• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niewielki spadek potrąceń na przejściach po 1,5 roku nowych przepisów

Szymon Zięba
15 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (256)

O włos od potrącenia pieszych na przejściu. Film archiwalny.

Przyznanie pieszym bezwzględnego pierwszeństwa i drakońskie kary grożące kierowcom przyczyniły się do niewielkiego spadku liczby wypadków na trójmiejskich przejściach. Z danych Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku wynika, że przez cały 2021 r. na trójmiejskich "pasach" doszło do 69 wypadków. Przez 10 miesięcy 2022 r. było ich w sumie 57.



Czy zauważyłe(a)ś zmiany w zachowaniu kierowców przed przejściami dla pieszych?

Przypomnijmy: od 1 czerwca 2021 r. piesi mają bezwzględne pierwszeństwo przy wchodzeniu na przejście przez jezdnię.

Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, ma obowiązek - poza oczywiście zachowaniem ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się już na przejściu - zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo osoby przechodzącej przez przejście oraz ustąpić jej pierwszeństwa, gdy ta dopiero wchodzi na "pasy".

Za niezastosowanie się do tych przepisów grożą bardzo wysokie kary: policjant przyłapanemu na wykroczeniu kierowcy wystawi mandat w wysokości 1,5 tys. zł.

Niewielki spadek liczby wypadków w Trójmieście



Czy nowe przepisy i drakońskie sankcje poprawiły bezpieczeństwo na trójmiejskich "zebrach"? Jak wynika z danych Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku - niezbyt.

W 2021 r.:

  • W Gdańsku doszło do 45 wypadków, 2 osoby zginęły, 46 osób było rannych.
  • W Gdyni doszło do 21 wypadków, 2 osoby zginęły, 20 było rannych.
  • W Sopocie doszło do 3 wypadków, 3 osoby odniosły obrażenia.

W 2022 r. (do listopada):

  • W Gdańsku doszło do 34 wypadków, 1 osoba zginęła, 36 było rannych.
  • W Gdyni doszło do 20 wypadków, 1 osoba zginęła, 19 było rannych.
  • W Sopocie doszło do 3 wypadków, 3 osoby były ranne.

Mimo że dane obejmują tylko 10 miesięcy 2022 r., to liczba wypadków w Gdyni jest niemal identyczna co rok wcześniej, a w Sopocie dokładnie taka sama. Tylko w Gdańsku jest ich mniej, ale nie wiadomo, ile ich jeszcze wydarzy się do końca roku.

Gdzie dochodziło do największej liczby wypadków?



Na jakich ulicach było najniebezpieczniej? Policjanci wyliczają, że w Gdańsku w tym roku doszło do 4 wypadków na przejściach ul. Chłopskiej i 5 na al. Grunwaldzkiej (tu była jedna ofiara śmiertelna i 4 osoby ranne).

W Gdyni najniebezpieczniejsze przejścia znajdowały się na ul. Hutniczej (2 wypadki) i Rdestowej (3 wypadki). Na Unruga doszło do wypadku śmiertelnego.

W Sopocie najczęściej do wypadków dochodziło na przejściach przy al. Niepodległości, Malczewskiego, i Powstańców Warszawy.

- Najczęstszą przyczyną zdarzeń w 2021 i 2022 r. było nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych - podsumowuje nadkom. Joanna Skrent z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

Sporym problemem jest również brak odblasków u pieszych.

Opinie (256) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • może egzaminy na "prawo chodzenia"

    • 3 0

  • niedouczeni kierowcy zatrzymują się by przepuścić pieszych na przejściach sterowanych światłami, bądź przechodzących po drugiej jezdni oddzielonej wyspą

    • 2 1

  • nie ma efektów, bo kierowcy bardziej uważają a piesi mniej

    ilość wypadków podobna, ale będą cięższe, bo wchodzą pod koła

    • 3 0

  • Takie tam dyrdymaly

    ZMiany sa widoczne, w moim zawieszeniu, po minieciu 60 zwolnien w drodze do pracy, ktore i tak mnie nie zwalniaja bo stoje w korku..

    • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    To że piesi wchodzą na przejście lub wjeżdżają na rowerach (6)

    To jest normą
    Ale zauważyłem, że większość kierowców chyba ma problem z ogarnięciem nowych przepisów. Nie zlicze ile razy zostałem wyprzedzony na przejściu i ile razy zostałem obtrabiony kiedy zwalniałem żeby nie wyprzedzić...
    Przypominam tylko, że zakaz wyprzedzania na przejściu (te takie pasy namalowane na drodze) obowiązuje zawsze, nie tylko wtedy kiedy na przejście chce wejść pieszy...

    • 107 31

    • Plebs nie zrozumie. Dopiero jak kare dostaną (ale taką żeby było co opowiadać) to może zrozumieją.

      • 0 0

    • Jak pieszy wjeżdża na przejście (1)

      to nie jest pieszym tylko rowerzystą. Logika nie jest najmocniejszą stroną. Poza tym, w twoim wywodzie łączysz dwa różne zachowania uczestników ruchu drogowego. Legalne i nielegalne. Nie ma logiki w szkole, ale za to mamy religię - szkołę magicznego myślenia.

      • 9 3

      • Sa przejścai dla pieszych gdzie można to zrobić, więc nie zawsze cyklista musi schodzić z roweru.

        Inną sprawą jest to, że większość tego nie robi.

        • 1 0

    • (2)

      nie zawsze - tylko na przejściach bez sygnalizacji świetlnej !!! A tak w ogóle w Niemczech przejść przez drogi wielopasmowe bez sygnalizacji prawie już nie ma. A u nas nikt się tym nie przejmuje - nie chodzi nikomu o bezpieczeństwo tylko o kasę.

      • 25 10

      • Dokładnie.

        • 4 1

      • Hehe

        Jestem kierowcą, i to logiczne, że na skrzyżowaniu sterowanym sygnalizacją ten przepis nie obowiązuje. Myślałem że to jasne jak słońce...i nie krzycz na mnie ()

        • 27 2

  • Kolejny tendecyjny artykuł... (3)

    Zmiana przepisów wiąże się przede wszystkim z przejściami, które sygnalizacji świetlnej nie mają.
    Tymczasem w Gdańsku - na Al. Grunwaldzkiej i Chłopskiej (gdzie doszło do blisko 1/4 wypadków) są głównie przejścia z sygnalizacją świetlną. Więc albo piesi wtargnęli na przejście na czerwonym, albo zrobili to kierowcy - i są to zupełnie inne powody niż nadanie tzw. "bezwzględnego pierwszeństwa pieszym" (to sformułowanie jest zresztą błędne i piętnowane).
    Jedno z potrąceń wydarzyło się na przejściu dla pieszych przy tzw. Wysepce we Wrzeszczu i jest to przede wszystkim przejście wykonane w niebezpieczny sposób (dla pieszych i kierowców) - przejście to jest bez sygnalizacji świetlnej, przez 3 pasy jezdni, za zakrętem, bez znaku ostrzegającego o przejściu dla pieszych.
    Poza tym - limit prędkości 50 km/h na Al. Grunwaldzkiej jest fikcją a kontrole drogówki są rzadkie i przewidywalne.
    Odblaski? O czym my rozmawiamy? Większość Trójmiasta to teren zabudowany, gdzie - zgodnie z definicją - kierowcy mają spodziewać się wzmożonego ruchu pieszych. Chodzę z odblaskami przez bardzo niebezpieczne przejście i mimo to tylko dzięki głowie na karku nie daję się potrącić - mimo, że mam niby pierwszeństwo.

    • 21 1

    • Dokładnie

      To powinno być w dziale felietony

      drakońskie podwyżki
      bezwzgledne pierwszeństwo
      odblaski
      niewielki spadek potrąceń

      Trudno o większą tendencyjność

      • 1 0

    • To jest klasyczne "nie wiem co napisać o bezpieczeństwie, to wpiszę odblaski" (1)

      Jeżeli zdjęcie oddaje co widzisz w mieście po zmierzchu - masz kurzą ślepotę i czas prawko oddać.

      • 6 3

      • To będzie jeździł bez, mało to jest takich?

        • 1 1

  • Opinia wyróżniona

    Liczby nie kłamią! (39)

    Jest to przykład na to, że przepisy które mają służyć bezpieczeństwu służą wręcz odwrotnie. Te przepisy wyłączyły odpowiedzialność pieszych, idą pod koła bo mają racje. Czy ta racja jest warta zdrowia? Co mi z racji skoro będę na wózku?

    Kiedyś w szkołach uczyli lewo - prawo - lewo i idziesz, a teraz? Idziesz, walnie Ciebie auto i masz rację to wina kierowcy!

    • 247 101

    • Kamerki. Na pieszych nadal jest nałożony szereg obowiązków które jednak ciężko udowodnić bez nagrania wideo.

      • 0 0

    • Teraz Dumny Polski Naród ma zawsze pierwszeństwo

      • 0 0

    • ooo to to (3)

      jezdnia do jeżdżenia, chodnik do chodzenia

      • 3 8

      • Ok, tylko w takim razie nie parkuj na chodniku

        • 1 0

      • napisz jeszcze że ziemia jest dla ziemniaków (1)

        dlaczego tolerujesz parkowanie samochodów na chodnikach ? dlaczego niektórzy kierowcy nie mieszczą się na jezdni i koszą pieszych na przystankach autobusowych i na chodnikach? (bo lekceważą limity prędkości).

        • 10 3

        • Księża na księżyc!

          • 0 0

    • Podam akurat przykład z Gdyni i wyjaśnię dlaczego jest jak jest. (3)

      "W Gdyni najniebezpieczniejsze przejścia znajdowały się na ul. Hutniczej (2 wypadki) i Rdestowej (3 wypadki). Na Unruga doszło do wypadku śmiertelnego."

      Nie, moi drodzy. wypadki na Rdestowej to akurat chyba nieco inna para kaloszy. Akurat na Rdestowej ciężko jechać szybko. Natomiast bardzo często zdarza się tam co innego i TO może być przyczyna wypadków.

      Otóż pewnej deszczowej niedzieli ok 18-ej (było już ciemno) jechałem sobie Rdestową i to dość wolno (jakąś 40-ką, tym bardziej że odbijanie świateł latarni w kroplach deszczu na szybie nie polepsza widoczności, a jeszcze latarnie te oświetlają jedynie same pasy przejścia i naprawdę znikomy skrawek chodnika przy pasach). Jechałem za R-ką, która zjechała akurat na przystanek, więc siłą rzeczy zwiększyłem koncentrację na autobusie, który miał zaraz wyjechać z zatoki. I w tym momencie słyszę ryk jakiejś gęsi że "gdzieeee, ona już jest na pasach!", która to gęś (nie patrząc kompletnie na nic i mając gdzieś że w ciemności jest raczej mało widoczna, zwłaszcza przy tej pogodzie) wbiegła pełną prędkością na przejście starając się złapać powyższy autobus (chyba ostatecznie nie dogoniła). I podejrzewam że nie był to odosobniony przypadek na tej ulicy.

      • 6 10

      • Nie przesadzaj. Jeżeli jechałeś za autobusem, który właśnie zjechał do zatoczki to on tak zaraz nie wyjedzie. Ludzie muszą wyjść i wejść do autobusu. W tym czasie obok przejedzie 10 samochodów, a ty będziesz już przy następnym przystanku.

        • 0 0

      • Urzekła mnie twa historia.

        Będziesz tą bajkę opowiadał dziecku pod choinką?

        • 0 0

      • jeśli nie masz podzielnej uwagi to jedź jeszcze wolniej

        ta kobieta nie chowała się jak komandos w barwach maskujących wśród krzaków żeby wyskoczyć i znienacka zaatakować, to że jechałeś w legalnym limicie nie znaczy że dostatecznie wolno, nie ogarniasz rzeczywistości po bokach to znaczy że jedziesz za szybko albo nie nadajesz się na kierowcę, powinieneś ją widzieć i przewidywać jej zamiary jeszcze zanim znajdzie się na pasach, tak to musi się odbywać bo nie chodzi tu o twoją wygodę i czas jazdy tylko o ludzkie życie

        • 4 6

    • Teraz jest tak i zacznij się do tego stosować:

      Chcesz przejechać przez przejście, rozejrzyj się w prawo, w lewo, znów w prawo, jak nikt nie ma zamiaru przechodzić to możesz przyjechać.

      • 0 0

    • (9)

      Nie umiesz czytac, przeciez jak byk jest napisane, ze wypadkow jest mniej XD

      • 56 63

      • Liczby liczbami (6)

        Porównany został cały 2021 do 10 miesięcy 2022. Przy tym dwa ostatnie miesiące 2022 to najbardziej szare i ciemne miesiące, w których nadal może dojść do wypadków przez słabą widoczność.

        • 51 15

        • (3)

          A czyli prawda prawda, a pan komuszek ma swoja prawde XD

          • 14 30

          • (2)

            Komórka w ręce, kaptur na głowie, słuchawki na uszach, głupota i wiedza o bezwzględnym pierwszeństwie to przepis na wypadki.

            • 18 11

            • Nie kłam. (1)

              Moja mama nie miała kaptura, schodziła z przejścia w piękny jasny dzień, a jednak jakaś wściekła kobieta udawała, że nie widzi jej ano samochodów zatrzymanych. I po prostu wjechała w nią, a potem chciała uciec, do czasu przyjazdu policji pilnowali jej inni kierowcy, żeby nie zwiała. Zatem, teoria o kapturze i telefonie upadła. Oprócz tych co potrafią wtargnąć pod koła samochodu, jest całe morze kierowców, którzy mają przepisy gdzieś. Zabijają pieszych i innych kierowców.

              • 10 7

              • Dokładnie. A potem jest krzyk o odblaski dla pieszych, mający zrzucić z kierowców część odpowiedzialności za próby zabójstw na

                • 1 6

        • w skali kraju statystyki sie inne

          kanal na yt moto prawda - wg statystyk z calego kraju w niecale pol roku liczba zabitych byla wieksza o 1/3..... takze, ten... moze w 3miescie nie jest gorzej ale kraj to nie tylko duze miasta

          • 2 1

        • Z powodu pandemii w 2021 ruch był zdecydowanie mniejszy. Porównanie jak najbardziej na miejscu.

          • 27 7

      • xd jeszcze 2 miesiące zostały

        akurat najbardziej ciemne, mokre i śliskie

        • 14 5

      • u nas jakiś cud bo w skali kraju jest więcej

        • 10 8

    • Kiedyś w szkołach też uczono, że zapanuje powszechny komunizm (1)

      świat poszedł do przodu, niektórzy zostali w miejscu

      • 12 3

      • tylko gdy tego uczono płaciliśmy znacznie mniejsze podatki

        więc nie wiem czy oni wtedy nie mieli racji... tylko nie ogarnęli że to nie będzie komunizm taki jak sobie wyobrażają

        • 2 1

    • Cmentarz pełen jest tych, co mieli pierwszeństwo. (3)

      • 35 19

      • złomowiska pełne są samochodów co miały pierwszeństwo

        • 3 0

      • Kierowców i ich pasażerów - statystyki nie kłamią. Oprócz pieszych jeżdżą inne samochody, których kierowcy

        zlekceważyli czerwone światło czy wymusili pierwszeństwo.

        • 6 4

      • Niestety więzienia nie są pełne

        Tych, którzy nie mieli

        • 16 8

    • Są sytuacje których dzieci zasadą "popatrz w lewo ..." nie łapią, z udziałem dwóch lub więcej samochodów.

      • 3 2

    • w tych przepisach chodziło o to żeby golić kierowców bo dziura w budzecie jak cholera (2)

      i ulżyć ZUSowi ale jak widać nie wyszło

      • 23 20

      • Co za poniewierany naród. Jak wy jeszcze żyjecie biedni ludzie? Chusteczki podać? (1)

        • 10 6

        • Klaus bist du das?

          • 4 6

    • Liczby nie kłamią, tylko trzeba umieć je czytać (2)

      Skąd z tych danych wynika że piesi "idą pod koła"?

      • 13 1

      • Gdy się nie zwraca uwagi na pieszych to zawsze jest wrażenie, że wchodzą pod koła. (1)

        Ograniczenia prędkości też stanowią problem tylko dla tych, którzy nie zamierzają ich w ogóle respektować. Czyli dla masy ciemniaków z gminu.

        • 17 13

        • dla biedaków bez aut pewnie nie...

          • 3 12

    • Liczby nie kłamią, ale ich dobór i prezentacja i owszem - mogą wprowadzać w błąd. (3)

      Przykład widzimy w tym artykule - porównuje się rok 2022 i 2021, ale przepisy obowiązywały już w 2021. Z kolei w 2020 ruch był znacznie mniejszy niż normalnie z powodu wszelkiej maści obostrzeń i lockdownów. Dopiero porównanie roku 2022 (gdy się skończy) z 2019 pokaże nam jakieś wartościowe dane.

      • 23 2

      • (1)

        Mi się podoba ten fragment o Sopocie, że na 3 wypadki "do zdarzeń dochodziło najczęściej na przejściach przy al. Niepodległości, Malczewskiego, i Powstańców Warszawy." Mamy więc 3 ulice na 3 potrącenia. Wtedy, gdzie dochodziło najrzadziej do potrąceń?

        • 10 0

        • no jak

          po 1 wszędzie

          • 1 0

      • Przy tak małej ilości zdarzęń róznice są w granicach błedu statystycznego.

        • 13 6

    • Ale gdzie twoim zdaniem z danych wynika, że te przepisy nie służą bezpieczeństwu?

      • 13 7

  • Co za bzdura

    "Przypomnijmy: od 1 czerwca 2021 r. piesi mają bezwzględne pierwszeństwo przy wchodzeniu na przejście przez jezdnię.

    Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, ma obowiązek - poza oczywiście zachowaniem ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się już na przejściu - zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo osoby przechodzącej przez przejście oraz ustąpić jej pierwszeństwa, gdy ta dopiero wchodzi na "pasy"."

    Niech redaktor lepiej weźmie PoRD i przeczyta te zmiany a nie powiela te bzdury. Po pierwsze pieszy nie ma bezwzględnego pierwszeństwa wchodząc na jezdnie. Ma pierwszeństwo na pasach. Po drugie nie bezwzględne bo nadal jest coś takiego jak wtargnięcie. Po trzecie niech przeczyta co ustawa definiuje jako ustąpienie pierwszeństwa.

    • 9 0

  • Karać karać karać

    I tych kierowców co nie przepuszczaja pieszych jak i tych pieszych co wchodzą na przejście gwałtownie bez upewnienia.
    ped**arzy jeżdżących po przejściach dla pieszych także.

    • 1 12

  • To niepopularna opinia, ale to oznacza że kary są wciąż za niskie. (7)

    No i źle świadczy o naszych rodakach za kierownicą, którzy przedkładają wciąż swoją wygodę nad czyjeś zdrowie lub życie.

    • 34 86

    • Poprzednie kary były za niskie,ok. Ale nie zgodzę się, że dalej trzeba je podnosić. Zmiana nawyków wymaga czasu to raz. Dwa, co z przejściami które są źle oznaczone albo mają złą widoczność i zwyczajnie nie widać nadchodzącego pieszego? Na moim osiedlu przejść jest sporo. Ostatnio dopiero poprawili jedno z nich ktore bylo notorycznie niebezpiecznie. Bez swiatel, do zebry z jednej strony jezdni przytulona sciana smeitnika (dochodzaca do samej jezdni) z drugiej strony wysokie krzewy i drzewo. Do tego lekko po górę i po łuku. teraz jest wyniesione i oswietlone i trzeba byc glabem zeby nie dohamowac. Ale mimo to jadac maks 30 i tak nic sie nie zrobi jak wyjdzie Ci pieszy pod kola. Nie zabijesz, ale do statystyk pojdzie. Przepisy dobrze ze zmienione, ale przejscia tez w wielu miejscach do poprawy. Ale to juz wymaga srodkow z budzetu...

      • 0 1

    • masz rację! (2)

      proszę nie przekładać swojej wygody i nie wchodzić pod koła nadjeżdżającego samochodu

      • 27 18

      • to k... bęcwale zawsze się zatrzymuj, wtedy nigdy żaden nie wejdzie ci pod koła. (1)

        narysować ci to?

        • 8 14

        • najlepiej mądralo to w ogóle jechać na zatrzymaniu..

          • 10 7

    • Wysokie kary NIGDY nie pomogą w zauważeniu pieszego przez kierowcę i nigdy nie pomogą na bezmyślne zachowanie pieszego! (1)

      • 10 9

      • Ale temperują bezmyślne zachowania kierowców

        • 7 9

    • a o przechodzących dobrze świadczy ?!

      kto normalny ładuje się pod koła bez upewnienia się czy to bezpieczne.

      • 15 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane