• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowoczesna zajezdnia dla nowoczesnych tramwajów

Krzysztof Koprowski
14 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Prace przy modernizacji zajezdni tramwajowej Wrzeszcz prowadzone są przy utrzymaniu ruchu już od pięciu lat.

Zakład Komunikacji Miejskiej modernizuje zajezdnię Wrzeszcz celem dostosowania jej do nowego taboru tramwajowego. W czwartek przewoźnik pochwalił się zakończeniem dotychczasowych prac, choć w planach jest jeszcze m.in. utworzenie kolejnych torów postojowych oraz częściowe ich zadaszenie.



Prace modernizacyjne zajezdni Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska rozpoczęto już w 2010 r. W pierwszym etapie zmodernizowano m.in. halę do przeglądów technicznych, uruchomiono nową myjnię, zakupiono podnośniki dla tramwajów, zbiornik na piasek, urządzenia do diagnostyki hamulców, wymieniono część torowisk oraz zamontowano nowoczesną tokarkę podtorową.

- Dzięki tokarce podtorowej możemy niwelować nierówności i płaszczyzny na kołach tramwajów bez ich zdejmowania. Taki proces trwa 6-8 godzin, podczas gdy metodą tradycyjną zajęłoby to nawet cztery doby - chwali nowe urządzenie Jerzy Zgliczyński, prezes zarządu ZKM Gdańsk.

Myjnia tramwajowa oddana do użytku w 2013 r.


Czytaj też: Artykuł z 2013 r.: Jak umyć tramwaj w 8 minut

W pierwszym etapie dokonano też termomodernizacji budynków oraz wykonano nowy węzeł cieplny. Wszystkie te prace pochłonęły ok. 33 mln zł, z czego 60,9 proc. stanowiło dofinansowanie unijne.

Czytaj też: Artykuł z 2012 r.: Remont zajezdni dla nowych tramwajów

Prace na terenie zajezdni będą kontynuowane. Na jednej z hal doskonale widać różnicę między wyremontowaną a przeznaczoną do remontu częścią zajezdni. Prace na terenie zajezdni będą kontynuowane. Na jednej z hal doskonale widać różnicę między wyremontowaną a przeznaczoną do remontu częścią zajezdni.
Obecnie ZKM jest na drugim etapie prac, które rozpoczęto w 2014 r. To przede wszystkim kontynuacja przebudowy układu torowego, w tym utworzenia niezbędnych miejsc postojowych dla tramwajów. Powstały one kosztem wyburzenia kotłowni i starych hal magazynowych.

- Szacujemy, że Zajezdnia Wrzeszcz jako główna zajezdnia pomieścić może po modernizacji i likwidacji pewnych budynków jeszcze 21 tramwajów. Podobne prace planujemy też w Nowym Porcie zobacz na mapie Gdańska, aby dojść do wykonania miejsc postojowych na dodatkowe 33 tramwaje - wylicza Zgliczyński.

Zwiększenie miejsc jest niezbędne, biorąc pod uwagę rozwój sieci tramwajowej i tym samym rosnące zapotrzebowanie na sam tabor. Warto jednocześnie zaznaczyć, że od pewnego czasu ZKM złomuje stare wysokopodłogowe "stopiątki" po to, by móc przyjąć m.in. pojazdy z Kassel.

Czytaj też: Pierwszy tramwaj z Kassel już w Gdańsku

Transport "stopiątek" z zajezdni Nowy Port na złomowisko.

- Od długiego majowego weekendu na gdańskie tory tramwajowe wyjeżdżają już tylko pojazdy niskopodłogowe lub częściowo niskopodłogowe. "Stopiątki" na torach spotkać można już tylko w dni robocze od poniedziałku do piątku. Dzięki nowym zakupom oraz modernizacji tramwajów N8C z Dortmundu oraz Kassel Gdańsk może pochwalić się najwyższym wskaźnikiem tramwajów częściowo i w pełni niskopodłogowych, które stanowią obecnie 76 proc. całej floty - dodaje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Czytaj też: Wysłużone tramwaje jadą na złom

Drugi etap to także kolejne doposażenie zajezdni. Trwają już przygotowania do powstania komory lakierniczej. Będzie to nowoczesne, sterylne pomieszczenie do lakierowania najnowszymi technologiami wszystkich typów pojazdów. Koszt tego etapu prac na terenie zajezdni to ok. 7-8 mln zł.

Jakie są plany na przyszłość poza budową torów postojowych? Zadaszenie torów, na których przebywają tramwaje podczas nocnych postojów oraz remont kanałów przeglądowych i pozostałych hal.

Nowością ma być też zakup specjalistycznego systemu do podnoszenia wagonów tramwajowych (obecnie na terenie zajezdni korzysta się z przenośnych podnośników, a tramwaje awaryjnie na trasie podnosi się specjalnym żurawiem tramwajowym o 19-tonowym udźwigu).

Tak wyglądał postęp prac przy modernizacji w kwietniu 2012 r.

Miejsca

Opinie (94) 1 zablokowana

  • Ehh (3)

    Racja trasa, miedzy Strzyżą a Oliwą jest w krytycznym stanie a to główna dojazdówka do zajezdni, a podróż tramwajem w tamtym kierunku przypomina trochę poruszanie się po linii frontu, tory wyglądają jak jedna długa krzywa fala.
    A odwołując się do 105-tek są to wysłużone tramwaje ale bardzo przyjemnie. Wspominam podróżowanie nimi, czego nie można powiedzieć o wąskich i rozklekotanych Dortmundach.

    • 42 16

    • nie ma takiej trasy

      więc o co te halo

      • 0 1

    • To nie było remontowane ok. 7 lat temu? To chyba źle prace wykonali.

      • 3 2

    • Nie podzielam zdania co do wyzszosci stozlomek nad dortmundami, ale w pelni podzielam opinie o torowiskach w oliwie. Tramwaj na dojezdzie do przystanku Derdowskiego buja sie na boki nie mniej niz podczas przejazdu kibicow Lecha (slynne bujamy tramwaj). Najlepszy driver wychodzacy z metalowym pretem na petli w Oliwie- nieprzyzwyczajony turysta moze sie niezle przestraszyc.

      • 17 0

  • Jak tam Lisek Chytrusek ... zaczął już reformowanie firmy? (3)

    • 19 1

    • Ta. Zacznie od wyboru samochodu służbowego. (1)

      • 9 0

      • Już mu kupili ;)

        • 4 1

    • woził du..ko ostatnio zabytkowymi tramwajami, pewnie czyni przymiarki co tu można rozwalić

      • 4 1

  • wysoki wskaźnik taboru niskopodłogowego

    ale do przystanków nadal trzeba w centrum docierać schodami w dół i schodami w górę. Całe szczęście, że proces tworzenia dojść do przystanków tramwajowych się już rozpoczął na Wita Stwosza, czekam na kolejny ruch przy dworcu PKP Gdańsk Główny. W Warszawie rozważa się na poważnie dojścia do przystanków tramwajowych na poziomie jezdni w pobliżu Dworca Centralnego. Gdańsk mógłby wyprzedzić naszą stolicę w promowaniu rozsądnych rozwiązań poprawiających warunki ruchu pieszych w okolicach węzłów przesiadkowych.

    • 9 2

  • Szkoda, że złomują 105-ki zamiast wykorzystać je w przypadku imprez masowych.

    No, ale lepiej wywalić.

    • 7 9

  • hahahaha

    jaka propaganda, jak za komuny!
    Żałosne doprawdy, żałosne.

    • 8 7

  • (4)

    Jeśli według twórcy tego artykułu jest to nowoczesna zajezdnia to jest mi niezmiernie przykro, że tak patologiczne osoby odpowiadają za pisanie na tym portalu ;) Odświeżona pokomunistyczna rudera nie jest nowoczesną zajezdnią niestety.

    • 55 20

    • Co to znaczy postkomunistyczna rudera ?

      • 7 0

    • Ta zajezdnia nie jest postkomunistyczna (2)

      ona pochodzi z lat 1930-ch.

      • 18 0

      • skąd słoik miał to wiedzieć?

        • 11 3

      • Może autorowi chodziło o POstkomunistyczną zajezdnię.

        • 10 4

  • (1)

    Te tramwaje to złom, takie g**no w pazłotku.

    • 19 43

    • Sam jesteś w pazłotku

      • 8 2

  • kolor

    Oczywiście w środku można byli dać nowoczesne kolory ale zdecydowano się na klasyczny Village blue. Cool :-/

    • 1 4

  • "termomodernizacja"- znaczy się styropianem budynek oklejono?

    • 9 0

  • Nowoczesna zajezdnia - stara ekipa (1)

    Czyli nieważne jak odpicowany będzie budynek, ważne jest podejście do tematu napraw.

    • 15 2

    • I pensje te same od 10 lat.

      Bieda z nędzą

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane