• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe składy dla SKM-ki prawie gotowe

Maciej Naskręt
15 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowe pociągi SKM oceniamy na 4 z plusem
  • Czoło montowanego elektrycznego zespołu trakcyjnego dla SKM.
  • Montaż składu dla SKM w Trójmieście.
  • Montaż składu dla SKM w Trójmieście.
  • Wnętrze montowanego składu dla SKM w Trójmieście.
  • Człon montowanego składu dla SKM w Trójmieście.
  • Montaż składu dla SKM w Trójmieście.
  • Montaż składu dla SKM w Trójmieście.

Dwa nowe elektryczne zespoły trakcyjne za 35,5 mln zł, które wozić będą pasażerów SKM głównie na trasie z Wejherowa do Tczewa, stoją już na hali montażowej spółki Newag. Montowane są w nich ostatnie podzespoły. Składy pojawią się w Trójmieście za nieco ponad miesiąc.



Czy nowe składy przyciągną pasażerów do SKM?

W marcu ubiegłego roku trójmiejski przewoźnik - spółka SKM - podpisała z nowosądeckim przedsiębiorstwem Newag kontrakt na dostawę dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych. Inwestycja będzie kosztowała spółkę SKM w Trójmieście 35,5 mln zł. Jeszcze w listopadzie informowaliśmy o tym, że pudła przyszłych pociągów stoją w lakierni i są malowane na wzór wybrany przez naszych czytelników. Teraz składy trafiły do nowego pomieszczenia - montażowni, gdzie są składane wszystkie jego elementy.

Sprawdź rozkład jazdy pociągów SKM i PKM

- Spodziewamy się, że pierwszy skład trafi do Trójmiasta ok. 20 lutego. Następny pociąg powinien przyjechać z południa Polski 10 dni później. Zanim składy wyjadą na tory, musimy pojazdy zarejestrować i przeszkolić maszynistów. Zakładamy, że elektryczne zespoły trakcyjne pojadą z pasażerami 10 marca - mówi Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM w Trójmieście.
Na które trasy zostaną skierowane nowe pociągi?

- Przede wszystkim mają wzmocnić kursy na odcinku od Wejherowa do Tczewa. Nie oznacza to jednak, że mieszkańcy Lęborka i Słupska nie zobaczą ich w swoich miastach. Tam także będą skierowane - zapewnia prezes spółki PKP SKM w Trójmieście.
Przypomnijmy, że wspomniane pociągi będą pierwszymi od ponad 20 lat zupełnie nowymi pojazdami, jakie kupiła Szybka Kolej Miejska. Ostatni raz nowe składy pojawiły się u nas w 1993 r. Były to dwie jednostki EW60, eksploatowane tylko przez siedem lat, do 2000 r.

Nowe EZT-y pojadą nawet 160 km/h

Podróż odbywać się będzie w wygodnych, ergonomicznych fotelach, przy których znajdą się gniazdka elektryczne. W środku znajdą się także toalety oraz mobilne, bezgotówkowe automaty biletowe. Przewoźnik nie zapomniał także o rowerzystach. Dla nich będzie wydzielona strefa do przewożenia jednośladów.

Czteroczłonowe pociągi o długości 74,4 m pomieszczą 511 osób, w tym 152 na miejscach siedzących. Będą spełniać rygorystyczne europejskie normy zderzeniowe i wytrzymałościowe.

- Pociągi mają osiągać prędkość do 160 km/h. Będziemy to sprawdzać podczas testów na południu Polski jeszcze na początku lutego - tłumaczy Lignowski.

Klimatyzacja i likwidacja luki między peronem i składem

Klimatyzację pojazdu zapewnią agregaty klimatyzacyjne zabudowane na dachach każdego z wagonów (4 klimatyzatory) i dodatkowo 2 klimatyzatory kabin maszynisty. Do ogrzewania zastosowano natomiast elektryczne urządzenia grzewcze (wentylatory z nagrzewnicami) oraz będzie można wykorzystywać ogrzewanie właśnie poprzez wspomniane klimatyzatory.

W składach pojawi się wysuwany schodek, całkowicie likwidujący lukę pomiędzy peronem a podłogą pojazdu. Pojazd wykonany jest jako niskopodłogowy, w strefie wejść podłoga jest na poziomie 960 mm (nad poziom główki szyny). Ponadto w celu umożliwienia podróżowania osobom na wózkach inwalidzkich pojazd został wyposażony w urządzenia ułatwiające wsiadanie i wysiadanie z i do pojazdu.

Pojazd został wyposażony również w system komunikacji maszynista-pasażer, system do zliczania pasażerów, posiada monitoring wewnętrzny i zewnętrzny z rejestracją obrazu z kamer. Zostały również zainstalowane wewnętrzne tablice reklamowe, tablice informacyjne (wewnętrzne i zewnętrzne), posiadają system sygnalizacji pożarowej.

SKM zamówi kolejne składy

W najbliższych latach SKM zamierza kupić kolejnych 10 pociągów. Mają one mieć od pięciu do siedmiu członów. Wszystko zależy jednak od tego, czy i na ile zostanie przedłużona umowa przewozowa (SKM świadczy usługi także na linii PKM), która na razie obowiązuje do grudnia 2016.

Miejsca

Opinie (179) 7 zablokowanych

  • (1)

    ""- Pociągi mają osiągać prędkość do 160 km/h."" w szczególności między przystankami Gdańsk Główny - Gdańsk Stocznia albo Gdańsk Śródmieście.

    Czytaj więcej na:
    http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Nowe-sklady-dla-SKM-ki-prawie-gotowe-n98019.html#tri

    • 11 8

    • Na tych odcinkach zmierzą się z prędkością światła. Na pozostałych oczywiście 160 ;)

      • 5 1

  • Re: Nowe składy dla SKM-ki prawie gotowe (1)

    Super,że coś robią w tym kierunku a tych frajerów co wiecznie wszystko krytykują to do gazu

    • 10 18

    • Robią zdecydowanie za mało

      • 6 0

  • (2)

    Po co SKM na siłę walczy z Przewozami Regionalnymi? Przecież większość zarówno pasażerów jak i dopłat jest z Trójmiasta, a nie z około-trójmiejskich wsi jak wejherowo czy lębork. Głuszek i Lignowski już zupełnie postradali zmysły. To nie jest SKM Pomorze tylko SKM Trójmiasto i właśnie na Trójmiejskim taborze powinni się skupić, a kaszubskie bydło niech jeździ starymi kiblami.

    • 30 20

    • Wyjatkowy z ciebie cham...Po prostu brak slow.

      Sam jezdzij kiblami wiesniaku....Jaki tam z ciebie Sopocianin-pewnie podwarsiawski sloik.

      • 8 1

    • Sopot to kiedyś należał do powiatu wejherowskiego. Wejherowo ma własną komunikację miejską, szpital itd. Co ma Sopot? Molo.... Wali od ciebie cebulą...

      • 3 2

  • Może przy okazji przywrócić takt co 6, 12, 24 min.?

    • 24 2

  • Wow cuda po tylu latach 2 nowe sklady gotowe brawo Gluszek brawo Adamowicz ciemny lud jest wam wdzieczny!!!!

    • 19 2

  • a tak z ciekawości zapytam: (1)

    1) jak długo się "produkuje/montuje" taki skład?

    2) jak działa "system do zliczania pasażerów,"? tzn. czy jak wysiądę aby kogoś przepuścić i wsiądę ponownie, to zliczy mnie podwójnie?

    • 9 3

    • Jak wysiadasz to wsiadajac musisz nabyć nowy bilet. proste.

      • 1 2

  • ale czemu 2 pary drzwi a nie 3 jak było kiedyś? (1)

    poza tym wszystko OK, choć MAM nadzieje, że ten wysuwany stopień będzie faktycznie wysuwany za każdym razem

    • 13 3

    • Fakt 3 pary drzwi są spoko jak w EW 58

      Jest parę szczegółów na które trzeba zwrócić uwagę. Tutaj jeden człon jest krótszy niż w EN 57. Więc wychodzi więcej drzwi na tę samą długość składu. Oraz większa strefa wejścia niż EW 58. Więc wymiana pasażerów może być na wysokim poziomie

      • 5 1

  • żal (1)

    i tylko żal ZNTK w Gdańsku

    • 9 2

    • tak

      Nasze ZNTK zostaly zapomniane...
      Chyba funkcjonuja jak stary, zdezelowany warsztat z mlotkiem i srubokretem.
      A w Nowym Saczu, po sprywatyzowanu, Zaklad sprzedaje do Europy nowe sklady....

      • 2 0

  • Fajnie, ale moim zdaniem stare składy nie są aż tak tragiczne w porównaniu do....

    ....dziury między peronem a składem oraz częstotliwości kursów - zwłaszcza tych do Wejherowa/Słupska. Mieszka tam i korzysta z SKM tysiące osób, które mając tak mały wybór utrudniają życie innym pasażerom tworząc ścisk. W godzinach szczytu powinny jeździć właściwie co chwilę. W tych warunkach nie da się jeździć, a nowe składy nic nie pomogą.

    • 14 4

  • Dwa skladysklady:) a reszta to padliny stare

    • 11 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane