• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Droga Czerwona wciąż w planach, ale jej rezerwa przestanie straszyć kolejne pokolenia

Krzysztof Koprowski
19 września 2022, godz. 07:00 
  • Planowany skwer u zbiegu ul. Białej i Waryńskiego
  • Planowany skwer u zbiegu ul. Białej i Waryńskiego
  • Planowany skwer u zbiegu ul. Białej i Waryńskiego
  • Planowany skwer u zbiegu ul. Białej i Waryńskiego
  • Planowany skwer u zbiegu ul. Białej i Waryńskiego

Rezerwa Drogi Czerwonej we Wrzeszczu powoli przestaje straszyć. Nakreślona ponad pół wieku temu autostrada przez środek Gdańska wprawdzie nadal widnieje w dokumentach planistycznych, ale wreszcie rozpoczęto działania na rzecz poprawy estetyki terenu pod nią zarezerwowanego. Wkrótce na wysokości ul. WaryńskiegoMapka urządzony zostanie skwer, a przy rynkuMapka ułożony został nowy chodnik.



W jaki sposób zagospodarować rezerwę Drogi Czerwonej?

Droga Czerwona to jedna z tras, które miały przecinać środek Gdańska, Sopotu i Gdyni. Została nakreślona po wojnie, jako bezkolizyjna autostrada tranzytowa Gdańsk - Gdynia.

Na odcinku gdyńskim częściowo została zbudowana jako Droga GdyńskaMapka (zwana też Różową), Sopot wpisał ją do dokumentów planistycznych jako tunel (bez realnych szans na realizację), zaś Gdańsk jako jedyny wciąż utrzymuje szerokie rezerwy terenowe wzdłuż torów Szybkiej Kolei Miejskiej.

  • Rezerwa Drogi Czerwonej wzdłuż ul. Białej
  • Wyremontowane budynki komunalne w śladzie Drogi Czerwonej
  • Wyremontowane budynki komunalne w śladzie Drogi Czerwonej
  • Wyremontowane budynki komunalne w śladzie Drogi Czerwonej
  • Wyremontowane budynki komunalne w śladzie Drogi Czerwonej
  • Wyremontowane budynki komunalne w śladzie Drogi Czerwonej
  • Remont muru oporowego na odcinku Waryńskiego - wiadukt kolejowy Wajdeloty - Dmowskiego

Remont budynków komunalnych i muru linii kolejowej



Choć wątpliwe, by kiedykolwiek udało się zapewnić finansowanie na ten cel oraz uzyskać zgodę mieszkańców na wdrożenie motoryzacyjnego reliktu planistycznego, przez lata wizja Drogi Czerwonej blokowała jakiekolwiek działania na rzecz poprawy estetyki.

Szczególnie problem ten nasilony jest we Wrzeszczu, gdzie Droga Czerwona jest przewidziana w śladzie znacznie poszerzonej ul. Białej - rezerwa pod układ drogowy sięga aż do budynku komisariatu policjiMapkasąsiedniego biurowca GPECMapka.

Pierwszą jaskółką zmian w podejściu do Drogi Czerwonej była w 2015 r. decyzja ówczesnego prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza o remoncie kamienic wzdłuż ul. Białej, które docelowo mają być zburzone pod Drogę Czerwoną.

Należy także wspomnieć o remoncie przez kolejarzy muru oporowego i przejść oraz przejazdów pod torami. Wprawdzie działania te nie ingerują w rezerwę Drogi Czerwonej, lecz zdecydowanie poprawiają wygląd ul. Białej. Obecnie trwa remont muru oporowego prowadzony przez Szybką Kolej Miejską od przejazdu na wysokości ul. Dmowskiego - WajdelotyMapka aż po ul. WaryńskiegoMapka.

[2016 r.] Rycina browaru na kamienicy we Wrzeszczu [2016 r.] Rycina browaru na kamienicy we Wrzeszczu
[2017 r.] Nowy blask starych kamienic. Widmo Drogi Czerwonej mniej straszy [2017 r.] Nowy blask starych kamienic. Widmo Drogi Czerwonej mniej straszy

Nowy skwer u zbiegu ul. Białej i Waryńskiego



Niebawem przy wspomnianej ul. Waryńskiego urządzony zostanie skwer na terenie dawnego ogrodnictwaMapka (które też było rozwiązaniem tymczasowym na relikatach dawnych kamienic). Miejsce to młodszym mieszkańcom Gdańska może natomiast nasuwać skojarzenia z nielegalnym wysypiskiem śmieci oraz parkingiem - klepiskiem.

Ta inwestycja będzie realizowana w ramach projektu z Budżetu Obywatelskiego. W zagospodarowaniu w znacznej mierze zostanie wykorzystana istniejąca zieleń - w tym liczne samosiejki, pomiędzy którymi wykonane będą alejki spacerowe wokół fundamentów dawnych kamienic.

Przewiduje się urządzenie dwóch niewielkich ogrodów:
  1. zieleni urządzonej z roślinami pnącymi typu bluszcz lub winobluszcz, które wypełnią zachwaszczony trawnik,
  2. ogrodu deszczowego z zielenią hydrofitową, do którego niecki będą prowadzone wody opadowe.

Realizacja projektu jest na etapie poszukiwania wykonawcy przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska. O jego wyborze zdecydują kryteria: najniższej ceny (60 proc.) oraz przedłużenie minimalnego trzyletniego okresu gwarancji (40 proc.). Na wykonanie robót przewidziano 20 tygodni od momentu podpisania umowy.

Nowy chodnik przy rynku oraz wyniesione przejście



Znacznie wcześniej, bo już w najbliższych dniach zakończy się kapitalny remont chodnika na wysokości rynkuMapka przy skrzyżowaniu ul. Białej i Wyspiańskiego. To inwestycja koordynowana przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni.

Nowa nawierzchnia chodników została zabezpieczona słupkami, choć już stała się przedmiotem żartów - najpierw za sprawą jaskrawych żółtych słupków o wątpliwej estetyce, które - jak to określili urzędnicy - były tymczasowym rozwiązaniem, a obecnie drwiny wywołuje ich usytuowane, pozwalające nadal na parkowanie na zieleni i przestrzeni dla pieszych.

Rynek we Wrzeszczu jak pudełko czekoladek Rynek we Wrzeszczu jak pudełko czekoladek
Historia wrzeszczańskich targowisk Historia wrzeszczańskich targowisk

Jednocześnie na jezdni ul. Białej poszerzono przestrzeń pod postój samochodów wzdłuż torów kolejowych. Nie zdecydowano się jednak na likwidację miejsc postojowych wzdłuż pawilonów, zmuszając pieszych do poruszania się jezdnią.

Nieco dalej w stronę dworca, na ukończeniu jest budowa wyniesionego przejścia prowadzącego z ul. Waryńskiego do tunelu pod torami kolejowymi. Przebudowane przejście zmusi kierowców do zwolnienia, a zarazem zniwelowane zostaną wystające ponad poziom jezdni krawężniki.

  • Sposób sytuowania słupków przez GZDiZ, który nie chroni przed parkowaniem na chodnikach, stał się już przedmiotem drwin w internecie
  • Budowa wyniesionego przejścia na wysokości ul. Waryńskiego
  • Brak przestrzeni dla pieszych na dalszym odcinku ul. Białej w kierunku dworca kolejowego
  • Brak przestrzeni dla pieszych na dalszym odcinku ul. Białej w kierunku dworca kolejowego
  • Brak przestrzeni dla pieszych na dalszym odcinku ul. Białej w kierunku dworca kolejowego

Wciąż potrzebne działania w rezerwie Drogi Czerwonej



Warto przypomnieć, że sama jezdnia ul. Białej doczekała się także doraźnej naprawy przy okazji przebudowy wodociągu przez miejską spółkę Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna. W 2019 r. wykonano oświetlenie ulicy (inwestycja koordynowana przez DRMG), dzięki czemu ul. Biała - na przekór swojej nazwie - nie tonie już w ciemnościach.

Powyższe działania nie oznaczają, że udało się rozwiązać wszystkie problemy:

  • Opuszczone pawilony handlowe w rezerwie Drogi Czerwonej we Wrzeszczu
  • Chaos w parkowaniu na ul. Białej
  • Nieuporządkowany zieleniec w rezerwie Drogi Czerwonej
Quiz Co wiesz o trójmiejskich ulicach? Średni wynik 45%

Co wiesz o trójmiejskich ulicach?

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (199)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane