• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe buspasy w Gdańsku już otwarte

Maciej Korolczuk
18 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Buspas na Trakcie św. Wojciecha w kierunku centrum Gdańska.
  • Buspas na Trakcie św. Wojciecha ma ok. 900 metrów.

Nadanie priorytetu komunikacji miejskiej, a co za tym idzie szybsze i sprawniejsze funkcjonowanie stojących do tej pory w korkach autobusów to główne korzyści wynikające z otwarcia dwóch nowych buspasów w Gdańsku: na Trakcie św. Wojciecha Schuberta . Od nowego tygodnia pasem dla autobusów na Trakcie św. Wojciecha będą mogli poruszać się także rowerzyści.



Czy zdarza ci się omijać korek buspasem?

Otwarcie dwóch nowych buspasów na Trakcie św. Wojciecha (przed węzłem Lipce w kierunku centrum Gdańska) i Schuberta (między Nowolipiem a rondem przy Parku Naukowo-Technologicznym) to początek dużych zmian, jakie na początku lipca zapowiedzieli Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska oraz Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

W ramach tzw. Gdańskiego Pakietu Dostępności w najbliższych latach w mieście ma powstać 17 nowych naziemnych przejść dla pieszych oraz buspasy przyspieszające i usprawniające funkcjonowanie transportu zbiorowego.

  • Buspas na Schuberta ma przyspieszyć autobusy jadące z Suchanina w kierunku Wrzeszcza.
  • Buspas na Schuberta wytyczono na prawym pasie, a ruch w stronę ronda przy ul. Trzy Lipy przełożono na środkowy.

Pierwsze dwa właśnie uruchomiono. Jeden - na Trakcie św. Wojciecha - ma zminimalizować opóźnienia autobusów jadących do centrum Gdańska, drugi - usprawnić ruch między południem Gdańska a Wrzeszczem. Choć fragment jezdni w tym miejscu ma zaledwie kilkaset metrów, to drogowcy wraz z ZTM szacują, że buspas przyspieszy autobusy - w godzinach szczytu - o ok. 7 minut. Zmiany odczują głównie pasażerowie linii 115 i 168.

Jeszcze więcej czasu uda się odzyskać na Trakcie św. Wojciecha.

- Buspas na Trakcie ma 900 metrów i rozciąga się od św. Wojciecha do ul. Tomczaka. Na tym odcinku autobusy łapią średnio 18 minut opóźnienia w szczycie przewozowym. Dzięki buspasowi uda się wyeliminować opóźnienia względem rozkładu jazdy - zapowiada Sebastian Zomkowski, p.o. dyrektora ZTM.
  • Nowy buspas na Trakcie św. Wojciecha zminimalizuje opóźnienia autobusów, które teraz wynoszą nawet 18 minut.
  • Nieco mniej tracą pojazdy komunikacji miejskiej na Schuberta, tam opóźnienia wynoszą ok. 7 min.

Ciekawostką jest fakt, że od przyszłego tygodnia na nowym buspasie na Trakcie św. Wojciecha dopuszczony zostanie ruch rowerowy. Wkrótce przed wjazdem na pas przeznaczony dla pojazdów komunikacji miejskiej, służb miejskich i taksówek, pojawi się dodatkowe oznakowanie.

To nie pierwszy tego rodzaju ukłon w stronę rowerzystów. Wcześniej mogli oni poruszać się po buspasach na ul. Karwieńskiej i Dmowskiego. Udogodnienie jest możliwe dzięki staraniom urzędników z Referatu Mobilności Aktywnej.

- Po informacjach w prasie o tym, że powstaje buspas na Trakcie św. Wojciecha otrzymaliśmy liczne głosy od użytkowników, że dobrze by było udostępnić go także rowerzystom - mówi Remigiusz Kitliński, kierownik referatu. - Ze względu na wcześniejszą praktykę udostępniania buspasów rowerzystom tam, gdzie nie ma dróg rowerowych (na ul. Karwieńskiej i Dmowskiego) zdecydowaliśmy się na to także na Trakcie. Jest to rozwiązanie praktyczniejsze i bezpieczniejsze, gdyż w przeciwnym przypadku rowerzysta zobowiązany jest poruszać się lewym pasem ruchu, przeznaczonym dla pozostałych pojazdów. Trakt św. Wojciecha to uczęszczany szlak rowerowy, z którego korzystają mieszkańcy południowych dzielnic i Pruszcza Gdańskiego. Rocznie na rowerach przejeżdża tędy ponad 300 tys. osób, przy czym w zdecydowanej większości korzystają oni z drogi technicznej wzdłuż kanału Raduni, na której dopuszczony jest ruch rowerowy. Teraz będą mogli korzystać z buspasa.
Tak, jak już informowaliśmy, w kolejnym etapie planowane są buspasy na al. Żołnierzy Wyklętych: od Chrzanowskiego do Potokowej w stronę Matarni i od granicy lasu do ronda de la Salle na Słowackiego (w kierunku Wrzeszcza).

Opinie (356) 8 zablokowanych

  • Metropolia za tanie pieniądze.

    I tyle. Powiększenie miasta i liczby ludności to nie tylko dominanty z mieszkaniami na wynajem. To infrastruktura, w tym drogowa, ktorej białą farbą nie zrobicie.

    • 33 3

  • Buspasy są u nas dla cwaniaków.

    Korzystają z nich głównie tupeciarze Janusze. Policji nigdy w takim miejscu nie widziałem.

    • 18 2

  • Pas busy jeszcze dla tramwai bo robia im coraz wiecej torow np. Nowa Bulońska a te trasy które są kuleją

    • 7 1

  • Jak to "JUŻ" chyba "dopiero"

    Na schuberta nawierzchnia była gotowa od co najmniej dwóch miesięcy, trzeba było tylko linie namalować. Ale no tak przecież był przetarg i który obejmował czas realizacji 4 miesiące. To trzeba oddać w ostatnim dniu, tak dla zasady

    • 12 2

  • czy tylko mnie zastanawia sens buspasa na Schuberta?

    przeciez tam prawie nie jezdza autobusy

    • 35 4

  • Buspasy to recepta na zwiększenie korków. (1)

    Jeśli buspas powstawałby na nowym, trzecim pasie to wszystko byłoby w porządku, ale gdy w celu utworzenia buspasa dokonuje się zwężenia jezdni do jednego pasa to musi to spowodować zwiększenie jego obciążenia.
    Tytuł tej informacji powinien brzmieć: Władze Miasta zwężają drogi.
    Oczywiście absurdem jest dopuszczenie rowerów do buspasa, bo autobus nie będzie mógł wyprzedzić rowerzysty po zakorkowanym drugim pasie i będzie musiał jechać za nim, wolniej niż dotychczas. To uwidacznia prawdziwe motywacje - nie jest nimi usprawnienie komunikacji publicznej lecz utrudnienie poruszania się mieszkańców własnymi samochodami.
    Czy wynika to z ideologicznej niechęci do samochodów, czy z chęci zwiększenia sprzedaży biletów ZKM... To nieistotne, Istotne jest ewidentne działanie na szkodę mieszkańców.
    Ja już w Gdańsku nie mieszkam, ale współczuję mieszkańcom korków na ulicach tworzonych przez władze miasta.

    • 50 18

    • Głupiś.

      I na Schuberta, i na Trakcie był jeden pas i pozostał jeden pas. Zyskały autobusy.

      • 4 1

  • Białe kreski (3)

    Na ul. Nieborowskiej też namalowali białe kreski i zrobili z nich rondo , istna parodia ronda.
    Gdzie są prawdziwi specjaliści od dróg ? - Ci co teraz się tym zajmują nie mają o tym pojęcia.

    • 26 3

    • Hahaha

      To skrzyżowanie o ruchu okrężnym to jakaś parodia. Czekam na wrzesień. Będzie się działo. Bo już teraz przy małym ruchu słychać co chwilę klakson w tym miejscu.

      • 5 0

    • (1)

      Na razie namolowali kreski ale jak sie rozwiazanie sprawdzi to przebuduja cale skrzyzowanie aby było rondem z prawdziwego zdarzenia. Czas pokaze co z tego wyjdzie.

      • 0 0

      • Ufam, że się nie sprawdzi. Pseudorondo stanie w korku o poranku i nie będzie łatwego wyjazdu w żadną ze stron. Poza tym gdyby kierowcy mieli przestrzegać na nim przepisów, to w sytuacji korka będzie dramat. Równomierne włączanie się będzie możliwe tylko dzięki uprzejmości tych, co zyskają już pierwszeństwo po wjechaniu na rondo.
        W zimie będzie jeszcze większy cyrk.
        Byle bez ofiar w pieszych to się skończyło, bo zlikwidowanie sygnalizacji świetlnej w sąsiedztwie przedszkola oceniam jako pomysł rodem z dudy!!!

        • 0 0

  • A jak z motocyklami na Trakcie (1)

    Będą mogły jeździć jak na pozostałych w Gdańsku? Trochę słabo z rowerami

    • 6 3

    • niby dlaczego? Za duża różnica prędkości?

      • 1 0

  • Najlepszy jest buspas na Podwale Grodzkie przed dworcem

    Właściwie codziennie stoję tam w korku i tak się zastanawiam, że ten buspas jest jedynie dla wieśniaków/cwaniaków, którzy chcą ominąć korek. Po co robić takie pasy, przepisy, skoro nikt tego nie przestrzega?

    • 25 1

  • Na czole se bus pas namalujcie (2)

    Miasto wrogie mieszkancom sie staje

    • 35 11

    • (1)

      bo autobusami kto jeździ? Kosmici?

      • 2 4

      • a samochodami ?

        • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane