• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe tramwaje w Gdańsku dopiero w kwietniu i maju

Maciej Korolczuk
7 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Nowe Pesy przyjadą do Gdańska z 3-miesięcznym opóźnieniem. Nowe Pesy przyjadą do Gdańska z 3-miesięcznym opóźnieniem.

Na początku 2018 r. bydgoska Pesa deklarowała, że pierwsze tramwaje zamówione przez Gdańsk dostarczy jeszcze przed końcem roku, a więc wcześniej niż zakłada podpisana umowa (do 15 stycznia 2019 r.). Terminów nie uda się jednak dotrzymać. Według najnowszych informacji nie pięć, a jeden tramwaj przyjedzie do Gdańska dopiero w połowie kwietnia. Za opóźnienie GAiT nałoży na wykonawcę kary umowne wynoszące prawie 9 tys. zł za jeden dzień zwłoki.



Który tabor w GAiT wymaga pilniejszych i większych nakładów inwestycyjnych?

Gdy w lutym informowaliśmy, że Pesa rusza z produkcją 15 nowych tramwajów dla Gdańska, przedstawiciele producenta zapewniali, że pierwsze składy przyjadą nad morze przed czasem. Choć według umowy producent miał 11 miesięcy na dostarczenie pierwszych pięciu pojazdów, to dziennikarzom przekazano, że nowe tramwaje pojawią się jeszcze przed końcem roku. Z planów jednak nic nie wyszło.

Śmiałe deklaracje zbiegły się w czasie z problemami Pesy, która na początku 2018 r. straciła płynność finansową. W kolejnych miesiącach trwały poszukiwania środków finansowych. Kilkumiesięczne oczekiwanie na kredyty bankowe opóźniły produkcję - także składów zamówionych przez Gdańsk.

Dziś producent zapewnia, że z problemami się uporano i trwa walka z czasem, by nadrobić zaległości.

- Opóźnienia wynikały z powodu problemów producenta, które miały wpływ ma terminowość dostaw podzespołów i komponentów potrzebnych do budowy pojazdów. Spółka przechodzi restrukturyzacje, dzięki wprowadzonym zmianom i pozyskaniu inwestora odzyskała płynność finansową, realizuje produkcję, w tym także tramwajów dla Gdańska. Opóźnione będą dostawy tylko kilku pierwszych pojazdów, jako producent robimy wszystko, by cała umowa została zrealizowana w terminie, co oznacza, że chcemy dostarczyć ostatni pojazd przed terminem wyznaczonym umową - tłumaczy Maciej Grześkowiak, rzecznik prasowy bydgoskiej Pesy.
Jak mówi nam Alicja Mongird, rzecznik prasowy Gdańskich Autobusów i Tramwajów, pojazdy pojawią się w Gdańsku dopiero wiosną.

- Otrzymaliśmy informację od Pesy, iż pierwszy tramwaj przyjedzie do nas dopiero w połowie kwietnia. Kolejne cztery tramwaje przyjadą do nas do 2 maja. Opóźnienie oznacza, że spółka GAiT będzie naliczać Pesie kary umowne za każdy dzień zwłoki w dostarczeniu tramwajów.
Umowa GAiT z Pesą przewiduje kary na każdy niedostarczony w terminie tramwaj - po 8,8 tys. zł brutto za każdy dzień opóźnienia, a także za niedostarczenie w terminie pakietu specjalistycznego - 5,5 tys. zł brutto za każdy dzień opóźnienia. Łącznie może to dać ok. 4 mln zł, ale niewykluczone, że obie strony podejmą rozmowy i po negocjacjach kwota okaże się niższa.

Jak deklaruje producent, dziesięć pozostałych składów zamówionych przez GAiT ma się pojawić w Gdańsku już w terminie, a więc do sierpnia 2019 r.

Każdy z zamówionych pojazdów pomieści 200 osób, w tym 32 na miejscach siedzących, będzie w pełni niskopodłogowy, wyposażony m.in. w klimatyzację, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, monitoring, ekrany systemu informacji pasażerskiej oraz defibrylator AED (w kabinie motorniczego). Za dostarczenie 15 identycznych tramwajów GAiT zapłaciły Pesie 138 mln zł.

Opinie (254) 5 zablokowanych

  • 200 osób, w tym 32 na miejscach siedzących

    Śmiech na sali miejsca stojące bez możliwości uchwytu, bo albo za wysoko rura albo nie wygodna rączka, tramwaj ze zdjęcia to moim zdaniem jeden z gorzej rozplanowanych tramwajów, optowałbym za tramwajami obsługującymi linie 10.

    • 13 2

  • Brawo Gdańsk. Kolejne nowe tramwaje w tym roku (11)

    Pisiorstwo oczywiście zawsze niezadowolone

    • 54 69

    • (10)

      tylko to są tramwaje do wożenia bydła - bez miejsc siedzących prawie.

      • 10 16

      • Na tym lewicowym portalu dawnych esbeków i stalinowskich sędziów i resortowych dzieci jest większość? (7)

        Czytelników polskojęzycznych mediów i lewaków innych ("pożyteczni idioci") z pewnością tak.

        • 4 17

        • Jesteś głupi jak zepsute radio o_O (2)

          • 12 3

          • Lewactwo, a mądrość inaczej (1)

            Mowa tutaj nie o radiu, tylko o miejscach siedzących w nowo-kupowanych tramwajach. Czy lewak potrafi dyskutować na temat? Chcę zobaczyć...
            Dlaczego z założenia większość pasażerów ma stać? Choćby po kupowanych z Niemiec starych szrotów widzimy, że tam priorytetem jest ilość miejsc siedzących w pojeździe, podobnie jak np we Wrocławiu.
            Dlaczego Gdańsk kupował od Niemców mocno awaryjne starocie, skoro łatwo można było przerobić na podobnie niskopodłogowe te nasze stare polskie, których awaryjność jest chyba nawet zdecydowanie mniejsza od tych zachodnich?

            • 4 12

            • Swingi - stare szroty. No świetna dyskusja xD

              • 2 4

        • (3)

          Co? xD

          • 7 0

          • Pytanie retoryczne - ten portal współpracuje z partią pruską? (2)

            A Ty jesteś dawnym esbekiem albo milicjantem, dawnym stalinowskim sędzią albo resortowym dzieckiem?
            Jesteś czytelnikiem polskojęzycznych brukowców: Gazety Wyborczej, albo niemieckich Fakt, Dziennika Bałtyckiego czy lewackich innych?

            • 2 12

            • Bo nie podobają mi się tramwaje bez siedzeń? xD Ale ty jesteś głupi.

              • 9 0

            • Nieee..

              Ja czytam tylko Gazetę PiSką, Uważam łRZE, Wasz Nocnik i Od Rzeczy..

              • 12 1

      • Bydło to jest w PiSuarze! (1)

        • 10 11

        • Nie obrażaj bydła!

          W pisie to są bezmózgie ameby

          • 13 6

  • Tak to jest gdy się kupuje byle gów....

    Te tramwaje do niczego się nie nadają a w środku to jedna wielka porażka. Zabawne są te siedzonka ukośne.

    • 12 1

  • Beda się psuć jak inne (5)

    Horror komunikacyjny jest w Gdańsku co trzy dni

    • 62 17

    • Ups (1)

      Sam pracuje w Pesie i to na tramwajach ,pożal się Panie jak są montowane ,hi hi ,każdy inny a bubel za bublem ,bo monterzy nie mają podstawowych narzędzi. Kto tego nie widzi ,to nie zna prawdy.

      • 5 3

      • Taaa,pracujesz.

        Chyba w Nowym sr*czu albo w Oblechowie ;)

        • 1 4

    • Często nie nawala tramwaj tylko sieć.

      • 0 0

    • Co trzy dni? Raczej trzy razy dziennie. (1)

      • 10 0

      • Co trzy dni na jego trasie :D

        • 2 0

  • W Gdasku powinno sie wymienic wszystkie stare trujace mietki na nowe ekologiczne lektryczne!

    A pozostałe przerobić na Gaz CNG!!

    • 6 3

  • Tu to mamy same rzęchy

    • 3 2

  • Pesa to znaczy

    Pojazdy eksperymentalne są awaryjne.

    • 7 1

  • I co z tego (3)

    Zatłoczone tramwaje , notoryczne opóźnienia a nawet całkowity brak przyjazdu i te wieczne awarie. Mimo ciągłej zmiany taboru tak na prawdę nie widać polepszenia

    • 153 28

    • Nowe tramwaje, stare problemy.

      • 11 0

    • (1)

      Awarie to problem reszta x tego co piszesz to bzdury

      • 8 18

      • Ty chyba z Zarządu GAiT albo z UM pijarowiec

        Człowieku spóźnienia są notoryczna a brak przyjazdu to też już mała norma

        • 17 6

  • Znawcy (2)

    Tylko porownaj sobie modele i dlugosc wagonów to wtedy bedziesz mial roznice. Poza tym Kraków zamowil pesy 43 metrowe ktore w Gdańsku nie moga kursowac bo sa za dlugie. Poza tym w Krakowie te tramwaje kursuja tylko na kilku liniach gdzie maja bardzo duży luk skretu. Wyobrazam je sobie przy zaku jak bedzie jezdzil

    • 9 5

    • Ogranicza je tylko długośc peronów na przystankach, czy maja pieć członów czy siedem czy dziesieć

      to bez znaczenia , Koza pojedz do Krakowa i zobacz jakimi waskimi uliczkami i ciasnymi skretami ,,Krakowiaki" jeżdza.

      • 5 0

    • Znawca szambiarza się odezwał chodź na solo psie

      • 3 5

  • Mam nadzieje ze bedzie darmowe wifi i oddzielny wagon dla rowerzystow ?

    Uwielbiam pedałowac.

    • 1 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane