- 1 Mapa pożarów aut w Trójmieście (74 opinie)
- 2 Zaśmiecone gdyńskie westerplatte (39 opinii)
- 3 Nowe oblicze Wroniej Górki na Aniołkach (13 opinii)
- 4 Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? (632 opinie)
- 5 Zapomniany minister i jego gdyńska historia (42 opinie)
- 6 Z dworca na Jasień 80 zł (587 opinii)
Nowatorska nawierzchnia ulicy z laboratorium Politechniki
Przepuszcza wodę, zmniejsza hałas, jest przyczepna i wykonana ze zużytych opon - taka nawierzchnia, opracowana przez naukowców z Politechniki Gdańskiej i Białostockiej, pojawiła się na fragmencie ul. Galaktycznej w Gdańsku.
Projekt, w który zaangażowani są m.in. inżynierowie z Wydziału Mechanicznego oraz Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej, nosi tytuł "Bezpieczna, proekologiczna poroelastyczna nawierzchnia drogowa". Realizowany jest od maja 2018 r. i potrwa do końca kwietnia 2021 r.
- Główne założenie projektu to próba opracowania nowego typu nawierzchni drogowej - nawierzchni poroelastycznej - wyjaśnia prof. Piotr Jaskuła, kierownik Katedry Inżynierii Drogowej i Transportowej Politechniki Gdańskiej, członek zespołu badawczego. - Charakteryzować się ona ma niską hałaśliwością, wodoprzepuszczalnością, tłumieniem pożarów w przypadku np. rozlanego paliwa, a także dobrymi właściwościami przeciwpoślizgowymi. Z tego względu taka nawierzchnia sprawdzi się w warunkach miejskich, zarówno w otwartej przestrzeni, jak również w tunelach.
Jak wyjaśnia prof. Jaskuła, nawierzchnia poroelastyczna jest również bardziej ekologiczna od dotychczas stosowanych mieszanek asfaltowych. Około 20 proc. jej składu to granulat gumowy pochodzący ze zużytych opon samochodowych.
- Pozwala to z jednej strony na uzyskanie dodatkowej elastyczności warstw, a z drugiej na oszczędzanie kruszyw naturalnych i zutylizowanie w sposób przyjazny środowisku zużytych opon, bez konieczności ich spalania - dodaje.
Ułożony na ul. Galaktycznej testowy odcinek jezdni wykonany z nawierzchni poroelastycznej będzie teraz poddawany badaniom w warunkach codziennego ruchu drogowego, a także przy zróżnicowanej pogodzie. Naukowcy zbiorą m.in. dane na temat właściwości przeciwpoślizgowych, obniżających hałas i trwałości ułożonej nawierzchni, a także sposobu połączenia nowej nawierzchni z dotychczas użytkowaną.
Projekt jest finansowany z programu "Nowoczesne technologie materiałowe - Techmatstrateg".
Miejsca
Opinie (188) 6 zablokowanych
-
2019-10-05 20:22
Kibicuję
Nosicie na ramionach nasz wkład w rozwój ludzkości, brawo
- 6 1
-
2019-10-05 20:19
gumowy granulat a słońce w lato
nie wierze, że ten gumowy granulat nie będzie pylił albo nie wydzielał jakiegoś syfu
- 6 4
-
2019-10-05 20:12
Fajnie ale
Proponowałbym ten projekt zrobić na Kielnieńskiej bo tam ostatni raz asfalt wylewali chyba zaraz po wojnie
- 13 1
-
2019-10-05 18:17
(1)
A może wystarczy spojrzeć za naszą zachodnią granicę ? Nasze drogi to pop prostu szajs ,trzeba używać dobrej technologi i dobrych wzorców ,nie trzeba wynajdywać koła na nowo.
- 17 7
-
2019-10-05 20:10
A autostrady w byłym nrd już poprawili?
Jeszcze kilka lat temu jeździło się tam jak po kocich łbach, drogi lokalne też w fatalnym stanie.
- 3 1
-
2019-10-05 20:09
Gdański drogowy syf sycylia mafis
- 3 8
-
2019-10-05 18:20
Rewelacja! Trzymać kciuki żeby testy dobrze przeszły :) (1)
- 12 0
-
2019-10-05 19:04
kijoza
- 0 0
-
2019-10-05 18:45
(2)
A jak ze szkodliwoscia dla srodowiska i czlowieka?
- 7 5
-
2019-10-05 18:51
no wiekszość robali nie jest zadowolona
a dżdżownice narzekają, że im się ciężko przeciskać do góry po deszczu. Reszta póki co testuje
- 4 0
-
2019-10-05 18:48
Jest okej!
- 0 0
-
2019-10-05 18:44
no tak, trzeba projekt rozliczyć położeniem asfaltu
ale chyba z założenia niezbyt dobry, skoro przepuszcza wodę
może taniej kupić technologie, która już jest na zachodzie? a może nie trzeba kupować, bo wystarczy podpatrzyć?- 4 10
-
2019-10-05 18:36
Drogowcy.
Trucizna to okropnie śmierdzi.
- 6 7
-
2019-10-05 18:33
"Naukowcy" z Gdańska.... i słoje... z Białegostoku, to było do przewidzenia...
- 6 16
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.