• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy blask starych kamienic. Widmo Drogi Czerwonej mniej straszy

Krzysztof Koprowski
25 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Odnowione kamienice przy ul. Białej 12-13-14 oraz Wajdeloty 14.

Po latach zapomnienia, kamienice w śladzie Drogi Czerwonej we Wrzeszczu wreszcie doczekały się remontu. Z zewnątrz cieszą oko nowymi elewacjami oraz jednolitą stolarką okienną, wewnątrz wymieniono instalacje. W tym roku ruszą prace budowlane w kilku kolejnych budynkach.



Jak oceniasz pomysł remontu kamienic w śladzie Drogi Czerwonej?

Droga Czerwona, czyli nakreślona po wojnie wizja budowy bezkolizyjnej drogi biegnącej wzdłuż torów kolejowych przez środek Trójmiasta, przez wiele lat nie pozwalała na jakiekolwiek inwestycje na tym terenie.

We Wrzeszczu z tego powodu przez lata nie remontowano kamienic, ponieważ: "w przyszłości mogą zostać wyburzone". To o tyle dziwne, że wciąż nie wiadomo, czy Droga Czerwona kiedykolwiek powstanie. Jej realizacja nie jest zapisana w żadnym dokumencie inwestycyjnym na najbliższe lata.

W 2015 r. nieoczekiwanie ogłoszono zamiar wyremontowania budynków znajdujących się w rezerwie terenowej Drogi Czerwonej (oraz tuż przy niej) we Wrzeszczu. Po nieco ponad roku od tych deklaracji, można już podziwiać pierwsze efekty prac.

  • Planowany przebieg Drogi Czerwonej.
  • Wyremontowana kamienica Biała 12-13-14.
  • Wyremontowana kamienica Biała 12-13-14.
  • Wyremontowana kamienica Biała 12-13-14.
  • Wyremontowana kamienica Biała 12-13-14.
  • Biała 12-13-14 przed remontem.
  • Biała 12-13-14 przed remontem.
  • Wyremontowana kamienica Wajdeloty 14.
  • Wyremontowana kamienica Wajdeloty 14.
  • Podwórze między kamienicami 12-13-14 oraz Wajdeloty 14.
  • Podwórze między kamienicami 12-13-14 oraz Wajdeloty 14.
Nieruchomości Biała 12-13-14 zobacz na mapie Gdańska oraz Wajdeloty 14 zobacz na mapie Gdańska zyskały nowe elewacje wraz z jednolitą stolarką okienną, lepsze izolacje fundamentów oraz nowe instalacje wewnętrzne. Zagospodarowano również podwórze między budynkami, gdzie pojawiły się elementy małej architektury.

Dodatkowo ścianę od strony Parku Kuźniczki zobacz na mapie Gdańska zdobi artystyczny mural z ryciną dawnego browaru, który funkcjonował w bliskim sąsiedztwie kamienic.

Niestety estetykę świeżo wyremontowanych kamienic psują już talerze satelitarne oraz reklamy w lokalach użytkowych. Czy miasto, będące właścicielem budynków, zamierza przymykać oko na ten problem?

  • Mural na kamienicy Biała 12-13-14.
  • Talerze satelitarne na nowej elewacji Biała 12-13-14.
  • Talerze satelitarne na nowej elewacji Biała 12-13-14.
  • Talerze satelitarne na nowej elewacji Biała 12-13-14.
  • Reklamy w oknach kamienicy Wajdeloty 14.
  • Reklamy w oknach kamienicy Wajdeloty 14.
  • Reklamy w oknach kamienicy Wajdeloty 14.
- Gdański Zarząd Nieruchomości Komunalnych wystosował pisma do najemców informujące o kategorycznym zakazie umieszczania na elewacjach anten i innych elementów naruszających elewacje bez naszej zgody oraz nakazał zdemontowanie tych, które zostały już założone - mówi Agnieszka Kukiełczak, rzecznik GZNK. - Ponadto wysłano stosowane pisma do najemców lokali użytkowych w sprawie należytej dbałości i estetyki reklam umieszczonych w widocznych miejscach.
Obecnie prace remontowe toczą się w budynku przy ul. Białej 5 zobacz na mapie Gdańska. W 2016 r. wykonano docieplenie ścian zewnętrznych oraz fundamentów, nowe posadzki w piwnicy oraz remont stropu nad piwnicą. Wstawiono też nową stolarkę okienną. W I kwartale br. GZNK planuje remontować wolne lokale, znajdujące się w tym budynku.

  • Kamienica przy ul. Białej 5, w której wykonano już większość prac budowlanych.
  • Kamienica przy ul. Białej 4. Tu prace budowlane rozpoczną się w tym roku.
  • Kamienice przy ul. Białej 11-Wajdeloty 15B. Tu prace budowlane rozpoczną się w tym roku.
  • Kamienice przy ul. Białej 11-Wajdeloty 15B. Widok od strony podwórza.
  • Budynek Biała 11A przeznaczony do rozbiórki.
Na rozpoczęcie prac budowlanych czekają wciąż kamienice przy ul. Białej 4 zobacz na mapie Gdańska oraz Białej 11-Wajdeloty 15B zobacz na mapie Gdańska. Do wyburzenia przeznaczono natomiast niewielki budynek pod adresem Biała 11A zobacz na mapie Gdańska.

- Posiadamy już dokumentację i pozwolenie na budowę dla tych nieruchomości. Rozpoczęcie robót remontowych planowane jest w roku bieżącym. Jeżeli chodzi o budynek przy ul. Białej 11A, procedura dotycząca rozbiórki zostanie uruchomiona po wykwaterowaniu budynku (do wykwaterowania pozostaje jeden lokal) - zapowiada Kukiełczak.

Miejsca

Opinie (181) 1 zablokowana

  • Droga czerwona jest niezbędna (13)

    Oczywiście, że nie powinna miec 3 pasów ruchu w każdą stronę i bezkolizyjnych skrzyżowań. Jednak musi powstac, w formie zwyczajnej miejskiej ulicy (jak np. Nowe Ogrody/Kartuska),choćby po to by odciążyć Grunwaldzką.
    Po przeniesieniu części ruchu na Drogę Czerwoną, Grunwaldzką można by uspokoić (więcej skrzyżowań, przejść dla pieszych i prędkość 50km/h).

    W dodatku w tej chwili jak jest wypadek albo remont na Grunwaldzkiej to całe miasto stoi, bo brak jest alternatywy. Droga Czerwona chociaż częściowo rozwiąże ten problem.

    • 51 105

    • (10)

      Czerwona potrzebna, ale właśnie w formie bezkolizyjnej i 2x2 pasy. Taki rodzaj drogi powoduje najmniej zanieczyszczeń i najlepiej odciąży Grunwaldzką. Grunwaldzka w takim przypadku mogłaby być miejską aleją zredukowaną do 2x2 pasy i uspokojonym ruchu.
      Zysk dla kierowców i mieszkańców w postaci lepszej tkanki miejskiej.

      • 5 30

      • (2)

        Tylko,że taka droga czerwona zachęci do podróży samochodem i w rezultacie spowoduje jeszcze większe korki. W mieście budujmy ulice, a autostrady poza miastem.

        Co nie zmienia faktu, że droga jako taka jest potrzebna. Dolny taraz coraz bardziej się zabudowuje, jedna Grunwaldzka nie da rady przejąć całego ruchu.

        • 9 5

        • Jeśli zbudujesz autostradę logiczne że wzrośnie ruch samochodów - prędkość będzie konkurencyjna z innymi środkami transportu. Jednakże nie buduje się dróg szybkiego ruchu z jednej wsi do kolejnej tylko z miasta do miasta i tak koło się zamyka. Popatrz na drogowskazy może zrozumiesz

          • 0 0

        • po prostu wyremontujmy/przebudujmy ulicę Białą, zamiast budować Drogę Czerwoną

          • 6 1

      • Bez sensu (6)

        Jest Grunwaldzka więc nie widzę potrzebu budowy nowej drogi by uspokajać ruch na głównej arterii miejskiej. Nie jesteśmy tacy bogaci by trwonić pieniądze na lewo i prawo.

        • 18 5

        • droga czerwona mialaby biec wzdluz torow SKM (5)

          Jesli ktos potrzebuje jechac z Glownego do Oliwy do zapraszam do SKM czy PR. Na pewno szybciej.

          Na pewno dla calego miasta taniej, ciszej i bez zadnych awantur i odszkodowan.

          Droga Czerwona jest wymyslem z zupelnie innej epoki. Epoki, kiedy wyburzono pierzeje pieknych przedwojennych kamienic we Wrzeszczu, aby rozorac miasto Grunwaldzka.

          • 21 3

          • (2)

            a przede wszystkim epoki, w której główne miasto było spalone i zburzone i dopiero zastanawiano się czy je odbudowywać, czy wybudować w jego miejscu szerokie arterie, w tym m.in. drogę czerwoną

            • 4 1

            • (1)

              Jakbyś zobaczył, jakie projekty na infrastrukturę drogowa mieli przed 1945 Niemcy, to byś ich od razu nazwał nazistami. To co proponuje budyń to naprawdę średniowiecze.

              • 0 0

              • Niemcy, szczegolnie w tamtym czasie, nie mieli racji w bardzo wielu sprawach

                • 1 0

          • A do Tczewa? Albo Malborka? Albo choćby kawałek w bok od Pruszcza? Grunwaldzka na wysokości akademii tp +/- 60 tysięcy samochodów na dobę. Tylko nieliczne jadą tam, dokąd można dojechać skm-ką lub tramwajem.

            • 1 0

          • CIekawe jaki byłby koszt budowy tej drogi. Może opłacałoby się puścić skm co 5 min prze 20 lat w cenie jej wybudowania. Polecam porównanie kosztów budowy tunelu pod pachołkiem z wykupem mieszkań w całej osowej

            • 3 0

    • Ot logika ekologa: (1)

      "Zbudujmy drogę czerwoną, na której ruch będzie uspokojony lub ograniczony do zera(!), a następnie zbudujmy więcej skrzyżowań i ograniczeń prędkości(!) na Grunwaldzkiej, która nadal będzie, w rzeczywistości, obsługiwała duży ruch." WTF?!

      Żeby, głąbie, ograniczyć ruch (odciążyć) jednej drogi, to trzeba zbudować drugą alternatywną drogę, która będzie pozwalała bezkolizyjnie ją szybko pokonać.

      • 0 3

      • No chyba praktyka pokazuje, że jednak nie masz racji

        • 2 0

  • po co ta droga?? postawcie na tramwaje i drogi rowerowe. Rowerek to przyszłość!!! (9)

    • 58 35

    • (2)

      są tacy co stawiają na rowery kosztem innych. Rozbiera się linie kolejowe po to by zbudować ścieżki dla rowerów, potem zaś dziwią się skąd się biorą samochody w mieście?

      • 1 3

      • gdzie rozebrano linie kolejowa, aby w jej miejscu zbudowac sciezka rowerowa? (1)

        Trzymajmy sie faktow

        • 1 0

        • Linia kolejowa Pszczółki Skarszewy, Krokowa Puck...dalej wymieniać?

          • 0 0

    • Na tramwaje nie trzeba stawiać. One stają same z siebie. Szkoda tylko ludzi ganiających po torowiskach. A tak nawiasem - sprawdź, ile samochodów przejeżdża grunwaldzką i wymyśl, jak byś tych ludzi przewiózł tramwajami, zwłaszcza, że duża część pojazdów jedzie poza gdańsk.

      • 2 0

    • Zwłaszcza zimą i dla emerytów.

      • 3 3

    • Rowerek w zimie, na jesień z zakupami i z wózkiem z dzieckiem. (3)

      • 4 9

      • zapomniałeś o codziennie kupowanej wersalce i odwożeniu babci do szpitala

        • 12 2

      • (1)

        taa, uwielbiam ten argument.
        Nagle wszyscy mają dzieci i codziennie robią zakupy na cały tydzień. Zrozumcie, że nie byłoby korków gdyby jeździli autami Ci, którzy muszą bo mają taką pracę (przemieszczają się bardzo często, wożą sprzęt, dostarczają coś) albo tacy, którzy akurat tego dnia zawiozą sobie większe zakupy do domu lub załatwiają tego dnia więcej niż jedną rzecz na mieście.
        Jeśli jeździ ktoś z punktu A do punktu B to niech jedzie KM.

        • 12 3

        • właśnie, właśnie, przecież mógł napisać, że jest kurierem

          • 5 0

  • Nowy Port (1)

    byłam ostatnio w Nowym Porcie. Kiedy tu nastąpi krok do przodu i odczujemy że to już XXI wiek. Tam świat się zatrzymał i do normalności daleko. Pojedyncze elewacje nawet podświetlone to rodzynki, które giną we wszechpanującym zaniedbaniu. Może radni z tej dzielnicy zrobią cokolwiek dla tej części Gdańska.Najprostsza sprawa to akcja porządkowanie Nowego Portu na wiosnę.Mały kroczek a może chwyci.

    • 1 0

    • Jak mieszkańcy innych dzielnic bierze się kredyt na wspólnotę i odnawia budynek. Z jakiej racji miasto na odnawiać pewne kamienice, a inne nie. Choć te wartościowe architektonicznie oczywiście powinny być dofinansowywane.

      • 0 0

  • Anteny satelitarne (3)

    Jeżeli miasto nie chce aby talerze anten satelitarnych psuły estetykę nowych elewacji to niech zadba o doprowadzenie telewizji kablowej do lokali. Jak się chce czegoś zakazać to trzeba przedstawić jakieś rozwiązanie alternatywne - taka chyba powinna być logika.

    • 13 6

    • To są mieszkania komunalne. Powinny być przyznawane na czas określony. Jak kogoś stać na kablówkę, telewizję satelitarna, to może niech zacznie myśleć o kupnie mieszkania na wolnym rynku. Te mieszkania powinny być d wolnym rynku. Te mieszkania powinny być dla potrzebujących, ale widocznie mieszkańcy mają kasę na zbytki.

      • 0 0

    • Za czyje pieniądze się pytam? To są wspólnoty, niech sami płacą. (1)

      • 1 0

      • Jakie wspólnoty. To socjal. A rozwiązaniem jest montowanie anteny na dachu. Ale socjal tego przecież nie ogarnie...

        • 2 0

  • (2)

    Nie badzcie naiwni wierząc w taka chojnosc urzedasów poprostu te kamienice sa w sasiedztwie galeri handlowej metropolia i jeszcze jedno dolny wrzeszcz to bedzie dzielnica bogaczy górny wrzeszc zresztą też wiec szykuje sie baze pod konkretnego klienta a plebs do bloków z betonu . Dla tego w blokach z betonu mieszkanie nie moze kosztowac 300000 zl . Oto cała prawda

    • 3 1

    • (1)

      To chyba dobrze? W reprezentacyjnych miejscach powinni mieszkać ludzie reprezentacyjni, a nie ludzie z socjalu, którzy nie są wstanie zadbać o kamienice. Jak ktoś jest biedny, to powinno mu wystarczyć zwykłe mieszkanie w bloku, a nie kamienica.

      • 1 0

      • Losie

        No tak i 3 lata podstawówki tak jak w dwudziestoleciu wojennym . Spychanie plebsu nieudaczników itp niczego w naszym kraju nie naprawi wręcz przeciwnie rodzi tylko frustrację i rewolucję . Oczywiście najlepiej co komu wie tylko człowiek który uzurpuja sobie prawo do wszech wiedzy i całej mądrości . Daleko nam do ludzkiej cywilizacji takiej jak chociażby u naszych zachodnich sąsiadów i nigdy niczego nie osiągniemy ponieważ jesteśmy zawistni chytrzy i egoistyczni a tym najmadrzejszym życzę mieszkać w ogrodzonych gettach których wiele w naszym pięknym muescie

        • 0 0

  • mieszkałem tam

    przy Białej 11 do 18 roku życia, teraz mam 49. Powinni to zburzyć w cholerę. Już wtedy leżąc w łóżku bałem się, że ta kamienica się rozleci podczas przejazdu pociągu, tak się chwiała na boki. Pewnie głównie z powodu drewnianych stropów. Tam się wogóle nie da żyć. W lecie trudno mieć otwarte okna, bo taki hałas z pociągów. Jak chcieliśmy zamienić mieszkanie nawet na mniejsze (to kwaterunek), to wystarczyło, że przejechał pociąg, klient zaraz rezygnował.

    • 0 0

  • piękne budynki

    zapraszam na Biskupią, Trakt Św. Wojciecha, Chmielną, Żabi Kruk..Orunia Dolna... same perełki współczesnej Europy. Wizytówka Gdańska

    • 1 0

  • budunki ok ale

    Droge czerwona planuja zrobic od 20 lat szkoda ze ulicy nie pokazali i czym oni sie chwola. Budynki zostaly zrobione tylko dlatego ze powstala nowa galeria taka prawda.

    • 1 0

  • Wystarczy rzut oka na mapę, żeby widzieć jaką bzdurą jest obecnie droga czerwona... (9)

    ...skoro równolegle do nie je biegnie 3 pasmowa Grunwaldzka i dwupasmowa Chłopska.

    • 22 11

    • trochę więcej wiedzy by się przydało (8)

      Widać, że słoik się odezwał, co tylko na mapę przy aktykule popatrzył.
      Trzeba ci wiedzieć słoiku, że w stronę centrum Gdańska z Chłopskiej robi się Rzeczpospolitej, potem Legionów i dalej Wyspiańskieg...

      • 2 11

      • co za idiota, budowa dróg nie likwiduje korków (5)

        • 5 1

        • (4)

          pewnie jak zlikwidować drogi to korki też znikną :)

          • 2 1

          • Też nie zniknął (3)

            Dowolna ilość dróg zawsze się w mieście zakorkuje. Głupotą jest więc inwestowanie w drogi tylko w tym celu.

            • 1 0

            • (2)

              Korki powodują ludzie. Nigdy nie widziałem korka utworzonego przez same samochody. A najwięcej korków tworzą ludzie podejmujące debilne decyzje. Jak myślisz, dlaczego Paryż został nieco ponad 100 lat temu gruntownie przebudowany? Poleciały tam prawdziwe zabytki, a nie teutońskie kamienice. Bo miasto musi żyć, a życie to m. in. komunikacja.

              • 0 1

              • Korki powoduje nadmiar samochodów

                • 0 0

              • i dlatego teraz w Paryżu maksymalnie ograniczają możliwość poruszania się samochodami?

                • 0 0

      • Chyba nie do końca...

        Do Śródmieścia z Legionów jedziesz w Kościuszki (dawna obwodnica Wrzeszcza) lub Mickiewicza, potem Hallera, Kliniczna i Marynarki Polskiej. Chyba że jeździsz tylko z GPS i liczysz każde sto metrów.

        • 1 0

      • co ty nie powiesz?

        • 0 0

  • Ot rządy Budynia! (6)

    Taki wielki wizjoner Adamowicz niewie co zrobić z Dr.Czerwoną. Kilka lat się zastanawia aż może ceny pospadają to wtedy coś hapnie dla siebie. Z pieniędzy miasta zrobi sobie całą infrastrukturę a później na końcu kupi. To Budynia sposób na takie kamienice

    • 18 47

    • ot rządy Jarka.

      rozdać bezrobotnym i dzieciorobom.

      • 2 0

    • pisiewicz (1)

      szykuj się lepiej na miesiecznice.

      • 9 2

      • Ktora zmiana nie byla dojna?

        • 1 0

    • (2)

      Radny PiS pokazał już podejście jego partii do tematu jeżdżąc bez prawa jazdy z dzieckiem bez fotelika - taki jest ich poziom , juz wolę Adamowicza z dwojga złego , przynajmniej w Gdańsku cos się dzieje - inwestycje a nie tak jak w dziurach zarządzanych przez PiSowe ...tam tylko kościoły jak nie remontują to nowe budują , zmiana nazwy ulic na jakiś kaczyńskich , pomniki lichych bohaterów itd

      • 10 2

      • (1)

        A ja wolę uczciwego przyszłego Prezydenta, który nie musi mieć 36 kont bankowych

        • 2 7

        • Jeżeli jedynym atutem ma być uczciwość to dość słabo. Wielu uczciwych okazywało się kompletnymi nieudacznikami, przynoszącymi więcej szkód niż pożytków. Biedny "uczciwiec" jest większym zagrożeniem niż przedsiębiorczy "cwaniak". Ten pierwszy nawet o siebie nie jest w stanie zadbać więc jak można mu powierzyć swoje interesy ? To taka łyżka dziegciu do wizji świata rządzonego przez uczciwych ideowców.

          • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane