• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa ścieżka na ul. Wita Stwosza. Czy spodoba się rowerzystom?

Maciej Naskręt
2 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz nową organizację ruchu na skrzyżowaniu przy rektoracie Uniwersytetu Gdańskiego.


Drogowcy wytyczyli pasy dla rowerów w ciągu ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska i al. Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Pojawiły się tam także śluzy w czerwonym kolorze przed skrzyżowaniami i odrębna sygnalizacja dla rowerów. Na razie jednak nowa organizacja ruchu rodzi więcej pytań rowerzystów niż przyjemności z jazdy. Czy się przyjmie?



Jak oceniasz nową ścieżkę rowerową wzdłuż ul. Wita Stwosza?

Ulica Wita Stwosza i al. Wojska Polskiego w Gdańsku powoli zmieniają oblicze. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił tam wykonanie na obu jezdniach drogi dla rowerów. Natomiast na skrzyżowaniach pojawiły się śluzy i dodatkowe sygnalizacje świetlne wyłącznie dla rowerzystów. Pierwszy splot ulic - przy Uniwersytecie Gdańskim - jest już gotowy. Postanowiliśmy sprawdzić jak odbywa się tam ruch miłośników rowerowych podróży.

Cały plan utworzenia pasów rowerowych o długości ok. 3,5 km pochłonie ok. 800 tys. zł. W ramach przedsięwzięcia zostały również zlikwidowane dziury w jezdni, a także wystabilizowane studzienki kanalizacji sanitarnej. Wszystko z myślą o bezpieczeństwie rowerzystów.

Dwie sygnalizacje, jeden kierunek jazdy, jak jechać?

Na uczestników ruchu czeka wyjątkowa niespodzianka. To nowość na gdańskich drogach - dwie sygnalizacje dla jednego kierunku ruchu. Pierwsza obowiązuje wyłącznie rowerzystów, druga - starsza - przeznaczona jest dla pozostałych uczestników ruchu. Sygnalizację dla rowerzystów można napotkać na słupach w ciągu ul. Wita Stwosza, m.in. przy skrzyżowaniu z ul. Abrahama i ul. Bażyńskiego, w zminiaturyzowanej wersji.

Co ciekawe, zielone światło dla rowerów zapala się ok. pięć sekund wcześniej niż dla samochodów. Problem w tym, że kierujący autem czasem ruszają przedwcześnie, sugerując się niewłaściwym sygnalizatorem. Może to powodować sytuacje niebezpieczne.

Bez poślizgów na wymalowanych na czerwono pasach

Wielu rowerzystów, ale także i motocyklistów, obawia się o przyczepność w trakcie opadów deszczu podczas pokonywania wymalowanych na czerwono pasów przed i na skrzyżowaniach. Pierwsze tego typu rozwiązanie pojawiło się już na splocie ulic przy rektoracie Uniwersytetu Gdańskiego. Podobne nawierzchnie pojawią się jeszcze na skrzyżowaniu z ul. Abrahama i ul. Chopina.

Sprawdziliśmy nawierzchnię i - jak się okazuje - są to niesłuszne obawy. Naszym zdaniem nawierzchnia jest bardzo szorstka i przyczepna. Zapewnia ona o wiele lepszą przyczepność niż znajdująca się obok jezdnia asfaltowa, po której jeżdżą auta. Wykonawca w tym miejscu położył farbę, która dodatkowo została "uszorstniona" w celu poprawy właściwości antypoślizgowych.

Rowerzyści nie radzą sobie ze śluzami

Obszar jezdni, po którym mogą poruszać się rowerzyści, wymalowano czerwoną farbą. Obszar jezdni, po którym mogą poruszać się rowerzyści, wymalowano czerwoną farbą.
Wciąż hasło "rowerowa śluza" dla posiadaczy rowerów brzmi enigmatycznie. Widać to po tym, jak ruch odbywa się na skrzyżowaniu na ul. Bażyńskiego i ul. Wita Stwosza, gdzie tego rodzaju rozwiązanie właśnie wprowadzono. Niestety niewielu rowerzystów wie jak się w tej sytuacji zachować.

Prawidłowo rowerzysta skręcający w lewo na skrzyżowaniu powinien wjechać na śluzę, tzn. ustawić się przed samochodem osobowym na lewym pasie ruchu. Pamiętajmy, że rower na śluzie ma pierwszeństwo przed samochodem. Problemem nie jest sytuacja gdy chcemy skręcić w lewo z ul. Wita Stwosza - sytuacja jest tam w miarę jasna. Wielkim wyzwaniem dla rowerzysty jest za to skręt w lewo z ul. Bażyńskiego, czy to w kierunku Oliwy, czy Wrzeszcza.

Warto przyswoić tę wiedzę, bowiem rozwiązań usprawniających jazdę w Trójmieście będzie coraz więcej. Już niebawem śluzy pojawią się m.in. na wysokości ul. Chopina i ul. Arbahama.

Ograniczenie do 30 km/h i progi zwalniające

Kierowcy omijają progi zwalniające na Wita Stwosza

Kierowców na skrzyżowaniach wzdłuż al. Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza czeka jeszcze jedna niespodzianka. To ograniczenia ruchu do prędkości 30 km/h. Wprowadzone zostało z uwagi na rowerowe śluzy. Fotoradarów tam na szczęście nie ma, ale mimo wszystko odradzamy szybką jazdę. Miejsce na śluzie może zająć zawsze rowerzysta.

Drogowcy wykonali w okolicach zajezdni tramwajowej także progi zwalniające. Są one ustawione tak, że część kierowców z łatwością omija je wjeżdżając na nowy pas dla rowerów.

Miejsca

Opinie (599) 6 zablokowanych

  • Ta "przebudowa" nie ma sensu. (9)

    Lepiej było z jednej jezdni zrobić dwukierunkową drogę dla aut a z drugiej ścieżkę rowerową, byłoby płynniej i bezpieczniej !!!

    • 9 14

    • Jest za wąska. (5)

      Na diabła to w ogóle było robić.Trzeba było popatrzeć jak jest w Niemczech a nie jakiś idiota wymyślił.

      • 1 5

      • chyba nie byłeś w Niemczech (4)

        w Danii robią to jeszcze lepiej: tak jak na Wita Stwosza

        • 1 0

        • (3)

          na Wita Stwosza trzeba bylo zrobic kontrpasy-to mialoby sens i byloby bezpieczne-obecne rozwiazanie to niestety BUBEL

          • 2 3

          • (2)

            czy ty w ogóle wiesz co to jest kontrapas i kiedy się go stosuje? To co napisałeś to jakaś totalna bzdura.

            • 2 0

            • (1)

              Tak wiem i uwazam,ze w naszych warunkach byloby to o wiele lepsze rozwiazanie.Ping-pong.Sam piszesz bzdury.

              • 0 2

              • ech. oświecę Cię. kontrapas to pas do jazdy pod prąd

                czyli przy torach tramwajowych miałbyś pasy rowerowe na środku.

                • 0 0

    • heheh (2)

      co za pomysł kretyński, a dojazdy do posesji po stronie tej rzekomej drodze dla rowerów to jakbyś przez tory wykonał?

      • 3 1

      • (1)

        przy prawej nitce (od strony Centrum) jest tak mało posesji że jeden czy dwa przejazdy przez tory byłyby tańsze niż ten potworek

        • 0 5

        • z czasem coś wybudują to będziesz płakał że dojazdu nie ma bo rowerzyści

          • 3 0

  • Bez sensu... (2)

    Szkoda że kolejna ulica, będąca nadającą się do normalnej, szybkiej i bezpiecznej jazdy została zniszczona ścieżką rowerową i garbami. Zaczęło się przy ergo arenie, później hynka, polanki. Może czas pomyśleć czy nie wybudować progów na grunwaldzkiej?? Proponuję skrzyżowanie z miszewskiego bo często wypadki były i mniejsza prędkość z pewnością poprawi bezpieczeństwo, a że korki sięgną pruszcza i gdyni to trudno ...przesiądź się pan na rower ;(

    • 33 17

    • Co do szybkiej jazdy po Wita Stwosza- pleciesz bzdury (1)

      Ale w kwestii wstawiania progów gdzie popadnie- zgadzam się częściowo. Położenie ich na ul. Polanki, czy na Gospody to pomyłka i zabieranie się do sprawy bezpieczeństwa ruchu od du.py strony. Trzeba najpierw nauczyć kierowców (ostra akcja kontrolno- mandatowa) jazdy zgodnie z przepisami, wtedy nie będą potrzebne progi gdzie popadnie.

      • 6 2

      • progi jako progi nie mają sensu. Lepsze są wyniesione przejścia

        spełniają swoją funkcję a jednocześnie nie dają się we znaki zawieszeniu.

        • 2 0

  • czyt (1)

    już w niedziele zaskoczyl rowerzysta wszystkich bo jechal pod prad.te sciezki daja prawo do poruszania się zgodnie z kierunkiem ruchu pojazdow, a co z tymi co jada odwrotnie.

    • 6 1

    • na głąbów nie ma niestety rady. Jako rowerzysta też mam z nimi problem.

      • 1 0

  • (1)

    ZDIZ wymyslilo sygnalizatory dla rowerzystow, co na to prawo o ruchu drogowym i rozporzadzenie w sprawie znakow i sygnalow drogowych , zmienicie je ? czy latwiej bedzie puknac w durne lby?

    • 5 3

    • dopuszcza się stosowanie sygnałów lub znaków wskazujących sposób poruszania się po drodze

      jeżeli nie ma ich w rozporządzeniu. Przykładem takiej sygnalizacji jest zastąpienie sygnału SB sygnałami S-1 z tabliczką "BUS". Jednocześnie zastosowanie sygnału S-6 byłoby błędem, gdyż sygnał taki stosuje się nie dla pasów rowerowych, a dla przejazdów rowerowych. Dlatego zastosowanie sygnalizatora z tabliczką należy uznać za wykorzystanie możliwości danych przez rozporządzenie.

      • 2 1

  • Rowery na tory

    Jak w tytule

    • 6 1

  • nie zauwazylem zmian w kodeksie drogowym panie redaktorze (8)

    jakoby to rowerzysci mieli pierwszenstwo w jakich ... śluzach rowerowych . W którym miejscu z kodeksie jest taki zapis? Prosze go nam wskazac.

    • 16 4

    • Nie pierwszeństwo, a jedynie ruszanie przed innymi pojazdami (2)

      Wynika to z
      Art 2 p. 5b
      Art 33 p. 1a
      Art 49 p. 11
      oraz Art 24 p. 12 umożliwiający dojazd do tej śluzy.
      Rezultat jest taki, że będąc z tyłu w korku, przejeżdżam na jego przód, aż do świateł i tam, na czerwonym przemieszczam się w poprzek śluzy, aby na zielonym, jako pierwszy skręcić w lewo.
      Co więcej, jeśli korzystam z Art 16 p 7. to do zakończenia skrętu, w pełni praw blokuję samochodom wyprzedzenie mnie na skrzyżowaniu.

      • 5 1

      • Nie pierwszeństwo, a jedynie prawo do blokowania ruchu innym (1)

        Efekt nowych przepisów jest taki: rowerzysta może omijać prawą stroną samochody stojące grzecznie przed sygnalizatorem, po czym rusza jako pierwszy i blokuje wszystkie te samochody bo nie mają one miejsca by go wyprzedzić. Czyli nie chodzi o usprawnienie jazdy rowerzystom tylko o spowolnienie reszty ruchu do prędkości rowerzysty. To jest niby postęp?

        • 8 3

        • na skrzyżowaniu rower nikogo nie zablokuje

          zacznijmy od tego, że w obecnej sytuacji sygnalizacja daje czas rowerzystom na opuszczenie skrzyżowania, zanim ruszą kierowcy. Po drugie - nie wiem, jak Ty, ale większość kierowców na skrzyżowaniach wyrzuca na luz. Zanim ruszy - rowerzysta przed nim już opuścił skrzyżowanie.

          • 1 3

    • bo slepy jestes (4)

      Rowerzysta ma zawsze pierwszeństwo przed samochodem (na drodze o tym samym statusie).
      Śluza to tylko takie ułatwienie żeby rower mógł ustawić się przed.
      Kolega wygrał prawko na jarmarku jakimś?

      • 2 12

      • glupoty piszesz

        argumentujesz wypowiedz redaktora, ale wskazacx konkretnego przepisu nie potrafisz. W jakim swietle cie to stawia mądraliński roqwerzysto?

        Jeszcze raz poprosze o wskazanie gdzie jest ten słynny przepis o śluzach i jakoby pierwszenstwie w nich dla innych uczestnikow ruchu?

        • 2 2

      • Niestety, ale nie.

        Rowerzysta ma takie same uprawnienia, jak pozostałe pojazdy, z zastrzeżeniami podanymi explicite w ustawie. Zatem na drodze o takim samym statusie rowerzysta nie ma pierwszeństwa i musi ustępować samochodom, tak jak inne pojazdy, jeśli to wynika z przepisów, w szczególności znaków o podporządkowaniu, regule prawej strony itd.

        • 10 1

      • (1)

        Dla mnie możesz mieć frajerzyno na rowerze pierwszeństwo zawsze. Przed każdym - pieszym, rolkarzem lub ciężarówką. Nawet przed karetką pogotowia lub każdym innym pojazdem uprzywilejowanym. Przed każdym samolotem. Nawet satelita niech ci ustępuje miejsca skoro tak się spieszysz. Pięknie będzie wyglądał na twoim nagrobku napis "tu leży lansiarz w gaciach z lycry co miał pierwszeństwo". Proponuję napis cyrylicą.

        • 12 2

        • koledze widać argumenty się skończyły...szybko

          • 5 4

  • brawo Gdańsk ! (2)

    w Gdyni o takich projektach mozna sobie najwyżej pomarzyć. Jest z kogo brac przykład.

    Dzięki wielkie !

    • 89 146

    • IDIOTYZM (1)

      wielki błąd - lepiej byłoby zapewnić ciągłość obecnym trasom, tak aby z punktu a do b przejechać po jednej ścieżce rowerowej a nie po kilku ścieżkach rozdzielonych zwykłym chodnikiem.

      całkowicie bezsensu jest to robione, tym bardziej, że 300 metrów dalej jest ścieżka rowerowa na ul Grunwaldzkiej

      • 13 7

      • to poco budowali autostradę, jak obok była droga krajowa ?

        • 2 0

  • (5)

    Marna tandeta.
    To jakas podroba sciezki rowerowej.
    Urzedasy sie nie popisaly,zakup farby nie zalatwia sprawy:)

    • 155 69

    • a rowerzyści i tak po ulicach zamiast po ścieżkach jeżdżą (1)

      • 0 2

      • a gdzie mają jeździć jak nie ma ścieżki?

        ulice dla ludzi są koleś, nie tylko dla samochodów. Przypuszczalnie chodzi ci o jezdnię. Po chodniku rowerem jeździć nie wolno. Dlaczego uważasz, że parkowanie samochodów na chodnikach za darmo to normalne? A może też warto coś z tym zrobić? Miasta bez pieszych i rowerzystów na świecie nie istnieją, bez samochodów mogą istnieć - znam wiele takich.

        • 3 1

    • Chory pomysł!

      Chory pomysł, no ale Polak potrafi !

      • 1 2

    • i to za jaką kaskę

      jak nie wiadomo o co chodzi to ktoś wziął za to kaskę do kieszonki

      • 5 2

    • CZYTAĆ !!!

      www.zm.org.pl/?a=lewoskret-09b#Na_dwa

      • 4 2

  • "Budynizm" (7)

    Kolejny "budynizm" Dla kilku rowerzystów ( latem! bo zimą będzie ich zero) utrudniono jazdę setkom pojazdów, bo takie są proporcje uczestników ruchu na tej ulicy.

    • 24 10

    • Bo Wita Stwosza, to taka alternatywna Grunwaldzka. (1)

      I bity rok jeżdżą tam tłumy samochodów :)
      Po prostu droga, która z powodu braku rozprowadzenia do Jacka Rybińskiego okazała się dwupasmowym niewypałem i pozostała uliczką lokalną, zachęcała do brawurowych jazd z prędkością 100km/h, a potem gdy prawy pas stał się parkingiem w ogóle nadawała się tylko dla rowerów :)
      Znacznie lepiej skomunikowane Grunwaldzka i Polanki są chętniej używane do tranzytu Wrzeszcz-Oliwa. Skanalizowanie ruchu rowerowego właśnie na Wita Stwosza uważam za dobry ruch. Alternatywnie, należałoby ułatwić rowerzystom jazdę po Polankach, a Wita Stwosza i Wojska Polskiego z powrotem udrożnić do 2 jezdni po 2 pasy, oraz przekopać Plac Inwalidów Wojennych i tam założyć główny wyjazd. Tym bardziej, że drugi koniec Polanek, czyli Chrzanowskiego straciła swój przelotowy charakter od Słowackiego. Ale ile to by kosztowało.

      • 3 2

      • nie miałoby to sensu

        wobec planów budowy tunelu pod Pachołkiem ta droga i tak prowadziłaby do nikąd.

        • 0 0

    • Latem nie ma studentów na UG !!!! Też nikt nie jeździ (1)

      Pustki będą.

      • 4 1

      • Studentów UG będzie z roku na rok mniej... A 3ci wiek

        nie jeździ rowerami

        • 0 1

    • (2)

      Czym więcej takich ulic tym więcej rowerów, czym więcej rowerów tym mniej aut. Czym mniej aut tym lepiej dla grubasów w swoich śmierdzących złomach. Czyli powinieneś się cieszyć więcej miejsca dla Ciebie.

      • 5 10

      • (1)

        A zima jakos nie widac tej wiekszosci na rowerach,latem zreszta tez.To nie Holandia Panie,zimy u nas ,ze ho,ho.

        • 8 1

        • Zimą na pasie rowerowym powinni zakładać ślad

          • 1 1

  • Nieprzemyślana inwestycja (6)

    Brak przygotowania do takiego ruchu kierowców samochodów, jak również rowerzystów. Do takich skrzyżowań nie jesteśmy przyzwyczajeni i budzą one dużą grozę w szczególności w sytuacjach kiedy samochód skręcający w przecina pas rowerowy, z którego za zwyczaj z duża prędkością wjeżdzają rowerzyści z przekonaniem, że oni mają tylko i wyłącznie pierwszeństwo. Właśnie takie sytuacje stwarzają duże zagrożenie, a do tego spowalniacze postawione na drodze, fatalne rozwiązanie. Każdy i tak ominie jak będzie chciał natomiast droga jest tak podziurawiona miejscami i nawet te niby łatania miejscami nic nie dają. Nieprawidłowe zakończenia pasów, nagle pas zwężąjący dla aut pokrywa się z pasem jezdym dla rowerów. Np. skrzyżowanie wojska polskiego z chopina.
    Pytanie : po co wydawać pieniądze na ścieżkę rowerową w tym miejscu? Kiedy tak naprawdę jest tam niewielki ruch rowerowy? Można się domyślić, że chodzi o dotacje i układy, miasto - ug.
    Nie można mówić o utrudnianiu życia, gdyż na zachodzi jest to normalne, tylko tam jest inna mentalność, np .Holandia, natomiast u nas, wiadomo kiedyś trzeba się przyzwyczaić, przede wszyskim jeżeli chodzi o modę na zdrowe środowisko,ale nie wszystko naraz, powinno to odbywać się stopniowo, bo ludzie zgłupieją, plus do tego powinny być akcję informacyjne, aby powoli przyzwyczajać ludzi do takich sytuacji i uczyć odpowiedniego zachowania, nie tylko kierowców "czterech kółek", ale i jednośladowców.
    !

    • 20 8

    • (3)

      To co proponujesz lepiej nie wprowadzajmy takich skrzyżowań bo część kierowców nie będzie umiała tamtędy jeździć. Chore podejście...

      • 6 2

      • masz rację (2)

        zauważ, że wybrano na takie rozwiązanie mało uczęszczaną ulicę. Jaki jest cel? przyzwyczajenie kierowców i przekonanie rowerzystów, że da się dzielić drogę z samochodem. Że da się skręcić w prostopadłą ulicę bez wpychania się na przejście dla pieszych.

        • 0 0

        • (1)

          Jest dokładnie tak jak mówisz, rozwiązanie prowadzone aby kierowcy jak i rowerzyści przywykli do takowego poprowadzenia ścieżek. Jeżeli tańszym kosztem da radę wprowadzić dodatkowe ścieżki to czemu tego nie uczynić. Tym bardziej, że droga w tej części miasta jest na tyle szeroka na takie rozwiązanie, a zarazem jest zbyt wąska aby swobodnie jechały tamtędy 2 auta.

          • 1 0

          • jedna uwaga

            nie używaj określenia "ścieżki". W jezdni masz pasy ruchu. Pasy zgodnie z przepisami mogą być wyłącznie jednokierunkowe. Używając słowa "ścieżka" sugerujesz, że są one oddzielone od jezdni i mogłyby być dwukierunkowe. Podobny problem jest z kontrapasami - są traktowane przez nieświadomych użytkowników jak dwukierunkowe ścieżki. Jest to najkrótsza droga na urazówkę.

            • 3 0

    • Ciekawe na jakiej uczelni studiujesz?

      idź na kurs zarządzania zmianą i nie pleć farmazonów o różnicach kulturowych.

      • 0 3

    • przestań jeździć samochodem jak cie to przeraża i przerasta

      • 7 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane