• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Świętokrzyska: 1 km drogi w 3,5 roku

Michał Brancewicz
3 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (270)
Pierwszy etap Nowej Świętokrzyskiej obejmuje odcinek o długości 1 km od pętli tramwajowej do ul. Kampinoskiej. Projektowanie i budowa potrwają 3,5 roku. Pierwszy etap Nowej Świętokrzyskiej obejmuje odcinek o długości 1 km od pętli tramwajowej do ul. Kampinoskiej. Projektowanie i budowa potrwają 3,5 roku.

73 tygodnie trwać będą prace projektowe, a kolejne 100 tygodni, czyli blisko dwa lata, zajmie sama budowa. Pierwszy etap Nowej Świętokrzyskiej o długości ok. 1 km połączy pętlę na ŁostowicachMapkaul. KampinoskąMapka. Droga będzie biegła równolegle do planowanej linii kolejowej PKM Południe, dlatego trzeba zgrać ze sobą oba projekty.



O budowie Nowej Świętokrzyskiej mówi się już od blisko dekady. Początkowo miał to być projekt łączący trasę tramwajową z drogą o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. Potem zrezygnowano z budowy tramwaju.

Prace projektowe ruszyły w 2017 r. Jednak na przestrzeni czasu notowania Nowej Świętokrzyskiej spadały i w rankingu kluczowych inwestycji przeskakiwały ją inne projekty: Bulońska Północna (dzisiaj al. Adamowicza), Nowa Warszawska (wybudowana, czeka na odbiór) i Nowa Politechniczna (w fazie projektowej).

Nowa Świętokrzyska: 65 mln zł dofinansowania



Gdańsk zgłosił Nową Świętokrzyską do programu Polski Ład i zdobył dofinansowanie na jej budowę, a konkretnie pierwszy etap obejmujący odcinek o długości ok. 1 km, między pętlą Łostowice-Świętokrzyska a ul. Kampinoską.

120 mln zł z Polskiego Ładu dla Trójmiasta. Są pieniądze na Nową Świętokrzyską 120 mln zł z Polskiego Ładu dla Trójmiasta. Są pieniądze na Nową Świętokrzyską

Według szacunków budowa kosztować będzie ok. 70 mln zł, a dofinansowanie z Polskiego Ładu wyniosło 65 mln zł.

Trzeba zgrać Nową Świętokrzyską z PKM Południe



W tym tygodniu Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosi przetarg w formule zaprojektuj i wybuduj.

- Na tym terenie ma też powstać linia PKM Południe, dlatego Nowa Świętokrzyska musi być zgrana z inwestycją kolejową, stąd konieczność przeprojektowania - wyjaśnia Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Nowa Świętokrzyska będzie drogą o przekroju jednej jezdni z dwoma pasami ruchu. Oprócz niej powstaną też chodniki, droga rowerowa i oświetlenie. Jednym z elementów inwestycji będzie także remont nawierzchni odcinka ul. Kampinoskiej.

Dziwić może jednak czas, jaki przyszły wykonawca będzie miał na realizację zadania.

- Prace projektowe potrwają 73 tygodnie [ok. rok i 5 miesięcy - dop. red.], a budowa kolejnych 100 tygodni [niecałe 2 lata - dop. red.] - informuje Karol Kalinowski, szef DRMG.
Oferty poznamy w połowie lutego.

PKM Południe: w tym roku mają ruszyć prace projektowe



Pierwszy etap budowy PKM Południe. Pierwszy etap budowy PKM Południe.
Warto w tym miejscu dodać, że w drugiej połowie roku powinny ruszyć również prace projektowe PKM Południe. W pierwszym etapie ma powstać 7-kilometrowy odcinek linii kolejowej od przystanku SKM Śródmieście do węzła przesiadkowego w Kowalach przez pętlę Łostowice-Świętokrzyska.

Niemal na całym odcinku Nowa Świętokrzyska będzie biegła równolegle z trasą PKM Południe, dlatego ważne jest, by skoordynować prace przy obu projektach.

Budowa PKM Południe, której wartość szacowana jest na ok 1,5-1,7 mld zł, powinna ruszyć w 2025 r. i potrwa ok. 4-5 lat.

Opinie (270) 5 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Jedna jezdnia? (26)

    To jakiś żart, jedna jezdnia będzie zakorkowana przez większość czasu.

    • 262 38

    • Więc wsiądź do kolejki (12)

      • 31 56

      • Z miłą chęcią (10)

        O ile powstanie i o ile ja tego dożyję.

        • 51 8

        • Rowerkiem zjeżdżasz elegancko Raduńską na Orunię (9)

          Dalej Regio. Nie trzeba czekać. Jeździ już dziś

          • 11 33

          • nie podsuwaj takich pomysłów (3)

            miło się patrzy z pustego, szybkiego pociągu jak sobie w korkach stoją, niech stoją dalej, mi ich nie żal, tu w pociągu jest miło i kulturalnie, nie potrzebujemy tu tego drogowego chamstwa

            • 8 19

            • miło i kulturalnie?

              w tłumie nabici jak śledzie? to jakiś żart?

              • 1 0

            • ale nam korki nie przeszkadzają, siedzimy sobie komfortowo w naszych nowych samochodach, mamy muzyczkę, grzane fotele, klimatyzację a niektórzy jeszcze więcej. spokojnie, możemy trochę postać i przez okienko pooglądać tych co marzną czekając na pociąg albo tych co na rowerku zasuwają X kilometrów i wydaje się im, że tak będą mogli do końca życia.

              • 2 1

            • Nie potrzebujemy...

              My to znaczy kto? Chyba ty i twoja kiszka stolcowa.

              • 17 1

          • a w druga strone?

            Jakas rada?

            Poza tym, przejedz sie doradzanym wariantem zanim zaczniesz sie, teoretyku, kompromitowac...

            • 2 0

          • A rowerek też do Regio? (3)

            Czy mam go przypiąć do jakiejś latarni na Oruni? Obawiam się, że wracając mogę go już w tym miejscu nie zastać.

            • 42 8

            • nie no rowerki z Mevo.... ups to też nie wypaliło

              • 14 1

            • prędzej skroją Cię przed sklepem na Twoim eksluzywnym osiedlu (1)

              • 8 32

              • Nie mieszkam na ekskluzywnym

                Tylko na całkiem zwyczajnym, ale bardzo spokojnym. I chyba jest pewna różnica, czy przypinam rower na chwilę, czy tracę go z oczu na cały dzień, nie uważasz?

                • 27 3

      • I co ci da ta kolejka i tak większość będzie musiała się przesiadać i oby tylko raz, skm to i**otyczny pomysł

        • 4 5

    • Jedna jezdnia jest ok, pod warunkiem, że skrzyżowania będą odpowiednio rozbudowane

      • 0 0

    • zakorkowane byłyby również dwie jezdnie przez znaczną część czasu przeznaczanego na dojazd do i z pracy

      stanie w korku na ulicy jednojezdniowej jest mniej uciążliwe niż stanie w korku na dwujezdniowej arterii pseudoszybkiego ruchu. Im więcej dróg tym większa skłonność do korzystania z samochodów tym większe korki.

      • 1 0

    • (1)

      Po kiego grzyba ci więcej pasów na drodze o długości 1 km??

      • 5 11

      • jeden pas + bus pas + ścieżka rowerowa by w zupełności wystarczył.

        • 0 0

    • urząd chyba och.. - taka inwestycja z 1 jezdnia??

      hipsterka, a nie poważna polityka.

      • 0 0

    • Nowa Warszawska jest bez jezdni także mamy spory postęp na odcinku budowy podstawowej infrastruktury drogowej

      • 0 0

    • dajcie mi autostradę, bo do Czapielska muszę dojechać... (1)

      w mieście jeździ się komunikacją miejską

      • 7 11

      • Skąd masz takie informacje, gdzie to wyczytałeś ? chyba że doszedłeś do tego wniosku swoim małym móżdżkiem.

        • 5 2

    • W żartach już mają wprawę (2)

      Patrz nowa Warszawska bez jezdni... Nieśmieszne. Może nawet niegospodarne? Tyle kasy i czasu i paska asfaltu nie zrobić

      • 37 7

      • (1)

        Po co Ci ten pasek asfaltu? Żeby robić korek na Nowej Warszawskiej, Havla, Łostowickiej albo Armii Krajowej? Bo to, że gdzieś utkniesz, jest pewne.

        • 6 18

        • Kierowcom osbówek to może i po nic, ale że nie zrobili tam drogi tramwajowo-autobusowej po której mogłyby jeździć też autobusy ze starej Warszawskiej to jest akurat głupota.

          • 23 3

    • żaden żart (1)

      Wszystko jest dobrze przemyślane.
      Za Havla będzie wybór i albo starą świętokrzyska którą docelowo dojedzie się do południowych dzielnic Gdańska, Zakoniczyna, albo nową do Kolorowego i Łostowic. A mieszkańcy spoza Gdańska z Kowal i czterech pór roku to niestety, przykro, ale nie powinno to Gdańska interesować. Niech się kierują na obwodnicę i z obwodnicy w miasto. A w drugą stronę zbyt duży ruch po dwóch pasach z południa po świętokrzyskiej w kierunku centrum spowoduje że przeniosłyby sie korki do centrum, a to jeszcze gorsze rozwiązanie niż korki na peryferiach.

      • 8 15

      • nie zupełnie

        Pierwsza kwestia to taka, że Cztery Pory Roku, to jest Gdańsk. Sąsiednie osiedle w Borkowie ma inną nazwę.
        Druga kwestia to fakt, że kiedy przez nieudolość miasta wyjazd z i dojazd do osiedli CPR i sąsiednich w Gdańsku graniczył z cudem, to sąsiednie gminy zgadzały się i zgadzają na spory ruch mieszkańców Gdańska przez ich ulice. Dlaczego to ma być jednostronna relacja? Moja miedza/Twoja miedza? Za dużo Kargula i Pawlaka w młodości?

        To jest temat który od dawna powinien być tematem uzgodnienia i wspólnych rozwiązań pomiędzy gminami.

        • 22 1

  • Jeżeli ok.2030 ma powstać 7km odc PKM Południe (4)

    A budowa 1km NŚ ma trwać 3,5 roku, czyli powstanie w połowie 2026, to kiedy powstanie 7km NŚ? Ok.2047 roku? Fakt, czas szybko mija, ale nie aż tak. Deweloper w 2018 kusił rychłym oddaniem nowej ulicy

    • 5 0

    • (1)

      O NŚ słyszałem już w 2012 kupując mieszkanie od LC Corp przy Srebrnej.

      • 2 0

      • LC Corp nadal zachęca budowa NŚ

        • 0 0

    • Projekt już był (1)

      Po co kolejny projekt, potem kolejny, i kolejny?

      • 2 0

      • Ludzie mają kredyty, no sam wiesz.

        • 0 0

  • Najlepiej wszystkich wsadzić w PKM

    Bo tańsze.... Brawo architekt miasta

    • 1 1

  • pewnie zrobią gniota jak Al Adamowicza z jedną jezdnią (2)

    • 12 4

    • Bynajmniej, Adamowicza to wzór (1)

      Jedna jezdnia dla samochodów, druga dla rowerów i na dodatek oddzielne torowisko tramwajowe. Idealnie

      • 6 6

      • Adamowicza to porażka kolizyjna

        ostatnio przecinałem ten badziew jadąc starą Kartuską. Po 4 samochody na zmianę świateł. Były warunki by by to bezkolizyjnie rozwiązać ale PO co. Taki sam zmarnowany potencjał jak tunel pod forum.

        • 0 0

  • Dopóki nie powstanie PKM południe będziecie stać w korkach (4)

    Nawet nie liczcie, że ta ulica wam rozwiąże problemy komunikacyjne na południu. Jak będzie łatwiej przejechać, to dojedzie więcej samochodow. Tak to działało zawsze na całym świecie i tak działać będzie.

    • 8 3

    • ta ulica nic nie rozwiąże

      a jedynie poprawi zapóźnienia 20 letnie.

      • 0 0

    • racja - ale PKMa to nie szybciej chyba jak za 10 a realnie 15 lat (2)

      więc poproszę o drogę

      • 4 1

      • nawet z płyt.

        • 0 0

      • Ja nawet o kawałek chodnika lub ścieżkę rowerową.

        • 1 0

  • wlasnie ogladalem film w BBC o budowie londynskiego metra (4)

    200 robotnikow zbudowalo tam ok 100 lat temu w jeden rok 2 km tunelu podziemnego w trudnych warunkach.Glownie lopaty,taczki,konie. A Gdansk po prostu poraza mnie swoja niemoznoscia wszystkiego...Tu tylko kradzieze przebiegaja szybko i sprawnie.3,5 roku na budowe 1 km drogi to juz nie jest nawet kpina,nawet nie wiem jak to nazwac.Jak w ogole nazwac ludzi,ktorzy w XXI wieku potrzebuja roku na zbudowanie 300 m drogi??? Nie ma tak ostrych uwlaczajacych slow ,ktore by was wlasciwie okreslily.

    • 32 3

    • kolejka na Gubałówkę w 6 miesięcy

      na plecach i konikami. Polacy!

      • 0 0

    • No cóż jak to napisać aby przetrwało. Mężczyźni z tamtych czasów to był inny gatunek człowieka - robił co trzeba było. Dzisiaj masz rurki, tlenione włoski, kolorowe flagi i strach przed dwudniowym szkoleniem w wojsku. Kto ma to w takim tempie robić?

      • 0 0

    • 3.5 roku

      3.5 roku to termin budowy obwodnicy metropolitalnej, wraz z projektowaniem!

      • 0 0

    • 100 lat temu ludzie potrafili czytać. Dzisiaj to już rzadkość.

      • 6 1

  • szybciej samochody dojadą do Małomiejskiej

    • 0 0

  • Niech ktoś coś zrobi wreszcie z tym pseudo węzłem na obwodnicy w Kowalach.

    • 0 0

  • (19)

    Zastanawia mnie jaki magnes ma to całe południe Gdańska, że tylu ludzi jest gotowych na płacenie tam gdańskich cen za m2(wcale nie duzo niższych od dzielnic bliższych centrum), przy czym de facto żyją na peryferii chaotycznie rozlewających się, niedoszłych slamsów. Do tego dochodzi ciągle stanie w korkach i narzekanie tych gdańszczan z kilkuletnim stażem, że cały miejski budżet nie idzie na robienie im autostrad pod drzwi:)

    • 28 98

    • Wolisz mieszkac w nowym pachnącym za 500 (2)

      Czy w azbestowej płycie na chełmie która niedługo skończy 50 lat za 700,proste?

      • 20 2

      • te ceny na Chełmie to są odklejone (1)

        600 - 900 tys za norę w kartonie z płyty.....

        • 11 0

        • Nie peniaj, na południu tez mieszkasz w kartonie.

          • 0 0

    • to proste (1)

      wieczny smród z Szadółek gratis!

      • 9 21

      • Smród z Szadółek to zajeżdża nawet czasem w Oliwie niedaleko OBC.

        • 2 0

    • (1)

      takie że są tam mieszkania, gdzie indziej po prostu nie ma dla wszystkich

      • 11 0

      • Albo są po 10k+ za m2. Ludzie nawet przy zerowych stopach nie mieli zdolności aby w coś takiego wchodzić.

        • 0 0

    • (4)

      W 2018 mogłeś kupić mieszkanie 2 pokojowe za 150 tysięcy.

      • 1 9

      • W 2018 to nie ale w 2012 kupiłem 60m2 + miejsce postojowe + piwnica za 250K w okolicy ul. Srebrnej. Dwa lata temu sprzedałem za prawie 2 razy tyle bo takie jest parcie na to aby gdzieś mieszkać. Specjalnie ceny nie windowałem, praktycznie sprzedałem za tyle ile wskazał rzeczoznawca w operacie szacunkowym.

        • 0 0

      • he he :-) gdzie ? (2)

        • 3 0

        • peryferia Pruszcza

          • 2 0

        • w blokach przy dawnych PGR-ach na zad*piach, bez infrastruktury żadnej, gdzie za darmo dzisiaj nikt by nie chciał mieszkać, do remontu ... to może by i znalazł hehe

          • 3 1

    • tak sama cena, za nowoczesny budynek? no nie każdy chce sie wozić z węglem w zgrzybiałych kamienicach.

      • 2 0

    • Haha

      Pętla lostowicka jest koło Oruni górnej, która oddalona jest od centrum rzut beretem. Która twoim zdaniem dzielnica bliżej centrum jest godniejszą polecenia skoro południe gdzie są nowe bloki nazywasz slumsami? I jaki to niby wyznacznik bliżej centrum ? A po jaką cholerę niby mieszkać bliżej centrum? Codziennie chcesz neptuna oglądać czy po forum się szwędać? I w centrum niby korków nie masz ?

      • 7 0

    • skoro Gdańsk południe jest częścią Gdańska, to ceny są gdańskie bystrzaku :) Poza tym gdzie niby jest centrum Gdańska? Jako takiego centrum Gdańsk nie posiada o czym mówi się od lat. Nieco tę lukę wypełniło Forum ale to taka namiastka ...

      • 2 1

    • Już

      Już tak nie cwaniakuj. ty zapewne mieszkasz w samym centrum w dodatku na wynajmie... a slumsów to ty na oczy nie widziałeś nigdy

      • 7 0

    • Ceny są duzo niższe niż w dzielnicach typu Chełm Wrzeszcz zaspa itd (1)

      • 30 0

      • tak miedzy 1 tys a 2 tys za m2 pomiędzy Niepołomicką a Chełmem

        czyli przy 50 m2 to daje od 50 do 100 tys mniej, porównując z Wrzeszczem różnica się robi większa około 4 do 7 tys zł za m2,

        • 9 3

    • słabo znasz ceny nieruchomość, że wygadujesz takie głupoty..

      • 20 0

  • (10)

    Tam dwa pasy na dziś są już potrzebne, a co dopiero w perspektywie kolejnych 10 lat...

    • 95 15

    • Na dziś to potrzeba zmiany mentalności (6)

      Nie tylko samochody istnieją

      • 19 19

      • (4)

        Proponuje dojechać komunikacją miejską np. na Karwiny z Ujejściska. Inny przykład: Czas dojazdu do Dobrzewina z Wrzeszcza komunikacją miejską - 1,5h - 3 przesiadki :)

        • 12 4

        • (1)

          Może prościej, pojedź sobie ze Srebrnej do Oliwy w jedną stronę komunikacją miejską i policz ile Ci to zajęło czasu a później to przemnóż przez miesiąc pracy. To jest proste zadanie, bardziej skomplikowane to zrób to samo ale najpierw jedno dziecko zawieź (nie wiem jak, jakoś skoro samochody są złe) do przedszkola na Świętokrzyskiej albo na Havla a drugie do szkoły na Kowalach. Jako specjalne utrudnienie - dziecko w przedszkolu może być max do 17.00. Nie zapomnij policzyć czy jesteś w stanie pracować 8 godzin w pracy jak już się do niej dostaniesz.

          • 3 0

          • Nie wiem o co chodzi z tym wożeniem dzieci do szkoły/przedszkola ale jak w całej swojej karierze szkolnej od podstawówki po technikum a wcześniej tez i przedszkole choć tylko dwie ostatnie grupy, bo mama w domu, ani razu, słownie ani razu nie zostałem podwieziony do szkoły samochodem.

            • 0 1

        • Akurat na Karwiny jeździ zarówno Regio na trasie PKM z Gdańska, jak i autobus z pętli w Oliwie.

          • 0 2

        • Bo wszyscy mieszkańcy z DP. Jeżdżą na Karwina, a nawet jeśli to na Obwodnice zapraszamy

          • 1 3

      • tak

        • 1 0

    • (2)

      Na już to tam jest potrzebny pociąg, a nie miejsce na samochód dla każdego mieszkańca. Nie ważne ile pasów zrobią bez komunikacji masowej będzie korek.

      • 5 3

      • rozumiem że kolega nie stąd (1)

        na południu przyrost nowych mieszkań jest tak duży że nawet gdyby założyć że samochód u nowych mieszkańców będzie dobrem o połowę mniej powszechnym to za kilka lat i tak wszystko stanie na amen

        • 6 1

        • Źródło: instytut obliczeń z Dudy

          • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane