- 1 Obława w Letnicy. Nowe fakty (69 opinii)
- 2 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (151 opinii)
- 3 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (58 opinii)
- 4 Promenada po remoncie hitem sezonu (99 opinii)
- 5 Duża podwyżka opłat za wodę w Sopocie (147 opinii)
- 6 Bałagan po wyborach musi sprzątać miasto (64 opinie)
Nowy Trakt św. Wojciecha lekarstwem na korki?
15 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat)
Najnowszy artykuł na ten temat
W piątek koniec remontu na Trakcie św. Wojciecha
Ok. 62 mln zł może kosztować budowa nowego odcinka Traktu św. Wojciecha między Południową Obwodnicą Gdańska a rejonem ul. Gościnnej . Na tym odcinku dotychczasowy Trakt zmieniłby się w ulicę dla ruchu lokalnego.
- Trakt Św. Wojciecha został zaprojektowany jako ulica główna o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu, łącząca węzeł Lipce na Południowej Obwodnicy Gdańska ze Śródmieściem. Na newralgicznych odcinkach dopuszczalny jest przekrój jednojezdniowy z czterema pasami ruchu. Na konieczność wybudowania takiego przekroju wskazują prognozowane natężenia ruchu, których obecna ulica w przekroju jednojezdniowym nie przeniesie - wyjaśnia Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, które opracowuje miejskie plany zagospodarowania przestrzennego.
Dlaczego planiści zdecydowali się zmienić przebieg ulicy, a nie poszerzyć jej istniejącego przebiegu? Wynika to przede wszystkim z tego, że wzdłuż niej zlokalizowane są obiekty pod ochroną konserwatorską, m.in. Dwór Ferberów, Dom Podcieniowy oraz wał kanału Raduni.
Przeniesienie ruchu aut w stronę torów kolejowych ma tym samym zapobiec dalszej degradacji tych obiektów. Jednocześnie jednak wymusi wykup gruntów i wyburzenia. To znacznie podnosi koszta inwestycji szacowane obecnie na ok. 62 mln zł, przy czym sama budowa drogi to ok. 36 mln zł.
- Ta koncepcja [nowego Traktu - dop. red.] chroni ok. 40 istniejących budynków mieszkalnych, w tym dwa obiekty wpisane do rejestru zabytków, na ok. dwukilometrowym odcinku po wschodniej stronie ulicy, od nr 167 do 315. Wszystkie one mogą podlegać procedurze rewitalizacyjnej - dodaje Piskorski.
Projekt planu zagospodarowania uwzględniający przebudowę Traktu św. Wojciecha jest na wczesnym etapie. Kilka dni temu zaprezentowano go Komisji Rozwoju Przestrzennego i Ochrony Środowiska Rady Miasta Gdańska. W kolejnych krokach będzie opiniowany m.in. przez Miejską Komisję Urbanistyczno-Architektoniczną oraz lokalną radę osiedla. Dopiero potem zostanie wyłożona do publicznego wglądu i poddana pod osąd mieszkańców poprzez zgłaszanie uwag.
Oprócz nowego Traktu, projekt planu obejmuje swym zasięgiem również centralną część Oruni w rejonie ul. Gościnnej i przystanku kolejowego Gdańsk Orunia , gdzie przewidziano funkcje usługowe, usługowo-mieszkaniowe oraz zieleń.
Warto pamiętać, że uchwalenie planu nie niesie ze sobą natychmiastowej realizacji dopuszczonych inwestycji. Dobitnym tego przykładem jest "zamrożona" od pół wieku budowa Drogi Czerwonej wzdłuż torów kolejowych, która jednocześnie sprawia, że widok z pociągu z pewnością nie przynosi chluby miastu.
Czytaj też: Droga Czerwona. Zbawienie czy zagłada Wrzeszcza?