• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Słowackiego: z dodatkowym zjazdem, czy bez?

Michał Stąporek
13 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Proponowany przebieg Nowej Słowackiego na wysokości opisywanego zjazdu w ul. Zabytkową i Partyzantów Proponowany przebieg Nowej Słowackiego na wysokości opisywanego zjazdu w ul. Zabytkową i Partyzantów

Czy drogowcy popełnili błąd nie projektując dodatkowego pasa do zjazdu z ul. Nowej Słowackiego? Projektant broni się przed zarzutami. Co ciekawe jego racji broni także konkurencja. Inwestor się zastanawia.



Prawoskręty w Zabykową i Partyzantów - nie ma ich w projekcie. Czy mimo to powinny powstać? Prawoskręty w Zabykową i Partyzantów - nie ma ich w projekcie. Czy mimo to powinny powstać?
Dyskusję o prawoskręcie z Nowej Słowackiego w ul. Zabytkową, którego brak może zatamować ruch na nowo projektowanej arterii rozpoczęła Gazeta Wyborcza.

- To jakaś bzdura. Brak prawoskrętu zawsze kończy się blokowaniem i utrudnianiem przejazdu na prawym pasie do jazdy prosto - mówił cytowany na łamach gazety Zbigniew Pałka, inżynier i kierowca mieszkający na Niedźwiedniku.

Faktycznie, brak prawoskrętu na najważniejszych ze skrzyżowań na tym odcinku Nowej Słowackiego może dziwić. Czy jego brak nie zablokuje tego skrzyżowania w godzinach szczytu?

- To nie jest tak, że nie wpadliśmy na to, by zaprojektować tam prawoskręt - przekonuje Jan Kosiedowski, dyrektor Biura Projektów Budownictwa Komunalnego, które kończy już projekt Nowej Słowackiego. - Ale przypomnę, że droga powstaje w pasie wskazanym w planie zagospodarowania przestrzennego. Tymczasem działka, na której miałby powstać dodatkowy pas ruchu należy do firmy Transprojekt. Owszem, to firma konkurencyjna do naszej, ale to jeszcze nie powód, by zabierać im teren niezbędny do funkcjonowania. Choć i tak część działki im zajęliśmy, ale tego nie udało się uniknąć.

Andrzej Luty, kierownik pracowni drogowej w Transprojekcie Gdańskim: - Ul. Zabytkowa łączy Słowackiego z obszarem zamkniętym. Tą trasą nie przebiega żaden ruch tranzytowy i nigdy nie będzie się odbywał. Patrzę na nią codziennie z okien mojego biura i uważam, że to skrzyżowanie nie wymaga prawoskrętu.

Szef BPBK wylicza kolejne argumenty przeciwko prawoskrętowi: zaraz za zjazdem w Zabytkową będzie zjazd w ul. Partyzantów. Na tym krótkim odcinku samochody chcące skręcić w Partyzantów a jadące pasem drugim od prawej musiałyby zmienić pas ruchu. - To mogłoby zagrozić bezpieczeństwu w tym miejscu - argumentuje Kosiedowski.

Jego zdaniem auta skręcające w Zabytkową nie będą tamować ruchu na Nowej Słowackiego ponieważ na przejściu dla pieszych na Zabytkowej nie będzie dużego ruchu. Poza tym przejście jest nieco oddalone od skrzyżowania, więc za zakrętem powstanie azyl dla auta, które akurat przepuszczałoby pieszych.

Dokumentacja Nowej Słowackiego niebawem trafi do miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012, które będzie inwestorem tej rozbudowy. O opinię poprosiliśmy jej szefa, Romualda Nietupskiego.

- Nie analizowaliśmy jeszcze tego projektu na poziomie takich szczegółów, ale generalnie uważam, że zawsze lepiej mieć prawoskręt, niż go nie mieć - zauważa Romuald Nietupski. - Jeszcze w ZDiZ-ecie wielokrotnie udało nam się odkorkować różnie miejsca w Gdańsku poprzez dobudowę prawo- i lewoskrętów. Oczywiście, można to zrobić w dowolnym momencie, ale wychodzi to zwykle znacznie drożej.

Opinie (215) ponad 10 zablokowanych

  • konieczny prawoskręt (1)

    gratuluję szefowi biura projęktów analizy natężenia ruchu ''patrząc z okna '' . Nowa droga ma być przecież tranzytem z obwodnicy i ewentualnie z trasy lęborskiej do portu więc każde nawet minutowe opóźnienie w przepływie samochodów będzie powodowało korki jak ktoś powiedział '' oczywista oczywistość '' . przykro stwierdzić ale są to projektanci nie z tej ery , gratulacje za zdrowy rozsądek dla pana Nietupskiego

    • 2 1

    • korki będzie powodował nadmiar lenistwa w myśleniu kierowców a nie projektantów

      korki będą tak jak w Los Angeles i innych miastach, które postawiły na drożność miasta dla samochodów a nie uwzględniają transportu publicznego i niezmotoryzowanych

      to trudno zrozumiec tylko tym, dla których samochód w mieście to oczywista oczywistość a pieszy to kosmita

      • 0 0

  • (1)

    Jeżeli będzie bezkolizyjny zjazd np. brak przejść dla pieszych to uważam że prawoskręt jest zbędny. Uważam że prawoskręt w Partyzantów jest dużo ważniejszu niż w ul. Zabytkową dla kilkudziesięciu może trochę więcej domków. Nie siał bym z tego powodu paniki. Ale nasi dziennikarze szukają sensacji już nawet w zapchanym kiblu.

    • 1 0

    • to wpadnij i policz sobie

      samych domków jest ponad 100 KAŻDY ma przynajmniej 1 samochód plus kilka bloków i wszyscy będą musieli wjeżdżać od tamtej strony bo ulica będzie jednokierunkowa

      • 0 0

  • Niby tak ale (9)

    1. Słowackiego będzie dosyć "szybką" trasą, na której raczej samochody nie będą jeździć 50/h. Nie wiem czy byłeś kiedyś w takiej sytuacji:
    Jedziesz sobie taką zjazdówką za dużym samochodem, np. ciężarówką i nic nie widzisz co przed Tobą. Ta nagle zmienia pas na lewy a tu przed oczami stoi przed Tobą na Twoim pasie gościu i czeka na możliwość skrętu w prawo. Na lewo już nie zdążysz uciec bo tam akurat ktoś jedzie... (ciężarówka przed Tobą zdążyła ale na styk). Masakra. W ten sposób dochodziło do sporej liczny wypadków (akurat na skręcie w lewo ale zasada podobna) na trasie Reda-Wejherowo. Jakiś czas temu zreorganizowano tam takie zjazdy i się uspokoiło.
    Sam o mały włos nie władowałem się tak kiedyś w gościa i wiem czym to grozi...
    2. Po reorganizacji ruchu częstotliwość przejazdu tą trasą może się zwiększyć. Po prostu część kierowców omija teraz tamten zjazd a po reorganizacji może się on stać dosyć atrakcyjny. Poza tym nieraz wybudowanie jakiegoś sklepu/biura/przedszkola czy czegokolwiek innego powoduje, że nagle mało uczęszczany zjazd staje się oblegany. Trzeba myśleć perspektywicznie. Zaznaczam, że nie znam dokładnie tego zjazdu w Zabytkową więc mogę się mylić - nie rzucajcie kamieniami :)

    • 5 3

    • Niczym nie będę rzucał (1)

      Powiem tylko, że mieszkałem tam kilka lat - to lokalna uliczna prowadząca do pięciu bloków i parudziesięciu domków szeregowych. Ruch niewielki i lokalny. Chyba nie ma sensu robić prawoskrętu w każdą lokalną ulicę?

      • 4 0

      • teraz jest ruch niewielki bo większość ludzi skręca

        z partyzantów w lewo w zabytkową. Jestem ciekaw ile drogi będę musiał nadrobić żeby jadąc partyzantów dotrzeć do zabytkowej, bo oprócz drogi rowerowej to nie widzę możliwości zawrócenia z Słowackiego

        • 0 0

    • (5)

      Nie liczyłbym na trasę szybkiego ruchu, ponieważ prawdopodobnie na każdym skrzyżowaniu będzie sygnalizacja świetlna. Więc może będzie 70 nie więcej. Ponadto jest coś takiego jak bezpieczna odległość od pojazdu poprzedzającego. Pozdrawiam

      • 3 1

      • bezpieczna odległość od poprzedzającego?

        W mieście to mit. Załóżmy, że taki TIR zostawia przed sobą odpowiednią odległość dla 60km/h. Przecież natychmiast jakiś osobowy mu tam wjedzie! Kierowcy osobowych nie mają wyobraźni w tej sprawie.

        • 0 0

      • Jak oni tam swiatla zrobia (3)

        To sie osobiscie pofatyguje do czlowieka, ktory to zatwierdzil

        • 1 1

        • (1)

          Nie mówię o światłach na Zabytkowej tylko przy Partyzantów. Zobacz na schemat skrzyżowania wyobrażasz sobie na czymś takim brak sygnalizacji świetlnej. Przecież ludzie nie wiedzieliby jak mają jechać

          • 0 0

          • jak to projektuja tak dlugi czas

            to niech juz to zaprojektuja bezkolizyjnie...

            • 0 0

        • wyluzuj się koleś. I tak będziesz stał w korkach

          • 1 1

    • hmm.... akurat ul. zabytkowa prowadzi na osiedle domkow szeregowych i blokow... watpie aby powstal tam jakis sklep bardziej uczesczany....

      • 2 0

  • ZABYTOWA- ZABYTKOWA

    PROJEKTUJCIE BEZ BŁĘDÓW ZDJĘCIE Z ULICAMI

    • 0 0

  • tektonika terenu

    hmmm. jakos na tej wizualizacji nie widać ze planowane rondo jest na stoku bocznej faldy doliny strzyzy. jestem bardzo ciiekawy jak to zostanie zrealizowane pod względem architektury zieleni - chodzi mi głównie o powierzchnię centrum ronda oraz trójkątów wypadkowych.
    ul.partyzantow nadal pozostanie głównym dojazdem do centrum serca wrzeszcza i brak prawoskretu napewno będzie powodował dodatkowa blokadę ruchu.
    czy będzie kiedykolwiek otwarte spotkanie w urzędzie miejskim czy sali biura projektowego dotyczące prezentacji wykonanego projektu przebudowy 'trasy' słowackiego?

    • 2 2

  • oprócze tego, że artykuł nie mówi nic o środkach na budowę, cała reszta to bełkot (1)

    wydmuszka

    • 0 1

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • Jak to zrobią i stadion.. (1)

    ..to mi kaktus na czole wyrosnie i wiele innych rzeczy w róznych miejscach...., to nie w tym kraju

    • 1 1

    • to kup sobie już szczypczyki do wyjmowania kolców z czoła

      • 0 0

  • Jak zwykle nikt nie myśli co będzie za 10 lat - to typowe u nas aż do bólu

    Dlatego np stare poniemieckie betonówki trzymają się od 60 lat, a nasze nowe autostrady są remontowane już po roku.
    A wracając do artykułu. Pewnie, po co się martwić na zapas. Lepiej za rok dobudować ten pas za 2x drożej. Więcej się zarobi na tym.
    Witamy w Polsce. Kraju ludzi krótkowzrocznych, kraju gdzie liczy się tu i teraz.

    • 1 1

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • wiocha (3)

      przyjechał z wiochy studiować i zero szacunku... co za burak!!!

      • 15 1

      • A co sie dziwisz... tam tylko sami tacy mieszkaja (1)

        wielkie mniemanie o sobie a sloma burakom z butow wystaje....
        ech ci "jojowcy" :/

        • 1 1

        • A co sie dziwisz... tam tylko sami tacy mieszkaja

          kolego. spokojnie.chcialbym przypomniec ze nawet w najgorszej dzielnicy znajda sie normalne rodziny. pozdrawaim

          • 1 0

      • dokladnie...

        burak! a po calym dniu na uczelni wraca w pospiechu z opuszczonym wzrokiem zeby jeszcze po drodze wpi#$@$ nie dostal :D mocny zza klawiatury leszcz

        • 3 0

    • sam jesteś za brzydki ;)

      • 9 1

  • "nie analizowaliśmy jeszcze......... takich szczegółów"

    oto odwieczny problem, własnie o to chodzi zeby takie szczegóły mieć uzgodnione już na samym początku a nie na końcu albo po fakcie. Po raz kolejny jest to żenujące. Sama inicjatywa ok, ale tak pewnie gdzieś będzie cos skopane. Nasza szara rzeczywistość, ups. raczej biała...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane