• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe składy dla SKM-ki prawie gotowe

Maciej Naskręt
15 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowe pociągi SKM oceniamy na 4 z plusem
  • Czoło montowanego elektrycznego zespołu trakcyjnego dla SKM.
  • Montaż składu dla SKM w Trójmieście.
  • Montaż składu dla SKM w Trójmieście.
  • Wnętrze montowanego składu dla SKM w Trójmieście.
  • Człon montowanego składu dla SKM w Trójmieście.
  • Montaż składu dla SKM w Trójmieście.
  • Montaż składu dla SKM w Trójmieście.

Dwa nowe elektryczne zespoły trakcyjne za 35,5 mln zł, które wozić będą pasażerów SKM głównie na trasie z Wejherowa do Tczewa, stoją już na hali montażowej spółki Newag. Montowane są w nich ostatnie podzespoły. Składy pojawią się w Trójmieście za nieco ponad miesiąc.



Czy nowe składy przyciągną pasażerów do SKM?

W marcu ubiegłego roku trójmiejski przewoźnik - spółka SKM - podpisała z nowosądeckim przedsiębiorstwem Newag kontrakt na dostawę dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych. Inwestycja będzie kosztowała spółkę SKM w Trójmieście 35,5 mln zł. Jeszcze w listopadzie informowaliśmy o tym, że pudła przyszłych pociągów stoją w lakierni i są malowane na wzór wybrany przez naszych czytelników. Teraz składy trafiły do nowego pomieszczenia - montażowni, gdzie są składane wszystkie jego elementy.

Sprawdź rozkład jazdy pociągów SKM i PKM

- Spodziewamy się, że pierwszy skład trafi do Trójmiasta ok. 20 lutego. Następny pociąg powinien przyjechać z południa Polski 10 dni później. Zanim składy wyjadą na tory, musimy pojazdy zarejestrować i przeszkolić maszynistów. Zakładamy, że elektryczne zespoły trakcyjne pojadą z pasażerami 10 marca - mówi Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM w Trójmieście.
Na które trasy zostaną skierowane nowe pociągi?

- Przede wszystkim mają wzmocnić kursy na odcinku od Wejherowa do Tczewa. Nie oznacza to jednak, że mieszkańcy Lęborka i Słupska nie zobaczą ich w swoich miastach. Tam także będą skierowane - zapewnia prezes spółki PKP SKM w Trójmieście.
Przypomnijmy, że wspomniane pociągi będą pierwszymi od ponad 20 lat zupełnie nowymi pojazdami, jakie kupiła Szybka Kolej Miejska. Ostatni raz nowe składy pojawiły się u nas w 1993 r. Były to dwie jednostki EW60, eksploatowane tylko przez siedem lat, do 2000 r.

Nowe EZT-y pojadą nawet 160 km/h

Podróż odbywać się będzie w wygodnych, ergonomicznych fotelach, przy których znajdą się gniazdka elektryczne. W środku znajdą się także toalety oraz mobilne, bezgotówkowe automaty biletowe. Przewoźnik nie zapomniał także o rowerzystach. Dla nich będzie wydzielona strefa do przewożenia jednośladów.

Czteroczłonowe pociągi o długości 74,4 m pomieszczą 511 osób, w tym 152 na miejscach siedzących. Będą spełniać rygorystyczne europejskie normy zderzeniowe i wytrzymałościowe.

- Pociągi mają osiągać prędkość do 160 km/h. Będziemy to sprawdzać podczas testów na południu Polski jeszcze na początku lutego - tłumaczy Lignowski.

Klimatyzacja i likwidacja luki między peronem i składem

Klimatyzację pojazdu zapewnią agregaty klimatyzacyjne zabudowane na dachach każdego z wagonów (4 klimatyzatory) i dodatkowo 2 klimatyzatory kabin maszynisty. Do ogrzewania zastosowano natomiast elektryczne urządzenia grzewcze (wentylatory z nagrzewnicami) oraz będzie można wykorzystywać ogrzewanie właśnie poprzez wspomniane klimatyzatory.

W składach pojawi się wysuwany schodek, całkowicie likwidujący lukę pomiędzy peronem a podłogą pojazdu. Pojazd wykonany jest jako niskopodłogowy, w strefie wejść podłoga jest na poziomie 960 mm (nad poziom główki szyny). Ponadto w celu umożliwienia podróżowania osobom na wózkach inwalidzkich pojazd został wyposażony w urządzenia ułatwiające wsiadanie i wysiadanie z i do pojazdu.

Pojazd został wyposażony również w system komunikacji maszynista-pasażer, system do zliczania pasażerów, posiada monitoring wewnętrzny i zewnętrzny z rejestracją obrazu z kamer. Zostały również zainstalowane wewnętrzne tablice reklamowe, tablice informacyjne (wewnętrzne i zewnętrzne), posiadają system sygnalizacji pożarowej.

SKM zamówi kolejne składy

W najbliższych latach SKM zamierza kupić kolejnych 10 pociągów. Mają one mieć od pięciu do siedmiu członów. Wszystko zależy jednak od tego, czy i na ile zostanie przedłużona umowa przewozowa (SKM świadczy usługi także na linii PKM), która na razie obowiązuje do grudnia 2016.

Miejsca

Opinie (179) 7 zablokowanych

  • 160 km/h jaki sens? (1)

    ma podawanie takiej prędkości, w sytuacji, gdy :

    1) SKM nie może osiągać takiej prędkości między przystankami
    2) w żadnej sytuacji taka prędkość nie będzie wykorzystana?

    Gdyby red. był redaktorem, a nie jedynie zbierającym wypowiedzi, spytałby o to SKM

    • 15 0

    • Jadąc do Tczewa na przykład. O ile będą chcieli dać drugiego maszynistę na ten odcinek.

      • 2 3

  • ale czemu 2 pary drzwi a nie 3 jak było kiedyś? (1)

    poza tym wszystko OK, choć MAM nadzieje, że ten wysuwany stopień będzie faktycznie wysuwany za każdym razem

    • 13 3

    • Fakt 3 pary drzwi są spoko jak w EW 58

      Jest parę szczegółów na które trzeba zwrócić uwagę. Tutaj jeden człon jest krótszy niż w EN 57. Więc wychodzi więcej drzwi na tę samą długość składu. Oraz większa strefa wejścia niż EW 58. Więc wymiana pasażerów może być na wysokim poziomie

      • 5 1

  • tu nie chodzi o nowy tabor, tu chodzi o prl w głowach zarządzających skm (5)

    dopóki logika przewozów będzie taka, że ludzie muszą stać stłoczeni, dopóty sposób odbierania skm przez podróżnych się nie zmieni

    • 107 11

    • (2)

      ciekawe - tak bardzo ludzie protestują że rano do SKM ciężko nogę wsadzić - tak wszyscy sa obrażeni heheheh

      • 4 3

      • (1)

        niestety nie wszyscy mają wybór, część osób jest wręcz zkazana na skm, co nie zmienia faktu, że opinia wród nich o przewoźniku jest jednak negatywna

        • 15 1

        • *skazana

          • 4 1

    • te przytulańce w skm są faktycznie słabe - zupełnie nie zachęcają do korzystania

      • 9 0

    • święte słowa

      • 10 3

  • kibel cd.

    z boku wygląda jak zwykły kibel, przód trochę lepiej. po co takie wielkie okna i kolorowanka waląca po oczach ?

    • 3 7

  • A gdzie będzie przedział stoczniowy?

    • 10 0

  • Doświadczenie życiowe pokazuje, że

    kibole przyjdom i zniszczom

    • 6 6

  • p

    jeszcze tydzien temu pisali ze w styczniu beda jezdzily -CYMBAŁY !

    • 6 0

  • (1)

    ""- Pociągi mają osiągać prędkość do 160 km/h."" w szczególności między przystankami Gdańsk Główny - Gdańsk Stocznia albo Gdańsk Śródmieście.

    Czytaj więcej na:
    http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Nowe-sklady-dla-SKM-ki-prawie-gotowe-n98019.html#tri

    • 11 8

    • Na tych odcinkach zmierzą się z prędkością światła. Na pozostałych oczywiście 160 ;)

      • 5 1

  • Re: Nowe składy dla SKM-ki prawie gotowe (1)

    Super,że coś robią w tym kierunku a tych frajerów co wiecznie wszystko krytykują to do gazu

    • 10 18

    • Robią zdecydowanie za mało

      • 6 0

  • Mam nadzieję że skm będzie jeździł za darmo (2)

    • 26 45

    • Myślę, że po zakupie aż dwóch składów podniosą ceny biletów

      • 5 2

    • ty to jednak janusz zgrywus jestes

      • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane