• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowatorska nawierzchnia ulicy z laboratorium Politechniki

Maciej Korolczuk
5 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nawierzchnię do testów wykonano na 160-metrowym odcinku ul. Galaktycznej między Owczarnią a Matarnią w Gdańsku. Nawierzchnię do testów wykonano na 160-metrowym odcinku ul. Galaktycznej między Owczarnią a Matarnią w Gdańsku.

Przepuszcza wodę, zmniejsza hałas, jest przyczepna i wykonana ze zużytych opon - taka nawierzchnia, opracowana przez naukowców z Politechniki Gdańskiej i Białostockiej, pojawiła się na fragmencie ul. Galaktycznej w Gdańsku.



Powstające obecenie drogi są:

Na 160-metrowym odcinku ul. Galaktycznej biegnącym równolegle do obwodnicy Trójmiasta, między Owczarnią a Matarnią, ułożono nową nawierzchnię. Została ona opracowana w ramach projektu badawczego realizowanego przez naukowców z Politechniki Gdańskiej oraz Politechniki Białostockiej. Jego celem jest opracowanie nawierzchni drogowej, podnoszącej poziom bezpieczeństwa, tłumiącej pożary paliw płynnych i jednocześnie zmniejszającej hałas.

Projekt, w który zaangażowani są m.in. inżynierowie z Wydziału Mechanicznego oraz Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej, nosi tytuł "Bezpieczna, proekologiczna poroelastyczna nawierzchnia drogowa". Realizowany jest od maja 2018 r. i potrwa do końca kwietnia 2021 r.

  • Testowana nawierzchnia charakteryzuje się lepszą przyczepnością, przepuszcza wodę, tłumi hałas i ewentualne pożary paliw płynnych.
  • Na nowym odcinku wprowadzono ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną.
  • Nawierzchnia poroelastyczna jest bardziej ekologiczna od dotychczas stosowanych mieszanek asfaltowych. Około 20 proc. jej składu to granulat gumowy pochodzący ze zużytych opon samochodowych.

- Główne założenie projektu to próba opracowania nowego typu nawierzchni drogowej - nawierzchni poroelastycznej - wyjaśnia prof. Piotr Jaskuła, kierownik Katedry Inżynierii Drogowej i Transportowej Politechniki Gdańskiej, członek zespołu badawczego. - Charakteryzować się ona ma niską hałaśliwością, wodoprzepuszczalnością, tłumieniem pożarów w przypadku np. rozlanego paliwa, a także dobrymi właściwościami przeciwpoślizgowymi. Z tego względu taka nawierzchnia sprawdzi się w warunkach miejskich, zarówno w otwartej przestrzeni, jak również w tunelach.
Jak wyjaśnia prof. Jaskuła, nawierzchnia poroelastyczna jest również bardziej ekologiczna od dotychczas stosowanych mieszanek asfaltowych. Około 20 proc. jej składu to granulat gumowy pochodzący ze zużytych opon samochodowych.

- Pozwala to z jednej strony na uzyskanie dodatkowej elastyczności warstw, a z drugiej na oszczędzanie kruszyw naturalnych i zutylizowanie w sposób przyjazny środowisku zużytych opon, bez konieczności ich spalania - dodaje.
Ułożony na ul. Galaktycznej testowy odcinek jezdni wykonany z nawierzchni poroelastycznej będzie teraz poddawany badaniom w warunkach codziennego ruchu drogowego, a także przy zróżnicowanej pogodzie. Naukowcy zbiorą m.in. dane na temat właściwości przeciwpoślizgowych, obniżających hałas i trwałości ułożonej nawierzchni, a także sposobu połączenia nowej nawierzchni z dotychczas użytkowaną.

Projekt jest finansowany z programu "Nowoczesne technologie materiałowe - Techmatstrateg".

Miejsca

Opinie (188) 6 zablokowanych

  • (1)

    PO tej drodze będzie jeździł rydwan?

    • 6 2

    • najważniejsze by nie jeżdził żaden Pisuar

      • 0 0

  • Podbudowa?

    Wylali tylko warstwę ścieralną, czy zrobili od nowa razem z podbudową?
    Jeśli tylko to pierwsze to zimy nie przetrwa :) Woda, która wsiąknie w asfalt już tam pozostanie.

    • 2 1

  • jaki asfalt daje rafineria na florydzie ? plus40 w cieniu na sloncu50 i ani jednej dziury nic rowna jak stol- szok ! (1)

    i tak jak jechalismy to cale USA ! 36 razy wiekszy kraj od PL !

    • 3 0

    • Tylko, że ta mieszanka z Florydy wystawiona na minusowe temperatury nie przetrwałaby jednej zimy. Co innego kładzą w Dubaju, co innego w Norwegii i jeszcze co innego w klimacie umiarkowanym.

      • 0 1

  • Jak można? (2)

    Jak można testować drogę hamowania na ludziach i w żywym ruchu ulicznym ? Skandal na miarę Europejska !! Jak można dopuszczać do takiego zagrożenia ??????? Kto dał pomysł ?????

    • 1 11

    • (1)

      pitolnij się w łeb.Na samochodach testują i oponach a nie na ludziach.Co za Spocony Janusz znów narzeka

      • 0 1

      • Człowieku uuu!!!!

        Droga hamowania = zagrożenie. Nie wiadomo jak się nawierzchnia zachowa narażona na różne odmienne warunki pogodowe. Jestem inżynierem i mam recht! Czas na Swingersów

        • 0 0

  • Super! I oby się udało. Nasi naukowcy coraz lepsi!

    • 5 0

  • 160 metrów-szalenstwo... szkoda ze nie 20cm.zalosne jak te miasto (2)

    • 4 9

    • Zostało zrobione tyle metrów ile potrzeba. (1)

      To nawierzchnia testowa połozona tymczasowo. Jeśli się sprawdzi to zostanie wprowadzona do katalogu nawierzchni drogowych.

      • 1 3

      • Taa zesr....e

        • 1 0

  • (5)

    Ktoś pisał, że nasze drogi są słabe i daleko nam do zachodu. Takie opinie piszą chyba tylko osoby które nigdy w życiu nie przekroczyły Odry. Prawda jest taka, że jakość naszych dróg jest na poziomie Europy Zachodniej i już dawno wyprzedziliśmy Stany Zjednoczone. Najbardziej mnie bawią jednak osoby które mówią, że samochody sportowe nie są na nasze drogi. Na parkingu stoi Avek, a w koło Janusze: To nie na nasze drogi XD

    • 10 22

    • Z tymi Stanami to się zgadzam - mają tam drogi w większości z wielkich płyt betonowych, gdzie podczas jazdy czuć gdzie się łączą, więc jedzie się niemal jak w pociągu, są popękane i pokruszone. Drogi asfaltowe jak u nas - raz piękne, raz dziura na dziurze...
      ale co do reszty, to komentować nie będę :)

      • 0 0

    • Zwłaszcza Hallera jest na poziomie zachodniej... Afryki.

      • 2 1

    • Buhahaha..... (1)

      To pora wyjechać choć raz za granicę:D Zamiast takie bzdury wypisywać:D Ach Ci Janusze z Gdańska.... To nawet szkoda komentować:D

      • 3 3

      • Przejedź się drogami lokalnymi to zobaczysz

        A raczej poczujesz.

        • 2 0

    • pensje też mamy na poziomie Europy Zachodniej

      i już dawno wyprzedziliśmy Stany Zjednoczone... oj kolego, alternatywna rzeczywistość czy jakieś nowe leki?

      • 8 3

  • mamy najlepszych naukowców na świecie

    szkoda tylko że kolejne rządy tego nie widzą ...

    • 2 1

  • Już kiedyś o tym czytałem. Ale firmy budujące ulice nie są zainteresowane,ponieważ nie będą mogli ciągle naprawiać ulic i przepadną pieniądze z uni.

    • 4 0

  • (1)

    W serialu "Zmiennicy" też była eksperymentalna nawierzchnia w jednym z odcinków. Ciekawe, czy taka sama. ;)

    • 6 1

    • Tam dalej po lewej

      W strone Matarni jest wulkanizacja, wiec mozliwe haha..

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane