- 1 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (126 opinii)
- 2 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (53 opinie)
- 3 Pod prąd uciekał przed policją (219 opinii)
- 4 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (654 opinie)
- 5 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (92 opinie)
- 6 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (525 opinii)
Droga Czerwona wciąż w planach, ale jej rezerwa przestanie straszyć kolejne pokolenia
Rezerwa Drogi Czerwonej we Wrzeszczu powoli przestaje straszyć. Nakreślona ponad pół wieku temu autostrada przez środek Gdańska wprawdzie nadal widnieje w dokumentach planistycznych, ale wreszcie rozpoczęto działania na rzecz poprawy estetyki terenu pod nią zarezerwowanego. Wkrótce na wysokości ul. Waryńskiego urządzony zostanie skwer, a przy rynku ułożony został nowy chodnik.
Na odcinku gdyńskim częściowo została zbudowana jako Droga Gdyńska (zwana też Różową), Sopot wpisał ją do dokumentów planistycznych jako tunel (bez realnych szans na realizację), zaś Gdańsk jako jedyny wciąż utrzymuje szerokie rezerwy terenowe wzdłuż torów Szybkiej Kolei Miejskiej.
Remont budynków komunalnych i muru linii kolejowej
Choć wątpliwe, by kiedykolwiek udało się zapewnić finansowanie na ten cel oraz uzyskać zgodę mieszkańców na wdrożenie motoryzacyjnego reliktu planistycznego, przez lata wizja Drogi Czerwonej blokowała jakiekolwiek działania na rzecz poprawy estetyki.
Szczególnie problem ten nasilony jest we Wrzeszczu, gdzie Droga Czerwona jest przewidziana w śladzie znacznie poszerzonej ul. Białej - rezerwa pod układ drogowy sięga aż do budynku komisariatu policji i sąsiedniego biurowca GPEC.
Pierwszą jaskółką zmian w podejściu do Drogi Czerwonej była w 2015 r. decyzja ówczesnego prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza o remoncie kamienic wzdłuż ul. Białej, które docelowo mają być zburzone pod Drogę Czerwoną.
Należy także wspomnieć o remoncie przez kolejarzy muru oporowego i przejść oraz przejazdów pod torami. Wprawdzie działania te nie ingerują w rezerwę Drogi Czerwonej, lecz zdecydowanie poprawiają wygląd ul. Białej. Obecnie trwa remont muru oporowego prowadzony przez Szybką Kolej Miejską od przejazdu na wysokości ul. Dmowskiego - Wajdeloty aż po ul. Waryńskiego.
[2016 r.] Rycina browaru na kamienicy we Wrzeszczu
[2017 r.] Nowy blask starych kamienic. Widmo Drogi Czerwonej mniej straszy
Nowy skwer u zbiegu ul. Białej i Waryńskiego
Niebawem przy wspomnianej ul. Waryńskiego urządzony zostanie skwer na terenie dawnego ogrodnictwa (które też było rozwiązaniem tymczasowym na relikatach dawnych kamienic). Miejsce to młodszym mieszkańcom Gdańska może natomiast nasuwać skojarzenia z nielegalnym wysypiskiem śmieci oraz parkingiem - klepiskiem.
Ta inwestycja będzie realizowana w ramach projektu z Budżetu Obywatelskiego. W zagospodarowaniu w znacznej mierze zostanie wykorzystana istniejąca zieleń - w tym liczne samosiejki, pomiędzy którymi wykonane będą alejki spacerowe wokół fundamentów dawnych kamienic.
Przewiduje się urządzenie dwóch niewielkich ogrodów:
- zieleni urządzonej z roślinami pnącymi typu bluszcz lub winobluszcz, które wypełnią zachwaszczony trawnik,
- ogrodu deszczowego z zielenią hydrofitową, do którego niecki będą prowadzone wody opadowe.
Realizacja projektu jest na etapie poszukiwania wykonawcy przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska. O jego wyborze zdecydują kryteria: najniższej ceny (60 proc.) oraz przedłużenie minimalnego trzyletniego okresu gwarancji (40 proc.). Na wykonanie robót przewidziano 20 tygodni od momentu podpisania umowy.
porównać
Nowy chodnik przy rynku oraz wyniesione przejście
Znacznie wcześniej, bo już w najbliższych dniach zakończy się kapitalny remont chodnika na wysokości rynku przy skrzyżowaniu ul. Białej i Wyspiańskiego. To inwestycja koordynowana przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni.
Nowa nawierzchnia chodników została zabezpieczona słupkami, choć już stała się przedmiotem żartów - najpierw za sprawą jaskrawych żółtych słupków o wątpliwej estetyce, które - jak to określili urzędnicy - były tymczasowym rozwiązaniem, a obecnie drwiny wywołuje ich usytuowane, pozwalające nadal na parkowanie na zieleni i przestrzeni dla pieszych.
Rynek we Wrzeszczu jak pudełko czekoladek
Historia wrzeszczańskich targowisk
Jednocześnie na jezdni ul. Białej poszerzono przestrzeń pod postój samochodów wzdłuż torów kolejowych. Nie zdecydowano się jednak na likwidację miejsc postojowych wzdłuż pawilonów, zmuszając pieszych do poruszania się jezdnią.
Nieco dalej w stronę dworca, na ukończeniu jest budowa wyniesionego przejścia prowadzącego z ul. Waryńskiego do tunelu pod torami kolejowymi. Przebudowane przejście zmusi kierowców do zwolnienia, a zarazem zniwelowane zostaną wystające ponad poziom jezdni krawężniki.
Wciąż potrzebne działania w rezerwie Drogi Czerwonej
Warto przypomnieć, że sama jezdnia ul. Białej doczekała się także doraźnej naprawy przy okazji przebudowy wodociągu przez miejską spółkę Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna. W 2019 r. wykonano oświetlenie ulicy (inwestycja koordynowana przez DRMG), dzięki czemu ul. Biała - na przekór swojej nazwie - nie tonie już w ciemnościach.
Powyższe działania nie oznaczają, że udało się rozwiązać wszystkie problemy:
- na rozbiórkę wciąż czekają opuszczone pawilony handlowe,
- brakuje pełnowymiarowego chodnika od rynku do ul. Waryńskiego, zaś na dalszym odcinku w kierunku dworca niezbędny jest jego remont,
- warto również ująć w planach inwestycyjnych zagospodarowanie zieleńca w pobliżu przejazdu do ul. Dmowskiego.
Co wiesz o trójmiejskich ulicach?
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie wybrane
-
2022-09-19 07:14
droga w tym miejscu to już przebrzmiała historia (27)
oczywiście można w mieście wybudować drogę obok drogi tylko po co. Miasto to również skwery, budynki mieszkalne i użyteczności publicznej, ryneczki i inne zakamarki. Miasta nie można rozjeżdżać tyle w temacie.
- 151 157
-
2022-09-19 19:57
Kolej, która dzieli miasto na pół, powinna być wkopana pod ziemię (1)
- 3 1
-
2022-09-20 11:49
To jest starodawne myślenie!
Tylko woonerf z bezwzględnym pierwszeństwem rowerzystów przed pociągami zmaże tę plamę wstydu!
- 1 1
-
2022-09-19 09:36
Miaasto musi się rozwijać bez transportu drogowego jest to niemożliwe jeżeli tego ktoś nie jest w stanie zrozumieć (6)
Bez transportu drogowego jest to niemożliwe , jeżeli tego ktoś nie jest w stanie zrozumieć to znaczy że ma poważny problem .
- 17 17
-
2022-09-19 10:27
Jazda osobówek z jedną osobą w środku to nie jest rozwój. Przestań się oszukiwać. (3)
- 12 14
-
2022-09-19 18:10
A jazda 40 tonowego tramwaju...
... Z 20 pasażerami? Albo 18-tonowego autobusu z 10?
- 8 3
-
2022-09-19 14:24
Jazda rowerem to nawet niedorozwój. Przestań się oszukiwać. (1)
- 12 5
-
2022-09-20 08:59
nie ma to jak niedorozwinięte miasta Holandii, Danii i wielu krajów związkowych NIemiec
Nawet w Paryżu i Londynie radykalnie stawiają na wzrost znaczenia rowerów w obsłudze potrzeb mobilności mieszkańców. Tam to dopiero jest niedorozwój. Po prostu katastrofa.
- 1 9
-
2022-09-19 10:27
(1)
Właśnie transport drogowy tamuje rozwój miast. To przebrzmiała piosenka.
- 14 16
-
2022-09-19 11:28
Jak rozumiesz rozwój?
Zabetonowanie każdego trawnika apartamentowcami? 80% lokali w najmie krótkoterminowym?
- 17 4
-
2022-09-19 09:21
teoretycznie masz rację. Ale żebyś się nie zdziwił, np.: (4)
W Baninie burmistrz Żukowa, ze zrzeszenia kaszubskiego, właśnie puścił gęsty ruch samochodowy przez las i wybetonował w lesie szeroką ulicę.
Nie da się? Wszystko można. Wjedzie ciężki sprzęt i zaorają. Nic nie pozostanie po tym świecie, do którego się przyzwyczaiłeś.- 11 5
-
2022-09-19 10:36
I bardzo dobrze (3)
W każdym miejscu, gdzie mieszkają i poruszają się ludzie była kiedyś dzika przyroda, skończ z tanią demagogią.
- 5 17
-
2022-09-19 11:46
Kolejny przykład kierowczyka. Chce wyciąć lasy, drogi leśne zalać asfaltem żeby kierowcy mogli nawalać dymem w drzewa i (2)
I nazywa lasy tanią przyrodą. O rany. Aż nie wiadomo od czego zacząć, ale może lepiej zignorować takie durne pseudozdanie.
- 9 10
-
2022-09-19 14:23
Na szczęście nie wszędzie słuchają raktywistów (1)
- 11 2
-
2022-09-19 15:55
Na szczęście wjazd do lasu to wykroczenie.
- 1 2
-
2022-09-19 09:05
Stanowczo nie, inna powinna być tylko jej forma. (5)
Powinna to być droga miejska, ale alternatywy dla grunwaldzkiej brakujeto tez zwiększa korki, bo nie ma innego sposobu, by jechać w tym kierunku. Zobacz jak sprawny jest zwykle ruch od parku do strzyzy- bo jest równoległa wita stwosza i ruch się rozkłada
- 9 13
-
2022-09-19 09:21
takie opinie świadczą o ograniczonej zdolności do refleksji osób piszących je (4)
Równolegle do ulicy Grunwaldzkiej można się poruszać na przykład SKM. Pisanie o możliwości "odciążenia" Grunwaldzkiej przy pomocy DCz świadczy o braku wiedzy, że każde nowe rozwiązanie drogowe generuje w długim lub średnim okresie dodatkowy ruch na sąsiednich ulicach. W Gdańsku potrzebne jest radykalne postawienie na poprawę jakości taboru SKM,
Równolegle do ulicy Grunwaldzkiej można się poruszać na przykład SKM. Pisanie o możliwości "odciążenia" Grunwaldzkiej przy pomocy DCz świadczy o braku wiedzy, że każde nowe rozwiązanie drogowe generuje w długim lub średnim okresie dodatkowy ruch na sąsiednich ulicach. W Gdańsku potrzebne jest radykalne postawienie na poprawę jakości taboru SKM, radykalne zwiększenie częstotliwości połączeń (np. takt 5 minutowy w godzinach szczytu) oraz wyraźną poprawę komfortu i bezpieczeństwa dostępu pieszych i rowerzystów do wszystkich przystanków i stacji SKM od Wejherowa po Tczew. Przy stacjach SKM powinny powstawać jedynie małe parkingi typu Kiss and RIde, a inne ewentualne parkingi dla samochodów powinny być płatne. Oczywiście równolegle powinny tam powstać wygodne, strzeżone, kryte i darmowe parkingi dla setek rowerów i ewentualnie hulajnóg.
- 15 18
-
2022-09-19 13:14
Opinie jak Twoja świadczą o braku wiedzy albo wyobraźni. (2)
Popatrz na mapę. Wytycz sobie trasę między dwoma dowolnymi punktami dolnego tarasu w osi wschód-zachód. Na 90% będziesz musiał jechać Grunwaldzką- to jest problem- nie ma alternatywy, a jak jest to na krótkim odcinku. Jak w wiosce:) a do skm jeszcze trzeba dojść. Powodzenia:)
- 5 6
-
2022-09-20 08:56
do stacji SKM można dojść, można też dojechać autobusem lub rowerem, do wielu jej przystanków także tramwajem
Poprawa warunków korzystania z rowerów w Trójmieście, przede wszystkim poprawa dostępu rowerzystek i rowerzystów do stacji SKM w Trójmieście zwiększy zasięg napływu pasażerów do SKM, podniesie jej efektywność etc. etc. W Holandii pasażerowie docierający do stacji rowerem stanowią 50% pasażerów kolei lub nawet niekiedy więcej. Znakomita większość
Poprawa warunków korzystania z rowerów w Trójmieście, przede wszystkim poprawa dostępu rowerzystek i rowerzystów do stacji SKM w Trójmieście zwiększy zasięg napływu pasażerów do SKM, podniesie jej efektywność etc. etc. W Holandii pasażerowie docierający do stacji rowerem stanowią 50% pasażerów kolei lub nawet niekiedy więcej. Znakomita większość mieszkańców Trójmiasta mieszka w zasięgu 10 minutowej przejażdżki rowerem do stacji SKM. Jak widać po wpisach, osobom jeżdżącym samochodami trudno wykazać się zdolnością do szerszej refleksji. Stosują one często znaną metodę szukania argumentów na rzecz z góry przyjętej tezy: samochód pozostanie na wieki głównym pojazdem do poruszania się po mieście, choć to nie jest przesądzone: warto inwestować w poprawę warunków korzystania z mniej terenochłonnych środków transportu, wtedy i kierowcom będzie lżej.
- 0 2
-
2022-09-19 14:21
proszę podać 3 takie trasy. Sprawdzę na google mapach, aby nie było, że sam złośliwie wyznaczam.
- 1 4
-
2022-09-19 10:35
SKM obsługuje tylko nieznaczną częśc powierzchni Trójmiasta
- 11 5
-
2022-09-19 08:11
A Grunwaldzką rozjeżdżać można? (2)
Nie lepiej zrobić z niej zwykłą miejską ulicę przyjazną pieszym, a cały ruch przenieść na DCz? Trochę wyobraźni!
- 19 21
-
2022-09-19 09:27
A jaka będzie różnica? Trochę wyobraźni. (1)
A propos ul. Grunwaldzkiej, to długimi odcinkami powinna stać się tunelem. I bredzenie, że się nie da wywołuje u mnie uśmiech na twarzy. Proszę pojechać do Monachium. Tzn. na przykład do Monachium.
- 9 6
-
2022-09-19 14:20
nie powinna być tunelem, chyba, że kierowcy chcą za to zapłacić. Już teraz najlepiej za wjazd do miasta
Powinna być zwykłą miejską aleją o przekroju 2x2 i tylko przy skrzyżowaniach ewentualnie 3 pas. Unikać opcji lewoskrętów tam, gdzie nie ma takiej absolutnej potrzeby.
- 6 11
-
2022-09-19 07:19
(3)
Naiwny. Jeśli rezerwa zostanie "uwolniona", to powstaną tam bloki, a nie żadne skwerki i ryneczki.
- 52 18
-
2022-09-19 07:34
I bardzo dobrze (2)
Co miałoby by powstać w bdb skomunikowanym miejscu w sercu miasta? Łąki?
- 37 40
-
2022-09-19 09:29
"Skwery, ryneczki i inne zakamarki" (1)
Zamiast tego będzie patodeweloperka, przez okno zobaczysz tylko co sąsiad ogląda w telewizji, a do tego coraz dłuższe korki i coraz mniej miejsc do parkowania.
- 30 8
-
2022-09-19 12:14
To Wrzeszcz.
Patodeweloperka przy tym co się dzieje w kamienicach to luksus.
- 9 12
-
2022-09-19 07:39
(21)
Gdzie my żyjemy to nsjlepiej widać jak się pojedzie do Pragi. Tam podziemna obwodnica miasta, dzięki której nie ma korków w centrum, a u nas o tunelu pod Aleją Niepodległości można tylko pomarzyć.
- 125 24
-
2022-09-19 10:28
A AL. Niepodległości to obwodnica? Chciałbyś tunel przez środek miasta?
- 1 7
-
2022-09-19 09:01
Tyle, że Praga to stolica Państwa (16)
Trójmiasto zaś wysuniętą metropolią na północ pośród prawie niczego. Tak nas określają właśnie inne metropolie. Stąd u nas nigdy nie będzie inwestycji na taką miarę, chyba, że przy okazji innych inwestycji w innych miastach,
- 14 4
-
2022-09-19 17:50
wysuniętą dziurą (czarną).
która zaczyna się na wysokości Bydgoszczy...
- 3 1
-
2022-09-19 09:23
i bardzo dobrze. Samochodozę się leczy - między innymi zwracając uwagę na zalety SKM po wymianie taboru (14)
- 8 25
-
2022-09-19 13:50
(1)
precz z lewactwem. Oni chcą doprowadzic do tego, abysmy pozbyli si samochodów i wcisnąc nas z wporotem wszytskich bez wyjątku do zbiorkomu . Wtedy bedzie jak za PRL Dziękuję za takei pomysły
- 5 4
-
2022-09-20 09:04
odezwał się potomek członka nomenklatury, który wciskał ludzi do zbiorkomu by mieć więcej miejsca na jezdni dla swojego
a teraz udaje pseudoantykomunistę. Gdyby miasto doprowadziło do ponoszenia przez kierowców wszystkich kosztów, które ich wybory komunikacyjne generują, wielu z nich przesiadłoby się na rower lub komunikację miejską, której jakość mogłaby zostać znacznie poprawiona przez pozyskanie dodatkowych środków z tytułu opłat np. za korzystanie z przestrzeni miejskiej i pokrywanie kosztów leczenia ofiar siedzącego trybu życia.
- 1 2
-
2022-09-19 10:25
To była jakaś wymiana taboru?
- 5 0
-
2022-09-19 10:11
Najpierw wyleczyć trzeba transport publiczny...
Zdarzało mi się, że na 1h bilecie nie dawałem rady wrócić z pracy do domu.
- 14 2
-
2022-09-19 09:59
Kto normalny i na poziomie jezdzi skm?? Tylko golasy buahaa (9)
- 11 21
-
2022-09-19 10:08
I tu dochodzimy do sedna. (8)
Janusz którego nawet nie stać na kupienie nowego samochodu wyśmiewa jeżdżących SKM :D
- 19 6
-
2022-09-19 10:25
zgadzam się z przedmówcą. (7)
Problemem jest mentalność. Kiedyś zorganizowano głosowanie. Pytanie brzmiało mniej więcej tak:
Czy gdyby tuż pod twoim domem zorganizowano przystanek autobusowy, z którego jechałby bezpośredni autobus do twojego zakładu pracy to przesiadłbyś się z samochodu na komunikację czy nie? I prawie wszyscy odpowiedzieli nie.
Ja tylkoProblemem jest mentalność. Kiedyś zorganizowano głosowanie. Pytanie brzmiało mniej więcej tak:
Czy gdyby tuż pod twoim domem zorganizowano przystanek autobusowy, z którego jechałby bezpośredni autobus do twojego zakładu pracy to przesiadłbyś się z samochodu na komunikację czy nie? I prawie wszyscy odpowiedzieli nie.
Ja tylko dodam: jeździłem kilka lat swoim autem, dzisiaj jeżdżę rowerem i czasami komunikacją. I kiedy śmigam Słowackiego i widzę te wkurzone i zdenerwowane twarze trąbiących kierowców, to aż mi lżej na duchu. Smutna prawda - prawie wszystkie auta to osobówki z jedynie kierowcą w środku.- 13 10
-
2022-09-19 10:29
Mijam czasem takich śmigających pod górę (6)
Ryj czerwony z wysiłku, średnia prędkość niewiele wyższa niż pieszo, kalesony odcinające dopływ krwi do mózgu.
- 13 15
-
2022-09-19 14:47
Dokładnie! :)
- 2 2
-
2022-09-19 14:26
ale jest Pan świadomy, że wysiłek fizyczny jest zdrowy? (1)
Może zrobimy badania wydolności i ogólnego stanu zdrowia tych rowerzystów i pana?
- 8 5
-
2022-09-19 23:12
a może stanu kolan
i naczyń kończyn dolnych?
Kręgosłupa?- 2 3
-
2022-09-19 11:03
Górka w końcu się kończy i potem jest z górki (2)
Jak ktoś naprawdę nie chce lub nie może, to są e-hulajnogi i rowery elektryczne. Określenie innej osoby per "ryj" pominę. Świadczy to jedynie wypowiadającym.
- 13 2
-
2022-09-19 14:26
(1)
Nikt ci nie broni używać hulajnogi a nawet wrotek. Masz się tylko odpalantować od wyborów transportowych innych mieszkańców miasta.
- 7 4
-
2022-09-20 06:58
Te "wybory transportowe" skutkują zagarnianiem coraz to nowych przestrzeni pod drogi, wciąż wielomilionowych inwestycji
Auta emitują chmury spalin, hałasu, i innych szkodliwych zanieczyszczeń. Nie mówiąc o wypadkach z udziałem osób postronnych. Więc tu się kończy wolny wybór Panie Tomku
- 3 2
-
2022-09-19 07:49
porównaj warunki geologiczne Pragi i Sopotu (2)
- 27 11
-
2022-09-19 09:26
Na Maderze to są warunki geologiczne. A tunel na tunelu stoją i kierowczyki śmigają od wielu lat. (1)
A jakie fajne warunki geologiczne są pod Martwą Wisłą, hoho. A jakie są fajne warunki geologiczne pod kanałem La Manche? Ulala.
A jak ulica ma konstrukcję to pewnie ta konstrukcja na bagnach spływa.- 15 3
-
2022-09-19 14:24
koszty budowy
rozumiem, że zgadza się Pan, aby kierowcy zapłacili za drążenie tych tuneli?
Proponuje aprori. Tylko 1 zł za wjazd w okolice Grunwaldzkiej samochodem.
I gwarantuje, że się okaże, że na Grunwaldzkiej luz. Ale jak wszyscy się zrzucą dla kierowców na tunel to ci łaskawcy będą korzystać. Dobry pan.- 5 0
-
2022-09-19 22:16
Niedługo usłyszymy, ze miasto nie zabezpieczyło terenu!
I wtedy będzie po zawodach! Tak samo było z terenem który przejął deweloper a miasto wcześniej miało budować Nową Jabloniową.
- 17 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.