• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Świętokrzyska: 1 km drogi w 3,5 roku

Michał Brancewicz
3 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (270)
Pierwszy etap Nowej Świętokrzyskiej obejmuje odcinek o długości 1 km od pętli tramwajowej do ul. Kampinoskiej. Projektowanie i budowa potrwają 3,5 roku. Pierwszy etap Nowej Świętokrzyskiej obejmuje odcinek o długości 1 km od pętli tramwajowej do ul. Kampinoskiej. Projektowanie i budowa potrwają 3,5 roku.

73 tygodnie trwać będą prace projektowe, a kolejne 100 tygodni, czyli blisko dwa lata, zajmie sama budowa. Pierwszy etap Nowej Świętokrzyskiej o długości ok. 1 km połączy pętlę na ŁostowicachMapkaul. KampinoskąMapka. Droga będzie biegła równolegle do planowanej linii kolejowej PKM Południe, dlatego trzeba zgrać ze sobą oba projekty.



O budowie Nowej Świętokrzyskiej mówi się już od blisko dekady. Początkowo miał to być projekt łączący trasę tramwajową z drogą o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. Potem zrezygnowano z budowy tramwaju.

Prace projektowe ruszyły w 2017 r. Jednak na przestrzeni czasu notowania Nowej Świętokrzyskiej spadały i w rankingu kluczowych inwestycji przeskakiwały ją inne projekty: Bulońska Północna (dzisiaj al. Adamowicza), Nowa Warszawska (wybudowana, czeka na odbiór) i Nowa Politechniczna (w fazie projektowej).

Nowa Świętokrzyska: 65 mln zł dofinansowania



Gdańsk zgłosił Nową Świętokrzyską do programu Polski Ład i zdobył dofinansowanie na jej budowę, a konkretnie pierwszy etap obejmujący odcinek o długości ok. 1 km, między pętlą Łostowice-Świętokrzyska a ul. Kampinoską.

120 mln zł z Polskiego Ładu dla Trójmiasta. Są pieniądze na Nową Świętokrzyską 120 mln zł z Polskiego Ładu dla Trójmiasta. Są pieniądze na Nową Świętokrzyską

Według szacunków budowa kosztować będzie ok. 70 mln zł, a dofinansowanie z Polskiego Ładu wyniosło 65 mln zł.

Trzeba zgrać Nową Świętokrzyską z PKM Południe



W tym tygodniu Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosi przetarg w formule zaprojektuj i wybuduj.

- Na tym terenie ma też powstać linia PKM Południe, dlatego Nowa Świętokrzyska musi być zgrana z inwestycją kolejową, stąd konieczność przeprojektowania - wyjaśnia Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Nowa Świętokrzyska będzie drogą o przekroju jednej jezdni z dwoma pasami ruchu. Oprócz niej powstaną też chodniki, droga rowerowa i oświetlenie. Jednym z elementów inwestycji będzie także remont nawierzchni odcinka ul. Kampinoskiej.

Dziwić może jednak czas, jaki przyszły wykonawca będzie miał na realizację zadania.

- Prace projektowe potrwają 73 tygodnie [ok. rok i 5 miesięcy - dop. red.], a budowa kolejnych 100 tygodni [niecałe 2 lata - dop. red.] - informuje Karol Kalinowski, szef DRMG.
Oferty poznamy w połowie lutego.

PKM Południe: w tym roku mają ruszyć prace projektowe



Pierwszy etap budowy PKM Południe. Pierwszy etap budowy PKM Południe.
Warto w tym miejscu dodać, że w drugiej połowie roku powinny ruszyć również prace projektowe PKM Południe. W pierwszym etapie ma powstać 7-kilometrowy odcinek linii kolejowej od przystanku SKM Śródmieście do węzła przesiadkowego w Kowalach przez pętlę Łostowice-Świętokrzyska.

Niemal na całym odcinku Nowa Świętokrzyska będzie biegła równolegle z trasą PKM Południe, dlatego ważne jest, by skoordynować prace przy obu projektach.

Budowa PKM Południe, której wartość szacowana jest na ok 1,5-1,7 mld zł, powinna ruszyć w 2025 r. i potrwa ok. 4-5 lat.

Opinie (270) 5 zablokowanych

  • nowa droga

    3,5 roku , 1km drogi . To zapewne 1 człowiek na pół etatu , z łopatą w ręku , będzie budował drogę .Ale jak się ma tak nieudolnego Prezydenta miasta to wszystko możliwe . A koszt tej budowy to zapewne grube miliony .Jaka pani Prezydent , takie tempo budowy .

    • 13 2

  • Żenujące

    • 7 2

  • żenada (1)

    Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska - krótka trasa do nikąd (ul. Kampinoska) w przekroju 1x2 ani nie rozwiąże wiecznych korków na Świętokrzyskiej ani nie będzie alternatywą dla nikogo, powinna być chociaż w 1 etapie do ul. Niepołomickiej. Taki projekt za kolejny raz wydawane grube miliony publicznych pieniędzy to bardziej sprawa dla CBA niż radość dla mieszkańców. Niestety. Poprzedni projekt za miliony zł jest w koszu, a co tam, działajmy jak Sasin.

    • 11 3

    • Źródło danych: instytut obliczeń z dudy

      • 0 0

  • (2)

    Ankieta: Oba projekty są tak samo ważne, ale mają różne ramy czasowe. Mieszkańcy potrzebują rozwiązania na teraz, bo obecnie dojazd kilometra Niepołomicką do Świętokrzyskiej zajmuje często 30 minut. Nie ma spójnych chodników i ścieżek rowerowych. Nie ma usług. Dostanie się do pracy czy sklepu to droga przez mękę. W ciągu ostatnich 5 lat powstało wzdłuż Niepołomickiej kilkadziesiąt bloków, a nie rozwiązano nadal problemu kluczowego skrzyżowania, które korkuje całą okolicę. Komunikacja też na tym traci, bo stoi w korkach.

    Powstanie PKM to najwcześniej za 10 lat - a nie mamy tyle czasu. Bo z dnia na dzień jest coraz gorzej, bo są oddawane kolejne osiedla.

    • 15 1

    • Nie patrzyl gdzie kupowal? (1)

      • 0 6

      • Słuchaj leszczu

        Ja tam mieszkam od 20 lat.

        • 5 0

  • o 23.00 golę się, jem śniadanie , łapię na Gdańsku Południu samochód wiozący mleko do mleczarni i na 7.00 jestem w pracy, a w drodze powrotnej jadę tramwajem, przesiadam się na PKM , następnie łapie spóźniony autobus i na 21.00 jestem w dzielnicy Gdańsk Południe. Tak się tu żyje! Gdańsk tu się oddycha - Szadółkami!

    • 20 1

  • Dobrze zrozumiałem? (3)

    1 km za 70 mln PLN, czy muszę powtórzyć maturę z polskiego? ;)
    Toć to drożej niż za autostradę....

    Poza tym miasto wykłada raptem 5 mln PLN z całej inwestycji, mogli się bardziej szarpnąć i sfinansować kolejne etapy.
    A tak to będziemy czekać 25 lat na zakończenie całej inwestycji...

    • 12 2

    • No tak! Inwestycje miejskie są droższe niż budowa samych jezdni w polu (1)

      to żadna nowość.

      • 0 4

      • Ale ten odcinek akurat leci równo przez pole.

        • 6 0

    • Też chciałem o tym napomknąć

      Budowa 1km autostrady o przekroju 2×2 kosztuje 41 mln, a budowa 1km miejskiej drogi 2×1 prawie drugie tyle. Naprawdę interesujące.

      • 4 0

  • Dopóki nie powstanie PKM południe będziecie stać w korkach (4)

    Nawet nie liczcie, że ta ulica wam rozwiąże problemy komunikacyjne na południu. Jak będzie łatwiej przejechać, to dojedzie więcej samochodow. Tak to działało zawsze na całym świecie i tak działać będzie.

    • 8 3

    • racja - ale PKMa to nie szybciej chyba jak za 10 a realnie 15 lat (2)

      więc poproszę o drogę

      • 4 1

      • Ja nawet o kawałek chodnika lub ścieżkę rowerową.

        • 1 0

      • nawet z płyt.

        • 0 0

    • ta ulica nic nie rozwiąże

      a jedynie poprawi zapóźnienia 20 letnie.

      • 0 0

  • Jedna jezdnia

    Jeżeli tak to w ogole szkoda zawracać sobie I innym du..pe tym projektem

    • 8 1

  • Szkoda że nie chociaż do Niepołomickiej. Do Kampinowskiej to w sumie donikąd

    bo kto tam jeździ?!

    • 11 1

  • Miasto nie wypełnia swoich obowiązków - ta droga powinna być zaplanowana 10 a wykonana 5 lat temu

    I to zanim miasto sprzedało tereny deweloperom. Teraz jest drożej i dłużej bo muszą kluczyć między blokami - co widać po przebiegu. Czyli jak zwykle zyski deweloperów (i zapewne urzędników) a koszty mieszkańców.

    • 14 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane