• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowoczesna zajezdnia dla nowoczesnych tramwajów

Krzysztof Koprowski
14 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Prace przy modernizacji zajezdni tramwajowej Wrzeszcz prowadzone są przy utrzymaniu ruchu już od pięciu lat.

Zakład Komunikacji Miejskiej modernizuje zajezdnię Wrzeszcz celem dostosowania jej do nowego taboru tramwajowego. W czwartek przewoźnik pochwalił się zakończeniem dotychczasowych prac, choć w planach jest jeszcze m.in. utworzenie kolejnych torów postojowych oraz częściowe ich zadaszenie.



Prace modernizacyjne zajezdni Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska rozpoczęto już w 2010 r. W pierwszym etapie zmodernizowano m.in. halę do przeglądów technicznych, uruchomiono nową myjnię, zakupiono podnośniki dla tramwajów, zbiornik na piasek, urządzenia do diagnostyki hamulców, wymieniono część torowisk oraz zamontowano nowoczesną tokarkę podtorową.

- Dzięki tokarce podtorowej możemy niwelować nierówności i płaszczyzny na kołach tramwajów bez ich zdejmowania. Taki proces trwa 6-8 godzin, podczas gdy metodą tradycyjną zajęłoby to nawet cztery doby - chwali nowe urządzenie Jerzy Zgliczyński, prezes zarządu ZKM Gdańsk.

Myjnia tramwajowa oddana do użytku w 2013 r.


Czytaj też: Artykuł z 2013 r.: Jak umyć tramwaj w 8 minut

W pierwszym etapie dokonano też termomodernizacji budynków oraz wykonano nowy węzeł cieplny. Wszystkie te prace pochłonęły ok. 33 mln zł, z czego 60,9 proc. stanowiło dofinansowanie unijne.

Czytaj też: Artykuł z 2012 r.: Remont zajezdni dla nowych tramwajów

Prace na terenie zajezdni będą kontynuowane. Na jednej z hal doskonale widać różnicę między wyremontowaną a przeznaczoną do remontu częścią zajezdni. Prace na terenie zajezdni będą kontynuowane. Na jednej z hal doskonale widać różnicę między wyremontowaną a przeznaczoną do remontu częścią zajezdni.
Obecnie ZKM jest na drugim etapie prac, które rozpoczęto w 2014 r. To przede wszystkim kontynuacja przebudowy układu torowego, w tym utworzenia niezbędnych miejsc postojowych dla tramwajów. Powstały one kosztem wyburzenia kotłowni i starych hal magazynowych.

- Szacujemy, że Zajezdnia Wrzeszcz jako główna zajezdnia pomieścić może po modernizacji i likwidacji pewnych budynków jeszcze 21 tramwajów. Podobne prace planujemy też w Nowym Porcie zobacz na mapie Gdańska, aby dojść do wykonania miejsc postojowych na dodatkowe 33 tramwaje - wylicza Zgliczyński.

Zwiększenie miejsc jest niezbędne, biorąc pod uwagę rozwój sieci tramwajowej i tym samym rosnące zapotrzebowanie na sam tabor. Warto jednocześnie zaznaczyć, że od pewnego czasu ZKM złomuje stare wysokopodłogowe "stopiątki" po to, by móc przyjąć m.in. pojazdy z Kassel.

Czytaj też: Pierwszy tramwaj z Kassel już w Gdańsku

Transport "stopiątek" z zajezdni Nowy Port na złomowisko.

- Od długiego majowego weekendu na gdańskie tory tramwajowe wyjeżdżają już tylko pojazdy niskopodłogowe lub częściowo niskopodłogowe. "Stopiątki" na torach spotkać można już tylko w dni robocze od poniedziałku do piątku. Dzięki nowym zakupom oraz modernizacji tramwajów N8C z Dortmundu oraz Kassel Gdańsk może pochwalić się najwyższym wskaźnikiem tramwajów częściowo i w pełni niskopodłogowych, które stanowią obecnie 76 proc. całej floty - dodaje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Czytaj też: Wysłużone tramwaje jadą na złom

Drugi etap to także kolejne doposażenie zajezdni. Trwają już przygotowania do powstania komory lakierniczej. Będzie to nowoczesne, sterylne pomieszczenie do lakierowania najnowszymi technologiami wszystkich typów pojazdów. Koszt tego etapu prac na terenie zajezdni to ok. 7-8 mln zł.

Jakie są plany na przyszłość poza budową torów postojowych? Zadaszenie torów, na których przebywają tramwaje podczas nocnych postojów oraz remont kanałów przeglądowych i pozostałych hal.

Nowością ma być też zakup specjalistycznego systemu do podnoszenia wagonów tramwajowych (obecnie na terenie zajezdni korzysta się z przenośnych podnośników, a tramwaje awaryjnie na trasie podnosi się specjalnym żurawiem tramwajowym o 19-tonowym udźwigu).

Tak wyglądał postęp prac przy modernizacji w kwietniu 2012 r.

Miejsca

Opinie (94) 1 zablokowana

  • We Wrzeszczu NIE MA zajezdni, to jest Strzyża! (2)

    Rano probowalem sprostowac to w komentarzu tutaj, ale widac admin ma patent na racje i usuwa komentarze.
    Zajezdnia jest w Strzyzy a nie w zadnym Wrzeszczu !!!

    • 6 2

    • strzyża jest w oliwie

      przecież tak było od zawsze i tak jest ;-)

      • 1 2

    • przepraszam za pomykle ale komentarz jednak jest, widze go wyzej ;)

      • 1 0

  • We Wrzesczu NIE MA zajezdni tramwajowej. To jest STRZYŻA !!! (2)

    Klub ŻAK, Zajezdnia, pomnik Piłsudzkiego, aleja Wojska Polskiego, ulice Szopena, Moniuszki, Sychty, Zamenhoffa, plac gen. Maczka - to wszystko to dzielnica Strzyża, a i tak 80% jej mieszkancow nazywa ja Wrzeszczem, a ok 15% Oliwą.

    • 10 5

    • Stryża to Wrzeszcz

      Strzyc to możesz uszami ;-)

      • 1 2

    • to tak jakby nazywac Jelitkowo Przymorzem.

      • 3 0

  • Może Gdańsk w końcu pomyśli o mieszkańcach i ograniczy trucie autobusów w centrum miasta? (11)

    Trzeba brać przykład z niemieckich miast, które inwestują w elektryczne autobusy na wodór - produkowane w poznańskim Solarisie albo z Gdyni inwestującej w autobusy na gaz co jest bardziej ekologiczne i tańsze.

    Spalanie ropy przez autobusy to najbardziej rakotwórcze rozwiązanie, jest teraz tyle pieniędzy z UE dlaczego nie zrobić czegoś dla zdrowia mieszkańców???

    • 31 40

    • Chłopie co ty bredzisz? Truje to twój blachosmród w korku

      • 0 0

    • (4)

      Podaj przykład choć jednego miasta w tych Niemczech, wielkością zbliżonego do Gdańska, w którym nie jeździłyby autobusy spalinowe a same elektryczne bądź na gaz.

      • 6 5

      • np. Hamburg (1)

        ?

        • 5 4

        • W Hamburgu jest 10 testowych autobusów hybrydowych - elektryczno/ogniwowych, reszta to normalne diesle. Jakieś inne przykłady?

          • 1 0

      • (1)

        To są inwestycje wlasnie realizowane, czy my zawsz musimy byc 20 lat za panstwami zachodnimi, wpisz sobie w googlach które niemieckie miasta inwestują w taki transport i kupują np. autobusy Solaris elektryczne z ogniwami wodorowymi

        • 4 7

        • Ale po co

          My inwestujemy w tramwaje. Dzięki czemu Autobusy są przesuwane na coraz krótsze linie. A tramwaje są jeszcze bardziej ekologiczne.

          • 3 0

    • Wodór ?? (1)

      Tu Cię chłopie fantazja poniosła,to nie łodzie podwodne ;)

      • 3 2

      • Pomyłka..

        Miałem na myśli wodę oczywiście - tak jak w kilku zachodnich miastach...

        • 0 1

    • (1)

      A może na nawóz, albo opaski dla kobiet? Puknij się w swój pusty łeb pastuchu.

      • 4 10

      • co ma leming nawóz i opaski wspólnego z autobusami?

        Lemingi jak zawsze muszą sie głupota chwalic

        • 2 1

    • Płena racja ale czy ty sie z choinki urwałes niewiesz w jakim kraju i miescie zyjemy?

      dlaczego nie zrobić czegoś dla zdrowia mieszkańców???Nie bo nie to nie jest wi nterresie urzedników i partyjniaków budynia.Dlatego kupili od znajomego dostawcy najgorsze mietki z Turcji.A myslisz ze te mieszkania tak pensji prezydenta sie dostaje? Jak by mieli kupic elektryczne to by za mało zyskali dla siebie!Jak w Innych miastach juz bedaą tylko elektryczne to wtedy Budyniolandi kupia tez takie ale wczesniej musza opracowac jak natym zyskac kase na kolejne mieszkanko!Tak wszystkie zachodnie państwa teraz masowo rezygnują z diesli w komunikacji miejskiej .

      • 14 8

  • (5)

    Komunikacja w Gdańsku się poprawia ale nadal ciągle jest wiele do zrobienia. Autobusy na linii 148 - stare MANy, śmierdzące - smród palonej gumy, z podłogi wystają śruby - okropne doświadczenie, do tego widać, że nie gwarantują żadnego bezpieczeństwa. Fakt, jeszcze jeżdżą, ale komunikacja nie jest za darmo, płacę za bilet i oczekuję, że jakość przewozów będzie odpowiednia.

    • 24 29

    • (4)

      Anglicy ograniczają autobusy na ropę w centrach miast ponieważ udowodniono, że te spaliny są silnie rakotwórcze.

      Nalezy wymienic autobusy na elektryczne albo gazowe za środki unijne

      • 7 7

      • a samemu zarobić i za swoje kupić to nie łaska?? (3)

        tylko łapę do unii wyciągać
        jak przyjdzie zwracać to się zacznie...

        • 6 2

        • (1)

          ale te unijne to właśnie nasze nam zabrane...

          • 4 2

          • jak słyszę "unijne" to mi się wymiotować chce. Mózgi wam wyprała ta zasrana organizacja

            wzajemnej adoracji malwersantów z Brukseli. Pieniądze z tej organizacji to podatki jednych oddane innym, czyli kołchoz. Szkoda ze jeszcze w tym kraju nikt nie zuwazył ze prawdziwy cel tego kołchozu to odebranie wam tozsamosci narodowej i likwidacja państw na rzecz ponadnarodowego obcego ustawodawstwa w barwach multikulti. Świetnie opisał to pewien Niemiec o nazwisku Sarazin w kiązce pod tytułem "Niemcy się likwidują"

            • 3 1

        • Rozumiem popaprany lemingu, że na zachodzie mieszkańcy zarabiają i za swoje kupują autobusy komunikacji miejskiej

          Tylko nie pitol o płaceniu podatków, bo my też je płacimy.

          • 1 0

  • Podwyżki (1)

    A kiedy pan zgliczyński i lisicki podniosą pensje pracownikom zkm? Pamiętajcie panowie związki zawodowe wam nie pomogą tak jak od lat nie pomagają pracownikom tej firmy. Jest dużo młodych, którzy mają dość niskich pensji. Któregoś dnia nie wyjedziemy autobusami i tramwajami na trasę. Na wsi przy zbieraniu truskawek można więcej zarobić bez odpowiadania za czyjeś zdrowie i życie. To jest kolejne ostrzeżenie, pracownicy już się związali w kolektyw bez informowania związków zawodowych, które są do niczego. To wy zacznijcie działać - podwyźka pensji!!!

    • 13 1

    • to idź i zbieraj te swoje truskawki, cwaniaku

      • 2 3

  • Pytanie tylko (1)

    czy Konstale 105-tki na pewno wymagają już złomowania ze względu na stan techniczny? Bo jak nie to można by je jeszcze wykorzystac do przewozów i w tym czasie uzbierac pieniądze na fabrycznie nowe tramwaje, a nie używane niemieckie.

    • 6 1

    • Na pewno

      to tak jakbyś chciał dalej jeździć autobusami ogórkami z starych czarno-białych filmów. Te niskopodłogowce co mamy używane zamiast w niemczech zezłomować sprzedali nam po cenie złomu użytkowego. Jeździłbyś codziennie samochodem co ma prawie 50lat, gdzie konstrukcja samochodu była już przestarzała w momencie konstrukcji? Chyba byś Warszawą, czy syreną nie chciał być codziennie jeździć z tramwajami jest jeszcze gorzej, to pojazdy mocno eksploatowane i szybciej się zużywają. Może jeszcze 50letnie samoloty byś chciał w liniach lotniczych?

      • 1 3

  • nowego taboru tramwajowego???Chodzi i te kilkanascie sztuk Niemieckiego 30 letniego złomu? (2)

    Na POrtalu zawsze potrafią ludziom humor poprawić propagandą przekazywaną bezpośrednio od budynia :)

    • 24 13

    • Jechałem tym cudem. Po srodku niepraktyczny (1)

      podest , schody w górę i w dół. Matka z wózkiem , inwalida nie przejdzie . ALE chciałem napisać o Tristarze i kulturze . Miałem auto w serwisie więc kilka dni jeździłem trasą Gdansk Chełm tramwajem. Tristar to stolec. Pętle w asfalcie są chyba do robienia zdjęć, a nie sterowania sygnalizacją. Auta i tramwaj łapały czerwone co chwilę mimo ze ruch z dróg poprzecznych był slaby, a na głównej gęsty. Co do kultury w tramwaju. Ustępujcie seniorom! Najgorsze są pindy Kardaszian style majnstrinowe z podrabianą torebka guczi lub witą.

      • 14 2

      • wes mnie niezałamuj ostatnio widziałem taką przemalowaną na tą celebrytke 14 latkę!

        niestety wszystko co piszesz to prawda

        • 2 0

  • zlomy a nie tramwaje

    To co jest w Nowym Porcie to zlomy, to ma prawie 50lat, ciagle naprawiane, a te niskopodlogowce tam trzymane mają prawie 40lat, nigdy nie wiesz czy tym dojedziesz do celu, mamy tak dobry tabor jak Korea Północna te same roczniki i tak samo to działa

    • 7 1

  • to w końcu zajezdnia jest (2)

    we Wrzeszczu czy w Strzyży

    • 10 5

    • W Strzyzy, a dokladnie Strzyza Gorna.

      • 2 1

    • jest tam gdzie jest

      co za różnica

      • 3 1

  • Zajezdnie tramwajowe. (1)

    Uruchomić tramwaj na ul. Łąkowej i istniejącą tam zajezdnie tramwajowa.

    • 63 12

    • Nie da się i jest - zdaniem budyniaków - niepotrzebna

      No bo przecież niedaleko ma powstać słynny węzeł Czerwony Most (cóż za wspaniała nazwa). Tyle tylko, że on .... nigdy nie powstanie. Bez względu co będą budyniaki na ten temat pieprzyć. Kasa Misiu, kasa.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane