• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa ścieżka na ul. Wita Stwosza. Czy spodoba się rowerzystom?

Maciej Naskręt
2 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz nową organizację ruchu na skrzyżowaniu przy rektoracie Uniwersytetu Gdańskiego.


Drogowcy wytyczyli pasy dla rowerów w ciągu ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska i al. Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Pojawiły się tam także śluzy w czerwonym kolorze przed skrzyżowaniami i odrębna sygnalizacja dla rowerów. Na razie jednak nowa organizacja ruchu rodzi więcej pytań rowerzystów niż przyjemności z jazdy. Czy się przyjmie?



Jak oceniasz nową ścieżkę rowerową wzdłuż ul. Wita Stwosza?

Ulica Wita Stwosza i al. Wojska Polskiego w Gdańsku powoli zmieniają oblicze. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił tam wykonanie na obu jezdniach drogi dla rowerów. Natomiast na skrzyżowaniach pojawiły się śluzy i dodatkowe sygnalizacje świetlne wyłącznie dla rowerzystów. Pierwszy splot ulic - przy Uniwersytecie Gdańskim - jest już gotowy. Postanowiliśmy sprawdzić jak odbywa się tam ruch miłośników rowerowych podróży.

Cały plan utworzenia pasów rowerowych o długości ok. 3,5 km pochłonie ok. 800 tys. zł. W ramach przedsięwzięcia zostały również zlikwidowane dziury w jezdni, a także wystabilizowane studzienki kanalizacji sanitarnej. Wszystko z myślą o bezpieczeństwie rowerzystów.

Dwie sygnalizacje, jeden kierunek jazdy, jak jechać?

Na uczestników ruchu czeka wyjątkowa niespodzianka. To nowość na gdańskich drogach - dwie sygnalizacje dla jednego kierunku ruchu. Pierwsza obowiązuje wyłącznie rowerzystów, druga - starsza - przeznaczona jest dla pozostałych uczestników ruchu. Sygnalizację dla rowerzystów można napotkać na słupach w ciągu ul. Wita Stwosza, m.in. przy skrzyżowaniu z ul. Abrahama i ul. Bażyńskiego, w zminiaturyzowanej wersji.

Co ciekawe, zielone światło dla rowerów zapala się ok. pięć sekund wcześniej niż dla samochodów. Problem w tym, że kierujący autem czasem ruszają przedwcześnie, sugerując się niewłaściwym sygnalizatorem. Może to powodować sytuacje niebezpieczne.

Bez poślizgów na wymalowanych na czerwono pasach

Wielu rowerzystów, ale także i motocyklistów, obawia się o przyczepność w trakcie opadów deszczu podczas pokonywania wymalowanych na czerwono pasów przed i na skrzyżowaniach. Pierwsze tego typu rozwiązanie pojawiło się już na splocie ulic przy rektoracie Uniwersytetu Gdańskiego. Podobne nawierzchnie pojawią się jeszcze na skrzyżowaniu z ul. Abrahama i ul. Chopina.

Sprawdziliśmy nawierzchnię i - jak się okazuje - są to niesłuszne obawy. Naszym zdaniem nawierzchnia jest bardzo szorstka i przyczepna. Zapewnia ona o wiele lepszą przyczepność niż znajdująca się obok jezdnia asfaltowa, po której jeżdżą auta. Wykonawca w tym miejscu położył farbę, która dodatkowo została "uszorstniona" w celu poprawy właściwości antypoślizgowych.

Rowerzyści nie radzą sobie ze śluzami

Obszar jezdni, po którym mogą poruszać się rowerzyści, wymalowano czerwoną farbą. Obszar jezdni, po którym mogą poruszać się rowerzyści, wymalowano czerwoną farbą.
Wciąż hasło "rowerowa śluza" dla posiadaczy rowerów brzmi enigmatycznie. Widać to po tym, jak ruch odbywa się na skrzyżowaniu na ul. Bażyńskiego i ul. Wita Stwosza, gdzie tego rodzaju rozwiązanie właśnie wprowadzono. Niestety niewielu rowerzystów wie jak się w tej sytuacji zachować.

Prawidłowo rowerzysta skręcający w lewo na skrzyżowaniu powinien wjechać na śluzę, tzn. ustawić się przed samochodem osobowym na lewym pasie ruchu. Pamiętajmy, że rower na śluzie ma pierwszeństwo przed samochodem. Problemem nie jest sytuacja gdy chcemy skręcić w lewo z ul. Wita Stwosza - sytuacja jest tam w miarę jasna. Wielkim wyzwaniem dla rowerzysty jest za to skręt w lewo z ul. Bażyńskiego, czy to w kierunku Oliwy, czy Wrzeszcza.

Warto przyswoić tę wiedzę, bowiem rozwiązań usprawniających jazdę w Trójmieście będzie coraz więcej. Już niebawem śluzy pojawią się m.in. na wysokości ul. Chopina i ul. Arbahama.

Ograniczenie do 30 km/h i progi zwalniające

Kierowcy omijają progi zwalniające na Wita Stwosza

Kierowców na skrzyżowaniach wzdłuż al. Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza czeka jeszcze jedna niespodzianka. To ograniczenia ruchu do prędkości 30 km/h. Wprowadzone zostało z uwagi na rowerowe śluzy. Fotoradarów tam na szczęście nie ma, ale mimo wszystko odradzamy szybką jazdę. Miejsce na śluzie może zająć zawsze rowerzysta.

Drogowcy wykonali w okolicach zajezdni tramwajowej także progi zwalniające. Są one ustawione tak, że część kierowców z łatwością omija je wjeżdżając na nowy pas dla rowerów.

Miejsca

Opinie (599) 6 zablokowanych

  • sory winteou (3)

    rowerzyscie to banda j... chamow, nie znajacych przepisow ruchu drogowego.

    • 12 6

    • Brawo!

      Właśnie udowodniłeś ze przeciwnicy rowerzystów to gentlemani starej daty, którzy są dla wszystkich kulturalni i inteligentnie elokwentni.
      Jak można zarzucać komuś chamstwo, jednocześnie wykazując się nim?

      • 4 0

    • czerwonoskóry

      dałeś popis swojej kultury! brawo!

      • 2 0

    • Gd

      I po co te obelgi, z moich obserwacji to niestety większość kierowców nie zna przepisów i wszystko im przeszkadza, nie potrafią nawet pieszo się już poruszać.........spójrz najpierw na siebie, a dopiero pózniej na innych!

      • 6 2

  • Te pomalowane ochydnie na czerwono ulice kojarzą mi się ze sceną filmowa,

    jak Pawlak i Kargul przemalowywali kabana, aby zrobić z niego dzika. Analogia uderzająca!

    • 1 1

  • DZIURY W JEZDNI...

    "W ramach przedsięwzięcia zostały również zlikwidowane dziury w jezdni, a także wystabilizowane studzienki kanalizacji."
    Pytam się gdzie, bo wczoraj znów jechałem tamtędy. Dziura na dziurze, dziurę pogania. I z dnia na dzień coraz więcej dziur.

    • 4 0

  • brawo! (3)

    no w koncu poczułem sie jak w cywilizowanym miescie XXI wieku :) np. Berlinie :) to jest standard :)
    Brawo! Brawo! Brawo! Oby tak dalej. Chyba że odezwą się Ci którzy ciagle do czegos maja pretensje, Ci POLACY którzy nie widza nic po za czubkiem swojego nosa :/

    UWAŻAM ze ta inewstycja jest odpowiednia dla rozwoju naszego miasta.

    • 5 11

    • (2)

      A gdzie obiecane przez prezydenta parkingi podziemne, a gdzie parkingi dla rowerów, takie, gdzie można bezpiecznie zostawić rower? Za co bijesz brawo? Za malowidła, które widać tylko w słońcu? Co będzie się działo na Wita Stwosza przy intensywnych opadach śniegu, co się dzieje w deszczu już tu napisano.

      • 4 2

      • parkingi podziemne dużo kosztują

        mają sens jeśli się likwiduje prawo do parkowania na chodnikach. Ponadto ich budowa zwiększa korki na dojazdach do centrum miasta

        • 2 1

      • Popatrz na zdjęcia dołączone do artykułu i klaskaj dalej.

        • 0 1

  • Kiedy się skończą kretynizmy typu; zlikwidowaliśmy 100 miejsc (1)

    parkingowych, a w ich miejsce zrobiliśmy ścieżkę rowerową? Czemu nikt nie pomyśli o tym, żeby przy miejscach takich jak przychodnie, szkoły, przedszkola, szpitale itp. robić zatoczki parkingowe na chociaż te 2 samochody z zakazem postoju, żeby tylko kogoś wysadzić lub zabrać? Żeby zakaz był przestrzegany, postawić strażnika miejskiego z bloczkiem mandatów. Wszędzie na siłę robi się ścieżki rowerowe zwalczając ruch samochodów, tylko zapomina się o jednym - o pogodzie! W Polsce ponad pół roku jest zimno i deszczowo.

    • 10 2

    • Jak na razie przy Akademii Medycznej (Gdańskim Uniwersytecie Medycznym)

      wszystkie chodniki są równo zastawione parkującymi tam samochodami. Jedno miejsce w parkingu piętrowym kosztuje od 40 do 140 tys. złotych. Zatoczek parkingowych jest wiele, ale są z reguły zajęte. Moloch motoryzacji pożera przestrzeń w mieście, nie ma szans na nasycenie go: trzeba szukać alternatyw, bo nas samych pożre. To że wczoraj było deszczowo, to nie znaczy, że szanse rozwoju ruchu rowerowego w Gdańsku są marne - w Północnej Europie skala korzystania z rowerów jest dużo wyższa (tak jak i zamożność) niż u nas.

      • 2 2

  • Niebezpieczne rozwiązanie (19)

    Uważam, że bezpieczeństwo jest na drodze najważniejsze, a tu zamiast skupić się na nim wymyślono śluzy rowerowe, po których 90% kierujących nie będzie wiedziało jak się poruszać. Coś czuję, że często będziemy słyszeć o tej ścieżce, niestety w kontekście kolizji, które będą się tam zdarzać.

    • 334 45

    • (3)

      to poligon dla kierowców-analfabetów
      gdzie mogę się nauczyć jeździć w nowych czasach

      niech się lepiej przyzwyczają, to przyjdzie wszędzie

      i to jest JEDYNY sens wylania tego morza forsy na Wita, by zrobić ścieżkę znikąd donikąd, równolegle do ścieżki na Grunwaldzkiej

      • 6 7

      • (1)

        Ja zadam inne pytanie. Skąd pochodzą pieniądze przeznaczone na budowę tej "ścieżki"?
        Czy nie jest to przypadkiem jakaś ledwo utrzymana dotacja z UE na rozwój infrastruktury rowerowej?
        Którą Gdańsk musiałby oddać jeśli nie została by wykorzystana? Kasa pewno dawno się rozeszła a koszt "budowy" jest zapewne zawyżony do wartości rynkowej takiej "inwestycji".

        • 3 1

        • ciekawe, czy kiedykolwiek liczyłeś efektywność inwestowania

          w ekrany dźwiękochłonne przy przewymiarowanych drogach przecinających miasto?

          • 3 1

      • to nie jest morze forsy

        w przeliczeniu na kilometry to najtańsza droga rowerowa w Gdańsku. Morze forsy wydaje się na ekrany dźwiękochłonne i drogi pseudoszybkiego ruchu takie jak Słowackiego lub estakada Nowej Wałowej.

        • 4 4

    • Bo, niestety, kierowcy uważają że zdanie prawa jazdy w zupełności wystarcza. (5)

      A powinnością posiadaczy uprawnień jest podnoszenie poziomu wiedzy na temat ruchu drogowego i zapoznawanie się ze zmianami w przepisach i dopasowywanie do nowej infrastruktury. U nas pokutuje jazda "na pamięć", zgodnie ze stanem sprzed 20 lat kiedy zdaliśmy egzamin.

      • 20 10

      • jesli to taka nowosc (1)

        to czy nie powinno ukazac sie chocby na trojmiasto pl.dokladne wyjasnienie w jaki sposob teraz powinien odbywac sie ruch-byloby chyba bezpieczniej dla wszystkich,a nie niech sie kazdy domysli sam.ja np.nie do konca mam pewnosc jak sie zachowac

        • 12 0

        • jak będziesz jechał dość powoli, wszystko zdążysz skojarzyć.

          pamiętaj o tej zasadzie zwłaszcza jak siadasz do samochodu.

          • 1 1

      • Karta rowerowa (2)

        Czy ktoś wie ilu rowerzystów ma karty rowerowe i zna przepisy ruchu drogowego?

        • 17 7

        • a ilu pieszych zna przepisy?

          a jakoś pozwalamy im chodzić po publicznych chodnikach, a nawet przechodzić przez jezdnie

          • 5 5

        • spytaj się ilu rowerzystów ma prawo jazdy

          wśród dorosłych to większość. Spytaj się kierowców, który z nich uważa że limit ograniczenia prędkości to minimalna prędkość, jeśli ktoś przestrzega tego limitu uważany jest za zawalidrogę i przeszkodę szybkiej "normalnej" jazdy.

          • 14 6

    • Kliniczna (1)

      Co do bezpieczeństwa rozwiązań proponuje przyjrzeć sie budowanej ścieżce koło szpitala klinicznego. Samochody które wjeżdżają w ul Kochanowskiego maja zerowa widoczność. Nawet przy zastosowaniu max ostrożności nie widać czy na ścieżce jest rower. Dodając do tego szybka jazdę rowerów o wypadek nie trudno.

      • 23 4

      • lustra drogowe

        zapomniany wynalazek, ale życie ułatwia

        • 2 0

    • Pojedź sobie do innych krajów (2)

      W Edynburgu takie śluzy i pasy rowerowe masz na ulicy podobnej do 3 Maja czy Nowych Ogrodów i jakoś jest bezpiecznie.

      • 21 17

      • Tak? Poczytaj sobie spokes.org.uk Rowerzysci w Edinburgu są tak samo kochani jak w Gdańsku.

        • 3 0

      • No nie tak do końca - akurat infrastruktura rowerowa w Wielkiej Brytanii to nie jest dobry wzór. Przez wielu ekspertów rozwiązania, które np. teraz wprowadza się w Londynie, uważane są za skrajnie niebezpieczne i przestarzałe.
        Dotyczy to miedzy innymi stosowania śluz rowerowych, z których Holandia wycofała się jakiś czas temu, bo są po prostu lepsze rozwiązania.
        Tyle, że te lepsze rozwiązania wymagają kompletnej przebudowy skrzyżowania i zmian prawnych i maja sens przy dużym natężeniu ruchu rowerowego.
        Ale akurat na takiej ulicy jak Wita Stwosza śluzy to bardzo sensowne rozwiązanie. Na Nowe Ogrody już bym się z tym nie pchał tak ochoczo.

        • 25 6

    • jeżeli bezpieczeństwo uważasz za najważniejsze

      to znaczy zachowujesz limity prędkości i rozmawiasz z kolegami, by również nie traktowali liczby na znaku jako dolnej granicy dopuszczalnej prędkości w mieście?

      • 3 2

    • kierowco, wsiądź na rower i wtedy dopiero pisz o bezpieczeństwie

      korzystanie ze śluzy jest proste jak cep. Jak ktoś umie jeździć rowerem, to się tego szybko nauczy. Śluza zwiększa bezpieczeństwo pieszych, bo śluza to po prostu przesunięta linia stopu. Jak się kierowca zagapi, będzie miał więcej miejsca na wyhamowanie przed pieszym. Mniej kierowców przejedzie na wczesnym czerwonym, a to poprawi bezpieczeństwo wszystkim (również kierowcom jadącym po przecznicach)

      • 12 14

    • to, że większość nie wie jak się poruszać, nie jest ŻADNYM argumentem

      W cywilizowanych krajach europejskich takie śluzy to norma. Niekoniecznie w kolorze, ale to wystarczy (bo tam kultura kierowców wyższa). Przyzwyczaimy się, nauczymy i zaczniemy stosować. Kwestia czasu.

      • 26 12

    • Śluzy są właśnie po to, żeby poprawić bezpieczeństwo - matko, ręce mi już opadają, nie czytam więcej komentarzy pod wątkami rowerowymi, bo głupota maniaków 4 kółek jest ponad moje siły...

      • 24 30

  • (3)

    Dzisiaj jak cos codzień przejeżdzałem Wita Stwodza jadąc do pracy. I tak.
    - Ani jeden smochód nie wjechał na próg zwalniający.
    - Ani jeden rowerzysta nie korzystał ze ścieżki rowerowej
    - Na wysokości uniwerku, jak to zresztą po deszczu jest na Wita Stwosza, cała ścieżka rowerowa jest zalena. Woda po kostki conajmnniej

    Pozdrawiam pomysłodawców tego bubla.

    • 13 1

    • Jak to u Budynia cała para w bajer: pierwsza śluza

      na Kaszubach, największe rondo w PL, pierwsze rondo
      Turbinowe w Europie itd...

      A na pytanie a na ch#j to wszystko nie ma dobrej odpowiedzi

      • 2 2

    • dziękuję za pozdrowienia (1)

      Co proponujesz?

      • 1 0

      • Kary za brakoróbstwo i bezmyślność, np. kamieniołomy. Za korzenie na ścieżce na Zaspie, za zalewane ulice, za zabudowę górnego tarasu bez odpowiedniej gospodarki wodą opadową. Malowanie farbkami zostaw dzieciom, a sam za cięższą robotę się weź.

        • 2 1

  • nowe "oznakowanie". (6)

    Tylko mam jedno pytanie. Na skrzyżowaniach pojawiła się tablica dla rowerzystów, nakazująca jechanie rowerem przez skrzyżowanie zygzakiem!! TAK DOKŁADNIE, ZYGZAKIEM. Rowerzysta żeby na skrzyżowaniu skręcić w lewo, wpierw musi pojechać w prawo, zawrócić i dopiero pojechać "w dół" w lewo. Ciekawe kto to wymyślił i ile będzie wypadków ?????

    • 5 5

    • (5)

      doczytaj, bo źle ten znak interpretujesz
      zm.org.pl/?a=lewoskret-09b#Na_dwa

      • 3 0

      • doczytaj (4)

        Właśnie doczytałem i mam w 100% rację !! !! !! Chyba nie do końca przeczytałeś o lewo skręcie "na 2". Na tej stronce jest nawet rysunek i dokładnie, rowerzysta jedzie wpierw w prawo i dopiero później w lewo. Czytaj dokładniej jeśli chcesz skrytykować. A poza tym to są zdjęcie z Niemiec . . . .

        • 0 6

        • (3)

          tylko nie doczytałeś, że po drodze się zatrzymuje i czeka na zmianę świateł - stąd nazwa "na dwa". To najbezpieczniejszy możliwy sposób skrętu dla rowerzysty.
          PS. Dodaj jeszcze kilka wykrzykników :)

          • 6 0

          • (2)

            POmyśl chwilę, kto tak będzie skręcał na pustej jezdni. Chyba tylko ty, Mały Bohaterze.

            • 0 1

            • skręt "na dwa" nie jest do użytku na pustej jezdni (1)

              • 0 0

              • A skąd to mają wiedzieć rowerzyści, skoro w przepisach nic na ten temat nie ma?

                • 0 0

  • Mieszkam obok ... (13)

    Zmarnowana ulica !!!! Na średnio obciążonej jezdni zlikwidowano pas ruchu oddając go rowerzystom, których w ciagu godziny przejeżdża max do 10 osób, na dodatek przez kilka miesięcy w roku. Kompletny IDIOTYZM !!!!! Na dodatek rowerzyści (na Bażyńskiego) wykonuja skręty przez przejścia dla pieszych.

    • 78 18

    • Wywalone pieniądze

      Jeżdżę tamtędy rowerem i autem od wielu lat. Nigdy rower (bardzo rzadki uczestnik ruchu) nie przeszkadzał samochodom, a samochody bez problemu omijały bezpiecznie nielicznych rowerzystów. Śluzy sa bez sensu, bo 90% rowerzystów (pani na filmiku też) przemierza skrzyżowania (nielegalnie) przez przejścia dla pieszych. Zabranie jezdni dla nielicznych rowerów (sezon jest niedługi) jest kompletnym nieporozumieniem. Ktoś powinien ta sprawę zbadać, bo śmierdzi to jakimś geszeftem !

      • 3 2

    • zgadzam sie (1)

      tez mieszkam obok i jestem tego samego zdania. jakos do tej pory wszyscy ze soba zyli w zgodzie i wspoluzytkowali droge ( rowerzysci, motocyklisci, samochody jadące i parkujące ) i nie slyszałem aby zdarzyły się tam jakieś wypadki ... jedyna normalna ulica, dwupasmowa, małe natęzenie ruchu, bez korków, bez wariatow bijacych rekordy predkosci ... swoja droga w strone Starej Oliwy sporo osob parkowało samochody na prawym pasie ( kodeks drogowy tego nie zabrania ) - ciekawe gdzie teraz bedzie można sie zatrzymać ... tylko czekać na pierwsze wypadki i autorów pomysłu przebudowy pociagnac do odpowiedzialnosci

      • 8 3

      • od parkowania są zatoczki postojowe

        a jeszcze lepiej - własna posesja.

        • 3 2

    • (6)

      pisz że nie masz gdzie zaparkować bo ten pas robił za parking a nie czarujesz

      • 7 5

      • (4)

        tak się składa, że mam, w przeciwieństwie do pracowników zajezdni, których auta sa teraz na każdym trawniku

        • 7 3

        • (3)

          To niech przesiądą się na rower

          • 3 3

          • Już ruszyła zajezdniowa kampania dla "takich" jak TY.
            Nazywa się: ROWERY na ścieżki a nie do tramwaju!
            Powodzenia!

            • 2 0

          • A co mam mówić ja, (1)

            który ma chore kolana?

            • 3 0

            • ruch zastąpi każde lekarstwo

              namawiaj znajomych z firmy by jeździli rowerami, wtedy będziesz miał miejsce na parkingu firmowym.

              • 2 5

      • samochody oprocz tego ze jezdza musz tez czasami gdzies zaparkowac

        • 2 0

    • Potwierdzam (2)

      Ruch mały (ale ok, to się może zmieni) i co ciekawe i tak więcej rowerów jest na chodniku niż na pasie

      • 9 3

      • No i (1)

        oczywiście poczekajmy na pierwszy większy deszcz, bo po prawej stronie ulicy w stronę Oliwy są zawsze maksymalne kałuże :) ZObaczymy wtedy jak się sprawdzą te wszystkie rewolucje haha

        • 12 3

        • Deszcz już spadł

          W wyniku istnienia kolein w jezdni wszyscy chodzący po mieście pieszo mieszkańcy dostają darmowe kąpiele błotne, chyba że na jezdniach ktoś uspokoił ruch i kierowcy przestrzegają przepisów

          • 1 0

  • (1)

    Ścieszka rowerowa na ulicy Wita Stwosza i Al.Wojska Polskiego to nie tylko jest kompletnym idiotyzmem, ale też stwarza duże zagrożenie przy zwężeniach przy przystankach tramwajowych.Gratuluję naszym włodarzom kolejnego idiotycznego pomysłu.Brawo pANIE lisicki...

    • 13 5

    • ortografia

      Panie Seta ortografia się kłania. Z taką znajomością to podpisuj się Pan dwudziecha -najwyżej.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane