• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe pomysły dla czterech dzielnic Gdańska

Krzysztof Koprowski
28 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Koncepcja atrakcyjnej przestrzeni publicznej na Oruni (ul. Gościnna), ujęta w mikrostrategii.
  • Wizja placu i miejsca spotkań przed dworcem w Osowej.
  • Przykład możliwego wykorzystania potencjału zbiornika Srebrzysko we Wrzeszczu Górnym.
  • Koncepcja układu terenów zieleni i wzajemnych powiązań między nimi na Południu.

Cztery dzielnice Gdańska zyskały własne mikrostrategie - szczegółowe dokumenty, określające możliwe scenariusze rozwoju. Nie jest to inicjatywa miasta, a Gdańskiej Fundacji Innowacji Społecznej. Niewykluczone, że materiały zostaną wykorzystane w oficjalnych procedurach planistycznych.



Czy jesteś zadowolony(a) z komfortu życia w obecnym miejscu zamieszkania?

Prace nad przygotowaniem mikrostrategii w ramach projektu "Quo Vadis, Gdańsku?" trwały ponad rok. W tym czasie organizatorzy przeprowadzili kilkanaście warsztatów-spotkań z mieszkańcami, podczas których dyskutowano o problemach i komforcie życia w poszczególnych dzielnicach miasta.

Nie zabrakło też analiz najczęściej wybieranych kierunków podróży oraz tego, co najważniejsze w strategicznym planowaniu - wizji rozwoju na następne dekady. W pracach pomagali zawodowi architekci i urbaniści, pracownicy Biura Rozwoju Gdańska oraz członkowie rad dzielnic. Zaangażowani zostali też studenci architektury.

Dlaczego projektem objęto Wrzeszcz Górny, Orunię, Osową i Ujeścisko?

- Chcieliśmy zająć się czterema dzielnicami o bardzo różnej specyfice i problemach. Wrzeszcz Górny jest właściwie drugim centrum miasta i przeprowadzano tutaj już wiele warsztatów z mieszkańcami, Orunia ze swoimi problemami społecznymi czy komunikacyjnymi czeka na rewitalizację, Osowa jest prawie osobnym miasteczkiem, zaś Ujeścisko żywiołowo się rozwija - mówi Przemysław Kluz z Gdańskiej Fundacji Innowacji Społecznych.
Czytaj też: Cztery gdańskie dzielnice mają szansę na rewitalizację

Quo Vadis - Wrzeszcz Górny from Trojmiasto.pl
Dla każdej z dzielnic obrano inny kierunek rozwoju. Wrzeszcz Górny ma być "sercem miasta", wykorzystywać potencjał kampusu Politechniki Gdańskiej, bogatej i nieco zapomnianej zieleni parkowej, a także stać się centrum innowacji społecznych oraz życia studenckiego.

Quo Vadis - Orunia from Trojmiasto.pl
Orunia ma powrócić do korzeni i ponownie pełnić funkcję dzielnicy rekreacji i odpoczynku. W strategii zwrócono uwagę na ogromny potencjał Żuław, zieleni oraz wody (Kanał Raduni, Motława, Potok Oruński, system melioracji). Niezwykle ważna ma być też funkcja "bramy-łącznika do miasta" dla osób docierających do Gdańska od południa.

Quo Vadis - Osowa from Trojmiasto.pl
Podobny charakter ma posiadać Osowa. Tu przede wszystkim postawiono na wykorzystanie potencjału dwóch jezior i terenów leśnych. Nadal dominującym elementem ma być funkcja mieszkaniowa, ale z lepszą bazą kulturalno-usługową oraz dobrym powiązaniem komunikacyjnym z pozostałymi częściami miasta (z naciskiem na wykorzystanie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej).

Quo Vadis - Ujeścisko from Trojmiasto.pl
Zieleni nie zabrakło też na Ujeścisku i w najbliższym sąsiedztwie. W mikrostrategii wykreowany został m.in. Park Południowy, który miałby zająć rezerwę ul. Nowej Bulońskiej Południowej w rejonie zbiorników retencyjnych Świętokrzyska I i II zobacz na mapie Gdańska. Duży nacisk położono też na wygodę przemieszczania - nie tylko autem, ale pieszo i rowerem z miejscami docelowymi podróży (np. sklepami, szkołami) w zasięgu 10 minut spaceru. Ważnym elementem mają też być działania zmierzające do lepszej integracji społecznej mieszkańców tej części Gdańska oraz podwyższenia standardu projektowania nowych dróg.

Konferencja wieńcząca projekt "Quo Vadis, Gdańsku" przyciągnęła sporą grupę osób zaangażowanych w jej przygotowanie oraz zainteresowanych wynikami kilkumiesięcznej pracy. Konferencja wieńcząca projekt "Quo Vadis, Gdańsku" przyciągnęła sporą grupę osób zaangażowanych w jej przygotowanie oraz zainteresowanych wynikami kilkumiesięcznej pracy.
- Doraźnie myślimy, by dokumenty te były pomocne przy tworzeniu nowego studium, ale dalekosiężnie chcemy, by pozwoliły na strategiczne myślenie o rozwoju każdej z czterech dzielnic - dodaje Kluz.
Biuro Rozwoju Gdańska obiecuje, że nie zlekceważy wielomiesięcznej pracy inicjatorów projektu i mieszkańców. Na razie jednak czeka na przekazanie pełnej wersji dokumentów (w artykule publikujemy skrócone wersje mikrostrategii).

- Mogę zapewnić, że przyjrzymy się i przeanalizujemy te dokumenty. Na pewno część materiałów będzie pomocna przy sporządzaniu Studium Przestrzeni Publicznych, które będziemy opracowywali w przyszłym roku - zapowiada Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Zobacz panoramę Wrzeszcza Górnego z poziomu pracy alpinistów przemysłowych.

Ujeścisko widziane z żurawia na placu budowy osiedla Dwa Tarasy. Materiał z 2013 r.

Orunia widziana z żurawia na placu budowy Hotelu Zatoka. Materiał z 2013 r.

Dawny oruński ratusz przy ul. Gościnnej.

Miejsca

Opinie (50) 1 zablokowana

  • i obowiązkowo ścieżkę rowerową (4)

    albo nawet dwie

    • 31 4

    • Dwadzieścia,

      po dziesięć pasów w każdą stronę.

      • 0 0

    • Trzy!!! Na bogato !!!

      • 1 0

    • cztery

      Po jednej zamiast każdego z pasów ruchu pojazdów, i po dwa zamiast chodników dla pieszych.

      No, można by chodniki od biedy zostawić. Ale kult samochodów trzeba zniszczyć, a że przy okazji siądzie gospodarka...

      • 10 3

    • nie,obowiazkowo basen na Ujescisku!

      na Chelmie juz przepełnienie!

      • 3 3

  • Kiedy (1)

    Obudzą się radni bezradni i włodarze miasta w kierunku Stogów ? Tak piękna dzielnica, a tak zaniedbana. Dziur więcej w jezdniach niż serze szwajcarskim. Pewnie obawiają się, że jak coś spier...ą(tak jak na przeróbce) to pan Janek i reszta śmietanki ich roliczą

    • 14 1

    • Hehe

      Dokładnie ;) betonowe buciki i do pustego stawu.

      • 0 0

  • niestety jesteśmy

    Metropolją jak ze snu pijanego wariata. Albo wszystko i logicznie albo populizm i wywalenie pieniedzy

    • 2 1

  • A co z Nową Kościuszki w Dolnym Wrzeszczu? (2)

    Albo zabierzcie się za robotę i zróbcie tą drogę albo porzućcie ten pomysł i uporządkujcie teren za ETC między Rzeczypospolitej a Chrobrego bo wygląda tam strasznie. Nie ma chodników, jak popada to przejść się nie da. Nie ma oświetlenia (ostatnio dwukrotnie ukradli tam kobietom torebkę) bo jak mówią radni dzielnicy nikt nie da pieniędzy na zainwestowanie w oświetlenie czy chodnik nie mówiąc już o uprzątnięciu terenu bo może kiedyś powstanie tam droga... Zdecydujcie się wreszcie. Wóz albo przewóz!!!

    • 28 1

    • najlepiej, aby nie powstala.

      Jaki ruch mialaby rozladowac?

      • 0 0

    • Ja bym wolala, zeby ta droga nie powstala

      I zeby zrobili tam porzadny chodnik. Mase ludzi mieszkajacych na zaspie korzysta z przejscia miedzy domami na ulicy Krzemienieckiej 16 a 17 obok starego "zlotnika" a nawierzchnia jest tam w tak fatalnym stanie, ze wozkiem z dzieckiem nie moge tam przejechac. Centrum miasta...

      • 5 4

  • ja mam jeszcze jeden pomysł. (9)

    deczko drogi w jednej części a w drugiej nie spodoba się Januszom:

    1. W Gdańsku-Wrzeszczu wpuścić al. Grunwaldzką w ziemię (w tunel) od Galerii Bałtyckiej do skrzyżowania z Miszewskiego i odciążyć biednych mieszkanców i przyjezdnych od tego niemiłosiernego huku i smrodu (ponad 80 dB hałasu równoważnego a to jest skala logarytmiczna!),
    2. ograniczać ruch samochodów. Nie da się inaczej bo piesi i spalinowcy przeszkadzają sobie i zawsze będą sobie przeszkadzać. Trzeba podjąć wreszcie jakieś kroki, zaczynając od centrów miast. Samo gadanie nic nie zmieni.

    • 57 23

    • hmmm (1)

      jak uda ci się zbudować taki tunel pod grunwaldzką to śmiało! Nie rozumiem komu miałoby się to nie podobać :)

      • 8 0

      • ewentualna kwestia kosztow i sens takij inwestycji

        czy oby na pewno tyle ludzi traktuje Wrzeszcz jako dzielnice tranzytowa. Jesli tak - dokad? Do Slowackiego? Do Oliwy? Do Sopotu/Gdyni?

        Mysle, ze najpierw zbadac dokad ludzie jezdza, bpo mogloby sie okazac, ze taki tunel wcale nie rozwiazywalby problemow.

        Jesli okazaloby sie, ze rozwiazuje - jestem za. Nastepny krok to moze nawet odtworzonie pierzei zabudowy - tak jak przed wojna. Szeroki deptak i zwyklad lokalna droga. Sadze, ze nie narod jeszcze nie jest gotowy na takie rewolucje.

        Przeciez - przepustowosc! :D

        • 1 0

    • Haha pod manhatanem (1)

      nie mogą zrobić tunelu, a ty chcesz całą długość ?

      • 14 4

      • pod manhatanem chciano niepotrzebny i szkodliwy tunel dla pieszych

        tu mowa o calkowicie innym podejsciu.

        • 1 0

    • Na Grunwaldzkiej deptak. Fajna sprawa.

      to chyba jest max 1km. to naprawdę takie drogie? ulica to ulica.

      • 2 1

    • spowolnic Grunwaldzka (1)

      To jest pierwsza rzecz - to ograniczy halas i zwiekszy miejskosc ulicy. Mozna wtedy zwiekszyc ilosc przejsc dla pieszych

      • 8 14

      • tak, najlepiej

        progi tam co 20 metrów postawić...

        • 8 5

    • problemem sa cieki wodne (rzeki)

      Są inne, tańsze rozwiązania by ograniczyć ruch.

      • 6 6

    • problem zaczął się wraz z galeriami i wieżowcami z minimalną ilością miejsc postojowych

      • 12 4

  • Oliwą się zająć, bo jeżeli Osowa to osobne miasteczko, to Oliwa to wieś w środku miasta. Dobrze, że się OBC i Alchemia pojawiły, UG się rozbudował. Ale "centrum" Oliwy to bida z nędzą i bankami, na całą wielką dzielnicę jeden maluśki dyskont (chwała choć za niego!), ani księgarni, ani sklepu z ciuchami (nie liczę lumpów i handlarzy na rynku). A rada dzielnicy potrafi tylko organizować badziewne happeningi typu "Viva Oliwa", co najczęściej kończy się klapą, bo pogoda nie sprzyja (2 razy, jak to było, to lało jak z cebra, Matce Naturze też się nie podobało :P)

    • 2 1

  • Mieszkańcy Szadulken zdecydują o losie spalarni w Szadulkach. (3)

    No i co z Adamowiczem. Dotąd bardzo go popierali. W 80%..

    • 21 4

    • Pracuje w Holandii od 3 miesięcy... (1)

      ...i tu to jest dopiero wszystko uporzadkowane i estetyczne. Miejscami cale obszary przypominają obrazek jak z pięknej bajki... na dodatek tu nie ma reklam, banerów itp. Zieleń i trawniki są wszedzie zadbane, jest po prostu pięknie.

      • 2 0

      • lelijke nederland

        Jeszcze Ci ta Holandia bokiem wyjdzie,po 8 latach wracam do Polski.

        • 1 1

    • ale przeciez tam nie ma smrodu ;)

      Tak rzecze pan Adamowicz. Wysiadł z samochodu, zaciągnał się i rzekł - smrodu nie ma, przesadzacie. ;) Ale ciekawe że Szczurek zrobił to samo. Sami fachowcy.

      • 4 0

  • ABSTRAKCJE

    ktoś za te wizje wziął pieniądze ? dlaczego dalej ludzie z peło męczą ludzi swoimi szaleństwami ? precz z peło z Gdańska.

    • 3 2

  • 113

    Domagamy sie a by 113 jechal trasa z kampinowskiej przez srebrna na wielkopolska gdzie jest szkola podstawowa. 113 jezdzi za to po plytach do kampinowskiej i z kampinowskiej. masa ludzi z dziecmi nie ma bezposredniego, bliskiego dojazdu do szkoly na Wielkopolskiej z rejonow osiedla kolorowego i moje marzenie.

    Kiedy w koncu cos z tym zrobicie ? zjazd 113 z kampinowskiej po plytach po takiej samej trasie jak wjazd to absurd.

    Dolozenie 2 przystankow "srebrna" i "przebisniegowa" i sprawa rozwiazana dla ludzi.

    • 5 2

  • Niepołomnicka

    jest świetnie, budowa za budową, a wyjazd z wszystkich osiedli kolorowe, moje marzenie, maćkowe, okolice Hokejowej etc. jedynie przez niepolomnicka i borkowo.....szał. Rano wyjazd z niepolomnickiej na swietokrzyska trwa srednio 10 minut a powinny to byc gora 2-3 minuty, jak oddadza kolejne budynki w okolicy bedzie jeszcze weselej.......bardzo fajne zejscie z kampinowskiej na petle....ale mogliby pomyslec o jakiejs drodze z ktorej wszyscy z tego rejonu odciaza niepolomnicka

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane