• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Słowackiego: z dodatkowym zjazdem, czy bez?

Michał Stąporek
13 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Proponowany przebieg Nowej Słowackiego na wysokości opisywanego zjazdu w ul. Zabytkową i Partyzantów Proponowany przebieg Nowej Słowackiego na wysokości opisywanego zjazdu w ul. Zabytkową i Partyzantów

Czy drogowcy popełnili błąd nie projektując dodatkowego pasa do zjazdu z ul. Nowej Słowackiego? Projektant broni się przed zarzutami. Co ciekawe jego racji broni także konkurencja. Inwestor się zastanawia.



Prawoskręty w Zabykową i Partyzantów - nie ma ich w projekcie. Czy mimo to powinny powstać? Prawoskręty w Zabykową i Partyzantów - nie ma ich w projekcie. Czy mimo to powinny powstać?
Dyskusję o prawoskręcie z Nowej Słowackiego w ul. Zabytkową, którego brak może zatamować ruch na nowo projektowanej arterii rozpoczęła Gazeta Wyborcza.

- To jakaś bzdura. Brak prawoskrętu zawsze kończy się blokowaniem i utrudnianiem przejazdu na prawym pasie do jazdy prosto - mówił cytowany na łamach gazety Zbigniew Pałka, inżynier i kierowca mieszkający na Niedźwiedniku.

Faktycznie, brak prawoskrętu na najważniejszych ze skrzyżowań na tym odcinku Nowej Słowackiego może dziwić. Czy jego brak nie zablokuje tego skrzyżowania w godzinach szczytu?

- To nie jest tak, że nie wpadliśmy na to, by zaprojektować tam prawoskręt - przekonuje Jan Kosiedowski, dyrektor Biura Projektów Budownictwa Komunalnego, które kończy już projekt Nowej Słowackiego. - Ale przypomnę, że droga powstaje w pasie wskazanym w planie zagospodarowania przestrzennego. Tymczasem działka, na której miałby powstać dodatkowy pas ruchu należy do firmy Transprojekt. Owszem, to firma konkurencyjna do naszej, ale to jeszcze nie powód, by zabierać im teren niezbędny do funkcjonowania. Choć i tak część działki im zajęliśmy, ale tego nie udało się uniknąć.

Andrzej Luty, kierownik pracowni drogowej w Transprojekcie Gdańskim: - Ul. Zabytkowa łączy Słowackiego z obszarem zamkniętym. Tą trasą nie przebiega żaden ruch tranzytowy i nigdy nie będzie się odbywał. Patrzę na nią codziennie z okien mojego biura i uważam, że to skrzyżowanie nie wymaga prawoskrętu.

Szef BPBK wylicza kolejne argumenty przeciwko prawoskrętowi: zaraz za zjazdem w Zabytkową będzie zjazd w ul. Partyzantów. Na tym krótkim odcinku samochody chcące skręcić w Partyzantów a jadące pasem drugim od prawej musiałyby zmienić pas ruchu. - To mogłoby zagrozić bezpieczeństwu w tym miejscu - argumentuje Kosiedowski.

Jego zdaniem auta skręcające w Zabytkową nie będą tamować ruchu na Nowej Słowackiego ponieważ na przejściu dla pieszych na Zabytkowej nie będzie dużego ruchu. Poza tym przejście jest nieco oddalone od skrzyżowania, więc za zakrętem powstanie azyl dla auta, które akurat przepuszczałoby pieszych.

Dokumentacja Nowej Słowackiego niebawem trafi do miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012, które będzie inwestorem tej rozbudowy. O opinię poprosiliśmy jej szefa, Romualda Nietupskiego.

- Nie analizowaliśmy jeszcze tego projektu na poziomie takich szczegółów, ale generalnie uważam, że zawsze lepiej mieć prawoskręt, niż go nie mieć - zauważa Romuald Nietupski. - Jeszcze w ZDiZ-ecie wielokrotnie udało nam się odkorkować różnie miejsca w Gdańsku poprzez dobudowę prawo- i lewoskrętów. Oczywiście, można to zrobić w dowolnym momencie, ale wychodzi to zwykle znacznie drożej.

Opinie (215) ponad 10 zablokowanych

  • aby juz

    popieram te głosy ktore mowią byle jak aby juz

    • 0 2

  • hahha a ja mieszkam na tym projekcie

    no wporzo bedzie :/ bo traz bedzie z jednej strony ulica z drugiej, normalnie wyspa metrpolitarna hahahha

    • 0 0

  • Nie łasnie Stąporek

    Nie ma to jak zżynać z Wyborczej, co? Jak ich tekst tylko nie trafi do netu, to wy zaraz klik, klik, klik...Nawet infografikę zerżneliście.

    • 0 0

  • infografika (1)

    skąd pochodzi widok 3d ul. słowackiego na pierwszym rysunku? jest jakieś źródło albo inne perspektywy?

    • 2 0

    • też prawda. trzeba się nieco przyglądać, żeby zorientować się co, gdzie i jak:)

      • 0 0

  • KURRRR....AAAA! (3)

    CZY KIEDYKOLWIEK W TYM ZAPYZIAŁYM MIEŚCIE KTOŚ ZAPROJEKTUJE I WYBUDUJE COŚ JAK NALEŻY?????
    Na każdym kroku widać, że trójmiasto jest zakorkowane na amen. Więc zamiast filozofować co kto widzi z okna swojego biura, albo gadać głupoty, BUDUJCIE TE PIEPRZONE DROGI!!! Ile wlezie. Żeby w końcu można było płynnie przez miasto przejechać

    • 18 6

    • (1)

      a ty tylko krzyczeć potrafisz. Skoro taki jesteś mądry to biegnij do inżynierów ze swoimi genialnymi pomysłami jak usprawnić ruch na ulicach, zamiast się tu wydzierać bo to napewno nikomu nie pomaga.

      • 3 1

      • Po to jest możliwość dodawania opinii, żeby móc swoje zadowolenie lub niezadowolenie wykrzyczeć. Więc z tej możliwości korzystam. Ch.uj mnie obchodzi, czy to komuś pomaga czy nie.
        I nie moim zadaniem jest pomagać inżynierom i urzędnikom. Skoro są fachowcami w swojej dziedzinie i skoro biorą za takie poważne projekty pieniądze i to nie małe, to wstyd po prostu przy tak ogromnej inwestycji pozostawiać pewne kwestie niedopracowane!!!
        Ruch stale rośnie i będzie rósł. Zatem, jeżeli tak jest i dodatkowo przebudowy dróg są u nas w kraju dość rzadkie, warto by przy okazji remontów uwzględnić rosnący ruch, a nie tylko dostosowywać sytuację do obecnego natężenia aut.

        • 2 2

    • To przesiądź się na tramwaj łosiu

      • 2 4

  • Mała- znacząca Zabytkowa (1)

    Może ul. Zabytkowa nie rzuca się w oczy i nie jeździ tam 1000 aut na godzinę, ale jest duże osiedle z blokami... Niecały rok temu powstał na skrzyżowaniu (Zabytkowa/Partyzantów) budynek mieszkalny z 80ma mieszkaniami. Wjazd na parking i do garażu znajduje się właśnie od ul. Zabytkowej. O 7-8 rano i 15-17 po poł. czekam kilka minut, by włączyć się do "ruchu" (korka) na Partyzantów, a korek robi się już na Zabytkowej. Wjazd do TRANSPROJEKTU również jest od ul. Zabytkowej! Na pewno potrzebny jest prawo-skręt wyjazdowy z Zabytkowej.

    • 4 2

    • Droga manhattan zabytkowa?

      Wie ktoś jak będzie wyglądała droga z manhattanu na zabytkową?

      • 1 0

  • czy Ci projektanci mają zdrowy rozsądek - patrząc na to co wyczyniają na nowych drogach to chyba nie ! (2)

    a jesli chodzi o ten przypadek - panowie projektanci - jedźcie na Litwe - tam praktycznia każda droga ma prawo i lewoskręty !!!! NIe chodzi o to, ze będzie tam mało samochodów jechało. Chodzi o to że nawet jeden może stanowić niebezpieczeństwo ! Wystarczy ze będzie ślisko a on zahamuje bo drogi krzyżują się pod kątem prostym....

    • 8 3

    • Wszystko musi być przemyślane (1)

      Rzeczywiście z powodu braku prawo czy lewoskrętu mogą się zdążać niebezpieczne sytuacje ale trzeba pamiętać, że ich przyczyna jest głównie zbyt mała odległość do poprzedzającego pojazdu oraz niezachowanie ostrożności podczas dojeżdżania do skrzyżowania czy też nadmierna prędkość.

      Z kolei ul Zabytkowa nie jest i raczej nie będzie nigdy specjalnie oblegana. Prawoskręt nie jest tam aż tak potrzebny zwłaszcza jeżeli pojazd w nią skręcający będzie miał miejsce żeby się zatrzymać nie blokując ruchu na Słowackiego jeżeli ktoś akurat będzie na pasach czy na ścieżce rowerowej.

      Trzeba też zwrócić uwagę, że niewiele dalej ma znajdować się wjazd w o wiele bardziej obciążoną ul Partyzantów który, jak widać też został tak zaprojektowany że obywa się bez prawoskrętu. Dodanie sugerowanych w artykule dodatkowych pasów mogło by paradoksalnie prowadzić do zwiększenia ilości groźnych sytuacji. W takim przypadku w inny bardziej niebezpieczny sposób krzyżowały by się drogi wyjeżdżających z Zabytkowej na Slowackiego i skręcających z Słowackiego w Partyzantów a co gorsza Ci drudzy mogli by tworzyć dodatkowe zamieszanie jeżeli na skutek pomyłki zbyt wcześnie zjechali by na pas do skrętu w prawo.
      Dzięki tym pasom ułatwiony był by za to przejazd dla jadących z Zabytkowej w Partyzantów ale to chyba jedyna i przy tym natężeniu ruchu mało istotna zaleta.

      Tak wiec dodatkowe pasy nie są w tej konkretnej sytuacji aż takie oczywiste i być może słusznie nie ma ich w projekcie.

      • 1 2

      • argumenty przepisane z artykułu...

        tak więc - faktem jest że samochody jeżdżą zbyt blisko siebie ale co to ma do rzeczy. Będą tak jeżdzić z prawoskrętem czy bez niego. Nowoczesna droga ma minimalizować przyczyny a nawet skutki wypadków ! prawoskręt jest właśnie takim nowoczesnym rowiązaniem. Jeśli na tej ulicy odbywa się tak mały ruch to tym bardziej żadko skęcające samochody będą niespodzianką gdyż kierowcy będą tym mocno zaskoczeni.
        Nie rozumiem jakie zamieszanie może wprowadzać prawoskręt - samochody będą skręcać po prostu wcześniej a czy wybiorą zjazd w pierwszą czy drugą ulicę niczego nie zmienia !
        I kolejna rzecz, o której nie wspomniano w artykule - a co jeśli samochody jadące w Partyzxantów nie zmieszczą się w projektowanym prawoskręcie ???? Będą musiały zająć prawy pas - a tak zmieściły by się na prawoskręcie do zabytkowej !

        • 2 0

  • PO co zjazdy

    • 1 2

  • luty .........

    do roboty zamiast oglądać widoki za oknem.

    • 4 0

  • Dobry Projekt (2)

    Cieszę się, że społeczeństwo ma szanse poznać opinię nie tylko Pana Michała Tuska, ale także samych projektantów. Myślę, że mimo swojej szerokiej wiedzy Pan Michał nie ma rzetelnych informacji na temat projektowania dróg w zabudowie miejskiej. Szkoda, że dziennikarstwo jets na tak niskim poziomie. Dlatego też tym bardziej cieszy inny punkt widzenia.
    Jeśli chodzi o moje zdanie na ten temat to jest ono takie: Plan Zagospodarowania Przestrzennego przwidywał w tym pasie drogę, w jakim została zaprojektowana. Gdyby każda firma projektująca drogi chciała sobie poszerzać ile się jej podoba to by było bardzo ciekawie. Pełna samowolka.
    Osobieście gratuluję projektu i czekam cierpliwie na realizację.

    • 4 2

    • Jakiego Michała Tuska? (1)

      Pod artykułem podpisał się Michał Stąporek

      • 0 0

      • Autor Michał Stąporek powołuje się na artykuł w GW- Michała Tuska

        I o tą opinię mi chodzi.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane