• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe pociągi dla SKM już w Trójmieście

Maciej Naskręt
1 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowe pociągi SKM oceniamy na 4 z plusem

We wtorek władze SKM zaprezentowały pierwszy z dwóch nowych składów wyprodukowanych w nowosądeckiej firmie Newag. Pociągi za ponad 35 mln zł zabiorą pasażerów najszybciej w drugiej połowie marca.



Czy podobają ci się nowe składy?

Impulsy są pierwszymi od ponad 20 lat zupełnie nowymi pojazdami, jakie kupiła Szybka Kolej Miejska. Ostatni raz zupełnie nowe składy pojawiły się u nas w 1993 roku. Były to dwie jednostki EW60, eksploatowane tylko przez siedem lat, do 2000 roku.

- Nowe składy na torach SKM pojawią się w połowie marca. Musimy przeszkolić do ich obsługi nie tylko maszynistów, ale też całą załogę i zaplecze spółki. W pełni oba składy będą wykorzystywane w maju tego roku - mówi Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP SKM w Trójmieście.
Zobacz także: Czytelnicy Trojmiasto.pl wybrali kolory nowych składów SKM.

Czteroczłonowe pociągi o długości 74,4 m pomieszczą 511 osób, w tym 152 na miejscach siedzących. Każdy człon posiadać będzie dwie pary drzwi, a wysokość podłogi pojazdów dostosowana zostanie do peronów SKM (960 mm). Pojazdy wyposażone będą w dodatkowy wysuwany stopień, który zniweluje lukę pomiędzy taborem a peronem. Będzie go to odróżniać od obecnych standardowych składów EN57.

Pociągi, mogące osiągać prędkość do 160 km na godz., będą spełniać rygorystyczne europejskie normy zderzeniowe i wytrzymałościowe. Sęk w tym, że wspomnianą prędkość składy osiągną wyłącznie na trasie z Gdańska Głównego do Tczewa. Dlaczego nie w Trójmieście? Po pierwsze, na linii SKM przystanki są zbyt często. Po drugie, linia nie jest przystosowana do takich prędkości.

Czytaj też: Do Trójmiasta wracają pociągi dla studentów

- Na początek jednak składy wyjadą na trasę Wejherowo - Gdańsk Śródmieście. Chcemy, by kursowały także do Lęborka i Słupska - mówi Lignowski.
Impuls został ponadto wyposażony w klimatyzację i system komunikacji maszynista - pasażer, a także system do zliczania pasażerów. Dodatkowo skład posiada monitoring wewnętrzny i zewnętrzny z rejestracją obrazu z kamer. Zostaną również zainstalowane wewnętrzne wyświetlacze SIP i dwa automaty biletowe z możliwością zakupu biletów wyłącznie na kartę bankomatową.

- Sądzę, że jak pasażerowie wsiądą do tego składu, odczują dużą zmianę na plus - podkreśla prezes SKM.
Podróż ma być komfortowa także dzięki poduszkom, które zainstalowane zostały pod pudłem wagonu. Do dyspozycji osób niepełnosprawnych będą także rampy zamontowane w przedniej części składu. Toalety mają obieg zamknięty, więc będzie można z nich korzystać na całej trasie.

Pozostaje mieć nadzieję, że SKM szybko nabędzie 10 składów 6/7-członowych, co planowane jest w perspektywie budżetowej UE na lata 2014-2020. Dwa nowe składy to zdecydowanie za mało wobec oczekiwań pasażerów.

Zobacz aktualny rozkład jazdy pociągów SKM.

  • Nowy pociąg z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Nowy pociąg z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Nowy pociąg z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Nowy pociąg z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Nowy pociąg z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Nowy pociąg z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Nowy pociąg z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Nowy pociąg z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Nowy pociąg z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Nowy pociąg z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Wysuwane stopnie w nowym skłądzie.
  • Oprzyrządowanie do obsługi układu jezdnego.
  • Czoło pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Nowy pociąg z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Poduszki powietrzne pod pudłami poprawiające warunki podróży.
  • Nowy pociąg z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Toaleta w nowym pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Toaleta w nowym pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Nowy pociąg z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Wnętrze nowego pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Wnętrze nowego pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Wnętrze nowego pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Wnętrze nowego pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Wnętrze nowego pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Wnętrze nowego pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Wnętrze nowego pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Wnętrze nowego pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Wnętrze nowego pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Wnętrze nowego pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Monitoring.
  • Pulpit sterowniczy maszynisty.
  • Wnętrze nowego pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Wnętrze nowego pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Wnętrze nowego pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Wnętrze nowego pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Pulpit sterowniczy nowego pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Pulpit sterowniczy nowego pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Pulpit sterowniczy nowego pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Wnętrze nowego pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Nowy pociąg z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.

Miejsca

Opinie (173) 5 zablokowanych

  • Bardzo ładne, funkcjonalne, komfortowe, nowoczesne. Porównywalne z konstrukcjami istniejącymi w Europie zachodniej.

    • 0 0

  • żal !!!!!!!!!!!!!! (1)

    i tylko żal ZNTK w Gdańsku

    • 5 2

    • żal !!!!!!!!!!!!!!

      Zgadza się Gdańsk widowiskowe miasto ale zbytnio nie zadbane dlatego mogę powiedzieć że na psy schodzi

      • 0 0

  • śliczna (2)

    szkoda że szybko zdewastuja ja małolaty ze spreyami i gwoździami, a robole ze stoczni zasmrodza petami i piwem

    • 9 0

    • śliczna

      A od czego jest firma sprzątająca

      • 0 0

    • Nie do końca. Ja sądzę, że trafi na trasę jako sprinter do Słupska

      • 3 1

  • dwie pary drzwi ? (13)

    czy to powtórka ze staroci?
    Ilość drzwi jest kluczowa dla komfortu wsiadania i wysiadania.

    • 60 15

    • GRAFITU

      Masz racje jak zobaczę to zabije albo jak nie dam rady to policja

      • 0 0

    • ilość drzwi nie jest problemem

      problemem są stacze przydrzwiowi przez których ludzie wysiadaja gęsiego zamiast parami.

      • 1 0

    • na każdą sekcje (2)

      każda sekcja ma po dwa wejścia, czyli razem jest osiem.

      • 8 1

      • czyli słabo (1)

        prosił bym po 3 na sekcję przynajmniej

        • 5 2

        • Najlepiej jakby sie caly bok otwieral i mozna by wysiasc w kazdym miejscu

          • 8 0

    • liczba drzwi (2)

      natomiast z reszta tresci sie zgadzam.

      • 5 2

      • jak widać z komentarzy (1)

        te drzwi są kompletnie niepoliczalne, więc jest OK

        • 9 0

        • czy one sa jednokierunkowe ? mi sie wydaje,ze jednak 16

          • 0 0

    • Trochę siara, że prezes SKM nie ma pojęcia ile drzwi mają jego pociągi... (3)

      Wszystkie składy elektryczne które obecnie użytkuje SKM mają po 2 pary drzwi na stronę na wagon. Dawniej w użytku były składy EW58 które miały 3 pary drzwi na wagon na stronę, jeszcze wcześniej EW60 które par drzwi miały 4. Czyli... nowe składy w żaden sposób nie poprawiamy sytuacji, a prezes mówi o tym jakby dla niego to byla nowość... brawo!

      • 19 1

      • Bo to nie jest produkt dla... (1)

        Szybkiej Kolei MIEJSKIEJ. Takie rozwiązanie jest od wieku typowe dla składów podmiejskich (lub jak dziś modnie: Regionalnych). Dla układu przystanków SKM w Trójmieście powinny być zaprojektowane i zbudowane składy typu METRO. Takie kursowały po wybudowaniu linii SKM najpierw Gd.Gł. - Gd. NPort a potem sukcesywnie: Gd.Gł. - Sopot, Sopot-Gdynia Gł., Gdynia Gł. Gdynia - Chylonia itd.
        w latach 50-tych ub. w. Były wygodne, lżejsze, szybsze i nie istniał żaden problem z odległością stopnia od krawędzi peronu. Widać Niemcy w 1936 r potrafili.
        Ale obecni władcy SKM tego nie pojmują.

        • 18 0

        • Problem z dziurą do krawędzi nie istniał jeszcze całkiem niedawno

          Poczciwe "kibelki" miały przecież na chama przykręcony dodatkowy żeliwny stopień przy wejściu zmniejszający rzeczoną dziurę. Problemy zaczęły się wtedy, kiedy władze SKM się pogubiły, czy rozwijają kolej aglomeracyjną, czy burakowozy do zwożenia od Luzina do Cieplewa. Oczywiście takie niesamowicie skomplikowane zadanie jak wydzielenie osobnej puli taboru na obsługę wyłącznie linii słupskiej było ponad siły SKM.

          • 9 0

      • Oczywiście, że poprawiają sytuację

        jeśli chodzi o wyjścia.

        • 0 2

    • w punkt

      Słusznie, liczba drzwi jest kluczowa, zobaczcie prawdziwe miejskie pociągi.

      • 5 0

  • Dla niepełnosprawnych

    Fajnie ze obsługuje niepełnosprawnych tylko szkoda ze dworce obsługujące niepełnosprawnych można policzyć na palcach jednej dłoni. Na większości stacji są tylko schody na peron nie ma nawet podjazdu na wózek.

    • 0 0

  • muszą być dłuższe!

    "Pozostaje mieć nadzieję, że SKM szybko nabędzie 10 składów 6/7-członowych, co planowane jest w perspektywie budżetowej UE na lata 2014-2020. Dwa nowe składy to zdecydowanie za mało wobec oczekiwań pasażerów."
    Powinni kupić albo długie, albo żadne. Wpuszczanie na tory tych krótkich jak teraz niestety mija się z sensem. (rozumiem, ze na razie testy itp. ale moze niech nie jeżdzą w godzinach szczytu bo nie ma jak wejsć)

    • 0 0

  • I nadal utrudnienia przy wchodzeniu i wychodzeniu?

    To jest zadziwiające, jak uparci są decydenci kolejowi w sprawach taboru! Od czasu, kiedy zlikwidowano SKM-kę trójmiejską z lat 50-tych i 60-tych, w której w wagonach było 4 drzwi na jedną stronę, nie pojawił się nigdy tabor równie wygodny dla pasażerów. Chyba ci decydenci w ogóle nie podróżują SKM, bo wreszcie kiedyś zamówiliby wagony przynajmniej z 3 drzwiami na jedną stronę. Jeszcze dziwniejsze wagony zamówili dla PKM - tam są tylko jedne drzwi na jedną stronę wagonu i jak tam mają szybko wymienić się pasażerowie, w dodatku z rowerami?

    • 0 0

  • Nowe "GLONOJADY"

    Dostaly nowa nazwe, nie impuls a GLONOJAD.

    • 0 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Zobacz nowy pociąg SKM od środka

    Wazne pytanie.. (2)

    Czy na tzw. żulerce będzie można sobie otworzyć piwko, zapalić papieroska?

    • 8 2

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Zobacz nowy pociąg SKM od środka

      Odpowiedź

      Raczej nie bo skład jest w pełni monitorowany i dobrze

      • 0 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Zobacz nowy pociąg SKM od środka

      Zapewne obsługa, kontrola i ochrona nie będzie miała, jak dotychczas, nic przeciwko temu.

      • 3 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Zobacz nowy pociąg SKM od środka

    HEJT po całości:)

    Mam pytanie: a gdzie przedział służbowy(restauracycjny) gdzie piwko można wypić i papieroska zapalić.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane