• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Świętokrzyska: 1 km drogi w 3,5 roku

Michał Brancewicz
3 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (270)
Pierwszy etap Nowej Świętokrzyskiej obejmuje odcinek o długości 1 km od pętli tramwajowej do ul. Kampinoskiej. Projektowanie i budowa potrwają 3,5 roku. Pierwszy etap Nowej Świętokrzyskiej obejmuje odcinek o długości 1 km od pętli tramwajowej do ul. Kampinoskiej. Projektowanie i budowa potrwają 3,5 roku.

73 tygodnie trwać będą prace projektowe, a kolejne 100 tygodni, czyli blisko dwa lata, zajmie sama budowa. Pierwszy etap Nowej Świętokrzyskiej o długości ok. 1 km połączy pętlę na ŁostowicachMapkaul. KampinoskąMapka. Droga będzie biegła równolegle do planowanej linii kolejowej PKM Południe, dlatego trzeba zgrać ze sobą oba projekty.



O budowie Nowej Świętokrzyskiej mówi się już od blisko dekady. Początkowo miał to być projekt łączący trasę tramwajową z drogą o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. Potem zrezygnowano z budowy tramwaju.

Prace projektowe ruszyły w 2017 r. Jednak na przestrzeni czasu notowania Nowej Świętokrzyskiej spadały i w rankingu kluczowych inwestycji przeskakiwały ją inne projekty: Bulońska Północna (dzisiaj al. Adamowicza), Nowa Warszawska (wybudowana, czeka na odbiór) i Nowa Politechniczna (w fazie projektowej).

Nowa Świętokrzyska: 65 mln zł dofinansowania



Gdańsk zgłosił Nową Świętokrzyską do programu Polski Ład i zdobył dofinansowanie na jej budowę, a konkretnie pierwszy etap obejmujący odcinek o długości ok. 1 km, między pętlą Łostowice-Świętokrzyska a ul. Kampinoską.

120 mln zł z Polskiego Ładu dla Trójmiasta. Są pieniądze na Nową Świętokrzyską 120 mln zł z Polskiego Ładu dla Trójmiasta. Są pieniądze na Nową Świętokrzyską

Według szacunków budowa kosztować będzie ok. 70 mln zł, a dofinansowanie z Polskiego Ładu wyniosło 65 mln zł.

Trzeba zgrać Nową Świętokrzyską z PKM Południe



W tym tygodniu Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosi przetarg w formule zaprojektuj i wybuduj.

- Na tym terenie ma też powstać linia PKM Południe, dlatego Nowa Świętokrzyska musi być zgrana z inwestycją kolejową, stąd konieczność przeprojektowania - wyjaśnia Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Nowa Świętokrzyska będzie drogą o przekroju jednej jezdni z dwoma pasami ruchu. Oprócz niej powstaną też chodniki, droga rowerowa i oświetlenie. Jednym z elementów inwestycji będzie także remont nawierzchni odcinka ul. Kampinoskiej.

Dziwić może jednak czas, jaki przyszły wykonawca będzie miał na realizację zadania.

- Prace projektowe potrwają 73 tygodnie [ok. rok i 5 miesięcy - dop. red.], a budowa kolejnych 100 tygodni [niecałe 2 lata - dop. red.] - informuje Karol Kalinowski, szef DRMG.
Oferty poznamy w połowie lutego.

PKM Południe: w tym roku mają ruszyć prace projektowe



Pierwszy etap budowy PKM Południe. Pierwszy etap budowy PKM Południe.
Warto w tym miejscu dodać, że w drugiej połowie roku powinny ruszyć również prace projektowe PKM Południe. W pierwszym etapie ma powstać 7-kilometrowy odcinek linii kolejowej od przystanku SKM Śródmieście do węzła przesiadkowego w Kowalach przez pętlę Łostowice-Świętokrzyska.

Niemal na całym odcinku Nowa Świętokrzyska będzie biegła równolegle z trasą PKM Południe, dlatego ważne jest, by skoordynować prace przy obu projektach.

Budowa PKM Południe, której wartość szacowana jest na ok 1,5-1,7 mld zł, powinna ruszyć w 2025 r. i potrwa ok. 4-5 lat.

Opinie (270) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Jeszcze 3 kreski (1)

    i będzie jazda

    • 24 2

    • I

      trzy krówki to będzie bal..

      • 0 0

  • Ło kur** (5)

    Demony prędkości!
    W ciągu tylu lat deweloperka nastawia ru tyle bloków, że droga będzie nieaktualna

    • 103 5

    • To róbmy drogi z płyt betonowych (4)

      spychacz, walec, dźwig i 10-20 metrów dziennie bez problemu.
      Będzie wolno, ale lepsze to niż nic.
      I beton wytrzyma 20-30 lat bez napraw.

      • 5 0

      • za małe wałki przy tym się zrobi

        • 4 0

      • Podjedź na Kampinoską (2)

        I zobacz jak wygląda droga z płyt, które leżą tam dobre 20 lat. Od razu Ci przejdą takie pomysły.

        • 1 0

        • Wiem doskonale bo u mnie też są takie

          Nawet płatne miejsca parkingowe są na nich namalowane choć koło można urwać :) Znam też taką drogę pod miastem gdzie mieszkańcy od 30 lat walczą o asfalt. Jeszcze tylko brakuje prywatnych dróg i szlabanów do opłat :) na Osowej już tak płacą za parkowanie, co szkodzi by deweloper pociągnął Nową Świętokrzyską i kasował każdego po dyszce za przejazd?

          • 0 0

        • Wszyscy wiedzą jaka ona jest ale jest i nie trzeba bruździć w błocie gdy pada a to że się po niej turla 10km/h no to trudno. Jej przepustowość jest niewielka bo na końcu jest ustąp przed wjazdem na Niepołomicką no ale jest. Byle by pręty z tych płyt nie wychodziły i będzie git, miejscowo można by wymienić trochę materiału na nowszy albo w ogóle poukładać nowe płyty i zrobić zakaz jazdy tirami - wtedy to trochę wytrzyma, autobusy nie dadzą rady tego zajechać.

          • 0 0

  • "1 km drogi w 3,5 roku" (2)

    LOL; XD

    • 79 4

    • (1)

      i wyjasnienia brak

      • 4 1

      • jest aczkolwiek nie jest podane wprost.

        PKM - czekają na STEŚ - planowany termin to czerwiec 2023. Wówczas na tej podstawie przygotują projekt dla świetokrzyskiej - mają na to 1 rok.
        zauważ że mają tam spory park i trzeba sie jeszcze poboksować w związku z sporą wycinką.

        Faktyczna budowa i odbiory to 2 lata a to z tego względu że będą etapować prace na Al. Havla aby nie zatrzymać komunikacji miejskiej i nie zablokować jednej z ważniejszych aort. Przy okazji przygotują częściowo pętle pod PKM oraz popracują na kampinowskiej gdzie w planach jest również uzbrojenie.

        W zwiazku z tym że inwestycja idzie wdłuż kilku osiedli to muszą jeszcze uwzględnić konsultacje społeczne których wynik znamy ale przepisy.

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Tak długo? (29)

    Świadczy to o dwóch rzeczach. Braku środków na przeprowadzenie tej inwestycji i zadłużeniu miasta na tyle wysokim, że nie ma już zdolności na branie kolejnych pożyczek.

    • 204 45

    • To jest proste (7)

      Dzielnice "tubylcze" typu: Wrzeszcz, Przymorze, Śródmieście, Oliwa...Mają być wyludnianie pod kolekcjonerów mieszkań dla słojów lub turystow, żeby zwykli ludzie chcący się ustatkować byli skazani na klątwę bezwładnie rozlewającego się południa, a nawet ościennych gmin. Oczywiście miasto musi nadążyć tam infrastrukturą, co jest zarówno niemożliwe, jak i jest studnia bez dna dla słabnącego budżetu na wskutek odpływu płatników do sąsiednich gmin.
      No, ale ważne że booking kwitnie i pewna wdowa jest na plus:)

      • 47 25

      • odpływ płatników do sąsiednich gmin .... (4)

        Ile ja to słyszę, a mimo to ciągle ilość mieszkańców rośnie w Gdańsku. Do tego przychód miasta też rośnie i gdyby nie zmiany prawne dotyczące składek dla miasta to pewnie byłoby inaczej.

        • 14 10

        • (1)

          to nie sa mieszkancy!!,to sa lokatorzy z Przywidza, N.Karczmy,Skarszew,Liniewa!!.

          • 15 11

          • Do dzbana

            Widocznie jesteś zbyt ch....wy skoro muszą tutaj przyjeżdżać, mieszkać. Ale pewnie ty masz większe prawa. Bo przecież jesteś lepszy.

            • 5 7

        • Inflacja i dmuchane inwestycje powodujące wzrost kosztów też rosną.

          • 7 1

        • liczba mieszkańców, a nie ilość

          • 4 1

      • bardzo na plus

        studia w USA kosztują

        • 6 1

      • wolałbyś "Zaludniać", czy "przeludniać"?

        • 0 1

    • Miasto nie ma zdolności? (2)

      Na inwestycję która rzekomo ma z Polskiego Ładu być finansowana?

      • 22 5

      • Skoro tak piszesz, to znaczy, że nie wiesz jak działa Polski Ład. (1)

        Mogliby was chociaż trochę przeszkolić przed trollowaniem.

        • 13 11

        • Polski Ład działa tak - zabrać podatki stamtąd gdzie głosują na opozycję i wydać tam, gdzie głosują właściwie. W ten sposób Gdańsk stracił kilkaset mln, żeby dostać sto

          • 11 4

    • Ty byś wjechał na plac budowy i robił projekt na kolanie. Aha.

      • 7 10

    • Świadczy to

      O tym, że nie umiesz czytać. Bo gdybyś umiał, to byś przeczytał, że te środki już są. Wreszcie...

      • 10 3

    • gdyby nie rząd nie byłoby nawet tego żałosnego kilometra

      • 14 32

    • może lepiej zgrać 2 iwestycje i robić dłużej niz na huzia i potem robić jeszcze raz

      ale malkontentom nie dogodzisz...

      • 3 3

    • Miasto otrzyma 65 mln od pisu (6)

      A musi dołożyć tylko 5mln

      • 9 15

      • nie od pis a od podatników, pis nie ma własnych pieniędzy mimo, ze sie chwali ich rozdawaniem to są NASZE pieniądze (3)

        • 28 6

        • Podobnie jak unia e.

          • 7 1

        • Gdańsk też ich nie ma :)

          • 7 0

        • ale mogli dac innym

          podatnikom...

          • 2 1

      • Od PiSu???

        No koment,brawo

        • 4 2

      • Serio od PiSu?

        A skąd PiS ma pieniądze? Jarek zarobił na straganie, czy Suski na stażu w Apple?

        • 9 2

    • Nie zgodzę się

      Bo dofinansowanie wynosi 65 mln PLN, czyli miasto płaci "jedynie" 5 baniek. Na tyle to na pewno mają zdolność.

      • 9 0

    • W rosji nawet w tej chwili (1)

      Buduje się szybciej drogi. Toż to skrajna glupota i porażka inwestycyjna! Wstyd!!!!!

      • 3 2

      • wyprowadz sie do rosji

        • 7 5

    • Kasa by była.

      Ale jak rząd rozdaje na lewo i prawo

      • 2 0

    • Jakich pozyczek? Przeciez 65 z 70mln daje wspanialy Polski Ład wiec nasi kochani włodarze musza wynalezc 5mln. Pomijam fakt ze rzad centralny rzad łupi samorzady z podatkow ktore powinny zostac w regionie

      • 6 0

    • Budyńlandia

      Przetarg oczywiście wygra MTM który budował Havla gdzie miejscami nawierzchnia się sypie

      • 1 0

    • no cóż łyknęli ponad pół miliarda kredytu na spalarnię - to trzeba co roku kilkadziesiat milionów odsetek zapłacić....

      • 1 0

  • " będzie drogą o przekroju jednej jezdni z dwoma pasami ruchu " (2)

    niewiele to zmieni...........

    • 67 6

    • (1)

      Ale w planach było jedna jezdnia z 4 pasami z których dwa miały być buspasem.
      Dla was kierowców bez zmiany względem planów pierwotnych

      • 0 1

      • dla kierowców autobusów kolego, to istotna zmiana.

        • 0 0

  • (10)

    Tam dwa pasy na dziś są już potrzebne, a co dopiero w perspektywie kolejnych 10 lat...

    • 95 15

    • Na dziś to potrzeba zmiany mentalności (6)

      Nie tylko samochody istnieją

      • 19 19

      • (4)

        Proponuje dojechać komunikacją miejską np. na Karwiny z Ujejściska. Inny przykład: Czas dojazdu do Dobrzewina z Wrzeszcza komunikacją miejską - 1,5h - 3 przesiadki :)

        • 12 4

        • Bo wszyscy mieszkańcy z DP. Jeżdżą na Karwina, a nawet jeśli to na Obwodnice zapraszamy

          • 1 3

        • Akurat na Karwiny jeździ zarówno Regio na trasie PKM z Gdańska, jak i autobus z pętli w Oliwie.

          • 0 2

        • (1)

          Może prościej, pojedź sobie ze Srebrnej do Oliwy w jedną stronę komunikacją miejską i policz ile Ci to zajęło czasu a później to przemnóż przez miesiąc pracy. To jest proste zadanie, bardziej skomplikowane to zrób to samo ale najpierw jedno dziecko zawieź (nie wiem jak, jakoś skoro samochody są złe) do przedszkola na Świętokrzyskiej albo na Havla a drugie do szkoły na Kowalach. Jako specjalne utrudnienie - dziecko w przedszkolu może być max do 17.00. Nie zapomnij policzyć czy jesteś w stanie pracować 8 godzin w pracy jak już się do niej dostaniesz.

          • 3 0

          • Nie wiem o co chodzi z tym wożeniem dzieci do szkoły/przedszkola ale jak w całej swojej karierze szkolnej od podstawówki po technikum a wcześniej tez i przedszkole choć tylko dwie ostatnie grupy, bo mama w domu, ani razu, słownie ani razu nie zostałem podwieziony do szkoły samochodem.

            • 0 1

      • tak

        • 1 0

    • (2)

      Na już to tam jest potrzebny pociąg, a nie miejsce na samochód dla każdego mieszkańca. Nie ważne ile pasów zrobią bez komunikacji masowej będzie korek.

      • 5 3

      • rozumiem że kolega nie stąd (1)

        na południu przyrost nowych mieszkań jest tak duży że nawet gdyby założyć że samochód u nowych mieszkańców będzie dobrem o połowę mniej powszechnym to za kilka lat i tak wszystko stanie na amen

        • 6 1

        • Źródło: instytut obliczeń z Dudy

          • 1 3

  • (3)

    Ja wiem kto wygra przetarg firma na M....M

    • 28 1

    • Mamy Trzy Maszyny (reszta w leasingu ;)

      • 8 0

    • bo wygrywa zawsze ten co da najmniej, proste (1)

      • 2 0

      • Raczej ten co DA najwięcej. Nie mylić z ceną ;)

        • 8 0

  • (19)

    Zastanawia mnie jaki magnes ma to całe południe Gdańska, że tylu ludzi jest gotowych na płacenie tam gdańskich cen za m2(wcale nie duzo niższych od dzielnic bliższych centrum), przy czym de facto żyją na peryferii chaotycznie rozlewających się, niedoszłych slamsów. Do tego dochodzi ciągle stanie w korkach i narzekanie tych gdańszczan z kilkuletnim stażem, że cały miejski budżet nie idzie na robienie im autostrad pod drzwi:)

    • 28 98

    • Ceny są duzo niższe niż w dzielnicach typu Chełm Wrzeszcz zaspa itd (1)

      • 30 0

      • tak miedzy 1 tys a 2 tys za m2 pomiędzy Niepołomicką a Chełmem

        czyli przy 50 m2 to daje od 50 do 100 tys mniej, porównując z Wrzeszczem różnica się robi większa około 4 do 7 tys zł za m2,

        • 9 3

    • to proste (1)

      wieczny smród z Szadółek gratis!

      • 9 21

      • Smród z Szadółek to zajeżdża nawet czasem w Oliwie niedaleko OBC.

        • 2 0

    • słabo znasz ceny nieruchomość, że wygadujesz takie głupoty..

      • 20 0

    • (1)

      takie że są tam mieszkania, gdzie indziej po prostu nie ma dla wszystkich

      • 11 0

      • Albo są po 10k+ za m2. Ludzie nawet przy zerowych stopach nie mieli zdolności aby w coś takiego wchodzić.

        • 0 0

    • Wolisz mieszkac w nowym pachnącym za 500 (2)

      Czy w azbestowej płycie na chełmie która niedługo skończy 50 lat za 700,proste?

      • 20 2

      • te ceny na Chełmie to są odklejone (1)

        600 - 900 tys za norę w kartonie z płyty.....

        • 11 0

        • Nie peniaj, na południu tez mieszkasz w kartonie.

          • 0 0

    • (4)

      W 2018 mogłeś kupić mieszkanie 2 pokojowe za 150 tysięcy.

      • 1 9

      • he he :-) gdzie ? (2)

        • 3 0

        • w blokach przy dawnych PGR-ach na zad*piach, bez infrastruktury żadnej, gdzie za darmo dzisiaj nikt by nie chciał mieszkać, do remontu ... to może by i znalazł hehe

          • 3 1

        • peryferia Pruszcza

          • 2 0

      • W 2018 to nie ale w 2012 kupiłem 60m2 + miejsce postojowe + piwnica za 250K w okolicy ul. Srebrnej. Dwa lata temu sprzedałem za prawie 2 razy tyle bo takie jest parcie na to aby gdzieś mieszkać. Specjalnie ceny nie windowałem, praktycznie sprzedałem za tyle ile wskazał rzeczoznawca w operacie szacunkowym.

        • 0 0

    • Już

      Już tak nie cwaniakuj. ty zapewne mieszkasz w samym centrum w dodatku na wynajmie... a slumsów to ty na oczy nie widziałeś nigdy

      • 7 0

    • skoro Gdańsk południe jest częścią Gdańska, to ceny są gdańskie bystrzaku :) Poza tym gdzie niby jest centrum Gdańska? Jako takiego centrum Gdańsk nie posiada o czym mówi się od lat. Nieco tę lukę wypełniło Forum ale to taka namiastka ...

      • 2 1

    • Haha

      Pętla lostowicka jest koło Oruni górnej, która oddalona jest od centrum rzut beretem. Która twoim zdaniem dzielnica bliżej centrum jest godniejszą polecenia skoro południe gdzie są nowe bloki nazywasz slumsami? I jaki to niby wyznacznik bliżej centrum ? A po jaką cholerę niby mieszkać bliżej centrum? Codziennie chcesz neptuna oglądać czy po forum się szwędać? I w centrum niby korków nie masz ?

      • 7 0

    • tak sama cena, za nowoczesny budynek? no nie każdy chce sie wozić z węglem w zgrzybiałych kamienicach.

      • 2 0

  • Ta droga niczego nie poprawi jak nedzie 2x1 (3)

    Ale nie dociera do nie których, co się dziwić w sumie, Ola to najmądrzejsza nie jest

    • 57 19

    • Dokladnie to nie ma sensu, identyczna sytuacja jak (1)

      Na ul. Budowlanych nitka 2x1 jest bez sensu. Ale najważniejsze aby pokazać ludziom, jaki to rozwojowy jest Gdańsk, jak się buduje. Szkoda, że bez logiki. A pamiętacie historie z wiatami, z której śmiała się cała Polska ? Czy w końcu ktoś za.to beknie, kiedy się to zmieni ?? Ja prdl co tu się dzieje ostatnio to już nawet śmieszne nie jest

      • 14 9

      • Kasa Misiu kasa, nie bierz a daj i wszystko się zrobi. Baz kasy ani rusz...

        • 0 0

    • Kierofczykom zawsze będzie mało. Lepiej nie budować i przeznaczyć kasę na nowe tramwaje albo częstsze kursy.

      • 9 10

  • Kiedy jakiekolwiek realne inwestycje w Gdyni? (1)

    • 9 4

    • Macie jednokierunkową swietojanką buahaaa a zabytki to c.h batory,akwarium i infobox buahaaa

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane