Fakty i opinie

Dolny Wrzeszcz z ładniejszym obliczem ul. Białej

Mur oporowy o długości ok. 430 metrów ciągnie się wzdłuż ul. Białej od ul. Waryńskiego do peronu SKM stacji Gdańsk Wrzeszcz.
Mur oporowy o długości ok. 430 metrów ciągnie się wzdłuż ul. Białej od ul. Waryńskiego do peronu SKM stacji Gdańsk Wrzeszcz. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Mur oporowy torów kolejowych wzdłuż ul. Białej we Wrzeszczu doczeka się wreszcie remontu. Prace mogą wystartować już w przyszłym roku. Nieco wcześniej pasażerowie skorzystają z dodatkowego peronu SKM, a oko cieszyć będą odnowione kamienice obok przejazdu pod torami kolejowymi.



Jak oceniasz estetykę terenów wzdłuż torów kolejowych w Trójmieście?

jest estetycznie i czysto 6%
tylko niektóre odcinki prezentują się dobrze 45%
fatalnie, lepiej nie patrzeć przez okno w trakcie podróży pociągiem 49%
zakończona Łącznie głosów: 656
Mur oporowy po stronie Dolnego Wrzeszcza ciągnie się na odcinku ok. 430 metrów: od przejścia pod torami na wysokości ul. Waryńskiego zobacz na mapie Gdańska (po naszym artykule z października udało się w nim uruchomić oświetlenie) do peronu SKM stacji Gdańsk Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska.

Po stronie Górnego Wrzeszcza mur jest nieco dłuższy - sięga wiaduktu na wysokości ul. Miszewskiego-Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska i został już w całości wyremontowany przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe.

Teraz także SKM chce poprawić estetykę i dokonać niezbędnych napraw muru przyległego do infrastruktury kolejowej. Niedawno ogłoszono przetarg na wykonawcę niezbędnej dokumentacji budowlanej.

- Przebudowę będziemy najprawdopodobniej próbowali wpisać w plan inwestycji na rok 2017. Wszystko będzie zależało od zakresu prac i kwoty, jaka zostanie oszacowana w kosztorysie inwestorskim, sporządzonym przez projektantów - zapowiada Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
W ramach prac przewiduje się m.in. wypełnienie wszystkich ubytków, wykonanie izolacji przeciwwilgociowej i odwodnienia oraz zabezpieczenie przed graffiti. Ozdobna balustrada, która jest w znacznym stopniu skorodowana i nie spełnia obecnych wymogów technicznych, zostanie wykonana na nowo z zachowaniem historycznego kształtu (podobnie postąpiła PLK po swojej stronie muru).

Na pozostałym odcinku wzdłuż ul. Białej SKM na razie nie planuje robót budowlanych.

- Nie rozważamy wymiany ogrodzenia na odcinku Waryńskiego-Wyspiańskiego. Na pewno nie będziemy też przedłużali istniejącego muru oporowego - dodaje Głuszek.
Nieco szybciej, bo już za kilka tygodni, powinny ruszyć na większą skalę remonty kamienic wzdłuż ul. Białej. Są to budynki komunalne, przeznaczone od pół wieku do wyburzenia w związku z planowaną budową Drogi Czerwonej.

Ponieważ wciąż nie ma żadnych terminów realizacji tej arterii, postanowiono poprawić zarówno ich estetykę, jak i komfort mieszkań m.in. poprzez montaż okien dźwiękoszczelnych czy docieplenia ścian (z wyjątkiem elewacji frontowych). W pierwszej kolejności prace budowlane skupią się na budynkach przy ul. Białej 12, 13, 14 zobacz na mapie Gdańska. Zgodnie z umową, wykonawcy robót będą mieli 120 dni na odnowienie kamienic od momentu jej podpisania.

- Wpłynęły oferty od potencjalnych wykonawców. Obecnie je analizujemy i dlatego też przetarg nie został jeszcze rozstrzygnięty - informuje Agnieszka Kukiełczak, rzecznik Gdańskiego Zarządu Nieruchomości Komunalnych.
Praktycznie zakończone są już natomiast prace przy innej gminnej kamienicy - przy ul. Wajdeloty 14 zobacz na mapie Gdańska. Stojący tuż obok rezerwy Drogi Czerwonej budynek zyskał m.in. odnowioną elewację, nową stolarkę okienną oraz częściowo zagospodarowany fragment podwórza.

Czytaj też: Remont budynków przy Drodze Czerwonej we Wrzeszczu

W pobliżu zobacz na mapie Gdańska trwają też zaawansowane prace na budowie Galerii Metropolia, której otwarcie przewidziano na wrzesień-październik br. Od kilku tygodni można w pełni zobaczyć szklaną elewację od strony ul. Białej i Wajdeloty. W tej części budynku przewidziano miejsce na poprowadzenie wspomnianej Drogi Czerwonej w kubaturze obiektu.

- Do czasu realizacji Drogi Czerwonej będzie funkcjonował tutaj tymczasowy ogólnodostępny parking. Wjazd będzie otwarty i nie będzie w żaden sposób zamaskowany [pod względem architektonicznym - dop. red.] - mówi Magdalena Kosmus, przedstawiciel Galerii Metropolia w kontaktach z mediami.
Na poziomie torów kolejowych od strony Galerii Metropolia powstaje również dodatkowa krawędź peronowa, która pozwoli wysiąść z pociągu bezpośrednio po stronie centrum handlowego. W godzinach pracy obiektu drzwi pociągu będą otwierane na dwie strony - na peron przy galerii, jak i "podstawowy" peron SKM.

W godzinach nocnych obowiązywała będzie obecna organizacja ruchu pociągów, choć w samej galerii będzie działało przez całą dobę centrum fitness - dostęp do niego będzie wiódł kładką nad torem kolejowym SKM w stronę Gdyni zobacz na mapie Gdańska.

Plac budowy Galerii Metropolia w październiku 2014 r.

Dolny Wrzeszcz widziany z żurawia na budowie Centrum Kuźniczki. Materiał z 2014 r.

Opinie (68) 2 zablokowane

  • A ja słyszałem dziś, że w Gdyni będą OPAT budować. Podobno Gdynia chce budować sama bo ma 800 mln nadwyżki w budżecie miasta (7)

    • 36 18

    • Ale to artykuł o Gdańsku, więc po co ta wstawka. (1)

      • 13 2

      • A w Tczewie mają budować most wzdłuż Wisły

        • 29 2

    • Próbuje blysnac na 1 kwietnia ale to co się dzieje w Gdyni dawno przestało być śmieszne

      • 26 2

    • Prima Aprilis

      • 8 0

    • W Pucku będą port budować. Odtąd (1)

      promy do Karlskrony będą odpływać tylko z Pucka

      • 8 1

      • Taaak jest, będą odpływać, bo przypływać będą do mola w Brzeźnie.

        • 6 1

    • Bełtstrasse i nasyp wstydu.

      • 5 1

  • (3)

    Droga czerwona do kosza!

    • 76 27

    • a świstak co zawija sreberka też tam będzie?

      • 4 7

    • Ale to bardzo logiczne że Droga Czerwona będzie biegła po szarej ulicy Białej... No bo jak inaczej miałaby się nazywać? Droga Szaro-Bura?

      • 8 4

    • Oby

      Byloby dobrze, gdyby przy okazji remontu tego muru zamontowano ekrany akustyczne dla torow.

      A jesli chodzi o wykorzystanie tego muru dla uatrakcyjnienia okolicy to na ulicy bialem moglby byc namalowane "murale" np. o Historii Gdanska, a z drugiej strony np. o historii Polski czy Europy/Kaszub. Czegokolwiek.

      To moglaby byc nawet atrakcja turystyczna, gdyby zrobil to odpowiedni artysta

      • 10 8

  • Paradoksalnie nazwa tej ulicy zaprzecza sobie ! Ul. Biała a od lat jest szara i brudna (12)

    Akurat w tym przypadku jest wrecz paradoks ze cos nazywane ul. Biała z biela i czystoscia nie ma nic wspolnego. Zaniedbania miasta to niby norma lecz wiekszym problemem jest iz budynki tam sa tez brudne a chyba wspolnoty mieszkaniowe mialy czas po 89 aby choc na farbe uzbierac i odmalowac fasady itd. Kto tam zamieszkuje ze nie dba o swoja wlasnosc ? moze lepiej wysiedlac mieszkancow centrum miast a zasiedlac ludzmi z kultura ktorzy beda choc dbac o swoje. To dzis wrecz patologia iz ludzie maja akty notarialne a nadal nie pojmuja ze o swoja wlasnosc trzeba dbac a nie sa to az takie koszty jak sie latami odklada po 5 zl. miesiecznie bo na farbe sie uzbiera spokojnie. Fleje wiecznie pewnie mysla ze jest PRL i im ktos cos da i zrobi za nich. Zalosne !.

    • 57 30

    • Mądry się znalazł...

      Akurat we wspólnotach, gdzie większość mieszkań nie należy do miasta jakoś idzie przegłosować większy FR, czy kredyt na jakieś remonty. Więc nie wiem skąd bajki o nie dbaniu o swoją własność.

      • 6 2

    • jakie wspólnoty skoro tam większość mieszkan należy do GZNK

      • 12 0

    • 1. To jest historyczna nazwa ulicy, a nie z czasów PRL-U, więc możesz mieć uwagi do Niemców

      2. Najbardziej zaniedbane kamienice i podwórka należą do miasta, a nie do prywatnych właścicieli.
      3. Pewnie jesteś słoikiem spod Olsztyna, więc najlepiej wiesz, jak powinno być, żeby było lepiej ;-)

      • 18 1

    • Tak jak ulica Równa (1)

      która jest najmniej równa w Gdańsku

      • 7 0

      • A ulica Lawendowa jest lawendowa bo na niej śmierdziało.

        • 2 0

    • do waszej wiadomości - o historii ulic (3)

      Ulica Biała została wybudowana z kostki granitowej (jasnoszarej). ulica Czarna (nazwa przedwojenna) czyli dzisiejsza Mireckiego/Zator-Przytockiego została wybudowana z kostki bazaltowej (czarnej). I stąd właśnie Czarna (z czarnej kostki) i Biała (z "białej" kostki). Dziś też by się zgadzało, bo Czarna ma czarny asfalt.

      • 14 0

      • to moze na bialej czas polozyc nowy asfalt i pomalowac go na bialo )

        )

        • 4 2

      • O historii inaczej..

        A ja czytałem, że "stara" Czarna, która miała przed 2 wojną, ciągłą zabudowę od kościoła w dół, do Miszewskiego i Lidla (wzdłuż torów) była przez większą część dnia zacieniona przez budynki, w stosunku do dobrze nasłonecznionej Białej. Na Czarnej rośnie dodatkowo sporo kasztanowców (niestety, w ostatnich latach, mocno przetrzebionych), które dodatkowo dają cień.

        • 2 1

      • trzeba łysych pokryć papą a czarnych asfaltem:)

        • 1 1

    • Paradoksalnie...

      Kiedyś były dwie ulice: Biała i Czarna.Biała pozostała. Czarna stała się Montwiła Mireckiego , od lat jest już ul. Ks. Przetora Przetockiego. A Czarna , też przy torze tylko obok BMW.

      • 4 0

    • pod spodem

      jest biała

      • 1 1

    • biała

      jak byś znał temat to baranie nie pisał głupot to wina miasta wszystkie mieszkania są komunalne

      • 0 0

  • dajcie tam ładniejszy areszt. Taki w kwiatki.

    Bo kiedy tam mnie zamykają to już patrzyć na te szarości nie mogę.

    • 37 8

  • Codziennie o nowych gdańskich inwestycjach a w Gdyni? ?? Tam za milion złotych 50 znajomych będzie liczyć rowerzystów. -

    • 32 6

  • "Gruntowny remont"

    Od kiedy wymiana okien i obklejenie styropianem to gruntowny remont?

    • 40 8

  • a po co komu Droga Czerwona (2)

    stare komunistyczne pomysły

    • 58 28

    • sam jesteś komunistyczny

      • 4 4

    • bij tramwaj bo czerwony!

      • 1 0

  • na ulicy Białej jest strefa tempo 30 (2)

    niestety nawet policja nie przestrzega tego i jeździ 70 km/h

    • 29 9

    • (1)

      Trudno jechać nawet 60 po tych wybojach...

      • 11 3

      • Jak się ma 18 letniego paska bez amortyzatorów to na pewno jest to wyzwanie.

        • 6 4

  • Prima Aprilis

    rozumiem że to kolejny artykuł z serii Prima Aprilis- bardzo bardzo śmieszne

    • 22 13

  • Uważajcie z tą Białą (1)

    bo już taka jedna miała przez to kłopoty ... Jej perypetie skończyły się tak:

    ...To wszystko tak długo trwało,
    Że przez ten czas całą Białą
    Przemalowano na zielono,
    A do Zielonej stonogi nie proszono.

    • 17 5

    • Bla bla

      Taka z niej biala ze jak zrobili remont wyszla szara a teraz juz pomazali graficiarze hahah

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.