• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Świętokrzyska: 1 km drogi w 3,5 roku

Michał Brancewicz
3 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (270)
Pierwszy etap Nowej Świętokrzyskiej obejmuje odcinek o długości 1 km od pętli tramwajowej do ul. Kampinoskiej. Projektowanie i budowa potrwają 3,5 roku. Pierwszy etap Nowej Świętokrzyskiej obejmuje odcinek o długości 1 km od pętli tramwajowej do ul. Kampinoskiej. Projektowanie i budowa potrwają 3,5 roku.

73 tygodnie trwać będą prace projektowe, a kolejne 100 tygodni, czyli blisko dwa lata, zajmie sama budowa. Pierwszy etap Nowej Świętokrzyskiej o długości ok. 1 km połączy pętlę na ŁostowicachMapkaul. KampinoskąMapka. Droga będzie biegła równolegle do planowanej linii kolejowej PKM Południe, dlatego trzeba zgrać ze sobą oba projekty.



O budowie Nowej Świętokrzyskiej mówi się już od blisko dekady. Początkowo miał to być projekt łączący trasę tramwajową z drogą o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. Potem zrezygnowano z budowy tramwaju.

Prace projektowe ruszyły w 2017 r. Jednak na przestrzeni czasu notowania Nowej Świętokrzyskiej spadały i w rankingu kluczowych inwestycji przeskakiwały ją inne projekty: Bulońska Północna (dzisiaj al. Adamowicza), Nowa Warszawska (wybudowana, czeka na odbiór) i Nowa Politechniczna (w fazie projektowej).

Nowa Świętokrzyska: 65 mln zł dofinansowania



Gdańsk zgłosił Nową Świętokrzyską do programu Polski Ład i zdobył dofinansowanie na jej budowę, a konkretnie pierwszy etap obejmujący odcinek o długości ok. 1 km, między pętlą Łostowice-Świętokrzyska a ul. Kampinoską.

120 mln zł z Polskiego Ładu dla Trójmiasta. Są pieniądze na Nową Świętokrzyską 120 mln zł z Polskiego Ładu dla Trójmiasta. Są pieniądze na Nową Świętokrzyską

Według szacunków budowa kosztować będzie ok. 70 mln zł, a dofinansowanie z Polskiego Ładu wyniosło 65 mln zł.

Trzeba zgrać Nową Świętokrzyską z PKM Południe



W tym tygodniu Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosi przetarg w formule zaprojektuj i wybuduj.

- Na tym terenie ma też powstać linia PKM Południe, dlatego Nowa Świętokrzyska musi być zgrana z inwestycją kolejową, stąd konieczność przeprojektowania - wyjaśnia Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Nowa Świętokrzyska będzie drogą o przekroju jednej jezdni z dwoma pasami ruchu. Oprócz niej powstaną też chodniki, droga rowerowa i oświetlenie. Jednym z elementów inwestycji będzie także remont nawierzchni odcinka ul. Kampinoskiej.

Dziwić może jednak czas, jaki przyszły wykonawca będzie miał na realizację zadania.

- Prace projektowe potrwają 73 tygodnie [ok. rok i 5 miesięcy - dop. red.], a budowa kolejnych 100 tygodni [niecałe 2 lata - dop. red.] - informuje Karol Kalinowski, szef DRMG.
Oferty poznamy w połowie lutego.

PKM Południe: w tym roku mają ruszyć prace projektowe



Pierwszy etap budowy PKM Południe. Pierwszy etap budowy PKM Południe.
Warto w tym miejscu dodać, że w drugiej połowie roku powinny ruszyć również prace projektowe PKM Południe. W pierwszym etapie ma powstać 7-kilometrowy odcinek linii kolejowej od przystanku SKM Śródmieście do węzła przesiadkowego w Kowalach przez pętlę Łostowice-Świętokrzyska.

Niemal na całym odcinku Nowa Świętokrzyska będzie biegła równolegle z trasą PKM Południe, dlatego ważne jest, by skoordynować prace przy obu projektach.

Budowa PKM Południe, której wartość szacowana jest na ok 1,5-1,7 mld zł, powinna ruszyć w 2025 r. i potrwa ok. 4-5 lat.

Opinie (270) 5 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    (13)

    Wszystko pięknie ale kurcze aż 5 lat? I projekt 1 km aż 1,5 roku szok bez przesady tyyyleczasu? To niektórzy gdańszczanie nie doczekają finału tych projektów....

    • 231 15

    • Proponuję zwiększyć jednak przepustowość tej drogi do 4pasow (4)

      Bo jak skończą budowę to na południu Gdańska będzie mieszkać jakieś 200tys mieszkańców

      • 43 2

      • będzie PKM (3)

        • 2 5

        • a co tam będzie kursować? (2)

          szynobus jeden na godzinę?

          • 8 0

          • SKM tak jak na reszcie trasy (1)

            W szczycie co 7,5 poza szczytem co 10 min

            • 0 1

            • SKM zawsze kursowało co 10 albo 15 minut i zawsze był w niej ścisk. Jak się ma w jednym miejscu wysokie budynki z tysiącami pracowników i studentów, którzy jadą na uczelnie plus zwykłych ludzi, załatwiających swoje jakieś codzienne potrzeby to jak się to ma inaczej skończyć? Miasto jest źle rozplanowane.

              • 1 0

    • Tylko 1,5 roku (7)

      Projekt w 1,5 roku to bardzo napięty termin przy wszystkich uzgodnieniach, które trzeba zrobić. Projektanci będą to robić fizycznie z 6 miesięcy, reszta czasu to walka z uzgodnieniami.

      • 20 5

      • (4)

        Czyli realnie projektowanie do chwili wydania zgody na budowę potrwa 3 lata. Zakład?

        • 11 1

        • (3)

          Wystarczy, że będą odwołania od decyzji środowiskowej i może być nawet dłużej.

          • 13 1

          • powiem tak uzgodnienie przyłącza w GZDiZ trawa 3 miesiące (1)

            uzgodnienie sposobu odprowadzania wód opadowych w Gdańskich Wodach od 2 do 6 miesięcy, a jak trafisz na decyzje Wodno Prawną czyli uzgodnienie papierka w Polskich Wodach to od 12 do 18 miesięcy
            taka mamy papirologię

            • 15 0

            • No to chyba dobrze

              Wszystko trzeba dokładnie sprawdzić , na spokojnie to są zbyt duże pieniądze żeby robić to na lapu capu. Swoją drogą ładnie przetnie ta inwestycja drogowa z pkm całe osiedla na pół. Będzie się działo

              • 1 6

          • ludzie to myślą że to sie buduje na prostej pustej działce.

            • 7 2

      • Przecież to o to chodzi. Zleca projekt, okaże się że się nie da. Ale to będzie już po wyborach...

        • 10 1

      • ale wypowiadają się ''znawcy" którzy nie mają pojecia jak wyglada papierologia od środka..

        • 9 5

  • Dwa pasy ruchu??!!! (4)

    Gratuluję dobrego samopoczucia. No ale jak p. Dulkiewcz tam nie mieszka, to zrozumie ciągle tam dojeżdżających jak syty głodnego.

    • 34 7

    • bedziesz mieć PKM !!!!! (2)

      • 1 3

      • A może komuś PKM nie pasuje? Zwyczajnie taki rodzaj komunikacji nie zgrywa się mu z planem dnia. Myślisz, że ludzie to kupują sobie te samochody dla frajdy wyrzucając na to grube pieniądze?

        • 0 1

      • MOŻE będziesz mieć

        A jeśli będzie kursować tak jak już istniejąca, to tak jakby jej nie było.

        • 2 1

    • Ona nawet tam, gdzie mieszka ma niezły syf akurat:)

      • 10 0

  • (2)

    Ul. Nowa Świętokrzyska będzie przebiegać przez tereny zabudowane nowymi osiedlami, a także ma być alternatywą dla obecnej ul. Świętokrzyskiej. To oznacza znaczny i wzrastający w przyszłości ruch samochodowy na tej nowej trasie, co już obserwuje się choćby na ul. Jabłoniowej, czy ul. Warszawskiej. Ul. Nowa Świętokrzyska powinna być drogą dwujezdniową, z dwoma pasami ruchu na każdej jezdni. Takie rozwiązanie zapewni płynność ruchu.

    • 10 1

    • Musicie zacząć sklejać więcej faktów ze sobą. Gdańsk jest po prostu tak sprytny, że w którymś momencie zmieni się cały tak jak Kraków w strefę czystego transportu i wtedy będziesz mieć na ulicy tylko elektryczne auta, które będą liczone w setkach a nie tysiącach i korków nie będzie.

      • 0 0

    • podaj przykład gdzie droga dwujezdniowa z dwoma pasami na każdej zapewniła płynność ruchu :D
      no właśnie. nie ilość pasów jest ważna, a ilość potencjalnych kolizji (czyli skrzyżowań) co też niczego nie gwarantuje (patrz obwodnice)

      • 1 1

  • Tylko po co? (1)

    Jak mają tam pójść pieniądze na drogi, to na dojazdowe do PKM dla autobusów, tymczasem ta droga jest równoległa do PKM więc bez sensu.

    • 1 1

    • Wybiegasz przed szereg. O tym ludzie nie mają jeszcze wiedzieć.

      • 0 0

  • Ło kur** (5)

    Demony prędkości!
    W ciągu tylu lat deweloperka nastawia ru tyle bloków, że droga będzie nieaktualna

    • 103 5

    • To róbmy drogi z płyt betonowych (4)

      spychacz, walec, dźwig i 10-20 metrów dziennie bez problemu.
      Będzie wolno, ale lepsze to niż nic.
      I beton wytrzyma 20-30 lat bez napraw.

      • 5 0

      • Podjedź na Kampinoską (2)

        I zobacz jak wygląda droga z płyt, które leżą tam dobre 20 lat. Od razu Ci przejdą takie pomysły.

        • 1 0

        • Wszyscy wiedzą jaka ona jest ale jest i nie trzeba bruździć w błocie gdy pada a to że się po niej turla 10km/h no to trudno. Jej przepustowość jest niewielka bo na końcu jest ustąp przed wjazdem na Niepołomicką no ale jest. Byle by pręty z tych płyt nie wychodziły i będzie git, miejscowo można by wymienić trochę materiału na nowszy albo w ogóle poukładać nowe płyty i zrobić zakaz jazdy tirami - wtedy to trochę wytrzyma, autobusy nie dadzą rady tego zajechać.

          • 0 0

        • Wiem doskonale bo u mnie też są takie

          Nawet płatne miejsca parkingowe są na nich namalowane choć koło można urwać :) Znam też taką drogę pod miastem gdzie mieszkańcy od 30 lat walczą o asfalt. Jeszcze tylko brakuje prywatnych dróg i szlabanów do opłat :) na Osowej już tak płacą za parkowanie, co szkodzi by deweloper pociągnął Nową Świętokrzyską i kasował każdego po dyszce za przejazd?

          • 0 0

      • za małe wałki przy tym się zrobi

        • 4 0

  • Kiedy w końcu Nowa Małomiejska . Tak szumnie była zapowiadana. Skrzynce na listy znalazłam plan Nowej Małomiejskiej i termin rozpoczęcia inwestycji na 2016 rok. I nadal nic , nadal trzeba odstać w korku żeby dojechać na Orunię Górną.

    • 3 0

  • Srebrna 40 będzie mieć nieciekawie.

    • 0 1

  • " będzie drogą o przekroju jednej jezdni z dwoma pasami ruchu " (2)

    niewiele to zmieni...........

    • 67 6

    • (1)

      Ale w planach było jedna jezdnia z 4 pasami z których dwa miały być buspasem.
      Dla was kierowców bez zmiany względem planów pierwotnych

      • 0 1

      • dla kierowców autobusów kolego, to istotna zmiana.

        • 0 0

  • Jeszcze 3 kreski (1)

    i będzie jazda

    • 24 2

    • I

      trzy krówki to będzie bal..

      • 0 0

  • To są jakieś kpiny? 3,5 roku na kilometr asfaltu?

    Nie dość, że jednopasmowa, nie dość, że odcinek dolny pozostanie nietknięty to jeszcze tyle czasu?? Tam się będzie rozliczało za czas pracy czy wykonane zadanie? Za te pieniądze to można spokojnie zatrudnić japońskich inżynierów, którzy całość oblecą w pół roku. Słyszę o tej ulicy jakieś 20 lat - już dawno powinna być gotowa dwupasmówka od Jedności Robotniczej do obwodnicy!

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane