- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (105 opinii)
- 2 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (17 opinii)
- 3 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (313 opinii)
- 4 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (45 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (49 opinii)
- 6 Pod prąd uciekał przed policją (276 opinii)
Niewidomy w komunikacji miejskiej. Walka skazana na przegraną?
- System obsługi osób niewidomych w komunikacji miejskiej w Gdańsku praktycznie nie istnieje - mówi Krzysztof Polaszek, niewidomy mieszkaniec miasta. I - za naszym pośrednictwem - apeluje, by ten stan rzeczy zmienić. Jego dotychczasowe starania i spotkania z urzędnikami odpowiedzialnymi za komunikację miejską nie przyniosły bowiem efektów.
"System obsługi osób niewidomych nie istnieje"
- Jestem mężczyzną niewidomym, wzrok straciłem osiem lat temu. Poruszam się z psem przewodnikiem. Od czterech lat jestem mieszkańcem Gdańska i od tego czasu zwracam się do Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku z prośbami o usprawnienie podróżowania komunikacją miejską osobom niewidomym. Pracuję w Gdyni, żyję aktywnie, a system obsługi osób niewidomych w komunikacji miejskiej w Gdańsku nie istnieje praktycznie wcale - ubolewa pan Krzysztof.
Rozkład jazdy ZTM Gdańsk
Wśród problemów wymienia m.in. brak możliwości zorientowania się, jaki numer ma autobus, do którego zamierza wsiąść.
Otwieranie pierwszych drzwi by pomogło
- Dobrym rozwiązaniem byłoby, gdyby kierowca w momencie zauważenia osoby z białą laską bądź psem przewodnikiem podjeżdżał, zatrzymując się pierwszymi drzwiami przed tą osobą, jednocześnie informując o numerze linii. Ta propozycja, która de facto nie kosztuje nic ponad ludzką życzliwość i empatię, została przez ZTM odrzucona - mówi pan Krzysztof.
Muzeum, w którym niczego nie zobaczysz. Niewidzialny Gdańsk znów otwarty
Nasz czytelnik wskazuje, że co prawda są przepisy dotyczące obsługi osób z niepełnosprawnościami, ale po pierwsze - nie wszyscy kierowcy się do nich stosują, po drugie - brakuje w nich jasnych wytycznych dotyczących postępowania z osobami niewidomymi.
- Tak mijają tygodnie, miesiące, a ja jestem wciąż zależny od innych osób na przystankach. Dziękuję im, bo dzięki ich pomocy mam jeszcze chęć iść przed siebie - zaznacza pan Krzysztof. - Zaproponowałem w ZTM ułatwienie w postaci zewnętrznych komunikatów głosowych o numerach i kierunku linii. Wprowadzono to testowo w dwóch pojazdach na dwa miesiące, a potem z tego zrezygnowano, argumentując to zbyt wąskim gronem odbiorców. Ta urzędnicza ignorancja jest przykra.
Apel o wczucie się w sytuację osoby niewidomej
Nasz czytelnik podkreśla, że bardzo niewielu ludzi zdaje sobie sprawę, jak trudno jest osobie niewidomej wejść do autobusu - w całkowitej ciemności, hałasie i tłoku.
- Kosztuje to dużo skupienia, niepewności i ćwiczeń. Niewielu ludzi wie, jaki to strach wyskakiwać z autobusu, nie widząc różnicy poziomów między podłogą wozu a krawężnikiem, nie wiedząc, jak się wyląduje, bo kierowca nie obniżył nadwozia. Ta niepewność związana jest też z tym, czy będzie ktoś na przystanku, kto powie mi numer autobusu, z tym, czy zdążę do pracy lub lekarza - wskazuje. - Wciąż zastanawia mnie, dlaczego wszyscy ci ludzie, z którymi do tej pory walczyłem o usprawnienie podróżowania osób niewidomych, nie chcą choć na chwilę wczuć się w moją sytuację.
ZTM w Gdańsku we współpracy z pełnomocnikiem prezydenta Gdańska ds. Osób Niepełnosprawnych i spółką GAiT pracuje nad stworzeniem rozwiązań ułatwiających korzystanie z transportu zbiorowego przy użyciu aplikacji mobilnych - z myślą, przede wszystkim, o osobach z dysfunkcją wzroku.
Prace nad udoskonaleniem aplikacji, będą konsultacje
- Realizując kolejne etapy projektu, zaprosimy do aktywnych konsultacji przedstawicieli środowiska osób ze szczególnymi potrzebami. Liczymy, że przyszli użytkownicy planowanych rozwiązań podzielą się z nami swoimi opiniami oraz przekażą rekomendacje - mówi Wojciech Siółkowski, wicedyrektor ZTM w Gdańsku.
ZTM podaje, że naszego czytelnika, pana Krzysztofa, poinformowano pisemnie o zobowiązaniu się do sprawnego opracowania koncepcji nowego udogodnienia. Chodzi o nowoczesne i skuteczne rozwiązanie, które umożliwi producentom aplikacji (na smartfony, tablety itp.) tworzenie narzędzi dla osób ze szczególnymi potrzebami. Dzięki temu każda informacja (w dowolnym formacie) będzie mogła trafiać bezpośrednio do zainteresowanych.
Część tablic z komunikatami głosowymi, będzie więcej
W ramach Systemu Informacji Pasażerskiej część tablic zamontowanych na przystankach wyposażona jest już w system zapowiedzi głosowych uruchamiany przyciskiem zamontowanym na słupie. Pozwala on odsłuchać informacje aktualnie prezentowane na tablicy. Dotyczy to m.in. najbliższych czasów odjazdu.
- Obecnie w system zapowiedzi wyposażonych jest 40 tablic. Do końca listopada 2022 r. zamontowane zostaną kolejne 84 tablice z systemem zapowiedzi głosowych. To zdecydowanie ułatwi podróżowanie osobom z dysfunkcją wzroku - mówi Dagmara Szajda z ZTM.
Tylko drugie drzwi
Jak podaje ZTM, zgodnie z obowiązującymi zasadami kierowca, który zauważy na przystanku osoby z widoczną niepełnosprawnością ruchową lub osoby niewidome, powinien zatrzymać się także na przystanku "na żądanie", nawet jeśli osoba z niepełnosprawnością nie sygnalizuje takiej potrzeby.
Pojazd ma zatrzymać się tak, aby niepełnosprawny pasażer mógł bez przeszkód skorzystać z drugich drzwi (lub innych przystosowanych do obsługi osób niepełnosprawnych). Kierowca powinien uważnie obserwować zachowanie pasażera, by móc udzielić mu niezbędnej pomocy.
Jednocześnie urzędnicy przyznają, że zdarzają się jednak sytuacje, kiedy respektowanie tych zasad nie jest możliwe, np. w momencie wjazdu na przystanek kilku autobusów.
- Postulat dotyczący zatrzymywania się pierwszymi drzwiami przy osobie z dysfunkcją wzroku bywa niemożliwy do realizacji, nie z braku złej woli, ale z przyczyn natury technicznej. Autobus wjeżdżający na przystanek musi dojechać do początku przystanku, tj. tak, by zmieścić się w zatoczce w całości i by tył pojazdu nie wystawał na jezdnię. To drugie drzwi i przestrzeń za nimi są zazwyczaj przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami - tłumaczy Siółkowski.
Są regularne szkolenia kierowców
GAiT informuje, że "podejmuje szereg działań przekładających się na komfort podróży pasażerów z niepełnosprawnościami". Prowadzi m.in. szkolenia dla kierowców w zakresie właściwej obsługi pasażerów z niepełnosprawnościami.
- Od marca ubiegłego roku prowadzone są dodatkowe szkolenia poświęcone właśnie obsłudze pasażerów ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z dysfunkcją wzroku. Szkolenia te prowadzone są przez psychologa klinicznego, specjalistę z zakresu psychologii transportu oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego - mówi Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT.
ZTM zapewnia, że także drugi operator - firma BP Tour - uwrażliwia swoich kierowców na potrzeby osób z niepełnosprawnościami.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-04-25 21:34
Wstyd (9)
W Bydgoszczy w każdym autobusie i tramwaju jest informacja głosowa o numerze linii tak by była słyszana na przystanku przy wjezdzie
- 125 11
-
2022-04-28 06:46
Bydgoszcz ma bo musi czymś nadrobić brak dostępu do morza, co nie?
- 0 0
-
2022-04-26 12:17
Wstyd?
Wstydem są maile i telefony do ZTM i ZKM o to że informacja głosowa wewnątrz pojazdów (kierowana do osób ociemniałych, ale także korzystających ad hoc z komunikacji miejskiej) jest za głośna albo za cicha, za często albo za rzadko, nie taki tembr głosu lektora (spikera), a w ogóle po co, bo mnie denerwuje. Podobnie z klimatyzacją: za ciepło, za
Wstydem są maile i telefony do ZTM i ZKM o to że informacja głosowa wewnątrz pojazdów (kierowana do osób ociemniałych, ale także korzystających ad hoc z komunikacji miejskiej) jest za głośna albo za cicha, za często albo za rzadko, nie taki tembr głosu lektora (spikera), a w ogóle po co, bo mnie denerwuje. Podobnie z klimatyzacją: za ciepło, za zimno. To ja już sobie wyobrażam co się będzie działo, jak na przystankach z głośników będą zapowiedzi przystanków. Ilu mieszkańców pobliskich domów zacznie domagać się zwolnienia dyrektorów.
I jak widać poniżej jeszcze są kierowcy, którzy mają też dosyć słuchania komunikatów na okrętkę. Przyjrzyjcie się sobie drodzy moralizatorzy podwórkowi, a potem przelewajcie opinie i oceny do sieci.- 0 0
-
2022-04-25 23:10
To pracuj w gdańsku i tylko 4 lata tu mieszka przykro
- 1 6
-
2022-04-25 22:14
prowincja to nie metropolia
- 5 0
-
2022-04-25 21:37
(4)
My kierowcy też mamy swoją wytrzymałość. Niech komunikaty "idą" z przystanku.
Nie sposób jeżdzić 10godzin na okrętke i słuchać tego. Litości.- 22 9
-
2022-04-25 23:32
(1)
może dałoby się dać takie komunikaty z przystanków, gdyby autobusy nie były wiecznie opóźnione
- 7 1
-
2022-04-26 13:18
Opóźnienia nie muszą na to wpływać.
Wystarczyłoby zamontować system zbliżeniowy. Gdy autobus zbliży się do przystanku na określoną odległość, system emituje informację o jego numerze. Na pewno się da, tylko trzeba dobrze to zrobić.
- 3 0
-
2022-04-25 21:49
A oooooopeeraa baaaaltycka (1)
Ci nie przeszkadza? Z ciekawości pytam.
- 26 5
-
2022-04-26 07:55
To słyszy raz na kurs, a nie na każdym przystanku.
- 5 1
-
2022-04-25 21:54
Ma chłop (4)
Rację! A jak czytam, że ZTM zaczyna od konsultacji to mi się flaki wywracają. Ta sprawa powinna być załatwiona już dawno. Na przystankach nie tylko niewidomi mają taki problem. Osoby starsze również.
- 179 12
-
2022-04-26 18:13
Rozkłady jazdy pisane małą czcionką,dla seniorów nie do odczytania....
- 0 0
-
2022-04-26 08:26
i o ironio, osobom starszym rozwiązanie problemu poprzez stworzenie "aplikacji" niewiele pomoże
- 5 0
-
2022-04-26 01:58
fajny pieseł
Ale podwyzki za m-c to oczywiscie bez konsultacji.
- 9 0
-
2022-04-26 01:50
dla nich priorytet to reklama na kazdym przystanku
w kazdej wiacie reklamowej
- 13 0
-
2022-04-25 21:23
Przecież są na rozkładach (9)
Tych elektronicznych przyciski i po ich włączeniu czyta rozkład. Kiedyś wcisnęłam z ciekawości. Pomysl z zatrzymywaniem składu przy pasażerze jest beznadziejny i generowałby skargi.
- 26 125
-
2022-04-26 10:00
czyta rozklad a nie ktory autobus wjezdza, zapewne niewidomy stoi od razu przy krawezniku a nie wciska co minute guzik na slupie aby sie dowiedziec czy to juz i czy to ten, ten pan ma racje i niech walczy o dobro swoje i innych
- 2 0
-
2022-04-26 06:19
Z tym zatrzymywaniem się przy osobie to faktycznie poroniony pomysł. Chyba lepiej żeby zrobili głośniczek, który by informował o numerze autobusu.
- 4 2
-
2022-04-26 04:29
Byłbyś pierwszy do skargi bo autobus uczynił pomoc komus innego niz tobie . Osoba niewidoma tez czlowiek ogarnij poslady
- 6 2
-
2022-04-26 01:53
Ale ty durny jestes LOL
- 3 2
-
2022-04-25 21:35
(4)
nie na każdym przystanku są takie cuda. Zresztą są przystanki gdzie nawet zwykłego papierowego rozkładu brak.
- 40 3
-
2022-04-26 01:47
ale sa reklamy we wiatach. (1)
jestesmy nowoczesni
- 9 1
-
2022-04-26 04:30
Niewidomemu nic po reklamach i tak
Nie widzi .- 4 1
-
2022-04-25 21:54
Może być (1)
Nie jeżdżę komunikacja miejską bo system obsługi pasażerskiej w Gdańsku to fikcyja nie tylko dla niewidzących ale i dla wszystkich, ale te przyciski, o których pewnie mało osób wie, są. Przynajmniej w centrum
- 5 6
-
2022-04-25 22:11
Są
I nie działają
- 6 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.