• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa "szprycha" kolejowa z Trójmiasta do Warszawy?

Michał Brancewicz
23 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Jeśli rządowe zapowiedzi się spełnią, to za 12 lat z Gdańska do Warszawy dojedziemy pociągiem w 1 godz. i 45 minut. Jeśli rządowe zapowiedzi się spełnią, to za 12 lat z Gdańska do Warszawy dojedziemy pociągiem w 1 godz. i 45 minut.

Zupełnie nowa linia kolejowa łącząca Trójmiasto z Centralnym Portem Komunikacyjnym i Warszawą, dzięki której dojazd na lotnisko i do stolicy z Gdańska zajmie odpowiednio 1 godz. i 30 min oraz 1 godz i 45 minut - taką wizję, na kilka dni przed wyborami prezydenckim, przedstawił w Gdańsku Marcin Horała, wiceminister infrastruktury.



Wierzysz, że powstanie nowa linia kolejowa do Warszawy?

W zamierzeniu podwarszawski Centralny Port Komunikacyjny ma być lotniskiem o przepustowości 45 mln pasażerów rocznie, do którego dojeżdżać będą pociągi ze wszystkich zakątków Polski, po zupełnie nowych lub zmodernizowanych liniach kolejowych.

Według mocno wyśrubowanych terminów pierwsze samoloty miałyby tam wylądować w 2027 roku.

Co najmniej 200 km/h



Ma na tym zyskać również Trójmiasto.

- W ramach programu inwestycyjnego CPK powstanie całkowicie nowa "szprycha" kolejowa łącząca Trójmiasto z Warszawą w standardzie Kolei Dużych Prędkości - mówił podczas wtorkowego spotkania z dziennikarzami Marcin Horała, wiceminister infrastruktury. - Wcześniej mowa była o tym, że nowy odcinek wepnie się do istniejącej linii w Warlubiu. Teraz będzie to tylko pierwszy etap, a w drugim powstanie cała nowa trasa.
Wybudowanie linii w standardzie Kolei Dużych Prędkości oznacza, że pociągi pojadą tam z prędkością powyżej 200 km/h.

Czasy przejazdu do CPK i stolicy:

  • z Gdańska - 1 godz. 30 min i 1 godz. i 45 min
  • z Gdyni - 1 godz. 50 min i 2 godz. i 5 min


Warto w tym miejscu przypomnieć, że w drugiej połowie roku na linii E65 pendolino ma rozpędzać się miejscami do 200 km/h, co skróci czas przejazdu na trasie Gdańsk - Warszawa do ok. 2 godz. i 30 min.

Wszystkim pasażerom, którzy już chcą otwierać szampana, radzimy jednak trochę dłużej go chłodzić. Bo realizacja tej inwestycji to odległa przyszłość.

- Program kolejowy jest dłuższy niż budowa lotniska, które ma zacząć działać w 2027. Pełna siatka połączeń powstanie do roku 2033-34 - przyznaje Marcin Horała. - Jeśli chodzi o Trójmiasto, to pierwszy odcinek do Warlubia ma powstać do 2029 roku, a do samej Warszawy w 2031 lub 2032 roku.
Jedna z wizualizacji prezentujących wygląd Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jedna z wizualizacji prezentujących wygląd Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W Polsce rzadko buduje się nowe linie kolejowe



Zapowiedź budowy zupełnie nowej linii kolejowej o długości ok. 350 km z nowym mostem na Wiśle jest bardzo śmiała, zważywszy, że ostatnie linie o podobnej długości wybudowane od podstaw powstały w latach 70. XX wieku, a więc 50 lat temu.

- To była licząca ok. 200 km Centralna Magistrala Kolejowa łącząca aglomerację warszawską z Górnym Śląskiem i linia hutniczo-szerokotorowa z przejścia granicznego w Hrubieszowie do Sławkowa o długości ok 400 km - wylicza Paweł Rydzyński, prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu. - Z kolei w ostatnich latach najdłuższym pojedynczym odcinkiem wybudowanym od zera była Pomorska Kolej Metropolitalna w 2015 roku [18 km - dop. red.]. W tym samym czasie powstała również ok. 10-kilometrowa linia do lotniska w Balicach, a przed Euro 2012 doprowadzono kolej do Okęcia, ale był to zaledwie dwukilometrowy odcinek.
Mimo że perspektywa realizacji jest daleka, zapytaliśmy o szacunkowe koszty takiego przedsięwzięcia.

- Cały projekt CKP szacowany jest na ok. 100 mld zł, z czego 25 mld zł pochłonie budowa lotniska, a reszta środków będzie przeznaczona na kolej. Trudno jednak powiedzieć, ile kosztować będzie budowa samej linii Trójmiasto - Warszawa - przyznaje Marcin Horała.

Obietnice budowy dróg



Budowa nowej linii kolejowej to kolejna z obietnic infrastrukturalnych, jakie pojawiają się przed wyborami. Wcześniej rząd zapowiedział, że wyłoży 2,2 mld zł na powstanie Obwodnicy Metropolitalnej, chociaż wcześniej miała ona powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Podobnie miało być z odcinkiem Trasy Kaszubskiej Bożepole Wielkie - Lębork, ale i w tym przypadku znalazły się środki z budżetu państwa w wysokości ok. 1,4 mld zł.

Opinie (337) ponad 10 zablokowanych

  • 1,5 h koleją do Warszawy, a wcześniej 1,5 h to dojazd z Gdańska do Gdańska Głównego komunikacją, bo wszystkie pieniądze jakie mogły dostać miasta, zostały przerzucone na lotnisko które powstanie za 20 lat, a tymczasem Horała dostaje 50k miesięcznie za gadanie głupot.

    • 4 0

  • a świstak dalej... (2)

    zawija...

    • 174 18

    • Żeby wszyscy byli zdrowi piękni i bogaci.

      A minister Emil.ewicz miała własny helikopter, z którego mogłaby nad Polską zrzucać piniondze

      I czasem też lądować na lotnisku CPK.

      • 2 2

    • Ale po co w Polsce szybka kolej?

      W Niemczech jest wystarczająco szybka.

      • 1 3

  • (24)

    Brawo,co prawda 100 lat temu polska Luxtorpeda była szybsza ale dobre i to.Czas pokaże czy to tylko kolejna obietnica przedwyborcza czy faktyczne działanie.Darz Bór!

    • 84 162

    • (6)

      Luxtorpeda pobiła rekord trasy Kraków Zakopane bez postojów i na całkowicie zamkniętej lini. Do tego została wyprodukowana w liczbie 5 sztuk, siedziało się na drewnianych ławkach, a bilet kosztował 1/3 pensji robotnika Vmax to była 105 km/h.

      • 24 7

      • Będziesz kolego (4)

        Luxtorpeda miała V max. 140 km/h j były to pojazdy produkcji austriackiej, które Polska przejęła po rozpadzie k.u.k. Austro-Węgier.
        Potem produkowano w Polsce jej wersje u najsłabsza rzeczywiście miała tak niską prędkość maksymalna, ale najszybsze dochodziły do 160.
        Tyle tylko, że tam mieściło się bardzo mało pasażerów

        • 8 6

        • bo to był po prostu pojedynczy wagon motorowy

          • 2 0

        • zapomniałes dodac, ze najsłabszych było 90%, a najszybszych 2 szt z czego nigdy nie jechały (2)

          szybciej niż 80km/h bo stan torów nie pozwalał się bardziej rozpędzić.

          • 3 2

          • I tu sie mylicie. (1)

            Kolej w Polsce międzywojennej była zbudowana na średniej jakości parowozach i taborze. Postaiono na ilość ale i jakość. Po wojnie prawie wszystkie szlaki kolejowe musiały byc wyremontowane lub zbudowane na nowo. To dlatego wtedy pociagi rozwijały większe szybkości. Teraz po masie czasu mnóstwo kolometrów nie było prawidłowo remontowane a wręcz porzucone. Pendolino nie mogło sie u nas rozpędzić. Zbudowanie na nowo tras kiedy wiadomo jakie maja być szybkośći to ma sens. W dodatku TGV ma w tym uczestniczyć.

            • 3 7

            • TGV chetnie wystawi fakture, czemu nie.

              • 1 0

      • Cena

        Obstawiam, ze bilet na ten nowy super pociąg tez będzie kosztował 1/3 pensji :]

        • 4 2

    • (6)

      Przestancie powielac te brednie o Luxtorpedzie.

      • 35 5

      • (5)

        LUXtorpedzie pomiędzy Zakopanym a Krakowem udało się przejechać w czasie 2 godzin i 18 minut, co jest do dziś niepobitym rekordem.

        • 9 10

        • Też mi wynik, przejechać na pusto :) (4)

          Rozkładowo to było 2:45, co nie różni się od przejazdów teraz, a stacji było mniej.

          • 19 3

          • No i było to 85 lat temu, (3)

            widać innowacje i rozwój techniki kolejowej w PL zatrzymał się daleko w polu, na poziomie okresu międzywojennego.

            • 2 0

            • Tak, Polska nadal parowozami stoi. Nawet straz ogniowa w parowozy na drewnianych kolach wyposazona.

              • 2 0

            • tak, tak, mitomani

              Jechano na maksymalnych obrotach silników i ze zlewą kwestii bezpieczeństwa, więc żadne to osiągnięcie...

              Wystarczyły 2 lata jeżdżenia, i jakoś ta torpeda zwolniła do czasów dzisiejszych

              • 2 2

            • Tak, tak. Nikt nie twierdzi, ze jest u nas poziom jak w Japonii ale kiedys kolejnictwo nie mialo tyle przepisow dotyczacych przejazdow przez stacje, przejazdy itd itd. Kiedys rowniez nie bylo takiego ruchu na torach.

              • 0 1

    • Może to będzie taka Luxtorpeda 2.0 ?

      A nie przepraszam... 2.0 już miała być. To teraz pewnie 3.0 ?

      • 2 1

    • Tobie nie pokaże (2)

      zresztą nikomu nie pokaże. Przez 300 lat będziemy sprzątać po obecnej władzy..

      • 15 9

      • Przez 500, dopiero jak zwróci sie wykop kaczyńskiego (1)

        • 4 1

        • Nie 500...

          Ktoś z UG policzył, że 465 (około - nie pamiętam dokładnie).

          • 0 0

    • Mordo, jak Ty to robisz, że zawsze jesteś w czołówce ? (2)

      • 22 3

      • Płacą mu za to by był czujny.

        Ogólnie Nowogrodzka czuwa!

        • 9 3

      • życia nie ma

        • 12 1

    • Błogosławieni ci co nie widzieli a uwierzyli!

      Święci Matołusz i Łukasz od respiratorów na pewno już wokół tego chodzą. :lol:

      • 6 1

    • Tak głupiego pomysłu to już dawno nie słyszałem

      Tym bardziej jak mówi o tym człowiek który nigdy nic nie wybudował, a według mnie nawet nie ma zamiaru. Mowi takie brednie przed wyborami a głupi lud to kupuje. Ludzie z pomorza nie kupują takich bredni wyborczych!!!

      • 15 5

    • artykuł napisze i zaraz komentarz wstawia

      proste jak budowa drutu kolczastego

      • 15 1

  • Recze opadaja jak czytamte teksy...+ ten PCK - absurd i wyci\aganie kasy ale coz mamy demokracje

    • 1 1

  • Byl u mnie Arab z Paryza (1)

    i pytal sie czy ten pociąg ktorym przyjechal z Warszawy (Pendolino) to pociag pospieszny czy normalny? Pociagi o predkosci max 160 km/h to skansen w Europie. Skoro sa na to pieniadze z UE to trzeba brac i budowac, to nie jest kasa na służbę zdrowia jak mowi Trzaskowski, facet jest zupelnie niezorientowany. Inni goscie z Anglii rez mówią ze jest u nas "poor infrastructure" a wiec budowac i nie sluchac zakompleksionych lemingow!

    • 3 3

    • U mnie był Indianin z Kazachstanu

      cztery dni samolotem leciał bo pilot nie mógł Radomia znaleźć...

      • 3 1

  • (1)

    Horała i wszystko jasne.Pewnie znowu Horałę boli głowa. Wez APAP

    • 3 4

    • na ADHD nie pomaga

      • 0 0

  • (1)

    Atakujecie tu na internecie Pana Marcina a w cztery oczy byście nie wypowiedzieli z siebie ani słowa. Dla tego że ,jak doskonale o tym wiecie, jesteście zwyczajnie słabi. Ten człowiek pracuje dla dobra tego kraju, on się stara o rozwój o przyszłość waszą i waszych następców by była wiele lepsza. Wy sobie sprawy nie zdajecie jak bardzo PIS stara się by Polacy godnie żyli.Wypisujecie głupoty,co ta platforma wam dała przez te osiem lat co rządzili. Niczego wam nie dała,tylko was straszyła i zmuszała do kombinowania. Zacznijcie myśleć samodzielnie.

    • 2 6

    • Biedaku umysłowy - od pięciu lat rządzi PiS

      Nie oglądasz TVP Info?
      Aaaaa - nie - bo oni mentalnie w PRL-u, ostatnio odkryli generałów z układu warszawskiego, nie wiedziałem że ludzie tak długo żyją...
      Była susza - wina Trzaskowskiego, teraz ulewy i powodzie - wina Trzaskowskiego,
      Ale posłuchać byłych tępych byłych radnych z Pomorza gatunku Marcin czy Kanthak - można nawet w płaską ziemię uwierzyć...

      • 1 0

  • Skąd w tej partii tylu nieuków??

    • 5 2

  • byłam kiedyś na PO,teraz widzę że oni nie zrobili nic. Potrafią tylko krytykować a w głowach pusto.

    Koniec głosowania na lewicę.

    • 5 3

  • (1)

    Naprawdę, znajdą się naiwniacy, którzy w to uwierzą??? Choć w sumie biorąc pod uwagę ilu kretynów jest w tym kraju...

    • 7 5

    • nie obrażaj ludzi.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane