• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe składy dla SKM-ki prawie gotowe

Maciej Naskręt
15 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowe pociągi SKM oceniamy na 4 z plusem
  • Czoło montowanego elektrycznego zespołu trakcyjnego dla SKM.
  • Montaż składu dla SKM w Trójmieście.
  • Montaż składu dla SKM w Trójmieście.
  • Wnętrze montowanego składu dla SKM w Trójmieście.
  • Człon montowanego składu dla SKM w Trójmieście.
  • Montaż składu dla SKM w Trójmieście.
  • Montaż składu dla SKM w Trójmieście.

Dwa nowe elektryczne zespoły trakcyjne za 35,5 mln zł, które wozić będą pasażerów SKM głównie na trasie z Wejherowa do Tczewa, stoją już na hali montażowej spółki Newag. Montowane są w nich ostatnie podzespoły. Składy pojawią się w Trójmieście za nieco ponad miesiąc.



Czy nowe składy przyciągną pasażerów do SKM?

W marcu ubiegłego roku trójmiejski przewoźnik - spółka SKM - podpisała z nowosądeckim przedsiębiorstwem Newag kontrakt na dostawę dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych. Inwestycja będzie kosztowała spółkę SKM w Trójmieście 35,5 mln zł. Jeszcze w listopadzie informowaliśmy o tym, że pudła przyszłych pociągów stoją w lakierni i są malowane na wzór wybrany przez naszych czytelników. Teraz składy trafiły do nowego pomieszczenia - montażowni, gdzie są składane wszystkie jego elementy.

Sprawdź rozkład jazdy pociągów SKM i PKM

- Spodziewamy się, że pierwszy skład trafi do Trójmiasta ok. 20 lutego. Następny pociąg powinien przyjechać z południa Polski 10 dni później. Zanim składy wyjadą na tory, musimy pojazdy zarejestrować i przeszkolić maszynistów. Zakładamy, że elektryczne zespoły trakcyjne pojadą z pasażerami 10 marca - mówi Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM w Trójmieście.
Na które trasy zostaną skierowane nowe pociągi?

- Przede wszystkim mają wzmocnić kursy na odcinku od Wejherowa do Tczewa. Nie oznacza to jednak, że mieszkańcy Lęborka i Słupska nie zobaczą ich w swoich miastach. Tam także będą skierowane - zapewnia prezes spółki PKP SKM w Trójmieście.
Przypomnijmy, że wspomniane pociągi będą pierwszymi od ponad 20 lat zupełnie nowymi pojazdami, jakie kupiła Szybka Kolej Miejska. Ostatni raz nowe składy pojawiły się u nas w 1993 r. Były to dwie jednostki EW60, eksploatowane tylko przez siedem lat, do 2000 r.

Nowe EZT-y pojadą nawet 160 km/h

Podróż odbywać się będzie w wygodnych, ergonomicznych fotelach, przy których znajdą się gniazdka elektryczne. W środku znajdą się także toalety oraz mobilne, bezgotówkowe automaty biletowe. Przewoźnik nie zapomniał także o rowerzystach. Dla nich będzie wydzielona strefa do przewożenia jednośladów.

Czteroczłonowe pociągi o długości 74,4 m pomieszczą 511 osób, w tym 152 na miejscach siedzących. Będą spełniać rygorystyczne europejskie normy zderzeniowe i wytrzymałościowe.

- Pociągi mają osiągać prędkość do 160 km/h. Będziemy to sprawdzać podczas testów na południu Polski jeszcze na początku lutego - tłumaczy Lignowski.

Klimatyzacja i likwidacja luki między peronem i składem

Klimatyzację pojazdu zapewnią agregaty klimatyzacyjne zabudowane na dachach każdego z wagonów (4 klimatyzatory) i dodatkowo 2 klimatyzatory kabin maszynisty. Do ogrzewania zastosowano natomiast elektryczne urządzenia grzewcze (wentylatory z nagrzewnicami) oraz będzie można wykorzystywać ogrzewanie właśnie poprzez wspomniane klimatyzatory.

W składach pojawi się wysuwany schodek, całkowicie likwidujący lukę pomiędzy peronem a podłogą pojazdu. Pojazd wykonany jest jako niskopodłogowy, w strefie wejść podłoga jest na poziomie 960 mm (nad poziom główki szyny). Ponadto w celu umożliwienia podróżowania osobom na wózkach inwalidzkich pojazd został wyposażony w urządzenia ułatwiające wsiadanie i wysiadanie z i do pojazdu.

Pojazd został wyposażony również w system komunikacji maszynista-pasażer, system do zliczania pasażerów, posiada monitoring wewnętrzny i zewnętrzny z rejestracją obrazu z kamer. Zostały również zainstalowane wewnętrzne tablice reklamowe, tablice informacyjne (wewnętrzne i zewnętrzne), posiadają system sygnalizacji pożarowej.

SKM zamówi kolejne składy

W najbliższych latach SKM zamierza kupić kolejnych 10 pociągów. Mają one mieć od pięciu do siedmiu członów. Wszystko zależy jednak od tego, czy i na ile zostanie przedłużona umowa przewozowa (SKM świadczy usługi także na linii PKM), która na razie obowiązuje do grudnia 2016.

Miejsca

Opinie (179) 7 zablokowanych

  • Brawo za pierwsze składy podmiejskie z max 160km/h na linii do Tczewa (PR zamulają ze składami 120 kmh max) (2)

    Tylko gdzie tu logika: Nowe składy NEWAGU mają podniesiona podłogę do 960mm nad główką szyny - na wysokość peronów na linii SKM - Gdańsk Śródmieście - Reda - (aż po Wejherowo też). Trasa od Tczewa do Gdyni E65 ma perony wysokie 760mm, piąty peron w Gdyni jest niższy nawet.

    Proponuję portalowi trójmiasto.pl zorganizowanie praktycznego pokazu (korzystania z nowego nabytku) decydentom SKM przy wykorzystaniu ciężkiej walizy, wózka dziecięcego, roweru, wózka inwalidzkiego w tym akumulatorowego...

    • 6 3

    • Masz rację! (1)

      Z Twojej wypowiedzi płynie jasny i sensowny wniosek- olać Tczewy Słupski i inne Wejherowa z ich symbolicznymi udziałami w spółce. Proponuję oddać im kasę, olać ich dofinansowanie i sprawić żeby SKM była prawdziwie miejska. Modernizacyjny paraliż SKM spowodowany jest tym, że jakieś wioski i miasteczka dziesiątki kilometrów od Trójmiasta mają za niskie perony i większość musi się dostosowywać do garstki.

      • 4 1

      • Dokładnie. Skoro nie radzą sobie w trójmieście to najpierw nie poprawią tu swoje usługi a później biorą się za okoliczne

        miejscowości

        • 3 1

  • dwa. z wiejerowa do tyczewa. ile razy gdynianie gdańszczanie dziennie będą mieli okazję nimi jechać... (1)

    pewnie nigdy, bo pojadą poza szczytami. Wałek i kpina.

    • 14 2

    • Ja tam w pociągu zawsze jeżdżę już po szczytowaniu...

      • 0 1

  • (2)

    Po co SKM na siłę walczy z Przewozami Regionalnymi? Przecież większość zarówno pasażerów jak i dopłat jest z Trójmiasta, a nie z około-trójmiejskich wsi jak wejherowo czy lębork. Głuszek i Lignowski już zupełnie postradali zmysły. To nie jest SKM Pomorze tylko SKM Trójmiasto i właśnie na Trójmiejskim taborze powinni się skupić, a kaszubskie bydło niech jeździ starymi kiblami.

    • 30 20

    • Sopot to kiedyś należał do powiatu wejherowskiego. Wejherowo ma własną komunikację miejską, szpital itd. Co ma Sopot? Molo.... Wali od ciebie cebulą...

      • 3 2

    • Wyjatkowy z ciebie cham...Po prostu brak slow.

      Sam jezdzij kiblami wiesniaku....Jaki tam z ciebie Sopocianin-pewnie podwarsiawski sloik.

      • 8 1

  • wagony

    Wagony ładne i nowoczesne, tylko ten kolor kanarkowy niezbyt trafiony.

    • 2 1

  • Tylko czemu welurowe foteliki!? (1)

    Żule zasikają a brudasy ufajdają i upaprają to w kilka miesięcy i będzie bród i smród jak w starych autobusach. W starych SKM były te czerwone ławki - wandalo i żulo-odporne.

    • 9 2

    • Skm do tczewa

      Mogli by w końcu tez przywrócić Skm z Gdyni do Tczewa.te przesiadki w Gdańsku Głównym to masakra

      • 3 1

  • Ciesze sie, ze to polski dostawca. (18)

    A nie jakies pindolino.

    • 208 46

    • Pendolino na trasie SKM? (1)

      Media robią ludziom kalafiory z mózgów i oto efekty.

      Nawet dalekobieżne Pendolino zatrzymujące się w Oliwie i Wrzeszczu to jakieś nieporozumienie. Pociągi klasy EIP nie powinny zatrzymywać się na miejskich przystankach.

      • 12 5

      • gdyby Pendolino miało osobną parę torów, to może i byś miał rację

        a tak pociagi muszą czekać na wolny odstęp i realizują przy tym korzystną dla spółki wymianę pasażerów. Wrzeszcz jest obecnie "bardziej główny" niż Główny, a Oliwa to dworzec w pobliżu centrum biznesowego, bardzo wygodny dla głównej klienteli PIC.

        • 10 1

    • (8)

      Chyba nie jechałeś Pendolino. To zupełnie inna klasa pociągów i całe szczęście, że je kupili. Ile lat można jeździć dużym fiatem w 40 modyfikacji? Tak właśnie wygląda Pesa Dart - zwykły EZT, który przy 160 km/h telepie się jak galareta. Poza tym na CMK wkrótce ma być 200-250 km/h.

      • 46 21

      • (2)

        Szwajcaria już wyebała na zbity pysk te pendolino - jak im pasażerowie wpienieni zatrzymali cały skład na 30 minut żeby skorzystać z toalety na dworcu bo notorycznie w pociągu nie działała - jak zresztą połowa podzespołów...

        • 10 18

        • jechales polskimi Pendolino, czy narzekasz na wszelki wypadek? (1)

          Jechalem kilka razy do i z Krakowa do Gdanska i uwazam, ze to swietna opcja.

          Ostatnio, w okolicach Sylwestra pociag wypelniony do ostatniego miejsca i ponoc nie jest to szczegolnie wyjatkowa sytuacja.

          Warto zauwazyc, ze PolskiBus zaczyna byc w mocnym odwrocie.

          • 20 4

          • szkoda tylko,

            ,ze nie dają już powoli alternatywy dla pendolino. w godzinach 8-14 trasa gdańsk-warszawa same pendolino i jedna tlk o 11, niestety cena pendolino studencka 75zł (przy ostatnim sprawdzaniu) a tlk 30zł. Niestety większości Polaków długo nie bedzie stać na taka podróż.

            • 8 2

      • Jarasz sie predkoscia 250 km/h (4)

        A tymczasem w Chinach norma staje sie 500.

        • 24 20

        • Zazdrościsz komunistom? (1)

          • 18 10

          • tacy z nich komunisci, jak z Niemcow w UE demokraci

            a z PO partia liberalna.

            • 29 4

        • Nie 500, a 400 (1)

          Nie jaraj się tak, 450 to wyciąga superekspres tylko na jednej linii

          • 16 2

          • na liniach pasazerskich 300-350

            przy wyzszych predkosciach mieli problemy techniczne.

            • 11 2

    • ale w ilu % polski? a w ilu austiacki?

      • 1 1

    • poslki dostawca (1)

      sprzegi dostarczyla gdynska firma :)

      • 8 1

      • ale widze że

        Scharfenbergi sa w standardzie niemieckim (złącza elektryczne po bokach) a nie jak wcześniejsze EN57AKM w standardzie brytyjskim (złącza elektryczny nad sprzęgiem) co wyklucza mieszanie nowych składów ze zmodernizowanymi.

        • 5 0

    • gdyby nie Pindolino, to od Pesy byś kupił guaniane ED-74, a nie Darta (2)

      • 24 6

      • (1)

        ED-74 jeżdżą w IC, więc nie ma o czym gadać. Polskie firmy produkują dobre pociągi, niemniej innego typu. Pociągi dalekobierzne, szybkich prędkości są ciągle melodią przyszłości jeśli chodzi o Pesę czy Newag.

        • 15 6

        • ED-74 częściej nie jeżdżą, niż jeżdżą

          mechanicy wolą prowadzić EM-10 bez szyb, niż "Edyty"

          • 11 3

    • niby Polski ale jakby austryjacki

      • 5 3

  • Miejmy nadzieje

    Ze jak juz sa przyciski do otwierania drzwi, to podczas postoju pociagu w chlodne dni, drzwi beda zamkniete.

    • 1 0

  • super to wygląda (10)

    W końcu Polska dogoniła inne kraje pod względem kolei

    • 41 57

    • żartujesz?

      W innych krajach na kolej miejską kupuje się składy miejskie, a u nas przerobione regionalne - zobaczymy co będzie w środku. Już wadomo że będą stopnie - brak płaskiej podłogi.

      • 2 1

    • Tak Białoruś

      • 2 2

    • yhm bo kupiono dwa składy

      • 4 0

    • (2)

      A po których innych krajach jeździłeś koleją?

      • 21 2

      • (1)

        Niemcy, Anglia

        • 3 6

        • Chyba w latach 60-tych

          • 12 3

    • (1)

      Smieszny leszczu jestes wazeliniarzu z Kodu

      • 6 20

      • Przesadziłeś z tym kodowcem.. Czuje się urażony.

        • 8 3

    • :):):):):):):):)

      A to mnie ubawiłeś/-aś

      • 11 3

    • Nie dogoniła i jeszcze długo nie dogoni

      • 25 11

  • Dzwięk zamykania drzwi (2)

    Czy można w nowo wyremontowanych składach (wnętrze typu metro) zmienić DZWIĘK ZAMYKANIA DRZWI. Obecnie jest on bardzo piskliwy. Ma maksymalnie wysokie częstotluwości które BARDZO "kłują" w uszy.
    Ostatnio jechałem z osobą która prawie nie korzysta z SKM I była ona przerażona tym dźwiękiem

    • 8 3

    • Won do taksówki (1)

      • 0 7

      • chodzi oczywiście o dźwięk z głośnika (sygnał ostrzegawczy) a nie klapnięcie drzwi :)

        • 2 1

  • dlaczego nikt nie mówi o mojej konkurencyjnej firmie ?

    wchodzimy na trójmiejskie tory z drezynami 4 osobowymi, jedyny minus to, że trzeba włożyć trochę siły, ale wypożyczenie drezyny na trasie Gdańsk- Gdynia to 4 zł czyly po zecie na łebka. Jeżeli wszystko się zgra to nawet nie trzeba będzie się męczyć bo SKM jedzie szybciej i popchnie.

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane