• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe trasy SKM

17 stycznia 2001 (artykuł sprzed 23 lat) 
Kolejka SKM pełni w Trójmieście rolę naziemnego metra i dzięki dużej częstotliwości znacznie usprawnia transport osobowy na naszym terenie. W ogromnym stopniu odciąża również zakorkowane trasy samochodowe. Niestety porusza się jedynie na trasie Wejherowo - Gdańsk, a coraz więcej osiedli powstaje na południowych i zachodnich krańcach Trójmiasta. Czy dla ich mieszkańców kolejka SKM będzie kiedyś alternatywnym środkiem transportu ?

Koncepcja rozwoju sieci SKM powstała już w latach 70-tych. Zaawansowane były wówczas prace nad projektem linii przymorskiej, którą jednak zastąpiono linią tramwajową. W latach 80-tych powstał projekt linii południowej, biegnącej wzdłuż ulicy Podmiejskiej i Małomiejskiej do Szadółek. Obecnie z uwagi na coraz więszy ruch samochodowy powraca się do tych planów.

Dodatkowo planowana jest linia przymorska w Sopocie. Trasa biegnąca wzdłuż morza to atrakcja nie tylko dla turystów. Jej budowa stworzyłaby łatwiejszy dostęp do morza. W tej chwili od stacji SKM jest do plaży przynajmniej 700 m. Tylko czy te udogonienia komunikacyjne nie popsują letniego klimat ulicy Monte Casino ?

Z kolei zbudowanie zachodniej linii SKM ożywiłoby rozwój nowych firm na tym terenie. Ułatwiłoby też mieszkańcom nowych osiedli dojazd do centrum. W chwili obecnej obserwujemy rozwój wielu dużych osiedli mieszkaniowych i hipermarketów w pobliżu obwodnicy. Z jednego do drugiego nie sposób jest jednak dojechać innym środkiem niż własne auto. Nowa linia SKM w tym miejscu na pewno by taką możliwość stworzyła.

Przedstawiony wariant budowy tras SKM to marzenie wielu z nas. I niestety na długo pozostanie jeszcze w sferze marzeń. Powód prozaiczny - pieniądze. Budowa kilometra torów kosztuje około 1 mln zł...

Na zdjęciu - orientacyjny plan tras SKM
Oznaczenia kolorów:
czerwony - zachodnia linia SKM
różowy - północna linia SKM
brąz ciemny - południowa linia SKM
brąz jasny - przymorska linia SKM
fiolet - wydłużenie linii SKM
czarny - istniejące linie SKM

Opinie (60)

  • heh

    Nie wydaje mi sie, zeby kiedykolwiek udalo sie wygospodarowac taka duza sume pieniedzy. Pomysl jest jednak swietny, choc wielkim myslicielem nie trzeba byc, zeby na niego wpasc.
    Zgadzam sie z panem, ktory podpisal sie jako "mieszkaniec Oliwy" - najpierw siedziby i domy dla siebie i dzieci wlasnych trzeba wybudowac.

    • 0 0

  • Oby szybko

    Najważniejszy temat komunikacyjny w Trójmieście, oby szybko zrealizowany.

    • 0 0

  • moja opinia

    Skm jest jak najbardziej potrzebna Trojmiastu. Jednak te plany o ktorych piszecie nie beda spelnione nawet za sto lat chyba, ze zdarzy sie cud. Oczywiscie wszystkie nowe trasy moze z wyjatkiem przymorskiej bardzo by ozywily i usprawnily inne czesci miasta

    • 0 0

  • Bardzo dobrze

    To oczywiście świetny pomysł taka sieć kolei, szczególnie podoba mi się ta linia nadmorska.
    To nie prawda, że nie ma pieniędzy. W ramach funduszy strukturalnych i pomocowych Uni Europejskiej czekają miliony, a nawet miliardy euro do zagospodarowania. Wystarczy zgłośić, się z dobrze przygotowanym projektem, a to wcale nie jest rzecz najdroższa i miasto stać na to. Trzeba jednak najpierw wykazać trochę chęci. Władze mogłyby pokazać swoim wyborcom, że naprawdę troszczą się o miasto. Pośród prozaicznych urzędników powinno wejść grono marzycieli, którzy tchnęli by życie w tą biurokratyczną i administracyjną machinę.
    Wszystko jest możliwe.

    • 0 0

  • Kontrasty

    Ciekawe, że nikt nie zwrócił uwagi na ciekawe zestawienie.
    Otóż w tym serwisie sąsiadują ze sobą swa teksty: o trudnościach jakie miasto Gdynia ma przez lata ze zdobyciem pieniędzy na kawał płota wzdłuż obwodnicy i o tym, że być może będzie budowana kolejka za grube miliony. Czy to nie brzmi jak dowcip?

    • 0 0

  • Zmienić nazwę !

    Skoro na razie nie ma pieniędzy można przymajmniej zmienić nazwę tego środka transportu.
    Bardziej niż SKM by pasowało CKM (cuchnące koloje miejskie)

    • 0 1

  • zanim zaczniemy MARZYC o rozbudowie trasy kolejki - proponuje przyjrzec sie blizej sytuacji w jakiej znajduje sie istniejaca SKM -czyli brud, smrod ,niczym nieograniczony wandalizm, lapanki renomy (mala litera), ogolny chaos. Do tego dochodza jeszcze oczywiscie bezpanskie, obskorne do granic mozliwosci przystanki. I pomyslec,ze SKM jest w pewnym sensie wizytowka Trojmiasta. Brak slow, wstyd.
    Co robic???

    • 0 0

  • To wszystko to tylko kwestia czasu....

    Uważam że nowe linie skm to tylko kwestia czasu.Motorem tego typu inwestycji są wiadomo pieniądze a truj-miasto jak wiadomo ciągle pozostaje w strefie aglomeracji klasy B.
    Na pewno tego typu infrastruktura poprawiła by nasze rankingi.Ale tu narazie kółko się zamyka.Jestem jednak optymistą i uważam że jest to nieuniknione ....

    • 0 0

  • Ale ktos ma poczucie humoru,

    Wielu ludzi przede mna sie tu juz celnie wypowiedzialo (np:
    o ogladaniu wschodow slonca w zarzyganej kolejce), ale tez dodam co o ty mysle.
    Dawno nie widzialem tak nierealnego pomyslu, ja nie wiem skad ludzie biora pomysly na takie projekty.
    Ja nprzyklad myslalem o polaczeniu lotniczym z Pszczolkami:)
    Nie trzeba byc specjalnie inteligentnym, aby stwierdzic, ze ten projekt jest niemozliwy do zrealizowania pod wieloma wzgledami.
    1. Wspaniale wplyneloby to na urokliwosc Sopotu i Gdanska
    2. Uzytecznosc tej linii jest niewielka (nie jest niezbedna)
    3. Ekologowie chyba by wysadzili ta linie lub zatrudnili Leppera do dywersji
    4. Wykop tak duzej ilosci gruntow jest niemozliwa (vide: polaczenie Estakady Kwiatkowskiego z obwodnica)
    5. Czy ktos wpadl na to,ze strefa nadmorska jest strefa intensywnej dzialalnosci morza (morze nawet nie musi dochodzic do torow, aby oddzialywac)
    6. Ta kolejka moglaby rozwinac Sopot do roli Megauzdrowiska ;)
    7. Pomijam finanse, ktore by sie chyba znalazly po wybudowaniu wszystkich autostrad w Polsce.
    To tylko wstepne zastrzezenia, ale nie bede przynudzal.
    Ja nie moge tylko zrozumiec dlaczego tak latwy do stworzenia ciag rowerowy (fragmentarycznie zbudowany),
    Wladyslawa IV w Gdyni, Al. Zwyciestwa, Al, Niepodleglosci i dalej, az do samego Gdanska nie doczekal nawet forsowanego projektu. Przeciez ISTNIEJA na prawie calej dlugosci szerokie nieuzytkowane w pelni chodniki.
    Wystarczyloby wylac troche asfaltu i mielibysmy ponad 15 KM CYKLOSTRADY

    • 0 0

  • nie bylo by to głupie

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane