• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Świętokrzyska: 1 km drogi w 3,5 roku

Michał Brancewicz
3 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (270)
Pierwszy etap Nowej Świętokrzyskiej obejmuje odcinek o długości 1 km od pętli tramwajowej do ul. Kampinoskiej. Projektowanie i budowa potrwają 3,5 roku. Pierwszy etap Nowej Świętokrzyskiej obejmuje odcinek o długości 1 km od pętli tramwajowej do ul. Kampinoskiej. Projektowanie i budowa potrwają 3,5 roku.

73 tygodnie trwać będą prace projektowe, a kolejne 100 tygodni, czyli blisko dwa lata, zajmie sama budowa. Pierwszy etap Nowej Świętokrzyskiej o długości ok. 1 km połączy pętlę na ŁostowicachMapkaul. KampinoskąMapka. Droga będzie biegła równolegle do planowanej linii kolejowej PKM Południe, dlatego trzeba zgrać ze sobą oba projekty.



O budowie Nowej Świętokrzyskiej mówi się już od blisko dekady. Początkowo miał to być projekt łączący trasę tramwajową z drogą o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. Potem zrezygnowano z budowy tramwaju.

Prace projektowe ruszyły w 2017 r. Jednak na przestrzeni czasu notowania Nowej Świętokrzyskiej spadały i w rankingu kluczowych inwestycji przeskakiwały ją inne projekty: Bulońska Północna (dzisiaj al. Adamowicza), Nowa Warszawska (wybudowana, czeka na odbiór) i Nowa Politechniczna (w fazie projektowej).

Nowa Świętokrzyska: 65 mln zł dofinansowania



Gdańsk zgłosił Nową Świętokrzyską do programu Polski Ład i zdobył dofinansowanie na jej budowę, a konkretnie pierwszy etap obejmujący odcinek o długości ok. 1 km, między pętlą Łostowice-Świętokrzyska a ul. Kampinoską.

120 mln zł z Polskiego Ładu dla Trójmiasta. Są pieniądze na Nową Świętokrzyską 120 mln zł z Polskiego Ładu dla Trójmiasta. Są pieniądze na Nową Świętokrzyską

Według szacunków budowa kosztować będzie ok. 70 mln zł, a dofinansowanie z Polskiego Ładu wyniosło 65 mln zł.

Trzeba zgrać Nową Świętokrzyską z PKM Południe



W tym tygodniu Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosi przetarg w formule zaprojektuj i wybuduj.

- Na tym terenie ma też powstać linia PKM Południe, dlatego Nowa Świętokrzyska musi być zgrana z inwestycją kolejową, stąd konieczność przeprojektowania - wyjaśnia Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Nowa Świętokrzyska będzie drogą o przekroju jednej jezdni z dwoma pasami ruchu. Oprócz niej powstaną też chodniki, droga rowerowa i oświetlenie. Jednym z elementów inwestycji będzie także remont nawierzchni odcinka ul. Kampinoskiej.

Dziwić może jednak czas, jaki przyszły wykonawca będzie miał na realizację zadania.

- Prace projektowe potrwają 73 tygodnie [ok. rok i 5 miesięcy - dop. red.], a budowa kolejnych 100 tygodni [niecałe 2 lata - dop. red.] - informuje Karol Kalinowski, szef DRMG.
Oferty poznamy w połowie lutego.

PKM Południe: w tym roku mają ruszyć prace projektowe



Pierwszy etap budowy PKM Południe. Pierwszy etap budowy PKM Południe.
Warto w tym miejscu dodać, że w drugiej połowie roku powinny ruszyć również prace projektowe PKM Południe. W pierwszym etapie ma powstać 7-kilometrowy odcinek linii kolejowej od przystanku SKM Śródmieście do węzła przesiadkowego w Kowalach przez pętlę Łostowice-Świętokrzyska.

Niemal na całym odcinku Nowa Świętokrzyska będzie biegła równolegle z trasą PKM Południe, dlatego ważne jest, by skoordynować prace przy obu projektach.

Budowa PKM Południe, której wartość szacowana jest na ok 1,5-1,7 mld zł, powinna ruszyć w 2025 r. i potrwa ok. 4-5 lat.

Opinie (270) 5 zablokowanych

  • W Gdańska

    To się tylko szybko robi, jak trzeba dołożyć PIS a reszta to już bajka.

    • 1 0

  • za krótka za wąska za długo czekać (1)

    Tu za długo, tam za drogo, to nie tam tylko tu, to nie tak, bo tak lepiej , ja wiem jak lepiej i za ile to powinno być i gdzie i kiedy. Itd, itd. Polecam pojeździć po kraju, po innych miastach, zobaczyć jak tam idą inwestycje,ile ich jest, jaka czesc kasy idzie na inwestycje i remonty. Potem wrócić, rozjerzec się i się cieszyć że mieszka się w najlepszym miejscu w Polsce. Ale to oczywiście za mało, przeciez mozna lepiej i powiem jak i gdzie i co i kim i za ile i jak długo. Nie znam się ni cholery na inwestycjach, ma budowlance, na projektowaniu ale przecież patrze i widzę że jest źle wszystko i zawsze i od zawsze, i to wszystko to łapówki ,kolesie i ustawione i niekompetencja i nie tam te pieniądze bo tam mają być i nie tyle i nie teraz i złe wogole wszystko i brzydko i jeszcze byle jak bo za tanio ale za drogo jednocześnie i....I... Tak wkólko. Ludzie, a cieszyć się umiecie, że coś nowego przybywa i że mieszkacie w tak pięknym mieście? Czy nie? To może do Donbasu albo na Krym na wycieczkę na weekend, może się trochę doceni co się ma od lat.Polecam.Otrzeźwiające.

    • 3 4

    • Może książkę napisz?

      • 0 0

  • To jest jednak skandal - 3,5 roku 1000 m - to tylko polskie badziewie potrafi tak pracować

    • 7 0

  • Wychodzi na to ze w jeden dzień będą budować 78 cm drogi - to jest niebywałe !!!!!

    • 9 0

  • Polski ład

    Polski wał wiadomo ,nie wiedzieli sami jak to ugryźć,więc znowu dumnie robią z siebie wała.Baaa i tak się pewnie nie wyrobią haha

    • 1 0

  • Jeżeli ok.2030 ma powstać 7km odc PKM Południe (4)

    A budowa 1km NŚ ma trwać 3,5 roku, czyli powstanie w połowie 2026, to kiedy powstanie 7km NŚ? Ok.2047 roku? Fakt, czas szybko mija, ale nie aż tak. Deweloper w 2018 kusił rychłym oddaniem nowej ulicy

    • 5 0

    • Projekt już był (1)

      Po co kolejny projekt, potem kolejny, i kolejny?

      • 2 0

      • Ludzie mają kredyty, no sam wiesz.

        • 0 0

    • (1)

      O NŚ słyszałem już w 2012 kupując mieszkanie od LC Corp przy Srebrnej.

      • 2 0

      • LC Corp nadal zachęca budowa NŚ

        • 0 0

  • Nie ma na to szans

    Nikt z czytających ten artykuł nie dożyje realizacji tych bajek.

    • 3 0

  • 70 milionów za 1km???

    Że co słucham?

    • 1 0

  • byle by nie odcięli dojścia do parku

    samochody w tunel tam należy wpuścić.

    • 0 0

  • Kpina!

    To tylko mydlenie oczu, a nie realne rozwiązywanie problemów komunikacji w tej dzielnicy! Władze miasta tylko udają, że coś robią!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane