• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nikomu nie zależy na przywróceniu pociągów SKM do Letnicy

Michał Brancewicz
11 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wraca pomysł budowy oceanarium przy stadionie
W ciągu kilku lat tereny wokół stadionu będą się intensywnie zabudowywać, dlatego potrzebne jest przywrócenie regularnych połączeń SKM do Letnicy. W ciągu kilku lat tereny wokół stadionu będą się intensywnie zabudowywać, dlatego potrzebne jest przywrócenie regularnych połączeń SKM do Letnicy.

Zapowiadane kolejne inwestycje w Letnicy, których realizacja ma nastąpić w ciągu kilku najbliższych lat sprawią, że dzielnica bardziej się zaludni. Wydaje się, że wskrzeszenie kursów SKM jest niezbędne i pozostaje tylko kwestią czasu. Żeby tak się stało, trzeba podjąć działania już dziś, ale problem w tym, że nikt nic w tej sprawie nie robi.



Niemal rok temu pytaliśmy o szansę przywrócenia regularnych kursów SKM do Letnicy (i ewentualnie Nowego Portu), w związku z dużymi planami rozwoju szczególnie w tej pierwszej dzielnicy. Od tego czasu zainteresowanie inwestorów tym obszarem jeszcze bardziej wzrosło.

Inwestycje jak grzyby po deszczu

Wystarczy wspomnieć, że zaczęła się budowa dużego osiedla Nowa Letnica, wybrany został inwestor, który ma stworzyć oceanarium przy stadionie, kolejny deweloper kupił grunty w Letnicy, gdzie chce budować mieszkania. Nie należy też zapominać, że po zachodniej stronie torów znajduje się grunt PKP o powierzchni ok. 64 tys m kw. mający zostać wykorzystany pod realizację rządowego programu "Mieszkanie Plus". Z kolei inny inwestor - Panta - planuje w tym rejonie biurowce i magazyny.

To wszystko oznacza, że w ciągu kilku lat dzielnica przyjmie tysiące nowych mieszkańców, pracowników oraz turystów, którzy będą chcieli dostać się tam jak najszybciej.

Jak to wygląda w liczbach? W ramach Nowej Letnicy Robygu w kilku etapach powstanie 2,5 tys. mieszkań, w których zamieszka ok. 5-6 tys. osób. Z naszych informacji wynika, że dodatkowe 700 mieszkań wybuduje też Atal, co daje kolejne dwa tys. mieszkańców. Z kolei w planowanych biurach i magazynach prace znajdzie ok. 500 osób. Jeśli do tego dodamy, że PFI Future - inwestor, który ma wybudować oceanarium - szacuje, że rocznie odwiedzi je ok. 2 - 3 mln osób, to gołym okiem widać, że przywrócenie funkcjonowania SKM na tej trasie jest konieczne.

Czas nagli, działań brak

Realizacja wspomnianych inwestycji zajmie kilka lat, ale wskrzeszenie linii SKM może być równie czasochłonne, bowiem wymagać będzie studium wykonalności, projektu oraz prac budowlanych. A wszystko to przy współpracy na linii miasto Gdańsk - Polskie Linie Kolejowe - Szybka Kolej Miejska.

Czy jakieś działania zostały już podjęte?

- Nie było żadnych rozmów na ten temat - przyznaje Maciej Lignowski, prezes PKP SKM Trójmiasto.
W podobnym tonie wypowiada się Julian Skrochocki, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych PLK w Gdyni, który zarządza infrastrukturą kolejową na Pomorzu.

- Nikt nie podejmował z nami rozmów - mówi.
To dziwne, bo do omówienia jest wiele szczegółów: jaki jest koszt budowy i remontu infrastruktury (należy do PLK) oraz skąd wziąć na to środki, z jakich źródeł sfinansować kursy (miasto, Urząd Marszałkowski), czy przewoźnik dysponuje niezbędnym taborem (SKM) i wreszcie, ilu pasażerów chciałoby korzystać z tego połączenia?

To Gdańsk powinien być inicjatorem takich spotkań. Jednak władze miasta na razie nie mają przekonania do tej inwestycji.

Mieszkańcy wolą tramwaj od SKM?

- Najbardziej problematyczna wydaje się kwestia obłożenia trasy, bo konkurencją w codziennym ruchu pasażerów jest tramwaj - tłumaczy Michał Piotrowski z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - W najbliższych tygodniach planujemy spotkanie z SKM, żeby poruszyć temat możliwości taborowych przewoźnika na tej trasie oraz dowiedzieć się jakie mogłoby być zainteresowanie ze strony pasażerów.
Przywrócenie kursowania pociągów wymaga zastrzyku gotówki w infrastrukturę kolejową. W 2012 roku na Euro wybudowano peron przy stadionie, zmodernizowano i przywrócono ruch na fragmencie jednotorowej linii 249 (drugi tor, biegnący równolegle od węzła Kliniczna w stronę Letnicy, to towarowa linia 227, z której SKM-ki też czasami korzystają).

Żeby przywrócić ruch, na początek po jednym torze, wystarczyłoby wyremontować pozostałą część trasy (od przystanku Kolonia do przystanku Brzeźno) oraz zmodernizować istniejące perony bądź wybudować nowe, swoją lokalizacją lepiej dopasowane do dzisiejszych potrzeb. To pozwoliłoby osiągnąć częstotliwością kursowania co 15-20 minut.

- Ten projekt nie jest ujęty w żadnym programie, ale jeśli znalazłyby się środki, to opracowanie studium i projektu wraz z realizacją zajęłyby ok. dwóch lat - przyznaje Skrochocki.
- Jeśli chodzi o jakiekolwiek środki inwestycyjne na ten cel, to w budżecie na ten czy przyszły rok ich nie ma. Jeżeli miałyby się pojawić, to w dalszej perspektywie - mówi Piotrowski.

Inwestycje

Opinie (231) 2 zablokowane

  • I na cholerę ta kolejka do Gdańska

    Stacji raptem 4, a jak postawią tyle co namalowali czyli 7 to szybciej dojedzie się tramwajem.

    Lepiej puścić częściej tramwaj niż mieć kolejkę co 30min lub 1h, bo częściej tam SKM nie wyśle.

    Gdyby Pociąg jeszcze przechodził przez Martwą Wisłę do Westerplatte i do Portu północnego to sądzę, że miałoby to jakiś sens. Tyle tylko, że wtedy most przez Wisłę musiałby być otwierany.

    Sam nowy port nawet jak postawią i 10.000 mieszkań to będzie mało, bo tramwaj i tak spokojnie wystarczy. awsze zamiast co 10-20min może co 5-10min kursować i można uruchomić dodatkowe linie w innych kierunkach.
    A aby uruchomić kolej innych kierunkach to raczej nie ma szans.

    • 5 2

  • Letnica the best (2)

    Super, niech uruchamiają. Położenie dzielnicy dużo lepsze jak napompowanego Chełma czy Moreny. Odległość od plaży 1 km.

    • 10 3

    • No i co takiego na tej plaży. Syfilis grzyb i malaria. (1)

      • 0 3

      • Raz przejdź się na spacer

        a potem napisz, jak było

        • 2 0

  • SOS - Sprzątajmy Orunie bo Miasto Gdańsk tego nie chce

    Prosze od 3 miesiecy wszystkich urzednikow samorzadu miejskiego gminy gdansk o skoszenie zielska komosy przy ul Nowiny 53 - dlaczego wszyscy klada laske na ta robote
    Zielsko Komosa zaraz sie rozsieje i zagrozi calej ORUNI

    • 3 2

  • Tylko dłuższa linia ma sens.

    Jak się wydaje, w takim kształcie ta linia nie będzie miała większego sensu gdyż umożliwiała by jedynie ruch na kierunku Letnica - Gdańsk Główny. Obecnie tory obu linii łączą się w okolicy Gdańska Stoczni, co w praktyce uniemożliwia podróż do i z kierunków północnych. Tym bardziej że akurat z centrum do Letnicy nie jest daleko i są dwie dogodne drogi (tramwaj i ulica Marynarki polskiej). Sens dla reaktywacji linii SKM byłby tylko wtedy gdyby zrealizowano zamierzony już w latach 70-ych plan przedłużenia tej linii przez Zaspę, Przymorze i Żabiankę do SKM Sopot Wyścigi i dalej na północ już po tych samych torach. Jak mi się zdaje rezerwa terenowa dla tej linii nadal istnieje co bardzo by ułatwiło jej budowę i zmniejszyło koszty. Jak sądzę budowa tej linii byłaby znacznie bardziej uzasadniona ekonomicznie niż PKM , zwłaszcza mając na uwadze jak duże skupiska ludności by obsługiwała. Tramwaj jest ok. ale jednak nie jest to środek transportu całkowicie niezależny od ruchu kołowego (liczne skrzyżowania oraz odcinki toru w jezdni).

    • 8 2

  • Lignowski? Głuszek? bez sensu...

    SKM nie można traktować serio! Po co ich pytać?

    Dla nich wspólny bilet, albo dostarczanie połączenia dla pasażerów Letnicy (albo np. Babich Dołów) to jedynie pretekst do hucpiarskich żądań forsy.

    Jedyna możliwa i realistyczna droga rozwoju komunikacji publicznej w 3M to zmiany właścicielskie. A dobrowolne są niemożliwe. Wchodzi w grę tylko wolnorynkowe, wrogie przejęcie, albo administracyjna, narzucona decyzja. Rząd obecny, albo następny, jeśli PiS tez się okażą kastratami, jak poprzednicy. Tylko jeden serio przewoźnik, jakieś serio MZKZG lub dawne WojewódzkiePK, koordynując autobusy, tramwaje, trolejbusy i kolej miejską, da szansę na normalność.

    • 5 2

  • Wyciągam was wszystkich nosem.. (1)

    ..odbywając lot helikopterem Uber - szybko,drogo,komfortowo.

    • 1 10

    • Jedyne,co możesz zrobić

      to zamieścić idiotyczny komentarz, jak na autora przystało.

      • 0 0

  • Jakoś to będzie. To znaczy sprzedamy mieszkania, a później sebixy i karyny będą prostestować i zakładć grupy

    na fejsbuniu jak to mieszkają na zapadłej dziurze

    • 10 1

  • Czyli miasto ma robic ogromne inwestycje tylko poto by Deweloperzy mogli zgarniać jak najwiekszą kasę!! (1)

    • 11 4

    • tak podaje przykład Toronto i 3 linii metra

      jak ma się urbanistyczna wizję rozwoju miasta, to oczywiście ze buduje się drogi czy linie tramwajaowe/metra

      • 1 0

  • To samo w Gdyni

    Linia z północnej Gdyni / Kosakowa do Gdyni Zachód / Chwarzna-Wiczlina potrzebna od wczoraj. I co ? I nic. UM Gdynia z Prezydentem i Jego świtą mają na to totalnie wywalone. Nie współpracują z Nikim, ani z SKM ani z PKM.

    • 6 0

  • (5)

    A po co są super złomy tramwajowe pasujące się codziennie u Adamowicza mieszkańcy są zerem

    • 22 56

    • Oj, oj... Normalnie "Gdańsk w ruinie". (2)

      Wypowiedź godna wyborczego przeciwnika. Masz w zanadrzu program "Tramwaj plus"?

      • 21 8

      • Tramwaj plus już był - we Wrocławiu zanim PiS wrócił do władzy :)

        • 1 1

      • A ty co masz za obronę urzędowych nieudaczników? 50 gr za wpis?

        • 4 12

    • Bo tacy jak Ty rzeczywiście są zerem. Jak twój pisowski heros Ziobro

      • 6 3

    • Jedżę do pracy tramwajem

      Akurat w tym przypadku święta prawda. Poczytaj sobie na raporcie trójmiejskim, jak często psują się tramwaje. 2-3 awarie dziennie to normalka, z czego w większości przypadków są to stare składy, np tramwaj nr 3 (ale równie często dojeżdżająca do Stogów 8ka) jeżdżące właśnie na opisywanej trasie, gdzie nie ma za bardzo innej alternatywy. A nie, jest - samochód. Wtedy z kolei czytam o właścicielach blachosmrodów, którzy najchętniej pod sam pokój by nimi podjechali ;-)

      • 16 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane