego.

Dołączony jest rysunek schematyczny kompleksu Forum Radunia z niewidocznym zróżnicowaniem brył w obszarze szarym. Gdyby rysunek ten został poddany autoryzacji projektantów, rozpoznali by w nim zaledwie wyrwany z kontekstu schematyczny zakres opracowania danego fragmentu dokumentacji. Rysunek ten nie jest wykładnikiem ani rozmieszczenia przestrzeni publicznych, ani innych przestrzeni generujących aktywność ludzką, jak również nie jest wykładnikiem strukturalizacji przestrzennej zabudowy.

Kolejny dołączony do listu otwartego rysunek to rysunek elewacji od strony ulicy 3 Maja. Udostępniony publicznie przez Stowarzyszenie zakres rysunkowy tej elewacji dotyczy wyłącznie budynku parkingu. Stowarzyszenie nie pokazało całej pierzei Forum Radunia od strony ulicy 3 Maja. Faktyczna pierzeja ulicy 3 Maja jest prawie dwa razy dłuższa i dominuje w niej kompleks budynków biurowych, nie pokazany przez Stowarzyszenie FRAG. Przedstawienie ilustracji w formie, którą wybrało Stowarzyszenie jest wybiórcze, nie pełne i nie jest wiarygodnym odzwierciedleniem całej pierzei . Ponad to w tym konkretnym przypadku, specyfika rysunku elewacyjnego nie odpowiada faktycznemu perspektywicznemu odbiorowi pierzei ulicy 3 Maja widzianej przez przechodniów.

Ostatni dołączony do listu otwartego rysunek to rysunek elewacji od strony ulicy Okopowej. Tutaj Stowarzyszenie wykazało zgodności elewacji z pierwotną koncepcją głównie za sprawą zgodności rozczłonkowania brył, zmiennej wielkość brył, stosowania różnych typów dachów oraz za sprawą zgodności dyspozycji funkcjonalnych.

Znaczna część listu otwartego Stowarzyszenia odnosi się do negatywnych skutków urbanistycznych jakie niesie za sobą zmiana "pierwotnej koncepcji zagospodarowania na obecną". FRAG twierdzi, że "pierwotna koncepcja zagospodarowania polegała na stworzeniu harmonijnego przedłużenia Śródmieścia, przestrzeni opartej na kompozycji ulic, placów i kwartałów oraz stojącej przy nich zróżnicowanej wielkomiejskiej zabudowy". I ta opinia jest aktualna i prawdziwa ponieważ obecny projekt jest wyłącznie przełożeniem pierwotnych rozwiązań urbanistyczno-architektonicznych na rozwiązania budowlane na potrzeby projektu budowlanego i postępowania przetargowego.

Pragnę podkreślić, iż żaden z uczestników projektu nie prowadzi świadomej akcji dezinformacji mieszkańców, nie bagatelizuje konsultacji społecznych i nikomu w mieście nie zależy na forsowaniu projektów wątpliwej jakości. O tym świadczą dziesiątki publicznych spotkań, korespondencji czy otwarte konkursy dotyczące Targu Siennego i Rakowego. O tym przekonuje też fakt organizowania debaty "na żywo" w sieci, którą planujemy na ostatni tydzień listopada, do której udziału już gorąco nakłaniam.

Przyjmuję opinię FRAG, która niestety nie jest spójna merytorycznie i traktuje projekt wybiórczo. Mam nadzieję, że powyższe wyjaśnienia będą pomocne i dadzą podstawę do dalszego dialogu na tak ważny dla Gdańszczan temat - nowego centrum naszego miasta."

Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta miasta ds. polityki przestrzennej.

Miejsca

Opinie (253) ponad 10 zablokowanych

  • Pan Prezydent Gdańska- (2)

    -Paweł Adamowicz jest pierwszym naszym prezydentem, który tak naprawdę rozpoczął modernizacje gdańskiej infrastruktury drogowej i rozpoczął modernizacje naszego miasta. Zaniedbania z poprzednich lat są GIGANTYCZNE! Nec temere nec timide - Bez strachu lecz z rozwagą motto z herbu Gdańska, rodzinnego miasta Pana Prezydenta idealnie pasuje do Jego postępowania. Pan Prezydent jest politykiem Platformy Obywatelskiej, to widać po Jego słowach i czynach. Jaka uderzająca różnica z bandytyzmem ekonomicznym i nieodpowiedzialnością ekipy PiS-u! Pan Prezydent nie obawia podejmować decyzji kontrowersyjnych i to takich które nie zawsze podobają się opinii publicznej. Efekty Jego pracy to m.in. Nowa Słowackiego, Trasa Zielona Ergo Arenę, Park Reagana Tunel pod Martwą Wisłą, Obwodnica Pd, rozpudowa Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy i Terminal II tegoż lotniska, Kolej Metropolitalna Stadion na Euro i Euro w Gdańsku, ul. Havla, Nowa Wałowa, Tramwaj na Orunię, Trasa AK, Terminal kontenerowy w Porcie PN, Trasa Sucharskiego, czy najnowocześniejsza flota tramwajowa i autobusowa w Polsce! Działalność władz Gdańska to kwestia odpowiedzialności za miasto ale i za kraj, za Polskę i Polaków i Gdańszczanie, Polacy tą odpowiedzialność doceniają.

    • 5 9

    • Prawda ale:

      skąd się wzieły pieniądze? Jakie są koszty alternatywne wielu investycji np. stadionu ?

      Jak zrealizowano obowiązek gminy wobec mieszkańców - zapewnienia substancji mieszkaniowej dla ludzi , rodzin nie mających swojego mieszkania?

      Pytań można zadać wiele , ja zadam jeszcze jedno:

      Dlaczego zniszczono drobny Polski handel w mieście?

      • 4 1

    • Ciekaw czy to napisał młodzieniec który nosi obecnie (albo nosił w przeszłości) teczkę za Panem Prezydentem ....? Bo nikt inny by tego nie napisał ...

      • 2 1

  • W Gdańsku zawsze plany "układa" sie pod dewelopera...

    A estetyka, funkcjonalność itp bzdury nie maja najmniejszego znaczenia...Ciekawe co pózniej decydenci dostają w zamian.... Może mieszkania od dewelopera za przychylny plan... ? A może tylko uścisk dłoni ...

    • 4 0

  • między wierszami

    odpowiedź p .Bielawskiego ostatecznie potwierdza zarzuty fragu
    1."pierwotna koncepcja nie została poddana żadnym radykalnym zmianom" - czyli tłumacząc z języka dyplomatów zbudują zupełnie coś innego niż zaplanowane
    2. "Faktyczna pierzeja ulicy 3 Maja jest prawie dwa razy dłuższa" - czyli prawie połowę pierzei jednej z głównej ulic śródmieścia, która mogłaby z powodzeniem pełnić funkcję reprezentacyjną zajmie bezkształtna ściana parkingu!!! hańba i zbrodnia na tkance miejskiej

    • 4 2

  • Nie będzie jak z wizualizacją?

    Ale zdziwko!

    • 2 0

  • stare miasto

    powrócić się powinno do starych zdjęć gdańska -odbudować fosę , która tam była i która byłaby skuteczną ochroną przed takimi inwestycjami typu następna mega hala

    • 0 1

  • Chore umysły urbanistów, a może by trochę wyobraźni !!!

    Kolejny raz pod stołowe ustalenia urzędników a mieszkańcy kolejny raz muszą ujawniać w mediach, że ktoś, gdzieś, jakoś takoś, z niby powodu kompletnie chce zniszczyć urbanistyczną strukturę Gdańska. Jak się chcą wykazać takimi gniotami niech "wypierpapier" do warszawki i tam mogą sobie budować co chcą a od Gdańska z dala !!!. A może to kolejna sprawa dla CBA ?.

    • 1 1

  • Projekt po zmianach od frontu wygląda jak wyjście z metra gdyby pozostawiono front w formie prezentowanej na początku artykułu z pewnością nie byłoby problemu. Swoją drogą nie rozumiem dlaczego nasi przedstawiciele z miasta tak chcą je okaleczyć wizualnie i osobiście dobrałbym się do d*py konserwatorowi zabytków bo zmiana frontu jest bardzo radykalna zwykli ludzie nie mogą zmienić klamki w oknie na starym mieście.

    • 1 0

  • Jak zwykle... (1)

    Miało być tak pięknie... cud - miód - orzeszki...
    A wyszło jak zwykle.

    W tym mieście nie ma chyba architekta, który nie wozi d*py samochodem i jest w stanie zrozumieć problemy ludzi poruszających się pieszo. I tych na wózkach inwalidzkich, i tych poruszających się o kulach czy laskach, i tych którzy wolą pieszo przemierzać nasze miasto.
    Szkoda złudzeń, ze coś powstaje dla nas, mieszkańców. W dodatku za nasze pieniądze, bo przecież kredyty trzeba spłacać, tak czy inaczej.

    • 1 3

    • Pieszy to po prostu pasażer lub kierowca, który pięć minut temu opuścił ten czy inny pojazd silnikowy...

      ...i za pięć minut do niego wróci. Co to za pieszy, które nim pozostać? Dziwak.

      Jeśli inwalida ma problemy, niech zmieni fundację.

      • 1 0

  • centrum śmietnik

    co to za śmieciarski projekt ? kto zaprojektował ? kto dał pozwolenie ? ,.....

    • 0 1

  • można inaczej

    W Moskwie powstało ogromne i przepiękne centrum handlowe w samym centrum miasta.Ma trzy poziomy ale wszystkie pod ziemią.Na wierzchu jest tylko taka ogromna okrągła półziemia która jest fajna i doświetla wnętrze tej galerii aż 3 piętra w dół.Wokół tej półziemi jest park i miejsce gdzie biesiaduje młodzież moskiewska.Na pewno to są koszty ale miasto nic nie ucierpiało i wszyscy są zadowoleni.Zaraz prześlę fotkę jak to wygląda ale nie wiem czy się ukaże.Na budę w centrum miasta ja osobiście się nie zgadzam

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane