• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nietypowe Budowle Trójmiasta. Wielka chłodnia przy falochronie w Gdańsku

Ewa Budnik
3 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Ogromna hala przy wejściu do portu w rzeczywiści jest chłodnią w której możliwe jest utrzymywanie temperatury nawet -25 st. Celsjusza.

Nietypowe Budowle Trójmiasta to cykl, w którym wyjaśniamy historię czy funkcję obiektów o dziwnej konstrukcji znajdujących się na terenie Trójmiasta. Ostatnio pokazywaliśmy schron przy Urzędzie Morskim w Gdyni. Dzisiaj opowiadamy o ogromnej chłodni, która stoi przy wejściu do gdańskiego portuMapka, w kolejnym odcinku odsłonimy tajemnicę starych zbiorników ukrytych w lesie nieopodal przystanku PKM KiełpinekMapka.



Jak często bywasz na terenach portowych?

Mieszkańcy Gdańska, którzy spacerują po udostępnionym w 2015 roku falochronie w Nowym Procie, mijają dużą halę, która znajduje się w eksponowanym miejscu przy wejściu do gdańskiego portu. Od strony deptaka na falochronie widać przez ogrodzenie stanowiska do załadunku tirów.

Obiektem zainteresował nas pan Mirosław, mieszkaniec Brzeźna.

- Mieszkam w Brzeźnie i zawsze chodziłem na falochron. Kiedyś potocznie mówiło się: "idę na kamienie". Od czasu jak powstał ten deptak tym bardziej korzystam z tego miejsca. I za każdym razem, kiedy tamtędy przechodzę, zastanawiam się, co jest w tej hali - napisał do redakcji nasz czytelnik.

Przechowywanie i przeładunek mrożonych ryb



Hala pojawiła się w tym miejscu w 2014 roku. Otwarty został wtedy Dalekomorski Port Rybacki Gdańsk, czyli chłodnia magazynowo-przeładunkowa służąca obrotowi i przechowywaniu głęboko mrożonych produktów żywnościowych, pochodzących głównie z rybołówstwa. Inwestorem była Północnoatlantycka Organizacja Producentów.

Celem budowy było stworzenie nowoczesnego centrum dystrybucji ryb i owoców morza na Europę Środkową. Całkowity koszt inwestycji wyniósł ok. 71 mln zł, a budowa była finansowana z unijnego Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nabrzeżnych obszarów rybackich na lata 2007-2013".

Nietypowe Budowle Trójmiasta: zobacz inne ciekawe obiekty na terenie Trójmiasta



Lokalizacja chłodni nie została wybrana przypadkowo. W tym miejscu możliwe było, ważne dla bezpiecznego przeładunku głęboko mrożonej żywności, skrzyżowanie dróg wodnej, kolejowej i drogowej.

Przy specjalnie przygotowanym nabrzeżu, tuż obok hali, cumować mogą wyspecjalizowane statki transportowe, tzw. chłodniowce i trawlery rybackie (rozładunek widać na naszym filmie), z drugiej strony obiektu znajdują się stanowiska do załadunku samochodów-chłodni.

Pod halę poprowadzone są także tory kolejowe - możliwy jest szybki załadunek wagonów. Oprócz tego w niewielkiej odległości od chłodni znajdują się dwa terminale kontenerowe, które umożliwiają przeładunek kontenerów chłodniczych z towarami, które przypływają bądź są wysyłane do Azji, Afryki i Europy Zachodniej.

Procesy ułatwia lokalizacja chłodni na terenie Wolnego Obszaru Celnego oraz działanie w obiekcie, zatwierdzonego przez administrację Unii Europejskiej, Granicznego Punktu Kontroli Weterynaryjnej. To umożliwia szybką odprawę ryb i produktów rybołówstwa, które dostarczane są za pośrednictwem statków transportowych i rybackich.

Obecnie produkty mrożone, które trafiają do chłodni, pochodzą głównie z basenu Atlantyku Północnego i jak przyznają przedstawiciele Chłodni Gdańsk, są wysyłane dosłownie na cały świat.

Przeładunek i składowanie



Chłodnia pełni role typowe dla obiektów portowych: jest magazynem, a jego specyfika polega na tym, że możliwe jest tutaj przechowywanie dóbr w temperaturze nawet -25 st. Celsjusza.

W chłodni znajdują się cztery niezależne komory, w sumie jest to 9 tys. m kw. powierzchni składowej, gdzie towar przechowywany może być na pięciu poziomach ruchomych regałów wysokiego składowania. Zmieści się tu 30 tys. palet z mrożoną żywnością. Całość uzupełnia tysiąc m kw. powierzchni administracyjno-biurowej.

Nowoczesność całego procesu magazynowania i przeładunku polega na tym, że nad procesem przyjęcia, przygotowania i wydawania towarów czuwa specjalistyczne oprogramowanie logistyczne. Każdy z klientów może samodzielnie zarządzać swoim towarem przechowywanym w chłodni przez przeglądarkę internetową lub aplikację mobilną.

W chłodni zastosowano rozwiązania ekologiczne, straty energii minimalizowane są poprzez system odzyskiwania ciepła, a do oświetlenia stosowane są LEDy.

Nietypowa budowla? Zgłoś nam do wyjaśnienia

Zastanawiasz się, czym jest i jaką funkcję pełni dziwna budowla, którą mijasz w drodze do pracy lub która znajduje się w pobliżu twojego miejsca zamieszkania? Napisz do nas! Poinformuj o lokalizacji, napisz, jakie masz pytania. Postaramy się ją sfilmować i wyjaśnić, co to takiego.

inwestycje@trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (51) 6 zablokowanych

  • w dobie pandemii temat o gigantycznej chłodni (1)

    w dodatku zaraz przy Martwej Wiśle

    To nie jest przypadek :)

    • 19 4

    • ?

      • 0 0

  • Jak tam jest tylkoryba skladowana to ja swiece na rozowo (1)

    :)

    • 4 0

    • Jaki odcień ?

      To w jakim odcieniu różu świecisz ???

      • 0 0

  • Chłodnia w porcie to typowa budowla

    ..

    • 6 1

  • Jakim cudem lataliście dronem nad Wolnym Obszarem Celnym? (1)

    • 9 1

    • Dokładnie,wisi tabliczka oznajmiajaca o zakazie nagrywania i fotografowania

      • 0 0

  • Szpeci

    Jak się spojrzy na plaży od Gdyni do Jelitkowie w prawo to szpeci taka wielka wiata na końcu zatoki.. Jakby nie mieli miejsca na takie brzydactwo

    • 14 1

  • A gdzie dane techniczne (2)

    Dziś w dobie katastrofy klimatycznej liczy się też ilość czynnika chłodniczego jedne chłodnie używają go tony inne kilkaset kilo przy tej samej kubaturze.Obok stoją przy nabrzeżu dwie stare chłodnie Royala,amoniakalna i freonowa też schładzające do -25'C.Ciekawie wyglądało by ich porównanie.Kiedyś miały awarię wycieku czynnika chłodzącego i było wtedy spore zagrożenie,szeroko pisała o tym prasa,na szczęście obsługa techniczna szybko sobie dała z tym radę,wiem pamiętam to.

    • 7 1

    • (1)

      I pewnie Ty należałeś do tej dzielnej ekipy niwelującej zagrożenie i nie dali Ci medalu. Ot szkoda

      • 2 2

      • Chwalisz się swoją hejterską omnipotencją intelektuakną?

        Dziś do awarii konkretnego urządzenia obsługa wzywa serwis.Kiedyś sami usuwaliśmy wszystkie awarie.bo nie było serwisów ,nie było części ,ale była latami zdobywana wiedza.,a medali też nie było.Dzisiaj większość tzw fachowców to internetowe mądrale jak ty wymieniacze nie mający pojęcia o radzeniu sobie w ciężkich sytuacjach pod presją czasu,takich w 5minut pracując na zachodzie kwalifikowałem do zwolnienia

        • 2 1

  • faktycznie nietypowe. co nietypowego jest w hali magazynowej w porcie?

    • 4 0

  • Fajny artykuł, ale nie dowiedziałem się

    ...istotnej informacji. Kto jest właścicielem inwestycji. (Chińczycy czy inni kolonialisci)

    • 8 0

  • Chłodnie są w większości portów

    A na Wocu poza nią i chłodniami Royala. miała też swoją Baltona 300m od nich ,ale na początku lat 90ych została zlikwidowana,tak więc kiedyś były 3y budynki chłodni przy wejściu do portu

    • 3 0

  • Najwieksza jest na Kontenerowej 22

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane