• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Świętokrzyska: 1 km drogi w 3,5 roku

Michał Brancewicz
3 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (270)
Pierwszy etap Nowej Świętokrzyskiej obejmuje odcinek o długości 1 km od pętli tramwajowej do ul. Kampinoskiej. Projektowanie i budowa potrwają 3,5 roku. Pierwszy etap Nowej Świętokrzyskiej obejmuje odcinek o długości 1 km od pętli tramwajowej do ul. Kampinoskiej. Projektowanie i budowa potrwają 3,5 roku.

73 tygodnie trwać będą prace projektowe, a kolejne 100 tygodni, czyli blisko dwa lata, zajmie sama budowa. Pierwszy etap Nowej Świętokrzyskiej o długości ok. 1 km połączy pętlę na ŁostowicachMapkaul. KampinoskąMapka. Droga będzie biegła równolegle do planowanej linii kolejowej PKM Południe, dlatego trzeba zgrać ze sobą oba projekty.



O budowie Nowej Świętokrzyskiej mówi się już od blisko dekady. Początkowo miał to być projekt łączący trasę tramwajową z drogą o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. Potem zrezygnowano z budowy tramwaju.

Prace projektowe ruszyły w 2017 r. Jednak na przestrzeni czasu notowania Nowej Świętokrzyskiej spadały i w rankingu kluczowych inwestycji przeskakiwały ją inne projekty: Bulońska Północna (dzisiaj al. Adamowicza), Nowa Warszawska (wybudowana, czeka na odbiór) i Nowa Politechniczna (w fazie projektowej).

Nowa Świętokrzyska: 65 mln zł dofinansowania



Gdańsk zgłosił Nową Świętokrzyską do programu Polski Ład i zdobył dofinansowanie na jej budowę, a konkretnie pierwszy etap obejmujący odcinek o długości ok. 1 km, między pętlą Łostowice-Świętokrzyska a ul. Kampinoską.

120 mln zł z Polskiego Ładu dla Trójmiasta. Są pieniądze na Nową Świętokrzyską 120 mln zł z Polskiego Ładu dla Trójmiasta. Są pieniądze na Nową Świętokrzyską

Według szacunków budowa kosztować będzie ok. 70 mln zł, a dofinansowanie z Polskiego Ładu wyniosło 65 mln zł.

Trzeba zgrać Nową Świętokrzyską z PKM Południe



W tym tygodniu Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosi przetarg w formule zaprojektuj i wybuduj.

- Na tym terenie ma też powstać linia PKM Południe, dlatego Nowa Świętokrzyska musi być zgrana z inwestycją kolejową, stąd konieczność przeprojektowania - wyjaśnia Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Nowa Świętokrzyska będzie drogą o przekroju jednej jezdni z dwoma pasami ruchu. Oprócz niej powstaną też chodniki, droga rowerowa i oświetlenie. Jednym z elementów inwestycji będzie także remont nawierzchni odcinka ul. Kampinoskiej.

Dziwić może jednak czas, jaki przyszły wykonawca będzie miał na realizację zadania.

- Prace projektowe potrwają 73 tygodnie [ok. rok i 5 miesięcy - dop. red.], a budowa kolejnych 100 tygodni [niecałe 2 lata - dop. red.] - informuje Karol Kalinowski, szef DRMG.
Oferty poznamy w połowie lutego.

PKM Południe: w tym roku mają ruszyć prace projektowe



Pierwszy etap budowy PKM Południe. Pierwszy etap budowy PKM Południe.
Warto w tym miejscu dodać, że w drugiej połowie roku powinny ruszyć również prace projektowe PKM Południe. W pierwszym etapie ma powstać 7-kilometrowy odcinek linii kolejowej od przystanku SKM Śródmieście do węzła przesiadkowego w Kowalach przez pętlę Łostowice-Świętokrzyska.

Niemal na całym odcinku Nowa Świętokrzyska będzie biegła równolegle z trasą PKM Południe, dlatego ważne jest, by skoordynować prace przy obu projektach.

Budowa PKM Południe, której wartość szacowana jest na ok 1,5-1,7 mld zł, powinna ruszyć w 2025 r. i potrwa ok. 4-5 lat.

O autorze

autor

Michał Brancewicz

Gdańszczanin od urodzenia. Nie ukryje się przed nim żadna nowa inwestycja w mieście. Gra w piłkę nożną, jeździ na snowboardzie i rowerze. Próbuje swoich sił w scenariopisarstwie.

Opinie (270) 5 zablokowanych

  • Majo rozmach

    S...byki

    • 15 1

  • (3)

    To będzie małe SF jak to skończą. Nasyp, wiadukt, nasyp, wykop, tunel, wykop, nasyp, wiadukt, tunel, most, wykop
    i już prawie jesteśmy przy Wielkopolskiej. Szacun.

    • 21 4

    • (2)

      Opinia o PKM Południe oczywiście.

      • 8 1

      • (1)

        trzeba było najpierw zapewnić dojazd a nie nastawiać bloków po środku pola a poźniej myśleć co z tym zrobić ;)

        • 10 0

        • Powiedz to autorowi tego burdelu. Aktualny adres - Bazylika Mariacka.

          • 6 1

  • Myślenie po gduńsku (4)

    Pierwszy odcinek miał kończyć się na wysokości osiedla Świętokrzyska Park. Tam pierwotnie zaprojektowano skrzyżowanie, ze zjazdami z Nowej Świętokrzyskiej. Wg pierwotnego projektu (notabene gotowego do uzyskania pozwolenia na budowę) Kampinoska miała być ślepą ulicą. Czyli zamiast wykorzystać w jak największym zakresie stary gotowy projekt (za 5 mln zł), DRMG zleca realizację nowego, bez świadomości, czy skrzyżowanie z Kampinoską będzie możliwe do realizacji (dodatkowo może to komplikować powstające osiedle w okolicach przewidzianego skrzyżowania). Obym się mylił, ale nie widzę powodzenia.

    • 30 3

    • (3)

      w starym projekcie byl tez przewidziany tramwaj ktory mial scalac petle lostowice-swietokrzyska z petla przy lawendowym wzgorzu.

      nowa linia wladzy ta spinke wywala do smieci

      • 7 0

      • mylisz pierwotne założenia z projektem budowlanym (2)

        w projekcie budowlanym nie było tramwaju, tylko buspas

        • 2 0

        • Zgadza się (1)

          Ale nawet i buspas wyleciał.

          • 0 0

          • Bo w jego miejsce wleciał pociąg, który obsłuży więcej ludzi niż autobusy. I ten pociąg będzie skomunikowany z tramwajem na Węźle Kowale. Z dwojga złego lepiej przemęczyć się te 4 lata (między oddaniem NŚ a oddaniem PKM Południe) niż kosztem pociągu zostawić niewydolny buspas, szczególnie, że tramwaje już mają praktycznie wykorzystaną przepustowość na Havla

            • 0 0

  • Dobrze, niech wyburza jeszcze te pseudo bloki co w okolicy są zbudowane

    tylko na plus wszystkim wyjdzie

    • 10 12

  • Dwa pasy ruchu??!!! (4)

    Gratuluję dobrego samopoczucia. No ale jak p. Dulkiewcz tam nie mieszka, to zrozumie ciągle tam dojeżdżających jak syty głodnego.

    • 34 7

    • Ona nawet tam, gdzie mieszka ma niezły syf akurat:)

      • 10 0

    • bedziesz mieć PKM !!!!! (2)

      • 1 3

      • MOŻE będziesz mieć

        A jeśli będzie kursować tak jak już istniejąca, to tak jakby jej nie było.

        • 2 1

      • A może komuś PKM nie pasuje? Zwyczajnie taki rodzaj komunikacji nie zgrywa się mu z planem dnia. Myślisz, że ludzie to kupują sobie te samochody dla frajdy wyrzucając na to grube pieniądze?

        • 0 1

  • Zaznaczylem Swietokrzyska bo PKM i tak nie powstanie, tylko bedzie wszystko blokowac

    • 19 7

  • Opinia wyróżniona

    Jedna jezdnia? (26)

    To jakiś żart, jedna jezdnia będzie zakorkowana przez większość czasu.

    • 261 38

    • Więc wsiądź do kolejki (12)

      • 31 56

      • Z miłą chęcią (10)

        O ile powstanie i o ile ja tego dożyję.

        • 51 8

        • Rowerkiem zjeżdżasz elegancko Raduńską na Orunię (9)

          Dalej Regio. Nie trzeba czekać. Jeździ już dziś

          • 11 33

          • A rowerek też do Regio? (3)

            Czy mam go przypiąć do jakiejś latarni na Oruni? Obawiam się, że wracając mogę go już w tym miejscu nie zastać.

            • 42 8

            • prędzej skroją Cię przed sklepem na Twoim eksluzywnym osiedlu (1)

              • 8 32

              • Nie mieszkam na ekskluzywnym

                Tylko na całkiem zwyczajnym, ale bardzo spokojnym. I chyba jest pewna różnica, czy przypinam rower na chwilę, czy tracę go z oczu na cały dzień, nie uważasz?

                • 27 3

            • nie no rowerki z Mevo.... ups to też nie wypaliło

              • 14 1

          • nie podsuwaj takich pomysłów (3)

            miło się patrzy z pustego, szybkiego pociągu jak sobie w korkach stoją, niech stoją dalej, mi ich nie żal, tu w pociągu jest miło i kulturalnie, nie potrzebujemy tu tego drogowego chamstwa

            • 8 19

            • Nie potrzebujemy...

              My to znaczy kto? Chyba ty i twoja kiszka stolcowa.

              • 17 1

            • ale nam korki nie przeszkadzają, siedzimy sobie komfortowo w naszych nowych samochodach, mamy muzyczkę, grzane fotele, klimatyzację a niektórzy jeszcze więcej. spokojnie, możemy trochę postać i przez okienko pooglądać tych co marzną czekając na pociąg albo tych co na rowerku zasuwają X kilometrów i wydaje się im, że tak będą mogli do końca życia.

              • 2 1

            • miło i kulturalnie?

              w tłumie nabici jak śledzie? to jakiś żart?

              • 1 0

          • a w druga strone?

            Jakas rada?

            Poza tym, przejedz sie doradzanym wariantem zanim zaczniesz sie, teoretyku, kompromitowac...

            • 2 0

      • I co ci da ta kolejka i tak większość będzie musiała się przesiadać i oby tylko raz, skm to i**otyczny pomysł

        • 4 5

    • W żartach już mają wprawę (2)

      Patrz nowa Warszawska bez jezdni... Nieśmieszne. Może nawet niegospodarne? Tyle kasy i czasu i paska asfaltu nie zrobić

      • 37 7

      • (1)

        Po co Ci ten pasek asfaltu? Żeby robić korek na Nowej Warszawskiej, Havla, Łostowickiej albo Armii Krajowej? Bo to, że gdzieś utkniesz, jest pewne.

        • 6 18

        • Kierowcom osbówek to może i po nic, ale że nie zrobili tam drogi tramwajowo-autobusowej po której mogłyby jeździć też autobusy ze starej Warszawskiej to jest akurat głupota.

          • 23 3

    • żaden żart (1)

      Wszystko jest dobrze przemyślane.
      Za Havla będzie wybór i albo starą świętokrzyska którą docelowo dojedzie się do południowych dzielnic Gdańska, Zakoniczyna, albo nową do Kolorowego i Łostowic. A mieszkańcy spoza Gdańska z Kowal i czterech pór roku to niestety, przykro, ale nie powinno to Gdańska interesować. Niech się kierują na obwodnicę i z obwodnicy w miasto. A w drugą stronę zbyt duży ruch po dwóch pasach z południa po świętokrzyskiej w kierunku centrum spowoduje że przeniosłyby sie korki do centrum, a to jeszcze gorsze rozwiązanie niż korki na peryferiach.

      • 8 15

      • nie zupełnie

        Pierwsza kwestia to taka, że Cztery Pory Roku, to jest Gdańsk. Sąsiednie osiedle w Borkowie ma inną nazwę.
        Druga kwestia to fakt, że kiedy przez nieudolość miasta wyjazd z i dojazd do osiedli CPR i sąsiednich w Gdańsku graniczył z cudem, to sąsiednie gminy zgadzały się i zgadzają na spory ruch mieszkańców Gdańska przez ich ulice. Dlaczego to ma być jednostronna relacja? Moja miedza/Twoja miedza? Za dużo Kargula i Pawlaka w młodości?

        To jest temat który od dawna powinien być tematem uzgodnienia i wspólnych rozwiązań pomiędzy gminami.

        • 22 1

    • dajcie mi autostradę, bo do Czapielska muszę dojechać... (1)

      w mieście jeździ się komunikacją miejską

      • 7 11

      • Skąd masz takie informacje, gdzie to wyczytałeś ? chyba że doszedłeś do tego wniosku swoim małym móżdżkiem.

        • 5 2

    • (1)

      Po kiego grzyba ci więcej pasów na drodze o długości 1 km??

      • 5 11

      • jeden pas + bus pas + ścieżka rowerowa by w zupełności wystarczył.

        • 0 0

    • Nowa Warszawska jest bez jezdni także mamy spory postęp na odcinku budowy podstawowej infrastruktury drogowej

      • 0 0

    • urząd chyba och.. - taka inwestycja z 1 jezdnia??

      hipsterka, a nie poważna polityka.

      • 0 0

    • zakorkowane byłyby również dwie jezdnie przez znaczną część czasu przeznaczanego na dojazd do i z pracy

      stanie w korku na ulicy jednojezdniowej jest mniej uciążliwe niż stanie w korku na dwujezdniowej arterii pseudoszybkiego ruchu. Im więcej dróg tym większa skłonność do korzystania z samochodów tym większe korki.

      • 1 0

    • Jedna jezdnia jest ok, pod warunkiem, że skrzyżowania będą odpowiednio rozbudowane

      • 0 0

  • Przecież to tylko rząd stał na przeszkodzie powstania Nowej Swiętokrzyskiej:) (4)

    Czy może kiepski stan miejskich finansów? To PKM pewnie powstanie w formie kolejki elektrycznej dla dzieci.

    • 12 21

    • Przepraszam, że czytam 'tablice informacyjne' stawiane przez miasto:)

      • 0 0

    • a kto zabrał środki samorządom obniżając dochodowy do 12% z 17%, a dla młodych 0% ? (2)

      to są realne kilkaset milionów dla takiego miasta jak Gdańsk.

      • 3 3

      • Nie pierwszy raz jakiś rząd to zrobił samorządom.

        Ale na Nową Świętokrzyską kasę dostali akurat. Na ulicę obiecywaną od 10 lat. Tylko, że ulica się kurczy i kurczy, a samo projektowanie przypomina meksykański tasiemiec. Do tego kolejka, która nie ma dofinansowania wyskoczyła z zarośli i przeszkadza tej biednej ulicy, wszystko się sprzysięgło.

        • 3 0

      • Czyli to dobrze ze podatki zostały obniżone czy nie?

        • 1 0

  • W tym tempie to do obwodnicy trzeba będzie poczekać jeszcze z 5 kadencji Oli i Grzelaka (2)

    Brak drogi jakoś wytrzymam skoro tyle lat dałem radę ale te kolejne kadencje to już bedzie gorzej to znieść

    • 36 7

    • Na to, że mieszkańcy ich zwolnią nie ma co liczyć niestety

      • 4 0

    • Obwodnica

      Nowa Świętokrzyska nie biegnie do obwodnicy tylko na granicy Kowale Gdansk przecina starą Świetokrzyską i dalej łączy się z Guderskiego

      • 0 0

  • Jeżeli przy tej inwestycji mają wyremontować kawałek Kampinoskiej to powinni też połączyć Kolorową z Kampinoską. Pozostał malutki kawałek od nowo budowanej szkoły przy Srebrnej do pseudo pętli autobusowej na Kampinoskiej. Gdyby miasto zrobiło ten 200 metrowy kawałek Kolorowej to powstałoby by całkiem niezłe i proste połączenie od ronda na Pastelowej aż do pętli Świętokrzyska i autobusy mogłyby kursować szeroką kolorową a nie wąską Srebrną.

    • 20 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane