- 1 Pod prąd uciekał przed policją (177 opinii)
- 2 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (540 opinii)
- 3 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (73 opinie)
- 4 Wyręby w TPK mimo sprzeciwu społecznego (153 opinie)
- 5 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (508 opinii)
- 6 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (307 opinii)
Nowe składy dla SKM-ki prawie gotowe
Dwa nowe elektryczne zespoły trakcyjne za 35,5 mln zł, które wozić będą pasażerów SKM głównie na trasie z Wejherowa do Tczewa, stoją już na hali montażowej spółki Newag. Montowane są w nich ostatnie podzespoły. Składy pojawią się w Trójmieście za nieco ponad miesiąc.
Sprawdź rozkład jazdy pociągów SKM i PKM
- Spodziewamy się, że pierwszy skład trafi do Trójmiasta ok. 20 lutego. Następny pociąg powinien przyjechać z południa Polski 10 dni później. Zanim składy wyjadą na tory, musimy pojazdy zarejestrować i przeszkolić maszynistów. Zakładamy, że elektryczne zespoły trakcyjne pojadą z pasażerami 10 marca - mówi Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM w Trójmieście.
Na które trasy zostaną skierowane nowe pociągi?
- Przede wszystkim mają wzmocnić kursy na odcinku od Wejherowa do Tczewa. Nie oznacza to jednak, że mieszkańcy Lęborka i Słupska nie zobaczą ich w swoich miastach. Tam także będą skierowane - zapewnia prezes spółki PKP SKM w Trójmieście.
Przypomnijmy, że wspomniane pociągi będą pierwszymi od ponad 20 lat zupełnie nowymi pojazdami, jakie kupiła Szybka Kolej Miejska. Ostatni raz nowe składy pojawiły się u nas w 1993 r. Były to dwie jednostki EW60, eksploatowane tylko przez siedem lat, do 2000 r.
Nowe EZT-y pojadą nawet 160 km/h
Podróż odbywać się będzie w wygodnych, ergonomicznych fotelach, przy których znajdą się gniazdka elektryczne. W środku znajdą się także toalety oraz mobilne, bezgotówkowe automaty biletowe. Przewoźnik nie zapomniał także o rowerzystach. Dla nich będzie wydzielona strefa do przewożenia jednośladów.
Czteroczłonowe pociągi o długości 74,4 m pomieszczą 511 osób, w tym 152 na miejscach siedzących. Będą spełniać rygorystyczne europejskie normy zderzeniowe i wytrzymałościowe.
- Pociągi mają osiągać prędkość do 160 km/h. Będziemy to sprawdzać podczas testów na południu Polski jeszcze na początku lutego - tłumaczy Lignowski.
Klimatyzacja i likwidacja luki między peronem i składem
Klimatyzację pojazdu zapewnią agregaty klimatyzacyjne zabudowane na dachach każdego z wagonów (4 klimatyzatory) i dodatkowo 2 klimatyzatory kabin maszynisty. Do ogrzewania zastosowano natomiast elektryczne urządzenia grzewcze (wentylatory z nagrzewnicami) oraz będzie można wykorzystywać ogrzewanie właśnie poprzez wspomniane klimatyzatory.
W składach pojawi się wysuwany schodek, całkowicie likwidujący lukę pomiędzy peronem a podłogą pojazdu. Pojazd wykonany jest jako niskopodłogowy, w strefie wejść podłoga jest na poziomie 960 mm (nad poziom główki szyny). Ponadto w celu umożliwienia podróżowania osobom na wózkach inwalidzkich pojazd został wyposażony w urządzenia ułatwiające wsiadanie i wysiadanie z i do pojazdu.
Pojazd został wyposażony również w system komunikacji maszynista-pasażer, system do zliczania pasażerów, posiada monitoring wewnętrzny i zewnętrzny z rejestracją obrazu z kamer. Zostały również zainstalowane wewnętrzne tablice reklamowe, tablice informacyjne (wewnętrzne i zewnętrzne), posiadają system sygnalizacji pożarowej.
SKM zamówi kolejne składy
W najbliższych latach SKM zamierza kupić kolejnych 10 pociągów. Mają one mieć od pięciu do siedmiu członów. Wszystko zależy jednak od tego, czy i na ile zostanie przedłużona umowa przewozowa (SKM świadczy usługi także na linii PKM), która na razie obowiązuje do grudnia 2016.
Miejsca
Opinie (179) 7 zablokowanych
-
2016-01-16 11:00
Brawo za pierwsze składy podmiejskie z max 160km/h na linii do Tczewa (PR zamulają ze składami 120 kmh max) (2)
Tylko gdzie tu logika: Nowe składy NEWAGU mają podniesiona podłogę do 960mm nad główką szyny - na wysokość peronów na linii SKM - Gdańsk Śródmieście - Reda - (aż po Wejherowo też). Trasa od Tczewa do Gdyni E65 ma perony wysokie 760mm, piąty peron w Gdyni jest niższy nawet.
Proponuję portalowi trójmiasto.pl zorganizowanie praktycznego pokazu (korzystania z nowego nabytku) decydentom SKM przy wykorzystaniu ciężkiej walizy, wózka dziecięcego, roweru, wózka inwalidzkiego w tym akumulatorowego...- 6 3
-
2016-01-16 12:13
Masz rację! (1)
Z Twojej wypowiedzi płynie jasny i sensowny wniosek- olać Tczewy Słupski i inne Wejherowa z ich symbolicznymi udziałami w spółce. Proponuję oddać im kasę, olać ich dofinansowanie i sprawić żeby SKM była prawdziwie miejska. Modernizacyjny paraliż SKM spowodowany jest tym, że jakieś wioski i miasteczka dziesiątki kilometrów od Trójmiasta mają za niskie perony i większość musi się dostosowywać do garstki.
- 4 1
-
2016-01-16 13:16
Dokładnie. Skoro nie radzą sobie w trójmieście to najpierw nie poprawią tu swoje usługi a później biorą się za okoliczne
miejscowości
- 3 1
-
2016-01-15 17:28
dwa. z wiejerowa do tyczewa. ile razy gdynianie gdańszczanie dziennie będą mieli okazję nimi jechać... (1)
pewnie nigdy, bo pojadą poza szczytami. Wałek i kpina.
- 14 2
-
2016-01-16 13:14
Ja tam w pociągu zawsze jeżdżę już po szczytowaniu...
- 0 1
-
2016-01-15 14:35
(2)
Po co SKM na siłę walczy z Przewozami Regionalnymi? Przecież większość zarówno pasażerów jak i dopłat jest z Trójmiasta, a nie z około-trójmiejskich wsi jak wejherowo czy lębork. Głuszek i Lignowski już zupełnie postradali zmysły. To nie jest SKM Pomorze tylko SKM Trójmiasto i właśnie na Trójmiejskim taborze powinni się skupić, a kaszubskie bydło niech jeździ starymi kiblami.
- 30 20
-
2016-01-16 12:12
Sopot to kiedyś należał do powiatu wejherowskiego. Wejherowo ma własną komunikację miejską, szpital itd. Co ma Sopot? Molo.... Wali od ciebie cebulą...
- 3 2
-
2016-01-16 10:34
Wyjatkowy z ciebie cham...Po prostu brak slow.
Sam jezdzij kiblami wiesniaku....Jaki tam z ciebie Sopocianin-pewnie podwarsiawski sloik.
- 8 1
-
2016-01-16 11:26
wagony
Wagony ładne i nowoczesne, tylko ten kolor kanarkowy niezbyt trafiony.
- 2 1
-
2016-01-16 09:45
Tylko czemu welurowe foteliki!? (1)
Żule zasikają a brudasy ufajdają i upaprają to w kilka miesięcy i będzie bród i smród jak w starych autobusach. W starych SKM były te czerwone ławki - wandalo i żulo-odporne.
- 9 2
-
2016-01-16 10:28
Skm do tczewa
Mogli by w końcu tez przywrócić Skm z Gdyni do Tczewa.te przesiadki w Gdańsku Głównym to masakra
- 3 1
-
2016-01-15 14:07
Ciesze sie, ze to polski dostawca. (18)
A nie jakies pindolino.
- 208 46
-
2016-01-15 17:50
Pendolino na trasie SKM? (1)
Media robią ludziom kalafiory z mózgów i oto efekty.
Nawet dalekobieżne Pendolino zatrzymujące się w Oliwie i Wrzeszczu to jakieś nieporozumienie. Pociągi klasy EIP nie powinny zatrzymywać się na miejskich przystankach.- 12 5
-
2016-01-16 08:56
gdyby Pendolino miało osobną parę torów, to może i byś miał rację
a tak pociagi muszą czekać na wolny odstęp i realizują przy tym korzystną dla spółki wymianę pasażerów. Wrzeszcz jest obecnie "bardziej główny" niż Główny, a Oliwa to dworzec w pobliżu centrum biznesowego, bardzo wygodny dla głównej klienteli PIC.
- 10 1
-
2016-01-15 14:13
(8)
Chyba nie jechałeś Pendolino. To zupełnie inna klasa pociągów i całe szczęście, że je kupili. Ile lat można jeździć dużym fiatem w 40 modyfikacji? Tak właśnie wygląda Pesa Dart - zwykły EZT, który przy 160 km/h telepie się jak galareta. Poza tym na CMK wkrótce ma być 200-250 km/h.
- 46 21
-
2016-01-15 15:04
(2)
Szwajcaria już wyebała na zbity pysk te pendolino - jak im pasażerowie wpienieni zatrzymali cały skład na 30 minut żeby skorzystać z toalety na dworcu bo notorycznie w pociągu nie działała - jak zresztą połowa podzespołów...
- 10 18
-
2016-01-15 17:03
jechales polskimi Pendolino, czy narzekasz na wszelki wypadek? (1)
Jechalem kilka razy do i z Krakowa do Gdanska i uwazam, ze to swietna opcja.
Ostatnio, w okolicach Sylwestra pociag wypelniony do ostatniego miejsca i ponoc nie jest to szczegolnie wyjatkowa sytuacja.
Warto zauwazyc, ze PolskiBus zaczyna byc w mocnym odwrocie.- 20 4
-
2016-01-16 07:57
szkoda tylko,
,ze nie dają już powoli alternatywy dla pendolino. w godzinach 8-14 trasa gdańsk-warszawa same pendolino i jedna tlk o 11, niestety cena pendolino studencka 75zł (przy ostatnim sprawdzaniu) a tlk 30zł. Niestety większości Polaków długo nie bedzie stać na taka podróż.
- 8 2
-
2016-01-15 14:18
Jarasz sie predkoscia 250 km/h (4)
A tymczasem w Chinach norma staje sie 500.
- 24 20
-
2016-01-15 14:53
Zazdrościsz komunistom? (1)
- 18 10
-
2016-01-15 17:01
tacy z nich komunisci, jak z Niemcow w UE demokraci
a z PO partia liberalna.
- 29 4
-
2016-01-15 15:09
Nie 500, a 400 (1)
Nie jaraj się tak, 450 to wyciąga superekspres tylko na jednej linii
- 16 2
-
2016-01-15 17:01
na liniach pasazerskich 300-350
przy wyzszych predkosciach mieli problemy techniczne.
- 11 2
-
2016-01-15 20:17
ale w ilu % polski? a w ilu austiacki?
- 1 1
-
2016-01-15 14:49
poslki dostawca (1)
sprzegi dostarczyla gdynska firma :)
- 8 1
-
2016-01-15 17:06
ale widze że
Scharfenbergi sa w standardzie niemieckim (złącza elektryczne po bokach) a nie jak wcześniejsze EN57AKM w standardzie brytyjskim (złącza elektryczny nad sprzęgiem) co wyklucza mieszanie nowych składów ze zmodernizowanymi.
- 5 0
-
2016-01-15 14:15
gdyby nie Pindolino, to od Pesy byś kupił guaniane ED-74, a nie Darta (2)
- 24 6
-
2016-01-15 14:40
(1)
ED-74 jeżdżą w IC, więc nie ma o czym gadać. Polskie firmy produkują dobre pociągi, niemniej innego typu. Pociągi dalekobierzne, szybkich prędkości są ciągle melodią przyszłości jeśli chodzi o Pesę czy Newag.
- 15 6
-
2016-01-15 15:04
ED-74 częściej nie jeżdżą, niż jeżdżą
mechanicy wolą prowadzić EM-10 bez szyb, niż "Edyty"
- 11 3
-
2016-01-15 14:59
niby Polski ale jakby austryjacki
- 5 3
-
2016-01-16 08:51
Miejmy nadzieje
Ze jak juz sa przyciski do otwierania drzwi, to podczas postoju pociagu w chlodne dni, drzwi beda zamkniete.
- 1 0
-
2016-01-15 14:08
super to wygląda (10)
W końcu Polska dogoniła inne kraje pod względem kolei
- 41 57
-
2016-01-16 07:25
żartujesz?
W innych krajach na kolej miejską kupuje się składy miejskie, a u nas przerobione regionalne - zobaczymy co będzie w środku. Już wadomo że będą stopnie - brak płaskiej podłogi.
- 2 1
-
2016-01-15 22:11
Tak Białoruś
- 2 2
-
2016-01-15 20:19
yhm bo kupiono dwa składy
- 4 0
-
2016-01-15 14:13
(2)
A po których innych krajach jeździłeś koleją?
- 21 2
-
2016-01-15 15:08
(1)
Niemcy, Anglia
- 3 6
-
2016-01-15 15:11
Chyba w latach 60-tych
- 12 3
-
2016-01-15 14:40
(1)
Smieszny leszczu jestes wazeliniarzu z Kodu
- 6 20
-
2016-01-15 15:10
Przesadziłeś z tym kodowcem.. Czuje się urażony.
- 8 3
-
2016-01-15 14:39
:):):):):):):):)
A to mnie ubawiłeś/-aś
- 11 3
-
2016-01-15 14:12
Nie dogoniła i jeszcze długo nie dogoni
- 25 11
-
2016-01-15 21:49
Dzwięk zamykania drzwi (2)
Czy można w nowo wyremontowanych składach (wnętrze typu metro) zmienić DZWIĘK ZAMYKANIA DRZWI. Obecnie jest on bardzo piskliwy. Ma maksymalnie wysokie częstotluwości które BARDZO "kłują" w uszy.
Ostatnio jechałem z osobą która prawie nie korzysta z SKM I była ona przerażona tym dźwiękiem- 8 3
-
2016-01-15 22:13
Won do taksówki (1)
- 0 7
-
2016-01-16 01:40
chodzi oczywiście o dźwięk z głośnika (sygnał ostrzegawczy) a nie klapnięcie drzwi :)
- 2 1
-
2016-01-15 22:29
dlaczego nikt nie mówi o mojej konkurencyjnej firmie ?
wchodzimy na trójmiejskie tory z drezynami 4 osobowymi, jedyny minus to, że trzeba włożyć trochę siły, ale wypożyczenie drezyny na trasie Gdańsk- Gdynia to 4 zł czyly po zecie na łebka. Jeżeli wszystko się zgra to nawet nie trzeba będzie się męczyć bo SKM jedzie szybciej i popchnie.
- 8 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.