- 1 Rowerzyści dostali drogę, której nie chcą (162 opinie)
- 2 Dziecko bawiło się na krawędzi balkonu (52 opinie)
- 3 W Gdyni odłowią 80 dzików (291 opinii)
- 4 Pomogli ominąć korek i zdążyć na maturę (58 opinii)
- 5 Chwarznieńska do obwodnicy już gotowa (131 opinii)
- 6 Wrak nie do usunięcia przez biurokrację (205 opinii)
Nowa Świętokrzyska: 1 km drogi w 3,5 roku
73 tygodnie trwać będą prace projektowe, a kolejne 100 tygodni, czyli blisko dwa lata, zajmie sama budowa. Pierwszy etap Nowej Świętokrzyskiej o długości ok. 1 km połączy pętlę na Łostowicach z ul. Kampinoską. Droga będzie biegła równolegle do planowanej linii kolejowej PKM Południe, dlatego trzeba zgrać ze sobą oba projekty.
Prace projektowe ruszyły w 2017 r. Jednak na przestrzeni czasu notowania Nowej Świętokrzyskiej spadały i w rankingu kluczowych inwestycji przeskakiwały ją inne projekty: Bulońska Północna (dzisiaj al. Adamowicza), Nowa Warszawska (wybudowana, czeka na odbiór) i Nowa Politechniczna (w fazie projektowej).
Nowa Świętokrzyska: 65 mln zł dofinansowania
Gdańsk zgłosił Nową Świętokrzyską do programu Polski Ład i zdobył dofinansowanie na jej budowę, a konkretnie pierwszy etap obejmujący odcinek o długości ok. 1 km, między pętlą Łostowice-Świętokrzyska a ul. Kampinoską.
120 mln zł z Polskiego Ładu dla Trójmiasta. Są pieniądze na Nową Świętokrzyską
Według szacunków budowa kosztować będzie ok. 70 mln zł, a dofinansowanie z Polskiego Ładu wyniosło 65 mln zł.
Trzeba zgrać Nową Świętokrzyską z PKM Południe
W tym tygodniu Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosi przetarg w formule zaprojektuj i wybuduj.
- Na tym terenie ma też powstać linia PKM Południe, dlatego Nowa Świętokrzyska musi być zgrana z inwestycją kolejową, stąd konieczność przeprojektowania - wyjaśnia Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Nowa Świętokrzyska będzie drogą o przekroju jednej jezdni z dwoma pasami ruchu. Oprócz niej powstaną też chodniki, droga rowerowa i oświetlenie. Jednym z elementów inwestycji będzie także remont nawierzchni odcinka ul. Kampinoskiej.
Dziwić może jednak czas, jaki przyszły wykonawca będzie miał na realizację zadania.
- Prace projektowe potrwają 73 tygodnie [ok. rok i 5 miesięcy - dop. red.], a budowa kolejnych 100 tygodni [niecałe 2 lata - dop. red.] - informuje Karol Kalinowski, szef DRMG.
Oferty poznamy w połowie lutego.
PKM Południe: w tym roku mają ruszyć prace projektowe
Warto w tym miejscu dodać, że w drugiej połowie roku powinny ruszyć również prace projektowe PKM Południe. W pierwszym etapie ma powstać 7-kilometrowy odcinek linii kolejowej od przystanku SKM Śródmieście do węzła przesiadkowego w Kowalach przez pętlę Łostowice-Świętokrzyska.
Niemal na całym odcinku Nowa Świętokrzyska będzie biegła równolegle z trasą PKM Południe, dlatego ważne jest, by skoordynować prace przy obu projektach.
Budowa PKM Południe, której wartość szacowana jest na ok 1,5-1,7 mld zł, powinna ruszyć w 2025 r. i potrwa ok. 4-5 lat.
O autorze
Michał Brancewicz
Gdańszczanin od urodzenia. Nie ukryje się przed nim żadna nowa inwestycja w mieście. Gra w piłkę nożną, jeździ na snowboardzie i rowerze. Próbuje swoich sił w scenariopisarstwie.
Opinie (270) 5 zablokowanych
-
2023-02-08 07:31
Dramat. Czym oni to będą robić? Gołymi rękoma byłoby szybciej. Pewnie cały wysiłek idzie na tłumaczenie ile to im rząd pieniędzy zabrał.
- 0 0
-
2023-03-28 14:34
Dramat
W pierwszej kolejności powinna powstać infrastruktura drogowa, komunikacyjna itp., a później wielkie osiedla. Ale kogo to obchodzi, że wracam nie raz z pracy (6km) 1,5h.
- 0 0
-
2023-03-29 06:16
Cicho
Ale fajnie pociąg pod oknem, dzieci będą zadowolone XD
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.