• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe gdyńskie City w rękach Węgrów?

Katarzyna Fryc
8 marca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Na Międzytorzu - najatrakcyjniejszym wolnym terenie w centrum Gdyni - chce zainwestować węgierska firma deweloperska. Jeśli dogada się z PKP, wybuduje tam nową dzielnicę i wyremontuje dworzec kolejowy.



Międzytorze to 100-hektarowy niezabudowany teren na pograniczu śródmieścia i gdyńskiego portu. Znajduje się tam gigantyczne torowisko, wykorzystywane przed laty przez port - dziś zarośnięte krzakami. Od wielu lat powraca temat zagospodarowania Międzytorza - jedynego tak dużego obszaru pod inwestycje położonego w centrum miasta.

- Sprawę komplikują kwestie własnościowe. Większość terenu należy do skarbu państwa, który przekazuje go właśnie Polskim Kolejom Państwowym - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Międzytorzem (zwłaszcza częścią najbliższą hali targowej) zainteresowana jest węgierska firma deweloperska TriGranit Development Corporation. Nie byłoby to jej pierwsze przedsięwzięcie w Polsce: zrealizowała już centrum handlowe Silesia City Center w Katowicach i stawia obok niego osiedle mieszkaniowe. Na zlecenie Węgrów studio architektoniczne Kwadrat przygotowało koncepcję przyszłej zabudowy Międzytorza oraz rewitalizacji gdyńskiego dworca.

- Zakłada ona remont dworca głównego i podmiejskiego oraz przebudowę łączącego je pasażu. Plac Konstytucji przed dworcem ma otrzymać podziemny parking - opowiada dr Jacek Droszcz ze studia Kwadrat. - Natomiast teren Międzytorza w naszym opracowaniu jest nowym gdyńskim City z wysoką zabudową, odwołującą się do wznoszonych Sea Towers.

- Mieściłyby się tam biura, mieszkania i obiekty handlowe. Zaplanowaliśmy park i sporo terenów zielonych oraz nowy układ komunikacyjny z przedłużoną ulicą Węglową - dodaje dr Piotr Lorens, współautor koncepcji, która przed paroma dniami została zaprezentowana władzom Gdyni.

Jak mówi wiceprezydent Stępa, opracowanie to posłuży do przygotowania planu zagospodarowania Międzytorza przez miasto. W tej sprawie przedstawiciele TriGranit podpisali z Gdynią list intencyjny. Jednak powodzenie inwestycji zależy głównie od porozumienia dewelopera z PKP. - Jesteśmy zadowoleni, że TriGranit prowadzi poważne rozmowy z nami i z gminą. Trwająca teraz procedura uwłaszczania terenu powinna zakończyć się za rok - mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP SA. - Trzeba jednak pamiętać, że mogą pojawić się inne zainteresowane firmy i wtedy będziemy wybierać najciekawszą z przedstawionych ofert.

- Jesteśmy przygotowani na to, by stanąć do konkursu i powalczyć o ten teren - zapowiada Zbigniew Drzewiecki z TriGranit Development Corporation.
Gazeta WyborczaKatarzyna Fryc

Opinie (141) 1 zablokowana

  • weż matołku już się zamknij

    Te waszą ziemianke co sie prawie zawaliła i budowa rok stała
    to super skutecznośc.
    Te wasze 2 otynkowane bloki zwane ST to wiocha na całego.
    W Gdańsku nikt nie przeżywa kazdej budowy bo jest tego za dużo.

    • 0 0

  • Bolo zgadza się

    To miasto Gdynia powstało dzięki portowi, dzięki morzu. Port gdyński był zawsze i winien nadal pozostać głównym elementem gospodarki miasta.
    Gdańsk z Gdynią łączy PKP,ale i budowa autostrady A1 wspólny priorytet jako miast portowych. kończy rozbudowę do czterech pasm ulicy Janka Wiśniewskiego i Trasy Kwiatkowskiego.
    Zadaniem miasta musi być wykorzystanie Gdyni jako Centrum Logistycznego i bazy NATO z Polskiej Marynarki Wojennej, co zapewnia aktywizację gospodarczą i miejsca pracy dla mieszkańców i zwiekszy prestoż. Koncepcja ożywienia i rozbudowy wysokościowców na Międzytorzu pozostawiając w części pod funkcje portowe, a w części miejskie oraz tworząc obszar przenikania tych obu funkcji, jak w wypadku docelowego terminalu promowo-pasażerskiego. Zwiekszenie nakładów na Turystyke Morską i Promowa i zabudowe z nia zwiazanej infrastruktury. A w tym zdynamizowanie rozwoju jachtingu w Gdyni i gdyńskiego portu jachtowego. Należy wspierać dalsze upublicznienie przystani(ew. realizować jako PPP), której administratorem już stało się miasto. Należy stworzyć całoroczne centrum szkolenia żeglarskiego, wraz z Domem Żeglarza im Zaruskiego(taki jaki planował Rakowski) i niezbędną infrastrukturą, wykorzystując do tego celu fundusze centralne i UE. Rozbudowa zaplecza socjalnego klasy lux mariny, które może przynieść wymierne rezultaty, czyli zwiększenie liczby zawijających jednostek.
    Piszesz, że budzi to kontrowersje, zauważ łaskawie, ze w Gdansku gdy buduja marine dla kajaków jest wiecej szumu niz w Gdyni najwiekszy inwestor buduje baze promowa.

    • 0 0

  • Bolo,

    za życzonka DZIĘKI, ale...nie świętuję. Zaraz koniec bumelki przy komputrze.
    Też mnie mierzi, jak propaganda sukcesu wciska sie drzwiami i oknami. A Podwale...nie powiedziane, że będą opóźnienia, może się wyrobią? Pogoda jak marzenie, więc nie ma żadnych przeszkód.

    • 0 0

  • waszka ty pijaczyno to że wywalili cIĘ z TKKF

    to nie problem gdańszczan.

    Kolejna kumulacja szczurowatego bełkotu.

    Prywatni inwestorzy gdynia sie nie interesują a chore wizje gryzoni bo może UE się zlituje i da troche grosza to na terminal czy centrum logistyczne

    • 0 0

  • Sukces Włodarzy Gdyni,...

    to MOLOCHY HANDLOWE!!! Blaszaki te straszą przy drogach. Nic dobrego tylko ogromne korki na ulicach przez te blaszaki. Przypomnę, 20 biedronek, 2 Teska, Makro,2 Kauflandy,3 Lidly, Real+spólka Geant,Plus, przyosiedlowe Zabki na każdym kroku. Jak coś przoczyłam to przepraszam. Tych co te zgody obcokrajowcom wydali. To jest ten problem?! Gdynia umarła. Nie ma podatków od tych obcokrajowców. Odprowadzane są w inne miejsca. Wiadomo,że handel to podstawa podatkow. Od Polaków nie ma, bo już powymierali zniszczeni przez POLITYKÓW.

    • 0 0

  • korki w gdyni?

    definicja korkow w.g. gdynian - jazda 20km/h badź 5 min opoznienia. przejazd przez miasto w 15 min zamiast 10 jak codzien

    definicja korkow w.g. gdańszczan - oczekiwanie na przejazd przez skrzyzowanie 30 min, opoznienie do pracy o godzine. calkowicie sparalizowane miasto, nie tylko srodmiescie ale takze kazdy dojazd do obwodnicy i polodniowych dzielnic mieskzalnych

    • 0 0

  • Anonimie

    widze, ze wiesz lepiej, wiec zapraszam cie na boisko lub siłownii TKKF"Checz" do Chyloni to pogadamy sobie.

    • 0 0

  • Waszka

    Wolę konkrety niż bzdety,
    Jakaś tam procedura uwłaszczania terenu za rok, jakieś tam plany, srutututu, kłębek drutu,
    Ni jestem np fanem Galerii Bałtyckiej ale widzę jak szybko tę budowę zorganizowano i jej postęp,
    Natomiast o remoncie gdyńskiego dworca pieprzy się już czwarty! rok i nic, zero, nul,
    Tak samo widzę remont linii koejowej do Warszawy i budowę A-1,
    Wczoraj myślałem że padnę ze śmiechu jak premierek -przykrótkawość wyliczał zalety ministra transportu i jego działań...
    deweloper z PKP - a kto to taki?

    • 0 0

  • dodatkowo GD dołożyło do budowy skrzyżowania

    20 mln. Budowa idzie pełną parą, w gdynie gryzonie pobudowały drogę do blaszaka geanta za kredyt.

    Po prostu gratulacje

    ps dyskusja z gdyńskimi matołkami zawsze konczy się tak samo z inwestycyjnej potegi gdyńskiej, zostają korki i niskopodłogowe autobusy :)

    • 0 0

  • "to że wywalili cIĘ z TKKF to nie problem gdańszczan"

    Pytam sie juz po raz kolejny (w jakim to ja byłem i)z jakiego to TKKF mnie wywalili, prosze oświec mnie?.
    Napisz wiecej też odnośnie mojego pijaństwa, jak rozumiem TKKF jako organizacji pozarządowa ma programy profilaktyczne, m.in. zwiazane z profilaktyka antyalkoholowa, (pewnie wpadłeś - przypadkowo, a może podali cie odpowiednie służby, abyś z takiego programu skorzystał, moze przez rodzine)wiec na sama nazwe dostajesz wysypki i wszystko mieszasz.
    Moim zdaniem na 81 lat, Gdynia wspaniale sie rozwija i już II Rzeczypospolitej była symboliczną morską stolicą Polski, ciesze sie, ze bedzie kino IMAX i w końcu dworzec najnowocześniejszy, centrum kultury, itd, itp.

    Bolo - z PKP cieżko sie rozmawia, tak samo jak z min.Polaczkiem, własnie miałeś przykład. Wiem jak cieżko jast tez w W-wie gdzie jest 2.700 podmiotów przy samym operacie - jestes sobie to wyobrazic, a z kazdym jednym inna umowa inne warunki itd, itp. Chłopie zastanów sie, to jak sie uda w ciagu dwóch trzech lat to bedzie mistrzostwo świata.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane