• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa ścieżka na ul. Wita Stwosza. Czy spodoba się rowerzystom?

Maciej Naskręt
2 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz nową organizację ruchu na skrzyżowaniu przy rektoracie Uniwersytetu Gdańskiego.


Drogowcy wytyczyli pasy dla rowerów w ciągu ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska i al. Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Pojawiły się tam także śluzy w czerwonym kolorze przed skrzyżowaniami i odrębna sygnalizacja dla rowerów. Na razie jednak nowa organizacja ruchu rodzi więcej pytań rowerzystów niż przyjemności z jazdy. Czy się przyjmie?



Jak oceniasz nową ścieżkę rowerową wzdłuż ul. Wita Stwosza?

Ulica Wita Stwosza i al. Wojska Polskiego w Gdańsku powoli zmieniają oblicze. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił tam wykonanie na obu jezdniach drogi dla rowerów. Natomiast na skrzyżowaniach pojawiły się śluzy i dodatkowe sygnalizacje świetlne wyłącznie dla rowerzystów. Pierwszy splot ulic - przy Uniwersytecie Gdańskim - jest już gotowy. Postanowiliśmy sprawdzić jak odbywa się tam ruch miłośników rowerowych podróży.

Cały plan utworzenia pasów rowerowych o długości ok. 3,5 km pochłonie ok. 800 tys. zł. W ramach przedsięwzięcia zostały również zlikwidowane dziury w jezdni, a także wystabilizowane studzienki kanalizacji sanitarnej. Wszystko z myślą o bezpieczeństwie rowerzystów.

Dwie sygnalizacje, jeden kierunek jazdy, jak jechać?

Na uczestników ruchu czeka wyjątkowa niespodzianka. To nowość na gdańskich drogach - dwie sygnalizacje dla jednego kierunku ruchu. Pierwsza obowiązuje wyłącznie rowerzystów, druga - starsza - przeznaczona jest dla pozostałych uczestników ruchu. Sygnalizację dla rowerzystów można napotkać na słupach w ciągu ul. Wita Stwosza, m.in. przy skrzyżowaniu z ul. Abrahama i ul. Bażyńskiego, w zminiaturyzowanej wersji.

Co ciekawe, zielone światło dla rowerów zapala się ok. pięć sekund wcześniej niż dla samochodów. Problem w tym, że kierujący autem czasem ruszają przedwcześnie, sugerując się niewłaściwym sygnalizatorem. Może to powodować sytuacje niebezpieczne.

Bez poślizgów na wymalowanych na czerwono pasach

Wielu rowerzystów, ale także i motocyklistów, obawia się o przyczepność w trakcie opadów deszczu podczas pokonywania wymalowanych na czerwono pasów przed i na skrzyżowaniach. Pierwsze tego typu rozwiązanie pojawiło się już na splocie ulic przy rektoracie Uniwersytetu Gdańskiego. Podobne nawierzchnie pojawią się jeszcze na skrzyżowaniu z ul. Abrahama i ul. Chopina.

Sprawdziliśmy nawierzchnię i - jak się okazuje - są to niesłuszne obawy. Naszym zdaniem nawierzchnia jest bardzo szorstka i przyczepna. Zapewnia ona o wiele lepszą przyczepność niż znajdująca się obok jezdnia asfaltowa, po której jeżdżą auta. Wykonawca w tym miejscu położył farbę, która dodatkowo została "uszorstniona" w celu poprawy właściwości antypoślizgowych.

Rowerzyści nie radzą sobie ze śluzami

Obszar jezdni, po którym mogą poruszać się rowerzyści, wymalowano czerwoną farbą. Obszar jezdni, po którym mogą poruszać się rowerzyści, wymalowano czerwoną farbą.
Wciąż hasło "rowerowa śluza" dla posiadaczy rowerów brzmi enigmatycznie. Widać to po tym, jak ruch odbywa się na skrzyżowaniu na ul. Bażyńskiego i ul. Wita Stwosza, gdzie tego rodzaju rozwiązanie właśnie wprowadzono. Niestety niewielu rowerzystów wie jak się w tej sytuacji zachować.

Prawidłowo rowerzysta skręcający w lewo na skrzyżowaniu powinien wjechać na śluzę, tzn. ustawić się przed samochodem osobowym na lewym pasie ruchu. Pamiętajmy, że rower na śluzie ma pierwszeństwo przed samochodem. Problemem nie jest sytuacja gdy chcemy skręcić w lewo z ul. Wita Stwosza - sytuacja jest tam w miarę jasna. Wielkim wyzwaniem dla rowerzysty jest za to skręt w lewo z ul. Bażyńskiego, czy to w kierunku Oliwy, czy Wrzeszcza.

Warto przyswoić tę wiedzę, bowiem rozwiązań usprawniających jazdę w Trójmieście będzie coraz więcej. Już niebawem śluzy pojawią się m.in. na wysokości ul. Chopina i ul. Arbahama.

Ograniczenie do 30 km/h i progi zwalniające

Kierowcy omijają progi zwalniające na Wita Stwosza

Kierowców na skrzyżowaniach wzdłuż al. Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza czeka jeszcze jedna niespodzianka. To ograniczenia ruchu do prędkości 30 km/h. Wprowadzone zostało z uwagi na rowerowe śluzy. Fotoradarów tam na szczęście nie ma, ale mimo wszystko odradzamy szybką jazdę. Miejsce na śluzie może zająć zawsze rowerzysta.

Drogowcy wykonali w okolicach zajezdni tramwajowej także progi zwalniające. Są one ustawione tak, że część kierowców z łatwością omija je wjeżdżając na nowy pas dla rowerów.

Miejsca

Opinie (599) 6 zablokowanych

  • (4)

    I jak zawsze kwas. Durnoty za kółkiem nie potrafią jeździć ze śluzami? A GDZIE I KTO MIAŁ ICH NAUCZYĆ? Część instruktorów jazdy nie wie jak tam jeździć a co dopiero nasze sieroty kierowcy. Ale spoko 800 tys wywalili i gra muzyka. A tak w ogóle to wie ktoś kiedy będzie remont dróg na Morenie???

    • 85 32

    • durnie na rowerach ! (1)

      nie maja pojęcia o przepisach ruchu drogowego a pchają sie na ulice!Kiedy zaczną zdawac z przepisów tak jak kierowcy chcąc korzystać z ruchu ulicznego ?

      • 7 4

      • motorowerem czy skuterem też możesz jeździć bez prawka

        dopiero w tym roku wprowadzono obowiązek posiadania prawka AM ale... dla osób, które ukończyły 18. rok życia po 19. stycznia.

        • 1 0

    • jako mieszkaniec Moreny zakładam, że remont ulic będzie wtedy, (1)

      gdy będą robili tramwaj dojazdowy ;) Czyli w ciągu 2 lat na ciągu Rakoczego-Potokowa, a w ciągu 8 lat na Bulońskiej (2 etap tramwaju).

      • 15 0

      • dokładnie tak będzie

        remont dziur na rakoczego jest zapisany w przetargu na tramwaj

        • 8 0

  • masakra ... (3)

    projektował to idiota w porozumieniu z innym idiotą który ten pomysł zaakceptował ...

    • 23 8

    • tak to jest jak tworzy się stanowisko oficera rowerowego (2)

      który musi się wykazać przed rowerzystami a innych ma serdecznie gdzieś. Potem dostajemy takie potworki jak ta ścieżka czy ta przed sądem na Nowych Ogrodach albo kombinacje przy węźle Kliniczna

      • 5 5

      • bubel przy sądzie na Nowych Ogrodach (1)

        został zrobiony wbrew opinii oficera rowerowego, tylko by stworzyć pas do skrętu w Kurkową, zabierając przestrzeń niezmotoryzowanym. Jak cię źółć zaślepia, przejedź się rowerem lub wybierz na spacer. Przechodząc przez Wita Stwosza będziesz się czuł bezpiecznie - ruch tam się już uspokaja. To się nazywa strategia win-win. Wszyscy korzystają, nie wszyscy potrafią pojąć sens zmian.

        • 1 2

        • Win - win?

          Na czerwonym świetle na skrzyżowaniu z Derdowskiego robi się po południu korek samochodowy prawie aż do drugiego przystanku. Mieszkańcy budynków przy śluzach nie uspokajają się widząc przez okno wielkie czerwone plamy.

          • 4 0

  • Teraz Pani posłanka , będzie zadowolona :) ma pod domem trasę rowerową i zapewne nie bedzie tam stawiany ołtarz w Boże Ciało :)

    Na rowerek z przyczepką starczy wyłącząny dla rowerów obecny pas jezdni, jest szeroki :)

    • 7 3

  • Farba im została i brak konceptu. Pogratulować idiotyzmu

    • 5 1

  • (5)

    Dlaczego kierowcom zabiera sie czesc jezdni, za ktora placa podatek kosztem rowerzystow ktorzy NIC nie wnosza do skarbu panstwa ?

    • 16 5

    • Płacą (3)

      I kierowcy i rowerzyści płacą podatek vat od swych pojazdów, mniej więcej proporcjonalny do nacisku na oś :)
      I kierowcy i rowerzyści płaca podatek vat do paliwa do swoich pojazdów, z tym, że rowerzyści zostawiają swój w sklepach spożywczych.
      Pewnie chciałbyś żelki energetyczne obłożyć akcyzą?
      No to ja zażądałbym opłaty rejestracyjnej proporcjonalnej do emitowanego NOx, albo do powierzchni jezdni zajmowanej w przeliczeniu na realnego pasażera (gdzie w samochodzie osobowym obłożenie

      • 6 6

      • Rysiek 50+ to chyba od Biedronia?

        • 1 1

      • argumenty masz głupie jak i reszte wypowiedzi

        do szkoły wracaj na lekcje logiki rysku 50+

        • 1 1

      • Rysiek ty zejesz jeszcze ?

        • 2 1

    • bo mieszkasz w Gdańsku

      a tu mysli sie d.upą a nie mózgiem

      • 3 1

  • się zastanawiałem , zastanawiałem i w trambaj za je bałem się

    • 1 1

  • trzeba POczekać na opady śniegu, nie będzie tego widać i będzie "głupawka czerwona"

    P.S. czy już zdrożała czerwona farba?

    • 8 2

  • a kiedy ZDiZ zamaluje oznakowanie poziome? (1)

    Na wysokości zajezdni ukośne strzałki informują kierowców, że ich pas ruchu kończy się i należy wjechać na.... ścieżkę rowerową. Tylko niech jakość wykonania nie będzie taka, jak przy czerwonej farbie, której ślady ciągną się w poprzecznych uliczkach, jakby pozostały po interwencji Straży Pożarnej.

    • 25 1

    • te czerwone ślady to po prostu ofiary śluzy zintegrowane z asfaltem ;)

      • 4 0

  • A gdzie znaki pionowe ?

    na razie pomalowano paski na jezdni, ale będą one obowiązywać ze znakami pionowymi ,których jeszcze niema - rowerzyści uważajcie

    • 2 0

  • Brawo za zdecydowany kolor! (5)

    widoczny i bezpieczny

    • 54 52

    • (2)

      Proponuję raz w życiu wsiąść na jakikolwiek jednoślad po deszczu i pojeździć sobie na dowolnej malowanej powierzchni na polskich drogach. Przestaną Cię cieszyć kolorki, gdy będziesz miał z nimi bliskie i bolesne spotkanie.

      • 4 7

      • (1)

        proponuję przeczytać chociaż nagłówki

        • 4 0

        • poczekamy do zimy, wtedy dopiero będą cyrki na tej farbie :)

          • 4 2

    • ta? (1)

      myślałem, ze mam patrzeć na światła i kierowców a nie kolor podłoża

      • 6 8

      • patrz na piękne rowerzystki

        które będą się pojawiać na czerwonym asfalcie

        • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane