• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta odsunięta w czasie

Maciej Naskręt
20 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Obwodnica Metropolitalna to obwodnica bis istniejącej Obwodnicy Trójmiasta. Obwodnica Metropolitalna to obwodnica bis istniejącej Obwodnicy Trójmiasta.

Dobra i zła wiadomość w sprawie budowy Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta. NSA prawie rok szybciej zajmie się zaskarżoną decyzją środowiskową dla tej inwestycji. Jednak w zaktualizowanym harmonogramie budowy, termin oddania jej do użytku odsunięto na sierpień 2022 r.



Czy wierzysz w powstanie Obwodnicy Metropolitalnej?

30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta (OMT) to droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Nowa droga ma nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się obwodnicę Trójmiasta.

Inwestorem OMT jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przetarg na tę inwestycję (formuła: zaprojektuj i wybuduj) od lata zeszłego roku jest zawieszony z powodu zaskarżenia decyzji środowiskowej.

Sprawa obwodnicy w NSA już w październiku

Przypomnijmy: decyzja środowiskowa to dokument niezbędny do rozpoczęcia budowy. Jej wydanie zaskarżyło do sądu pięć podmiotów: samorząd gminy Kolbudy i cztery osoby prywatne.

Spór rozstrzygnie Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie. Po prośbach gdańskiego oddziału GDDKiA i samorządowców z Żukowa, udało się przyspieszyć termin rozprawy: najpierw na drugi kwartał 2018 r., a potem jeszcze raz - na 3 października 2017 r.

- Zaczęło się od naszego pisma, na które przyszła odpowiedź z sądu, że przyspieszają termin rozprawy i wyznaczają go na wiosnę 2018 r. Następnie monitowało w tej sprawie Kaszubskie Stowarzyszenie Pracodawców i Urząd Miasta w Żukowie. W odpowiedzi panu burmistrzowi sąd zmienił termin pierwszej rozprawy na październik - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Po ewentualnym podtrzymaniu decyzji środowiskowej nie będą potrzebne już żadne decyzje administracyjne i będzie można rozstrzygnąć przetarg.


Nowe terminy realizacji obwodnicy

Niestety, nie oznacza to, że po ewentualnym korzystnym wyroku NSA, budowa ruszy z kopyta. Niedawno na stronie kontraktu pojawiły się nowe, bardziej odległe, terminy budowy Obwodnicy Metropolitalnej.

Według nich:

  • podpisanie umowy na projekt i budowę ma nastąpić dopiero za ponad rok, w styczniu 2019 r.
  • projekt budowlany ma być gotowy pod koniec 2019 r.
  • trasa ma być udostępniona w sierpniu 2022.


Jednak i te nowe założenia dotyczące terminów nie są przesądzone.

Portal samorządu województwa: inwestycja nie będzie realizowana

Mieczysław Struk wraz z lokalnymi samorządowcami aktywnie od kilkunastu miesięcy zabiega nie tylko o wspomnianą trasę wokół Trójmiasta, ale także o budowę drogi ekspresowej z Trójmiasta do Koszalina przez Lębork i Słupsk.

Na stronie Urzędu Marszałkowskiego w poniedziałek pojawiła się informacja, że rząd PiS odmawia finansowania budowy części drogi S6 - właśnie Obwodnicy Metropolitalnej. Decyzję o skreśleniu inwestycji z listy miał podjąć Komitet Monitorujący Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko, który funkcjonuje przy Ministerstwie Rozwoju.

Zadaniem komitetu jest m.in. wdrażanie dużych projektów finansowanych z funduszu POIiŚ.

Samorządowcy poprosili w tej sprawie o pomoc Komisję Europejską. W efekcie kilka dni temu komisarz do spraw polityki regionalnej - Corina Cretu wystąpiła w liście do sekretarza stanu w ministerstwie rozwoju Jerzego Kwiecińskiego z prośbą o wyjaśnienie przyczyn wstrzymania i odłożenie realizacji części S6.

Informacje na stronie urzędu marszałkowskiego o wykreśleniu z list na dofinansowanie drogi ekspresowej S6. Informacje na stronie urzędu marszałkowskiego o wykreśleniu z list na dofinansowanie drogi ekspresowej S6.
Ministerstwo: zdejmujemy obwodnicę, trasa do Koszalina zostaje

Na razie ministerstwo nie odniosło się do listu Komisji Europejskiej. Jednak udało nam się uzyskać komentarz do informacji zamieszczonej na stronie internetowej samorządu województwa pomorskiego.

Komitet Monitorujący (POIiŚ) nie decyduje o nowych inwestycjach. Dba natomiast o to, by Wykaz Dużych Projektów, czyli lista przedsięwzięć do finansowania ze środków POIiŚ, odzwierciedlał zamierzenia inwestycyjne wskazane w Programie Budowy Dróg Krajowych (PBDK). Decyzje komitetu o wpisaniu bądź usunięciu inwestycji do Wykazu Dużych Projektów zawsze wynikają z aktualnego brzmienia PBDK. W dokumencie Obwodnica Metropolitalna nie ma zapewnionego finansowania, co wyjaśniamy poniżej.

- Dlatego na ostatnim posiedzeniu Komitet Monitorujący zdecydował o zdjęciu z Wykazu Dużych Projektów obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Jednocześnie w wykazie pozostały odcinki S6 Koszalin - Słupsk oraz Słupsk - Lębork. Finansowanie POIiŚ dla obu inwestycji będzie jeszcze przedmiotem rozmów z Komisją Europejską - mówi Trojmiasto.pl Stanisław Krakowski, rzecznik prasowy Ministerstwa Rozwoju.
Jak podkreślają ministerialni urzędnicy to jest naturalne następstwo.

- Na Komitecie Monitorującym istnieje ogromny opór dla drogowych przedsięwzięć na Pomorzu, co potwierdzają pracownicy urzędu marszałkowskiego wchodzący w skład tego komitetu. Uchwała o usunięciu z list inwestycji drogowych na Pomorzu jest tylko kwestią czasu - przekonuje marszałek Mieczysław Struk. - Tymczasem należy pamiętać, że Obwodnica Metropolitalna i odcinek z Bożegopola do Koszalina mają istotne znaczenie nie tylko dla Trójmiasta, ale też dla bazy rakietowej w Redzikowie i całego projektu jakim jest budowa drogi do Szczecina.
Budowa Obwodnicy Metropolitalnej to wciąż melodia przyszłości. Budowa Obwodnicy Metropolitalnej to wciąż melodia przyszłości.
Obwodnica od lat na rządowej liście do budowy

Warto zaznaczyć, że Obwodnica Metropolitalna jest ujęta w obowiązującym rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych. To dokument, który określa politykę budowy dróg w kraju. Problem w tym, że choć Obwodnica jest na liście, to nie ma zapewnionego finansowania. Na jej budowę potrzeba ponad 2 mld zł.

Inwestycje zawarte w Programie Budowy Dróg Krajowych są warte ponad 200 mld zł. Tymczasem finansowanie zapewnione mają inwestycje warte łącznie 135 mld zł. Ministerialni urzędnicy podkreślają, że do momentu zakończenia procedur przygotowawczych do każdej inwestycji, nie będą zapisywać środków finansowych na jej realizację.

Dodajmy, że także w okresie rządów koalicji PO i PSL, Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta była w takiej samej sytuacji, czyli bez zapewnionego finansowania. O przystąpieniu do budowy OMT zdecydowano tuż przed wyborami parlamentarnymi w 2015 r.

Trasy na Pomorzu z partnerstwa publiczno-prywatnego?

Wymienione wyżej odcinki S6 - Obwodnica Metropolitalna i droga z Lęborka do Koszalina przez Słupsk, znajdują się wśród sześciu inwestycji zgłoszonych przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, jako projekty możliwe do realizacji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

- Wszystkie zostały wpisane do bazy zamierzeń inwestycyjnych PPP, w której znajdują się przedsięwzięcia zarówno już oficjalnie ogłoszone jak i planowane do uruchomienia - wyjaśnia Krakowski.
Jeśli uda się pozyskać inwestora do tego przedsięwzięcia będzie to całkiem nowa formuła budowy dróg ekspresowych. Do tej pory powstawały tak autostrady.

Miejsca

Opinie (233) 2 zablokowane

  • Drogi ddanska prosza budynia o remonty (2)

    • 6 4

    • wyremontują

      ...ale tylko te wokół muzeum budyniogrodu.

      • 1 2

    • teraz wyraznie widac

      ze inwestycje intensywnie sa prowadzone wokol budyniogrodu

      • 0 0

  • popierajcie barany PIS to Trójmiasto stanie się jeszcze większą prowincją niż jest obecnie (6)

    • 12 20

    • trojmiasto stało się prowincją (5)

      Po likwidacji przemysłu, głównie stoczniowego. Teraz to zagłębie taniej siły roboczej do pracy w szkopskich call-centrach zlokalizowanych miejscach takich jak oliwa gate.

      • 7 10

      • jezu co za głąb (3)

        • 5 4

        • głąbem trzeba być (2)

          Żeby cieszyć się z powstawania tanich miejsc pracy i firm, które eksploatują zasoby (ludzkie) nie wnosząc wiele nowego. Ale takie myślenie reprezentowało większość "autorytetów" cieciej erpe, wiec nic dziwnego, że wielu je powtarza, będąc przekonana o swojej mądrości.

          • 3 3

          • faktycznie stoczniowcy zarabiali krocie ale za KOMUNY (1)

            • 1 0

            • znajomy pracuje w stoczni w norwegii

              Nadzorca korposzczurów z mordoru może o jego zarobkach jedynie śnić.

              • 0 0

      • Oliwa gate ? Przy lotnisku już wybudowano nowe biurowce które tylko czekają na nowych najemców ...

        • 1 2

  • obwodnica

    tego po pislamie można było spodziewać się,gdyby to imperium rydzyka było tooooo coooo inszego

    • 7 5

  • trzeba zbudować jankesom bazy na Kaszubach (to żart) i już będzie priorytet

    na budowę drogi.Tyle że jak zaczną jankesi jeżdzić w kolumnach wojskowym sprzętem , skończy się ruch a zacznie się pełzanie.

    • 3 1

  • Skandal

    Nie będzie jak dojechać do galerii handlowej w Gdańsku...
    A tak serio:
    Drogie trójmiasto.pl, bądźcie konsekwentni. Dla was, walczących z samochodami w mieście to znakomita wiadomość. Przecież te samochody jak już przyjadą do trójmiasta, to się nie zdematerializują. Niech ludzie jeżdżą rowerami, jak w tęczowej Kopenhadze, lub tramwajami, jak modelowy poddany budynia.

    • 3 2

  • Drogowiec

    Trzeba być durniem aby myśleć że projektowana OM odciąży istniejącą obwodnicę. Nie w takim przebiegu. Popatrzcie na mapę. Trzeba było od razu dodać trzeci pas jak remontowano obwodnicę parę lat temu a nie teraz miałczeć że nie wybudują.

    • 11 2

  • Jeszcze sa pieniądze na jakieś budowy ,ale jak PO przyjmie tysiące imigrantów ,to juz pieniądze będą tylko na ich utrzymanie.
    Adamowicz będzie budował mieszkania dla imigrantów+ i kasa się znajdzie,a Polacy będą płacić coraz większe podatki.Tak jak jest już teraz na zachodzie

    • 7 3

  • O jak dobrze! Po co to komu!

    Poproszę dwupasmówkę do Chwaszczyna z Oliwy, obwodnicę Chwaszczyna i Żukowa, a nie kosztowną drugą obwodnicę.

    • 7 4

  • Dla wszystkich którzy chcą poszerzać Obwodnice

    Polecam na YT film WendoverProduction. Wystarczy wpisać Wendover Traffic. Wymagana znajomość angielskiego. Są tam pokazane koncepcje rozwiązania problemu ruchu drogowego, od wprowadzenia opłat, poprzez innowacyjne skrzyżowania na rondach i sygnalizacjach autostradowych kończąc.

    • 1 3

  • no przecież ekspresówka na Hel jest ważniejsza

    czy taka premierzyca czy 4 litery maja willę na Helu czy koło jakiegos Słupska czy Koszalina...?

    • 4 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane