• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Świętokrzyska: 1 km drogi w 3,5 roku

Michał Brancewicz
3 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (270)
Pierwszy etap Nowej Świętokrzyskiej obejmuje odcinek o długości 1 km od pętli tramwajowej do ul. Kampinoskiej. Projektowanie i budowa potrwają 3,5 roku. Pierwszy etap Nowej Świętokrzyskiej obejmuje odcinek o długości 1 km od pętli tramwajowej do ul. Kampinoskiej. Projektowanie i budowa potrwają 3,5 roku.

73 tygodnie trwać będą prace projektowe, a kolejne 100 tygodni, czyli blisko dwa lata, zajmie sama budowa. Pierwszy etap Nowej Świętokrzyskiej o długości ok. 1 km połączy pętlę na ŁostowicachMapkaul. KampinoskąMapka. Droga będzie biegła równolegle do planowanej linii kolejowej PKM Południe, dlatego trzeba zgrać ze sobą oba projekty.



O budowie Nowej Świętokrzyskiej mówi się już od blisko dekady. Początkowo miał to być projekt łączący trasę tramwajową z drogą o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. Potem zrezygnowano z budowy tramwaju.

Prace projektowe ruszyły w 2017 r. Jednak na przestrzeni czasu notowania Nowej Świętokrzyskiej spadały i w rankingu kluczowych inwestycji przeskakiwały ją inne projekty: Bulońska Północna (dzisiaj al. Adamowicza), Nowa Warszawska (wybudowana, czeka na odbiór) i Nowa Politechniczna (w fazie projektowej).

Nowa Świętokrzyska: 65 mln zł dofinansowania



Gdańsk zgłosił Nową Świętokrzyską do programu Polski Ład i zdobył dofinansowanie na jej budowę, a konkretnie pierwszy etap obejmujący odcinek o długości ok. 1 km, między pętlą Łostowice-Świętokrzyska a ul. Kampinoską.

120 mln zł z Polskiego Ładu dla Trójmiasta. Są pieniądze na Nową Świętokrzyską 120 mln zł z Polskiego Ładu dla Trójmiasta. Są pieniądze na Nową Świętokrzyską

Według szacunków budowa kosztować będzie ok. 70 mln zł, a dofinansowanie z Polskiego Ładu wyniosło 65 mln zł.

Trzeba zgrać Nową Świętokrzyską z PKM Południe



W tym tygodniu Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosi przetarg w formule zaprojektuj i wybuduj.

- Na tym terenie ma też powstać linia PKM Południe, dlatego Nowa Świętokrzyska musi być zgrana z inwestycją kolejową, stąd konieczność przeprojektowania - wyjaśnia Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Nowa Świętokrzyska będzie drogą o przekroju jednej jezdni z dwoma pasami ruchu. Oprócz niej powstaną też chodniki, droga rowerowa i oświetlenie. Jednym z elementów inwestycji będzie także remont nawierzchni odcinka ul. Kampinoskiej.

Dziwić może jednak czas, jaki przyszły wykonawca będzie miał na realizację zadania.

- Prace projektowe potrwają 73 tygodnie [ok. rok i 5 miesięcy - dop. red.], a budowa kolejnych 100 tygodni [niecałe 2 lata - dop. red.] - informuje Karol Kalinowski, szef DRMG.
Oferty poznamy w połowie lutego.

PKM Południe: w tym roku mają ruszyć prace projektowe



Pierwszy etap budowy PKM Południe. Pierwszy etap budowy PKM Południe.
Warto w tym miejscu dodać, że w drugiej połowie roku powinny ruszyć również prace projektowe PKM Południe. W pierwszym etapie ma powstać 7-kilometrowy odcinek linii kolejowej od przystanku SKM Śródmieście do węzła przesiadkowego w Kowalach przez pętlę Łostowice-Świętokrzyska.

Niemal na całym odcinku Nowa Świętokrzyska będzie biegła równolegle z trasą PKM Południe, dlatego ważne jest, by skoordynować prace przy obu projektach.

Budowa PKM Południe, której wartość szacowana jest na ok 1,5-1,7 mld zł, powinna ruszyć w 2025 r. i potrwa ok. 4-5 lat.

Opinie (270) 5 zablokowanych

  • Iście radziecki rozmach. (1)

    Góry przenosić z tą ekipą...

    • 9 0

    • Typowy dla magistrstu Pełowskich

      • 4 0

  • Trzymam kciuki (4)

    PKM i droga potrzebna jak tlen. Szkoda, że nie będzie tramwaju i przekrój drogi to tylko jedna jesdnia - ale gdyby były 2 to i tak byłyby zakorkowane, może stara Świętokrzyska przejmie część ruchu i jakoś to będzie (jak zwykle). Trztymam kciuki za PKM - to byłaby rewolucja - szybki dojazd do pętli Havla i możliwość przesiadli lub prosto do Centrum... w 15 minut.... aż trudno uwierzyć.... Tylko 5 lat (a znając realia i opóźnienia jakieś 8).

    • 5 1

    • Szkoda, że nie będzie tramwaju (3)

      No weź nie żartuj. Przecież zamiast tramwaju będzie PKM.

      • 3 1

      • Tramwaj jest lepszy (1)

        może wolniejszy ale dużo większa dostępność i mobilność. Pociąg to osobny bilet (kto nie ma karty mieszkańca), kursy tylko na kilka stacji i częstotliwość raz na godzinę - i nie piszcie że będzie to przedłużenie SKM ze śródmieścia bo niby skąd będą pieniądze i pociągi na dodatkową pracę eksploatacyjną.

        • 3 0

        • Ty w ogóle czytałeś plany tej pkm i częstotliwości kursowania? Czy tak wlazłeś i piszesz głupoty o których nic nie wiesz? Czy tak wlazłeś i stwierdziłeś nie wiem ale się wypowiem.?

          • 0 3

      • PKM i tak nie dojeżdża do Sródmieścia,tylko do Wrzeszcza.A przed budową jakie wielkie plany snuli.

        • 3 0

  • Nawet Jaruzelski szybciej 1km autostrady budował...

    • 4 0

  • (2)

    Ul. Nowa Świętokrzyska będzie przebiegać przez tereny zabudowane nowymi osiedlami, a także ma być alternatywą dla obecnej ul. Świętokrzyskiej. To oznacza znaczny i wzrastający w przyszłości ruch samochodowy na tej nowej trasie, co już obserwuje się choćby na ul. Jabłoniowej, czy ul. Warszawskiej. Ul. Nowa Świętokrzyska powinna być drogą dwujezdniową, z dwoma pasami ruchu na każdej jezdni. Takie rozwiązanie zapewni płynność ruchu.

    • 10 1

    • podaj przykład gdzie droga dwujezdniowa z dwoma pasami na każdej zapewniła płynność ruchu :D
      no właśnie. nie ilość pasów jest ważna, a ilość potencjalnych kolizji (czyli skrzyżowań) co też niczego nie gwarantuje (patrz obwodnice)

      • 1 1

    • Musicie zacząć sklejać więcej faktów ze sobą. Gdańsk jest po prostu tak sprytny, że w którymś momencie zmieni się cały tak jak Kraków w strefę czystego transportu i wtedy będziesz mieć na ulicy tylko elektryczne auta, które będą liczone w setkach a nie tysiącach i korków nie będzie.

      • 0 0

  • A co z Nową Wyzwolenia?

    • 0 1

  • Nowa swietokrzyska

    Przydalby sie tu lini a tranwajowa biegnąca niepolomicka a pozatym przez ulicę pastelowa

    • 4 1

  • Trzeba o tym pamiętać przy wyborach samorządowych jak nieufolny mamy Magistrat

    Całe pd. Gdańska sparaliżowane przez skutki nie rządów Pawła.A i deweloperów

    • 5 1

  • Czaownica z gdanska i jej niedorozwinieci urzednicy widze ze zwariowali do kanca,bo zamiast 4 pasow to 2 i korek dalej.zenada

    • 8 1

  • Tylko po co? (1)

    Jak mają tam pójść pieniądze na drogi, to na dojazdowe do PKM dla autobusów, tymczasem ta droga jest równoległa do PKM więc bez sensu.

    • 1 1

    • Wybiegasz przed szereg. O tym ludzie nie mają jeszcze wiedzieć.

      • 0 0

  • Jezeli nie doprowadzą do Niepolomickiej to psu na budę ta droga

    Nic to nie rozwiąże a samochody będą blokować się na Kampinoskiej

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane