• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe narzędzie planistyczne dla poprawy komunikacji miejskiej w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
21 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Dogodny dostęp do transportu zbiorowego to jedna z podstaw dobrze zaprojektowanego miasta. Dogodny dostęp do transportu zbiorowego to jedna z podstaw dobrze zaprojektowanego miasta.

Gdańsk opracował własną mapę dostępności pieszej do środków transportu zbiorowego. Specjalne rozwiązanie informatyczne prezentuje zasięg oddziaływania i drogę dojścia do przystanków. W teorii ma to ułatwić poprawę przebiegu linii transportu zbiorowego, ale ze względów finansowych na większe zmiany w najbliższym czasie nie ma szans.



Z którego środka transportu zbiorowego korzystasz najczęściej?

Prace nad stworzeniem mapy dostępności pieszej do przystanków transportu zbiorowego trwały przez ostatnie dwa lata i były realizowane w ramach bieżących działań Biura Rozwoju Gdańska.

To właśnie ta jednostka w największej mierze będzie korzystać z nowego informatycznego rozwiązania ze względu na potrzebę zawarcia w dokumentach planistycznych rezerw pod powiązania piesze i rowerowe.

- Konsekwentnie poszukujemy rozwiązań, które pomagają nam realizować zadania zgodnie z określonymi w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Gdańska. Priorytetem w zakresie mobilności jest dogodna dostępność piesza i rowerowa do komunikacji zbiorowej. Dotychczas skazani byliśmy na szacunkowe określenie odległości, które nie odzwierciedla faktycznego stanu infrastruktury pieszej i istniejących barier przestrzennych - mówi Tomasz Budziszewski, p.o. kierownika Zespołu Analiz Transportowych w Biurze Rozwoju Gdańska.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku, Sopocie i Gdyni


Mapa jest ogólnodostępna i może okazać się pomocna nie tylko dla urzędników, ale także mieszkańców szukających nowego mieszkania, radnych dzielnic czy inwestorów. Mapa jest ogólnodostępna i może okazać się pomocna nie tylko dla urzędników, ale także mieszkańców szukających nowego mieszkania, radnych dzielnic czy inwestorów.

Zautomatyzowana baza danych o dostępności transportu



Przewagą nowego narzędzia nad dotychczasowymi rozwiązaniami jest systemowe uwzględnienie wszystkich barier przestrzennych - budynków, nasypów, linii kolejowych, ogrodzeń oraz oczywiście zbiorników czy rzek.

Dotychczas standardem w planowaniu przestrzennym przy tworzeniu tego typu analiz było wpisywanie okręgów o odpowiedniej długości od przystanku. W przypadku obszaru całego miasta było to rozwiązanie stosunkowo szybkie, lecz mało precyzyjne.

Na potrzeby wybranych analiz dokonywano ręcznych poprawek w oparciu o wizję w terenie. W sytuacji tzw. dzielnic rozwojowych wymagało to jednak aktualizacji danych co kilka-kilkanaście miesięcy, głównie ze względu na nowe inwestycje budowlane.

Teraz takie działania zostały w znacznej mierze zautomatyzowane. Nowe narzędzie bazuje na trasach pieszych z bazy OpenStreetMap. Na tę warstwę naniesione są dane pochodzące wprost od Zarządu Transportu Miejskiego w ramach Otwartych Danych. Ponadto można filtrować informacje tylko dla wybranych przystanków lub/i częstotliwości kursowania pojazdów.

Przykładowa dostępność przystanku autobusowego Olszynka - Szkoła, gdzie uwzględniona jest bariera Opływu Motławy, a strefy dojścia prowadzą przez kładkę dla pieszych. Przykładowa dostępność przystanku autobusowego Olszynka - Szkoła, gdzie uwzględniona jest bariera Opływu Motławy, a strefy dojścia prowadzą przez kładkę dla pieszych.
- To narzędzie będzie dla nas pomocne nie tylko przy planowaniu sieci komunikacji miejskiej, ale też przy optymalizacji lokalizacji przystanków i linii. Ma to też wymiar ekonomiczny, ponieważ jeżeli można inaczej poukładać trasy autobusów, to z pewnością będzie to korzystne w rachunku ekonomicznym - zwraca uwagę Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
- Komunikacja miejska nie będzie dobrze funkcjonowała bez dobrych połączeń pieszych. Tak samo miasto nie będzie w pełni przyjazne pieszym bez dobrze działającej komunikacji miejskiej. Mapy wykorzystamy m.in. do identyfikacji barier architektonicznych infrastrukturalnych, które niestety w każdym mieście się znajdują, a które będziemy starali się niwelować. Będzie pomocna również w zaproponowaniu nowych połączeń pieszych, niezależnych od sieci drogowej - dodaje Grzegorz Krajewski, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. pieszych.

Priorytetem utrzymanie obecnego standardu komunikacji



Czy to oznacza, że w najbliższych tygodniach lub miesiącach można spodziewać większych korekt w lokalizacji przystanków autobusowych lub zmian tras, aby zlikwidować "białe plamy" na mapie Gdańska?

- Mierzymy się obecnie z dużym kryzysem finansów publicznych. Rozwój komunikacji publicznej jest mocno zagrożony w miastach. Kluczem jest obecnie utrzymanie dotychczasowej siatki połączeń i taki jest absolutnie priorytet w Gdańsku - rozwiewa nadzieje Piotr Grzelak, z-ca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji, zwracając uwagę na rozstrzygnięcie pod koniec września przetargu na dostawę energii elektrycznej dla samorządów, który niemal na pewno będzie wiązał się z drastyczną podwyżką opłat.
Aktualna wersja mapy bazuje na danych pozyskanych w kwietniu 2022 r. Narzędzie będzie aktualizowane co kilka miesięcy, planowany jest także rozwój nowych funkcjonalności.

Rosnące ceny prądu a utrzymanie tramwajów. Ile to kosztuje? Rosnące ceny prądu a utrzymanie tramwajów. Ile to kosztuje?

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (73) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • Zabrakło informacji, że kosztowało to kilkanaście milionów złotych (2)

    • 36 5

    • Jakoś nie płaczesz że budując dodatkowe pasy dróg wykonawca używa oprogramowania za setki tysięcy a nie kartki papieru... (1)

      • 7 8

      • gdzie te dodatkowe pasy w południowych dzielnicach?

        dziś z 1000 samochodów przejechało przez ulicę Perłową - zwykła osiedlowa droga ale alternatywa dla ulicyi Małomiejskiej głównej autostrady Gdańska Południe.

        • 0 0

  • A gdzie narzędzie do opracowania jednolitego systemu taryfowego dla całej aglomeracji? Od ponad 20 lat szukają ;-)

    • 31 4

  • Nie wiem ile warte są te dane skoro... (2)

    Po 2 minutach przeglądania mapy w okolicy wszystkie ciągi na zamkniętych osiedlach oznaczone są jako "ogólnodostępne" (w tym słynne przejście przy osiedlu wojskowym Błękitna Fala), a do tego moje osiedle jest oznaczone jako bez dostępu do komunikacji, mimo że do przystanku autobusowego mam 6 minut/400metrów piechotą :)

    • 27 2

    • Zobacz, czy chodniki są narysowane na openstreetmap.org

      Masz tam opcję zgłoszenia błędu - anonimowo lub jako zalogowany (powiadomienia na maila i możliwość komentowania zgłoszeń).
      Pewnie miejscy urzędnicy nie będą re generować mapy na bieżąco, ale na przyszłość te dane będą.

      • 7 0

    • Nic nie są warte bo chodziło tylko oto byzmarnowac kolejny raz miliony z kasy miasta! czyli naszej

      • 1 1

  • dziękuję ale tristar i jego zalety wystarczą mi żeby porzucić wszelką nadzieję na jakieś pozytywy kolejnych pomysłów (8)

    do tego Grzelak jako nadzorujący tą dziedzinę dzialalności miasta jest niemalże gwarantem niepowodzenia podobnie jsk Sasin na szczeblu krajowym.

    • 51 2

    • Co takiego pożytecznego wynika z tego nowego projektu?

      Będziecie przenosic przystanki czy rozsądniej budować nowe, bo teraz standardem podrózy czy to autobusem czy tramwajem jest podwójny przystanek typu najpierw światła a za chwilę przystanek (albo odwrotnie). W jaki sposób ma to faktycznie poprawić działanie komunikacji miejskiej?

      • 2 3

    • Tristar jest systemem poprawiającym płynność ruchu samochodów (4)

      Przypuszczalnie wydłuża pieszym i cyklistom czas oczekiwania na zmianę świateł, a kierowcy, z których wielu cierpi na samochodozę, nie doceniają korzyści z jego powstania w Trójmieście, ponieważ w godzinach szczytu i tak stoją w korkach i nie odczuwają poprawy płynności ruchu w wyniku funkcjonowania systemu tristar.

      • 2 8

      • (1)

        "Przypuszczalnie"? Czyli nie wiesz, jak działa i co robi. Na jakiej więc podstawie twierdzisz, że cokolwiek robi i do tego skutecznie?
        Przypomnę, że przez pierwszy rok lub dłużej od uruchomienia niepowodzenia systemu tłumaczono jego strojeniem. W końcu przyznano, że nic się nie da zrobić i wyłączono adaptację.
        Od czasu uruchomienia tego systemu było kilka awarii świateł na skrzyżowaniach i ich wyłączeń. Okazywało się, że wtedy zmniejszały się korki.

        • 6 1

        • To nieprawda

          • 0 0

      • Przypuszczalnie jadąc od Okopowej do Sopotu staję na większości czerwonych świateł (1)

        LOT, Hucisko, Zieleniak, Brama Oliwska, ośrodek sportowy polibudy, Opera, Miszewskiego, Jaśkowa Dolina - chyba nic nie pominąłem
        Od Wrzeszcza jest kawałek lepiej ale niedługi bo tylko do Oliwy z jej centrum biurowym i nowymi sygnalizacjami.
        Wieczorem czasem jest lepiej ale i tak muszę wtedy przekraczać nieznacznie dozwoloną prędkośc, żeby zdążyć na zielonych światłach w kilku miejscach. Ten portal zrobił niedawno test ale na trasie Gdyni-Gdańsk. Proponuję dla dokończenia i rzetelności zróbcie test trasy w drugą stronę.

        • 1 0

        • jeszcze czasami Chodowieckiego nawet jesli nikt nie przechodzi przez przejście, Oliwa przy pętli, Pomorska, czasem Bitwy Oliwskiej i prawie zawsze Droga Zielona

          • 0 0

    • Grzelak to najlepiej zna się na historii

      • 14 0

    • Wszystko dla naszego dobra

      • 3 0

  • Kosztowne przygotowania do akcji Pieszo do Pracy, Szkoły i Szpitala

    • 25 1

  • Wyimaginowana

    mapa jak dostępność masy korzystającej z linii 289 bez przystanku Kampinoska. Brawa dla Was, od 7 lipca zgoda ZTM a brak decyzji ZDiZ w tym temacie.

    • 10 3

  • Miś na miarę naszych możliwości

    Nie wiedzą chyba co z pieniędzmi zrobić i znaleźli fajne zajęcie urzędnikom na jakiś czas, gdzie owoc ich "pracy" będzie przydatny zupełnie dla nikogo.

    • 25 5

  • Opinia wyróżniona

    Mapa dojścia, nie dostępności (2)

    Zaprezentowana mapa to dobry początek, ale pokazuje czasy dojścia dla osób bez ograniczeń mobilności, którym nie straszne schody, tunele, kładki. Zabrakło warstwy lub informacji dodatkowych na temat utrudnień w dostępności do poszczególnych przystanków, np. wejście po schodach bez towarzyszącej rampy lub windy.

    • 48 12

    • i poprzewracane hulajnogi z ktorymi wladze nic nie robia

      • 0 0

    • Zróbcie mapę bezpiecznych dojść z domów do szkół

      bedzie to tzw mapa wstydu

      • 0 0

  • mapa pokaże dojście do najbliższego przystanku (2)

    i się okaże że to autobus linii 195, która z przyczyn technicznych jest zawieszona. Albo tramwajowy na 3 maja w centrum miasta z 10 odjazdami w ciągu całego dnia i tylko roboczego. Ta mapa to urzędnicze zakłamanie rzeczywistości , żeby można się było chwalić jak to całe miasto jest pokryte komunikacją miejską.
    Sensowniej byłoby stworzyć mapę z sugerowanym dojściem do przystanku, z którego coś odjeżdża w takcie miejskim.

    • 23 3

    • Popieram (1)

      Chciałbym zobaczyć mapę, ktoś by pokazała jak daleko jestem w stanie dotrzeć komunikacja miejska z danego miejsca w 30/60 minut. Z uwzględnieniem czasu dojścia na przystanki i przesiadek. Niestety nie wygląda to kolorowo i komunikacja miejska nie jest konkurencyjna z prywatnym samochodem

      • 5 2

      • limuzyna słuzbowa dojezdza szybko

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane