• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Świętokrzyska: 1 km drogi w 3,5 roku

Michał Brancewicz
3 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (270)
Pierwszy etap Nowej Świętokrzyskiej obejmuje odcinek o długości 1 km od pętli tramwajowej do ul. Kampinoskiej. Projektowanie i budowa potrwają 3,5 roku. Pierwszy etap Nowej Świętokrzyskiej obejmuje odcinek o długości 1 km od pętli tramwajowej do ul. Kampinoskiej. Projektowanie i budowa potrwają 3,5 roku.

73 tygodnie trwać będą prace projektowe, a kolejne 100 tygodni, czyli blisko dwa lata, zajmie sama budowa. Pierwszy etap Nowej Świętokrzyskiej o długości ok. 1 km połączy pętlę na ŁostowicachMapkaul. KampinoskąMapka. Droga będzie biegła równolegle do planowanej linii kolejowej PKM Południe, dlatego trzeba zgrać ze sobą oba projekty.



O budowie Nowej Świętokrzyskiej mówi się już od blisko dekady. Początkowo miał to być projekt łączący trasę tramwajową z drogą o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. Potem zrezygnowano z budowy tramwaju.

Prace projektowe ruszyły w 2017 r. Jednak na przestrzeni czasu notowania Nowej Świętokrzyskiej spadały i w rankingu kluczowych inwestycji przeskakiwały ją inne projekty: Bulońska Północna (dzisiaj al. Adamowicza), Nowa Warszawska (wybudowana, czeka na odbiór) i Nowa Politechniczna (w fazie projektowej).

Nowa Świętokrzyska: 65 mln zł dofinansowania



Gdańsk zgłosił Nową Świętokrzyską do programu Polski Ład i zdobył dofinansowanie na jej budowę, a konkretnie pierwszy etap obejmujący odcinek o długości ok. 1 km, między pętlą Łostowice-Świętokrzyska a ul. Kampinoską.

120 mln zł z Polskiego Ładu dla Trójmiasta. Są pieniądze na Nową Świętokrzyską 120 mln zł z Polskiego Ładu dla Trójmiasta. Są pieniądze na Nową Świętokrzyską

Według szacunków budowa kosztować będzie ok. 70 mln zł, a dofinansowanie z Polskiego Ładu wyniosło 65 mln zł.

Trzeba zgrać Nową Świętokrzyską z PKM Południe



W tym tygodniu Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosi przetarg w formule zaprojektuj i wybuduj.

- Na tym terenie ma też powstać linia PKM Południe, dlatego Nowa Świętokrzyska musi być zgrana z inwestycją kolejową, stąd konieczność przeprojektowania - wyjaśnia Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Nowa Świętokrzyska będzie drogą o przekroju jednej jezdni z dwoma pasami ruchu. Oprócz niej powstaną też chodniki, droga rowerowa i oświetlenie. Jednym z elementów inwestycji będzie także remont nawierzchni odcinka ul. Kampinoskiej.

Dziwić może jednak czas, jaki przyszły wykonawca będzie miał na realizację zadania.

- Prace projektowe potrwają 73 tygodnie [ok. rok i 5 miesięcy - dop. red.], a budowa kolejnych 100 tygodni [niecałe 2 lata - dop. red.] - informuje Karol Kalinowski, szef DRMG.
Oferty poznamy w połowie lutego.

PKM Południe: w tym roku mają ruszyć prace projektowe



Pierwszy etap budowy PKM Południe. Pierwszy etap budowy PKM Południe.
Warto w tym miejscu dodać, że w drugiej połowie roku powinny ruszyć również prace projektowe PKM Południe. W pierwszym etapie ma powstać 7-kilometrowy odcinek linii kolejowej od przystanku SKM Śródmieście do węzła przesiadkowego w Kowalach przez pętlę Łostowice-Świętokrzyska.

Niemal na całym odcinku Nowa Świętokrzyska będzie biegła równolegle z trasą PKM Południe, dlatego ważne jest, by skoordynować prace przy obu projektach.

Budowa PKM Południe, której wartość szacowana jest na ok 1,5-1,7 mld zł, powinna ruszyć w 2025 r. i potrwa ok. 4-5 lat.

O autorze

autor

Michał Brancewicz

Gdańszczanin od urodzenia. Nie ukryje się przed nim żadna nowa inwestycja w mieście. Gra w piłkę nożną, jeździ na snowboardzie i rowerze. Próbuje swoich sił w scenariopisarstwie.

Opinie (270) 5 zablokowanych

  • (2)

    doskonała wiadomość że będzie PKM - i miasto tego pilnuje. Wejście kolejki sprawi że większa jezdnia NIE będzie potrzebna. Do tego jeszcze UE zbanuje paliwowe do 2030 i odrazu spadnie ruch o 50%. Fix ultimate.
    Większa droga niż 2 pasy NIE jest potrzebna. Więcej komunikacji miejskiej/ mniej samochodów

    • 9 36

    • (1)

      tylko tam gdzie ta komunikacja dziala - np. w krajach germańskich będzie to fajne, ale w Gdańsku będzie to głęboka komuna tak jak teraz, autobus po prostu nie przyjedzie i bedzisz tal na mrozie ew. jechal 5km godzine. Infrastruktury dla rowerow tez nie bedzie bo na dzien dzisiejszy miasto Gdansk olewa inwestycje rowerowe

      • 5 3

      • PKM na południu to nieświeża kiełbasa wyborcza

        Od 30 lat obiecują nową Małomiejską i nie mogą się do tego zabrać, a tu nagle wzdłuż tej samej trasy zrobią kilka tuneli i wiaduktów dla kolejki. Tu mi czołg jedzie i kaktus na dłoni rośnie.

        • 10 0

  • Opinia wyróżniona

    (13)

    Wszystko pięknie ale kurcze aż 5 lat? I projekt 1 km aż 1,5 roku szok bez przesady tyyyleczasu? To niektórzy gdańszczanie nie doczekają finału tych projektów....

    • 230 15

    • Proponuję zwiększyć jednak przepustowość tej drogi do 4pasow (4)

      Bo jak skończą budowę to na południu Gdańska będzie mieszkać jakieś 200tys mieszkańców

      • 43 2

      • będzie PKM (3)

        • 2 5

        • a co tam będzie kursować? (2)

          szynobus jeden na godzinę?

          • 8 0

          • SKM tak jak na reszcie trasy (1)

            W szczycie co 7,5 poza szczytem co 10 min

            • 0 1

            • SKM zawsze kursowało co 10 albo 15 minut i zawsze był w niej ścisk. Jak się ma w jednym miejscu wysokie budynki z tysiącami pracowników i studentów, którzy jadą na uczelnie plus zwykłych ludzi, załatwiających swoje jakieś codzienne potrzeby to jak się to ma inaczej skończyć? Miasto jest źle rozplanowane.

              • 1 0

    • Tylko 1,5 roku (7)

      Projekt w 1,5 roku to bardzo napięty termin przy wszystkich uzgodnieniach, które trzeba zrobić. Projektanci będą to robić fizycznie z 6 miesięcy, reszta czasu to walka z uzgodnieniami.

      • 20 5

      • ale wypowiadają się ''znawcy" którzy nie mają pojecia jak wyglada papierologia od środka..

        • 9 5

      • (4)

        Czyli realnie projektowanie do chwili wydania zgody na budowę potrwa 3 lata. Zakład?

        • 11 1

        • (3)

          Wystarczy, że będą odwołania od decyzji środowiskowej i może być nawet dłużej.

          • 13 1

          • powiem tak uzgodnienie przyłącza w GZDiZ trawa 3 miesiące (1)

            uzgodnienie sposobu odprowadzania wód opadowych w Gdańskich Wodach od 2 do 6 miesięcy, a jak trafisz na decyzje Wodno Prawną czyli uzgodnienie papierka w Polskich Wodach to od 12 do 18 miesięcy
            taka mamy papirologię

            • 15 0

            • No to chyba dobrze

              Wszystko trzeba dokładnie sprawdzić , na spokojnie to są zbyt duże pieniądze żeby robić to na lapu capu. Swoją drogą ładnie przetnie ta inwestycja drogowa z pkm całe osiedla na pół. Będzie się działo

              • 1 6

          • ludzie to myślą że to sie buduje na prostej pustej działce.

            • 7 2

      • Przecież to o to chodzi. Zleca projekt, okaże się że się nie da. Ale to będzie już po wyborach...

        • 10 1

  • Porazka Pani D (1)

    3.5 roku na budowę drogi której tylko kilka procent finansuje miasto? To Droga za darmo dla budżetu miasta. Powinnaś być wybudowana w półtora roku!
    Tak długi termin to ewidentnie kara dla mieszkańców południa za bycie niewygodnymi!

    • 48 6

    • Jak niewygodnymi? Toż to najwierniejszy elektorat, wytrzymają.

      • 0 1

  • Parodia westernu

    • 15 0

  • Nowa warszawska wybudowana i czeka na odbior? (1)

    Ktoś tu delikatnie rozmija się z prawdą. Nowa warszawska nie została wybudowana. Wybudowana została jedynie trasa tramwajowa. W tej okolicy urzędnicy wydali zgody na gęsta zabudowę, jednak o zapewnienie przepustowości ulic nikt nie dba.

    • 39 3

    • Do tego chcą tu jeszcze przenieść zajezdnię z Hallera

      Planowali przenosiny gdy Nowa Warszawska miała być jeszcze z ulicą, ale kto by się tam przejmował. Ważne, że teren na Hallera sprzeda się deweloperowi, a na południu niech stoją w korkach.

      • 6 1

  • Haha 3,5 roku

    • 15 0

  • wlasnie ogladalem film w BBC o budowie londynskiego metra (4)

    200 robotnikow zbudowalo tam ok 100 lat temu w jeden rok 2 km tunelu podziemnego w trudnych warunkach.Glownie lopaty,taczki,konie. A Gdansk po prostu poraza mnie swoja niemoznoscia wszystkiego...Tu tylko kradzieze przebiegaja szybko i sprawnie.3,5 roku na budowe 1 km drogi to juz nie jest nawet kpina,nawet nie wiem jak to nazwac.Jak w ogole nazwac ludzi,ktorzy w XXI wieku potrzebuja roku na zbudowanie 300 m drogi??? Nie ma tak ostrych uwlaczajacych slow ,ktore by was wlasciwie okreslily.

    • 32 3

    • 100 lat temu ludzie potrafili czytać. Dzisiaj to już rzadkość.

      • 6 1

    • 3.5 roku

      3.5 roku to termin budowy obwodnicy metropolitalnej, wraz z projektowaniem!

      • 0 0

    • No cóż jak to napisać aby przetrwało. Mężczyźni z tamtych czasów to był inny gatunek człowieka - robił co trzeba było. Dzisiaj masz rurki, tlenione włoski, kolorowe flagi i strach przed dwudniowym szkoleniem w wojsku. Kto ma to w takim tempie robić?

      • 0 0

    • kolejka na Gubałówkę w 6 miesięcy

      na plecach i konikami. Polacy!

      • 0 0

  • xd (2)

    Dlaczego piszecie że będzie się kończyć na weźle przesiadkowym Kowale jak ten przystanek leży 100 % na ziemi Gdańska ?
    Tak samo jak ma powstać parking na ok 2000 samochodów też piszecie że na Kowalach jak to jest ziemia Gdańska . ( oczywiście nie w tym artukule ale ogólnie jak się interesuję ) Kowale mają mieć swój przystanek ale w dalszej przyszłości .

    • 8 1

    • kiedyś też to googlałem

      chodzi bodajże o to że obecne tereny Gdańska (osiedle świętokrzyskie czy coś) leżą na terenach dawnej wsi Kowale

      • 2 0

    • Pocztaj

      trochę p historii tych ziem słoiku.

      • 0 0

  • 30 lat temu miała powstać i kolejka i tyle w temacie!!!!

    • 12 0

  • Brak kasy. (1)

    Kasa miejska jest pusta stąd te odległe terminy.Na podwyżki dla urzędników pieniądze się znalazły, a na budowę Nowej Swiętokrzyskiej już nie.Kolejne projekty a co ze starymi za grube miliony.Ta droga powstanie za pieniądze z budżetu centralnego a dofinansowanie miasta jest symboliczne .My mieszkańcy Południa nie zgadzamy się na okrojenie Nowej Swiętokrzyskiej do jednego pasa w jednym kierunku. Podziekujemy wam włodarze miasta przy następnych wyborach samorządowych.

    • 18 3

    • Ta, chciałbym to widzieć. Niech zgadnę, znowu 60% w I turze dla jedynej słusznej władzy w Gdańsku?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane