• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niewielki spadek potrąceń na przejściach po 1,5 roku nowych przepisów

Szymon Zięba
15 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (256)

O włos od potrącenia pieszych na przejściu. Film archiwalny.

Przyznanie pieszym bezwzględnego pierwszeństwa i drakońskie kary grożące kierowcom przyczyniły się do niewielkiego spadku liczby wypadków na trójmiejskich przejściach. Z danych Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku wynika, że przez cały 2021 r. na trójmiejskich "pasach" doszło do 69 wypadków. Przez 10 miesięcy 2022 r. było ich w sumie 57.



Czy zauważyłe(a)ś zmiany w zachowaniu kierowców przed przejściami dla pieszych?

Przypomnijmy: od 1 czerwca 2021 r. piesi mają bezwzględne pierwszeństwo przy wchodzeniu na przejście przez jezdnię.

Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, ma obowiązek - poza oczywiście zachowaniem ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się już na przejściu - zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo osoby przechodzącej przez przejście oraz ustąpić jej pierwszeństwa, gdy ta dopiero wchodzi na "pasy".

Za niezastosowanie się do tych przepisów grożą bardzo wysokie kary: policjant przyłapanemu na wykroczeniu kierowcy wystawi mandat w wysokości 1,5 tys. zł.

Niewielki spadek liczby wypadków w Trójmieście



Czy nowe przepisy i drakońskie sankcje poprawiły bezpieczeństwo na trójmiejskich "zebrach"? Jak wynika z danych Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku - niezbyt.

W 2021 r.:

  • W Gdańsku doszło do 45 wypadków, 2 osoby zginęły, 46 osób było rannych.
  • W Gdyni doszło do 21 wypadków, 2 osoby zginęły, 20 było rannych.
  • W Sopocie doszło do 3 wypadków, 3 osoby odniosły obrażenia.

W 2022 r. (do listopada):

  • W Gdańsku doszło do 34 wypadków, 1 osoba zginęła, 36 było rannych.
  • W Gdyni doszło do 20 wypadków, 1 osoba zginęła, 19 było rannych.
  • W Sopocie doszło do 3 wypadków, 3 osoby były ranne.

Mimo że dane obejmują tylko 10 miesięcy 2022 r., to liczba wypadków w Gdyni jest niemal identyczna co rok wcześniej, a w Sopocie dokładnie taka sama. Tylko w Gdańsku jest ich mniej, ale nie wiadomo, ile ich jeszcze wydarzy się do końca roku.

Gdzie dochodziło do największej liczby wypadków?



Na jakich ulicach było najniebezpieczniej? Policjanci wyliczają, że w Gdańsku w tym roku doszło do 4 wypadków na przejściach ul. Chłopskiej i 5 na al. Grunwaldzkiej (tu była jedna ofiara śmiertelna i 4 osoby ranne).

W Gdyni najniebezpieczniejsze przejścia znajdowały się na ul. Hutniczej (2 wypadki) i Rdestowej (3 wypadki). Na Unruga doszło do wypadku śmiertelnego.

W Sopocie najczęściej do wypadków dochodziło na przejściach przy al. Niepodległości, Malczewskiego, i Powstańców Warszawy.

- Najczęstszą przyczyną zdarzeń w 2021 i 2022 r. było nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych - podsumowuje nadkom. Joanna Skrent z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

Sporym problemem jest również brak odblasków u pieszych.

Opinie (256) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    Liczby nie kłamią! (39)

    Jest to przykład na to, że przepisy które mają służyć bezpieczeństwu służą wręcz odwrotnie. Te przepisy wyłączyły odpowiedzialność pieszych, idą pod koła bo mają racje. Czy ta racja jest warta zdrowia? Co mi z racji skoro będę na wózku?

    Kiedyś w szkołach uczyli lewo - prawo - lewo i idziesz, a teraz? Idziesz, walnie Ciebie auto i masz rację to wina kierowcy!

    • 247 101

    • (9)

      Nie umiesz czytac, przeciez jak byk jest napisane, ze wypadkow jest mniej XD

      • 56 63

      • Liczby liczbami (6)

        Porównany został cały 2021 do 10 miesięcy 2022. Przy tym dwa ostatnie miesiące 2022 to najbardziej szare i ciemne miesiące, w których nadal może dojść do wypadków przez słabą widoczność.

        • 51 15

        • (3)

          A czyli prawda prawda, a pan komuszek ma swoja prawde XD

          • 14 30

          • (2)

            Komórka w ręce, kaptur na głowie, słuchawki na uszach, głupota i wiedza o bezwzględnym pierwszeństwie to przepis na wypadki.

            • 18 11

            • Nie kłam. (1)

              Moja mama nie miała kaptura, schodziła z przejścia w piękny jasny dzień, a jednak jakaś wściekła kobieta udawała, że nie widzi jej ano samochodów zatrzymanych. I po prostu wjechała w nią, a potem chciała uciec, do czasu przyjazdu policji pilnowali jej inni kierowcy, żeby nie zwiała. Zatem, teoria o kapturze i telefonie upadła. Oprócz tych co potrafią wtargnąć pod koła samochodu, jest całe morze kierowców, którzy mają przepisy gdzieś. Zabijają pieszych i innych kierowców.

              • 10 7

              • Dokładnie. A potem jest krzyk o odblaski dla pieszych, mający zrzucić z kierowców część odpowiedzialności za próby zabójstw na

                • 1 6

        • Z powodu pandemii w 2021 ruch był zdecydowanie mniejszy. Porównanie jak najbardziej na miejscu.

          • 27 7

        • w skali kraju statystyki sie inne

          kanal na yt moto prawda - wg statystyk z calego kraju w niecale pol roku liczba zabitych byla wieksza o 1/3..... takze, ten... moze w 3miescie nie jest gorzej ale kraj to nie tylko duze miasta

          • 2 1

      • u nas jakiś cud bo w skali kraju jest więcej

        • 10 8

      • xd jeszcze 2 miesiące zostały

        akurat najbardziej ciemne, mokre i śliskie

        • 14 5

    • Cmentarz pełen jest tych, co mieli pierwszeństwo. (3)

      • 35 19

      • Niestety więzienia nie są pełne

        Tych, którzy nie mieli

        • 16 8

      • Kierowców i ich pasażerów - statystyki nie kłamią. Oprócz pieszych jeżdżą inne samochody, których kierowcy

        zlekceważyli czerwone światło czy wymusili pierwszeństwo.

        • 6 4

      • złomowiska pełne są samochodów co miały pierwszeństwo

        • 3 0

    • w tych przepisach chodziło o to żeby golić kierowców bo dziura w budzecie jak cholera (2)

      i ulżyć ZUSowi ale jak widać nie wyszło

      • 23 20

      • Co za poniewierany naród. Jak wy jeszcze żyjecie biedni ludzie? Chusteczki podać? (1)

        • 10 6

        • Klaus bist du das?

          • 4 6

    • Ale gdzie twoim zdaniem z danych wynika, że te przepisy nie służą bezpieczeństwu?

      • 13 7

    • Liczby nie kłamią, ale ich dobór i prezentacja i owszem - mogą wprowadzać w błąd. (3)

      Przykład widzimy w tym artykule - porównuje się rok 2022 i 2021, ale przepisy obowiązywały już w 2021. Z kolei w 2020 ruch był znacznie mniejszy niż normalnie z powodu wszelkiej maści obostrzeń i lockdownów. Dopiero porównanie roku 2022 (gdy się skończy) z 2019 pokaże nam jakieś wartościowe dane.

      • 23 2

      • Przy tak małej ilości zdarzęń róznice są w granicach błedu statystycznego.

        • 13 6

      • (1)

        Mi się podoba ten fragment o Sopocie, że na 3 wypadki "do zdarzeń dochodziło najczęściej na przejściach przy al. Niepodległości, Malczewskiego, i Powstańców Warszawy." Mamy więc 3 ulice na 3 potrącenia. Wtedy, gdzie dochodziło najrzadziej do potrąceń?

        • 10 0

        • no jak

          po 1 wszędzie

          • 1 0

    • Liczby nie kłamią, tylko trzeba umieć je czytać (2)

      Skąd z tych danych wynika że piesi "idą pod koła"?

      • 13 1

      • Gdy się nie zwraca uwagi na pieszych to zawsze jest wrażenie, że wchodzą pod koła. (1)

        Ograniczenia prędkości też stanowią problem tylko dla tych, którzy nie zamierzają ich w ogóle respektować. Czyli dla masy ciemniaków z gminu.

        • 17 13

        • dla biedaków bez aut pewnie nie...

          • 3 12

    • Kiedyś w szkołach też uczono, że zapanuje powszechny komunizm (1)

      świat poszedł do przodu, niektórzy zostali w miejscu

      • 12 3

      • tylko gdy tego uczono płaciliśmy znacznie mniejsze podatki

        więc nie wiem czy oni wtedy nie mieli racji... tylko nie ogarnęli że to nie będzie komunizm taki jak sobie wyobrażają

        • 2 1

    • ooo to to (3)

      jezdnia do jeżdżenia, chodnik do chodzenia

      • 3 8

      • napisz jeszcze że ziemia jest dla ziemniaków (1)

        dlaczego tolerujesz parkowanie samochodów na chodnikach ? dlaczego niektórzy kierowcy nie mieszczą się na jezdni i koszą pieszych na przystankach autobusowych i na chodnikach? (bo lekceważą limity prędkości).

        • 10 3

        • Księża na księżyc!

          • 0 0

      • Ok, tylko w takim razie nie parkuj na chodniku

        • 1 0

    • Są sytuacje których dzieci zasadą "popatrz w lewo ..." nie łapią, z udziałem dwóch lub więcej samochodów.

      • 3 2

    • Podam akurat przykład z Gdyni i wyjaśnię dlaczego jest jak jest. (3)

      "W Gdyni najniebezpieczniejsze przejścia znajdowały się na ul. Hutniczej (2 wypadki) i Rdestowej (3 wypadki). Na Unruga doszło do wypadku śmiertelnego."

      Nie, moi drodzy. wypadki na Rdestowej to akurat chyba nieco inna para kaloszy. Akurat na Rdestowej ciężko jechać szybko. Natomiast bardzo często zdarza się tam co innego i TO może być przyczyna wypadków.

      Otóż pewnej deszczowej niedzieli ok 18-ej (było już ciemno) jechałem sobie Rdestową i to dość wolno (jakąś 40-ką, tym bardziej że odbijanie świateł latarni w kroplach deszczu na szybie nie polepsza widoczności, a jeszcze latarnie te oświetlają jedynie same pasy przejścia i naprawdę znikomy skrawek chodnika przy pasach). Jechałem za R-ką, która zjechała akurat na przystanek, więc siłą rzeczy zwiększyłem koncentrację na autobusie, który miał zaraz wyjechać z zatoki. I w tym momencie słyszę ryk jakiejś gęsi że "gdzieeee, ona już jest na pasach!", która to gęś (nie patrząc kompletnie na nic i mając gdzieś że w ciemności jest raczej mało widoczna, zwłaszcza przy tej pogodzie) wbiegła pełną prędkością na przejście starając się złapać powyższy autobus (chyba ostatecznie nie dogoniła). I podejrzewam że nie był to odosobniony przypadek na tej ulicy.

      • 6 10

      • jeśli nie masz podzielnej uwagi to jedź jeszcze wolniej

        ta kobieta nie chowała się jak komandos w barwach maskujących wśród krzaków żeby wyskoczyć i znienacka zaatakować, to że jechałeś w legalnym limicie nie znaczy że dostatecznie wolno, nie ogarniasz rzeczywistości po bokach to znaczy że jedziesz za szybko albo nie nadajesz się na kierowcę, powinieneś ją widzieć i przewidywać jej zamiary jeszcze zanim znajdzie się na pasach, tak to musi się odbywać bo nie chodzi tu o twoją wygodę i czas jazdy tylko o ludzkie życie

        • 4 6

      • Urzekła mnie twa historia.

        Będziesz tą bajkę opowiadał dziecku pod choinką?

        • 0 0

      • Nie przesadzaj. Jeżeli jechałeś za autobusem, który właśnie zjechał do zatoczki to on tak zaraz nie wyjedzie. Ludzie muszą wyjść i wejść do autobusu. W tym czasie obok przejedzie 10 samochodów, a ty będziesz już przy następnym przystanku.

        • 0 0

    • Teraz jest tak i zacznij się do tego stosować:

      Chcesz przejechać przez przejście, rozejrzyj się w prawo, w lewo, znów w prawo, jak nikt nie ma zamiaru przechodzić to możesz przyjechać.

      • 0 0

    • Teraz Dumny Polski Naród ma zawsze pierwszeństwo

      • 0 0

    • Kamerki. Na pieszych nadal jest nałożony szereg obowiązków które jednak ciężko udowodnić bez nagrania wideo.

      • 0 0

  • To niepopularna opinia, ale to oznacza że kary są wciąż za niskie. (7)

    No i źle świadczy o naszych rodakach za kierownicą, którzy przedkładają wciąż swoją wygodę nad czyjeś zdrowie lub życie.

    • 34 86

    • masz rację! (2)

      proszę nie przekładać swojej wygody i nie wchodzić pod koła nadjeżdżającego samochodu

      • 27 18

      • to k... bęcwale zawsze się zatrzymuj, wtedy nigdy żaden nie wejdzie ci pod koła. (1)

        narysować ci to?

        • 8 14

        • najlepiej mądralo to w ogóle jechać na zatrzymaniu..

          • 10 7

    • a o przechodzących dobrze świadczy ?!

      kto normalny ładuje się pod koła bez upewnienia się czy to bezpieczne.

      • 15 9

    • Wysokie kary NIGDY nie pomogą w zauważeniu pieszego przez kierowcę i nigdy nie pomogą na bezmyślne zachowanie pieszego! (1)

      • 10 9

      • Ale temperują bezmyślne zachowania kierowców

        • 7 9

    • Poprzednie kary były za niskie,ok. Ale nie zgodzę się, że dalej trzeba je podnosić. Zmiana nawyków wymaga czasu to raz. Dwa, co z przejściami które są źle oznaczone albo mają złą widoczność i zwyczajnie nie widać nadchodzącego pieszego? Na moim osiedlu przejść jest sporo. Ostatnio dopiero poprawili jedno z nich ktore bylo notorycznie niebezpiecznie. Bez swiatel, do zebry z jednej strony jezdni przytulona sciana smeitnika (dochodzaca do samej jezdni) z drugiej strony wysokie krzewy i drzewo. Do tego lekko po górę i po łuku. teraz jest wyniesione i oswietlone i trzeba byc glabem zeby nie dohamowac. Ale mimo to jadac maks 30 i tak nic sie nie zrobi jak wyjdzie Ci pieszy pod kola. Nie zabijesz, ale do statystyk pojdzie. Przepisy dobrze ze zmienione, ale przejscia tez w wielu miejscach do poprawy. Ale to juz wymaga srodkow z budzetu...

      • 0 1

  • (2)

    Pierwsza kwestia. Pieszy przechodzi przez ulice z telefonem przy uchu lub przy twarzy.. nie rozgląda sie czy coś nadjeżdża nawet.
    Druga kwestia. Ciemny ubiór, brak odblasków.
    Trzecia kwestia. Przechodzenie w niedozwolonych miejscach. To przepis na wypadek.

    • 66 21

    • Fajnie, ale nie potrafisz czytac.

      • 11 9

    • Pieszy może przechodzić przez ulicę z telefonem przy uchu - czytasz nagłówki, nie przepisy

      Pieszy nie ma żadnego dress code w terenie zabudowanym - to twój koncert życzeń, nie przepisy
      Wierzymy na słowo, że miejsce było nieprzepisowe (można przechodzić dowolnie w szczególności: terenie zabudowanym, w strefach 30, gdy PdP jest dalej niż 100m i w obrębie skrzyżowania, niezależnie od odległości od PdP)

      • 7 2

  • Ale uchroniły budżet służb mundurowych na pewno (1)

    • 29 5

    • "fajna" interpretacja tych statystyk

      potrącenia pieszych spadają regularnie od lat, niezależnie od przepisów

      • 0 0

  • Pieszy to z reguły nieobecna postać wpatrzona w smartfona, całkowicie oderwana od rzeczywistości (5)

    żaden przepis nie pomoże

    • 57 29

    • Szkoda, ze rzczywistosc i dane mowia cos zupelnie innego. Rozumiem, ze ty sie takimi glupotami jak prawda nie przejmujesz, prawdziwy komuszek.

      • 18 8

    • ponieważ pieszy jest wpatrzony w telefon, zatrzymuj się na przed przejściem, albo zwolnij do takiej prędkości, że mu nic nie (1)

      zresztą zgodnie z przepisami, które cie obowiązują

      • 7 3

      • no tak

        lepiej być wpatrzony w telefon i zginąć niż myśleć, różne rzeczy się zdarzają, ktoś się nawet i zagapi z kierowców, zasłabnie bądź jest nawalony.....no ale bezwzględne pierwszeństwo obowiązuje, choćby nawet cmentarz albo wózek....

        • 3 9

    • Tak samo jak kałtor tak samo powtarzasz bzdury

      • 5 1

    • Kto tu prowadzi cięzki pojazd, wymagający uprawnień? Kierowca czy pieszy?

      Pieszy nie powinien, z racji swojej pozycji w ruchu drogowym, być zmuszony do zachowania ciągłej uwagi. Wszelkie punkty styku ciagów pieszych i jezdni powinny być rozwiązane tak, aby to pieszy miał tam poczucie bezpieczeństwa i bezwzględne pierwszeństwo. Każde przejście bez świateł powinno być traktowane jak część chodnika, gdzie przejazd samochodu jest dopuszczony warunkowo.

      • 1 0

  • Wręcz przeciwnie !

    Teraz wszyscy uważają się za nieśmiertelnych !

    • 53 9

  • Może zamiast... (6)

    Karać kierowców, zacząć karać pieszych za wtargnięcie na jezdnie bez upewnienia się...
    Najlepiej ganiać kierowcę a pieszy jest świętą krową!

    • 61 28

    • Uprawnienia daje się kierowcom

      • 12 7

    • może zamiast karać gwałcicieli to karać ofiary za zbyt krótkie spódniczki

      albo zbyt obcisłe spodnie? Najlepiej ganiać perwersów, a kusiciele są świętą krową!

      • 19 4

    • W przepisach nie ma pojęcia wtargnięcia

      Jest artykuł 14 ustęp pierwszy. Przeczytaj go. Tylko dokładnie

      • 9 2

    • wtedy kierowcy już całkowicie oleją pieszych, a przepis taki będą tak interpretować tak, że jeśli tylko pieszy został potrącony

      to znaczy, że wtargnął, wówczas będziemy mieli istną rzeź

      • 5 2

    • Nie ma teraz czegoś takiego jak wtargnięcie skoro jest nakaz przepuszczenia pieszego.

      • 9 1

    • nie na jezdnie, a na pasy. I nie wtargnięcie, a wejście na te pasy. A ty masz sie zatrzymać i tyle.

      • 1 0

  • Ja

    Tylko bezwzględne odbieranie prawa jazdy zatrzyma piratów drogowych . To co się dzieje na drogach to horror jest .

    • 22 50

  • Panie autorze (3)

    nowe przepisy nakładają i na pieszych obowiązki.

    • 26 8

    • Jeden wyjatek (2)

      W przepisach jest jeden wyjatek.pieszy nie ma pierwszeństwa przed tramwajem

      • 14 3

      • i niestety przed rowerem na przejściu przez drogę rowerową, bo prawie wszystkie przejścia są tylko sugerowane (1)

        Samochód musi ustąpić, rower nie. Paranoja!

        • 5 8

        • Kwestia (braku) oznakowania, nie paranoja

          • 5 0

  • W mieście powinien być zakaz poruszania się samochodami (3)

    co za problem żeby wszyscy jeździli rowerami albo komunikacją?

    • 13 47

    • zapomniałeś jeszcze napisać o rowerze cargo.... nikt mnie nie będzie zmuszał bym jeździł rowerem, robię to kiedy mam na to ochotę, oraz uznaję że warunki pogodowe do tego celu mi odpowiadają... jest zimno, ciemno pada to rower sobie grzecznie czeka schowany na ładna pogodę
      a z komunikacji nie korzystam bo wole do pracy jechać samochodem 20 minut niż tłuc się zbiorkomem ponad godzinę - taki mam niestety dojazd z domu o pracy, krótsza droga własnym autem lub na około z przesiadkami

      • 9 0

    • Tak, o ile nakażą posiadania przynajmniej jednego dziecka.

      • 2 0

    • Czasami lepiej się nie odzywać niż pisać brednie.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane