• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Jabłoniowa: buspas, a nie tramwaje

Krzysztof Koprowski
28 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Projekt Nowej Jabłoniowej znowu opóźniony
Ulica Nowa Jabłoniowa miała stanowić połączenie tramwajowo-drogowe z centrami handlowymi oraz nowymi osiedlami wzdłuż tej drogi. Zamiast tramwaju pasażerom będą musiały wystarczyć autobusy z przesiadkami na tramwaj po pokonaniu kilku przystanków. Ulica Nowa Jabłoniowa miała stanowić połączenie tramwajowo-drogowe z centrami handlowymi oraz nowymi osiedlami wzdłuż tej drogi. Zamiast tramwaju pasażerom będą musiały wystarczyć autobusy z przesiadkami na tramwaj po pokonaniu kilku przystanków.

Zamiast tramwajów w ul. Nowej Jabłoniowej powstaną buspasy. Pasażerowie komunikacji miejskiej w drodze do Śródmieścia czy Wrzeszcza będą musieli przesiadać się po pokonaniu zaledwie kilku przystanków. Decyzja ta podyktowana jest względami "ekonomiczno-eksploatacyjnymi".



W jakiej formie powinna być realizowana komunikacja miejska na ul. Nowej Jabłoniowej?

Przypomnijmy, tramwaj wzdłuż ul. Nowej Jabłoniowej miał stanowić połączenie między węzłem komunikacyjnym w rejonie skrzyżowania ul. Nowej Bulońskiej z (Nową) Warszawską zobacz na mapie Gdańskaul. Przywidzką zobacz na mapie Gdańska i tamtejszymi centrami handlowymi. Po drodze przewidywano przystanki, z których korzystaliby mieszkańcy licznych nowych osiedli.

Problemy z przygotowaniem dokumentacji i tym samym przesunięciem w czasie całego procesu projektowego sprawiły, że miasto zmieniło także zakres inwestycji. Zamiast tramwaju powstaną jedynie buspasy wydzielone na jezdniach ul. Nowej Jabłoniowej.

- Decyzja taka [o rezygnacji z tramwaju - dop. red.] została podjęta ze względów ekonomiczno-eksploatacyjnych. Przeprowadzone analizy wykazują, że częstotliwość kursowania tramwaju nie byłaby satysfakcjonująca dla mieszkańców, przez co tramwaj nie byłby dogodną alternatywą podróży - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która koordynuje przygotowanie dokumentacji dla ul. Nowej Jabłoniowej.
Zdaniem urzędników, buspasy pozwolą nadal na pozyskanie wsparcia z funduszy europejskich, a cały układ linii komunikacji miejskiej ma się bazować na dojazdach autobusem do wspomnianego węzła Nowa Bulońska - Nowa Warszawska, skąd dalsza podróż do Wrzeszcza (przez Nową Bulońską Północną i dalej Trasę GP-W/Nową Politechniczną) czy Śródmieścia (Nową Warszawską do al. Havla) będzie realizowana tramwajami.

Wątpliwe jest także, by tramwaj wzdłuż ul. Nowej Jabłoniowej powstał w nieodległej przyszłości. Wprawdzie przewiduje się pozostawienie dla niego rezerwy, ale problemem będzie znalezienie pieniędzy w sytuacji, gdy skończy się obecna i niemal na pewno ostatnia perspektywa tak dużego unijnego wsparcia.

Tak mogła wyglądać ul. Nowa Jabłoniowa z tramwajem

Wersja robocza wizualizacji ul. Nowej Jabłoniowej z tramwajem i przebudową okolicznego układu drogowego, wykonana dla poprzedniego wykonawcy dokumentacji projektowej.



- Jesteśmy na etapie wyboru projektanta dokumentacji. Nie można więc jeszcze mówić o tym, jak będą funkcjonowały buspasy, jakie będzie usytuowanie przystanków i docelowa organizacja ruchu. Takie szczegóły określi dokumentacja uzgodniona z Zarządem Transportu Miejskiego i Zarządem Dróg i Zieleni - dodaje Zakrzacka.
W przetargu na przygotowanie dokumentacji swoje oferty złożyły cztery firmy. O wyborze zdecyduje cena (90 proc.) i przedłużenie minimalnego okresu rękojmi (10 proc.). Obecnie trwa analiza ofert pod kątem spełnienia wymogów formalnych.

Złożone oferty w przetargu ograniczonym na "opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla zadania pn. budowa ulicy Nowej Jabłoniowej w Gdańsku":

1. Mosty Katowice Sp. z o.o. - Katowice - 1 291 500 zł
2. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego SA - Gdańsk - 1 303 800 zł
3. Transprojekt Gdański Spółka z o.o. - Gdańsk. - 2 142 660 zł
4. Europrojekt Gdańsk SA - Gdańsk - 2 411 415 zł

Miejsca

Opinie (136)

  • A może FRAG pomysli o trolejbusach? (4)

    nie potrzeba budować drogich torowisk a środowiska nie zanieczyszczają

    • 10 11

    • Takie tanie rozwiązania to tylko dla biednych miast (Gdynia). (3)

      Trolejbusy i tak stoją w korkach tak jak zwykły autobus.
      Rozwijające się miasta budują: metro, kolej, tramwaj (ogólnie transport szynowy).

      • 14 2

      • (1)

        Rozwijające może i tak. Ale rozwinięte już dawno od tramwajów odchodzą na rzecz autobusów, często elektrycznych, które kursują tak jak tramwaje po wydzielonych pasach.

        • 3 6

        • Nie wstydź się, dawaj przykłady tych rozwiniętych miast, co to w ostatnich powiedzmy 20 latach likwidują tramwaje. Bo miast, które w ostatnich 20 latach budują nowe linie tramwajowe tylko w samej Europie jest 53 (głównie Francja, Włochy, Hiszpania, Wielka Brytania). Rozumiem, że takie miasta jak Londyn, Paryż, Lyon, Tuluza, Florencja, Marsylia, Nicea, Madryt, Sewilla, Birmingham czy Edynburg to nie są rozwinięte miasta?
          Waszyngton, Atlanta, Seattle, Philadelphia, Houston, Portland, Ottawa czy San Francisco (miasta w Ameryce Płn, w których w ostatnich 20 latach również budowano nowe linie tramwajowe) to też nie są rozwinięte miasta.
          A może Sydney czy Melbourne (które ma najbardziej rozbudowaną sieć tramwajową na świecie) to również nie są rozwinięte miasta?
          No śmiało, napisz gdzie likwidowali.

          • 1 0

      • kolej i tramwaj budują miasta zwijające się

        Miasta rozwijające się budują podziemną kolej/tramwaj - metro.

        • 0 3

  • jestem przeciwnikiem i tramwajów, i buspasów, ale ten drugi jest i rozsądniejszy (3)

    Jest tańszy, może mieć więcej zastosowań, łatwiej go serwisować i modyfikować przeznaczenie do bieżących potrzeb komunikacyjnych.

    • 19 12

    • (2)

      I jest mniej wygodny i mniej osób zdolny przewieźć. Do tego zmusza do przesiadek na tramwaj, czyli Siedlce bis.

      • 10 4

      • (1)

        Nie jest mniej wygodny, zresztą to subiektywne. Ilość osób które pomieści autobus jest zbliżona do tramwaju. Więc korzyści z tramwaju żadne, same problemy.

        • 4 1

        • Tramwaj 260, autobus 160. Bardzo podobna. Tramwaj sunie po szynach, autobus uderza w każdą dziurę.

          • 4 1

  • Zaraz PiS wprowadzi...

    Podatek 500+ od samochodów powyżej 10 lat (jak ktoś nie wie niech poszuka w necie tego tematu) i dopiero będzie lament. Wtedy i tramwaje i autobusy będą potrzebne

    • 11 14

  • Zbierają kasę na Drogę Zieloną...

    ... czyli na tranzyt wzdłuż terenów rekreacyjnych Trójmiasta. Przygotujcie się na zaniechanie innych inwestycji "bo nie ma pieniędzy".

    • 13 6

  • Skandal. Można byłoby wykorzystać tory tramwajowe do ważenia śmieci.

    Jeden wagon z ludźmi drugi że śmieciami. Ekonomicznie a im to i tak nie przeszkadza.

    • 4 16

  • I nawet dobrze, bo Jabłoniowa 2X2 i tramwaj i ścieżka mocno przesadzone

    Po spojrzeniu na film i skonfrontowaniu tego z rzeczywistością codzienną. Sądzę, że tu akurat dobrze, bo zakres prac był mocno przesadzony.
    To może i miałoby sens, ale nie mogłoby się kończyć na FH, a powinno iść dalej w kierunku Kowal i tam połączyć się z tramwajem przez nową Świętokrzyską.

    Choć wiemy wszyscy, że Nowa Świętokrzyska z tramwajem póki co to też sfera marzeń i to tych bardzo odległych

    • 19 6

  • Bardzo dobrze. Tramwaje na takie odległości nie mają sensu. Transport mobilny to przyszłość. Co zrobicie z tymi szynami za 15-20 lat ? przyszłość to SDC

    • 10 11

  • Durnie... Porobią kurka pętle przesiadkowe.. Tramwaje nie zgrane z autobusami totalnie.. Autobusy w korkach.. Buspasy??!! Błagam.. Np zeby autobus jadący z Wrzeszcza dojechał do buspasa musi pokonać Zakorkowana Jaskowa.. Tak właśnie nasze władze miasta pomagają nam w podjęciu decyzji czy wybrać auto czy ztm!!!:/

    • 26 5

  • Nie widzę tam ścieżek rowerowych. (2)

    Za karę nie będę po nich jechał.

    • 7 2

    • (1)

      Drogi rowerowe są. Przyjżyj się uważbie

      • 0 0

      • Nikt mi nie będzie dyktował co ja mam widzieć.

        • 1 0

  • Nastepne debilne buspasy paralizujace ruch w miescie! (1)

    W cywilizowanych kraju jak chcą zrobić buspas to robią nowy a nie rozwalają ulic w mieście tworząc korki żeby śmierdzący autobus przejechał

    • 14 9

    • Mają być nowo wybudowane, wydzielone, baranQ ty.

      • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane